Erfaring - Ankelbly
Fra : Kim M. Graversen

Dato : 27-03-06 17:38

Hej,

jeg har behov for et råd vedr. mine ankelbly!
De er efterhånden godt slidte, og dermed varer det ikke længe inden
haglene "smutter" ud af posen! Nogen der har erfaring med rep. eller
ved hvor man kan købe nogle billige nye poser til haglene?

Pft.

Kim

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-03-06 18:03

"Kim M. Graversen (slet 6FA5W)" <kmg@6FA5Woncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> haglene "smutter" ud af posen! Nogen der har erfaring med rep. eller
> ved hvor man kan købe nogle billige nye poser til haglene?

Jeg så i Sportsdykkeren et par ankelbly der var lavet af cykelslange, strips
og spænde. Det var smart fundet på.

Allan Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-03-06 18:41

Allan Hansen wrote:
> "Kim M. Graversen (slet 6FA5W)" <kmg@6FA5Woncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg så i Sportsdykkeren et par ankelbly der var lavet af cykelslange, strips
> og spænde. Det var smart fundet på.

Og endnu "værre" så skulle jeg nemlig lige have pillet 200g ud af mine
ankelbly, og da skilte dem ad, så var det bare en cykelslange,
klikspænder og så en elastisk pose for at beskytte gummiet. Men jeg
mener jeg gav kassen for dem for et par år siden, så man kan da ligeså
godt selv lave dem hvis man kan finde et sted at købe et par kg blyhagl.

Thomas

Fra : Jan Birk

Dato : 28-03-06 06:52

> [...]
> haglene "smutter" ud af posen! Nogen der har erfaring med rep. eller
> ved hvor man kan købe nogle billige nye poser til haglene?

For et halvt års tid siden så jeg nogle ankel-bly poser i Ikea som var
beregnet til løbere som ville have lidt ekstra at slæbe med (forstå det
hvem der kan). De så meget egnede ud og kostede under 100 kr. for et par.

Måske de stadig har dem?

/Jan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-03-06 07:02

Jan Birk wrote:

> For et halvt års tid siden så jeg nogle ankel-bly poser i Ikea som var
> beregnet til løbere som ville have lidt ekstra at slæbe med (forstå det
> hvem der kan). De så meget egnede ud og kostede under 100 kr. for et par.

Eneste problem med sådan nogle er, at de som regel er med velkrolukning.
Jeg har set par stykker have problemer med at dette ikke holdt så
vanvittigt godt og at pga. kompressionen på dybden så gled de nærmest
helt end over hælen når vedkommende kom op igen. Jeg vil til enhver tid
foreslå nogle med klik-spænder og så en smule elastisk således at de
automatisk strammer til når støvlen bliver tyndere på dybden.

Hvis man ikke vil give det det koster i handlen så kan de laves selv for
ikke ret mange penge (se tidl. indlæg)

Thomas

Fra : Jan Birk

Dato : 28-03-06 08:01

> [...]
> foreslå nogle med klik-spænder og så en smule elastisk således at de
> automatisk strammer til når støvlen bliver tyndere på dybden.

De var med et plastikspænde. Det så og virkede ret solidt, men det må
naturligvis komme an på en prøve - hvis de stadig har dem

/Jan

Fra : Kim M. Graversen

Dato : 28-03-06 13:06

Tak for forslagene!

Tror jeg vil prøve med cykelslanger og strips (cyklen er
punkteret alligevel) og så rep. mine nuværende.

Ses "down under"...

/ Graversen

Fra : DameDykker

Dato : 28-03-06 17:16

Skift til gummifinner og smid ankelblyet væk (eller brug det til en
løbetur).

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-03-06 18:21

DameDykker wrote:
> Skift til gummifinner og smid ankelblyet væk (eller brug det til en
> løbetur).

Hvis man er glade for de finner man har på, hvorfor skulle man så skifte
til nogle andre? Om du har finner der er 600g negative eller nogen der
kun er 100g negative og så bruger 500g ankelbly kan da være fuldstændig
ligegyldigt.

Thomas

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 29-03-06 08:00

Nej Thomas der tager du fejl, det er en ting mere man kan glemme.

Desuden er det ikke nødvendigt med ankelbly det er kun et spørgsmål
om træning
og at få rettet sit trim ind, min instruktør nægtede mig at have
ankelbly på dengang jeg skulle lære at dykke med tørdragt, det er
jeg glad for i dag.

Felix

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-03-06 09:38

Jeg synes vi har haft den diskussion før om ankelbly, men vil da gerne lige
give et input.

Det er den gamle diskussion som tit opstår om man skal afhjælpe problemet
eller fjerne årsagen til problemet.

Jeg vil give Thomas ret at det rent vægt mæssigt er lige meget og Felix i at
det er en ekstra fejlkilde (glemme, gå i stykker, tabe m.m.), men ikke at
det kun er et spørgsmål om træning, selvom man kan kompensere for meget med
korrekt trim og svømme teknikker. Vi bruge jo selv begge to "tunge" finner
for det er svært helt at fjerne årsagen, men der er dog nogen ting man kan
gøre for at reducere problemet.

Grunden til at bruge ankelbly eller meget negative finner er for at
kompensere for gas rundt om fødder og underben og/eller brug af en tyk
neopren dragt.

Gas omkring fødderne kan afhjælpes ved at bruge/skifte til så små støvler
som muligt, og mindre ved at fylder dem godt op med sokker og evt. indlæg.

Gas omkring underbenene kan afhjælpes ved at bruge gator wraps eller
lignende, og mindre ved at bruge lange sokker.

Den tykke neopren kan udskiftes til en crushed eller trilaminat model.

Pointen er at man måske helt kan undvære ankelbly hvis man ændre lidt på sin
konfiguration og måske uden at det koster en krone. Eller det er noget man
kan havde i mente, næste gang man alligevel skal købe en ny tørdragt eller
finner. Det kan også være at ens trim og teknik er blevet bedre end den gang
man begyndte at dykke med ankelbly, og man rent faktisk slet ikke har brug
for det mere, det er i hvert fald nemt at teste næste gang man er ude.

/Sune

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-06 09:57

Sune Jorgensen wrote:

> [...]
> for det er svært helt at fjerne årsagen, men der er dog nogen ting man kan

Ja og kniven er også til at glemme, eller blybæltet, eller dekobøjen
eller regulatorsættet eller handskerne eller... Jeg har alt mit bly
liggende i en mulepose og jeg checker altid hvad jeg har med inden jeg
pakker bilen for at tage afsted. Og at det kan gå istykker, njaaa... det
kan alt selvfølgeligt, men jeg syntes nu ikke jeg har haft nogen som
helst problemer med mit ankelbly, og har da haft dem i 4 år nu (samme
sæt, det har dog været på slankekur for nylig).

> Grunden til at bruge ankelbly eller meget negative finner er for at
> kompensere for gas rundt om fødder og underben og/eller brug af en tyk
> neopren dragt.

Enig.

> [...]
> lignende, og mindre ved at bruge lange sokker.
>
> Den tykke neopren kan udskiftes til en crushed eller trilaminat model.

Jeg dykker i en trilaminat der ellers passer rimelig godt, men der er
stadig plads til lidt luft omkring fødderne, og hvis ikke der er luft
omkring dem så er det altså pisse koldt for fødderne, og er der noget
jeg hader, så er det at fryse fødderne... med lidt bly (eller anden
negativ opdrift) gør at jeg kan have lidt luft i benene uden at stryge
til overfladen med benene først.

> [...]
> man begyndte at dykke med ankelbly, og man rent faktisk slet ikke har brug
> for det mere, det er i hvert fald nemt at teste næste gang man er ude.

Man kan løse meget med træning og omkonfigurering af udstyret, men hvis
der er noget der DUR hvorfor så ikke holde fast i det? Hvis folk med
tunge gummifinner siger at man kan undgå ankelbly ved træning alene, så
mener jeg faktisk de tager fejl. Og NEJ jeg skifter ikke til de sorte
gummifinner, jeg er glade for mine splitfinner og de fungere glimrende,
samt gør at andre dykkere kan skelne bare en smule forskel på mig og
andre (de er en fin skrigende gul farve).

Jeg skal da ikke afvise at det kunne være sjovt en dag at prøve dem for
at se om de virkelig er så gode som folk gør dem til...

Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-03-06 17:19

> [...]

>og at få rettet sit trim ind, min instruktør nægtede mig at have
>ankelbly på dengang jeg skulle lære at dykke med tørdragt, det er

Dårlig instruktør, imho.

Søren Arnvig

Fra : DameDykker

Dato : 29-03-06 16:47

Hej Thomas

Ja, det var lidt skarpt sat op

Jeg skifted selv sidste forår og opnået en stor forbedring.
Manøvredygtighed er øget, da de er kortere. Og jeg svømmer LANGT
hurtiger. På en sommerdykkertur med meget overfladesvømning trak jeg
næste rutinmæssigt min makker, da det ellers gik for langsomt. Da han
så prøvede mine finner, havde jeg nær ikke fået dem igen. Så det
er ikke kun mig.

Gummifinnerne er forsynet med fjedre i stedet for hæleremme (de
såkaldte spring straps). Det gør også, at jeg kan få mine finner af
og på uden hjælp, og uden det tager alt for lang tid. Det er en stor
gevinst for mig. Og langt bedre end de hjemmelavede løsninger jeg
brugte før. Og de gamle finner havde jeg brugt til tørdragten i ca. 7
år inden jeg så lyset.

Men jeg havde (måske) også nogle dårlige finner før. Jeg har ikke
prøvet split finner, så måske skulle vi bytte en dag?? ;-D

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-06 19:39

DameDykker wrote:

> Men jeg havde (måske) også nogle dårlige finner før. Jeg har ikke
> prøvet split finner, så måske skulle vi bytte en dag?? ;-D

Der kan være MEGET stor forskel på finner, jeg startede ud med nogle
Mares Quattro et eller andet (dem med 5 sorte gummi-'kiler' ned i
finnen), jeg følte egentlig at jeg ikke kom nogen vej. Prøvede så at
bytte mine finner ud med en der havde splitfinner, og damn jeg kom jo
fremad mens han blev tilbage... så mine Mares har ikke været i vandet
siden da (jeg gik omgående ned for at købe dem, det er nogle Atomic
finner jeg har). Der er flere i klubben der har prøvet splitfinner og er
endt med at købe nogen, eller også har de prøvet at 'splitte' et par Mares.

Men vi kan da godt prøve at bytte en dag hvis vi skulle støde ind i
hinanden

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : anders

Dato : 29-03-06 23:07

Søren Arnvig skrev:

> Dårlig instruktør, imho.
>
> Søren Arnvig

Hvorfor?

mvh
Anders

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-03-06 06:23

"anders" <anbope@ruc.dk> wrote in message

>Hvorfor?

Fordi en god instruktør forklarer fordele og ulemper
ved en given situation eller udstyr, således at eleven
kan træffe et fornuftsbaseret valg.
Og samtidig gør opmærksom på at det der godt for den
ene ikke behøver at være godt for den anden.

Det kunne være at Felix havde fået en bedre undervisning
eller tilgang til dykning, hvis hans instruktør ikke havde
nægtet ham at anvende ankebly.

Det kunne også være at han havde haft en mere nuanceret
holdning til forskelligt udstyr , herunder ankelbly.

Som instruktør er det vigtigt at man ikke låser sig fast i
en eller anden dogmatisk position, men jævnligt
reviderer sin opfattelse af verden.

Hvis man ikke gør det, er man imho en dårlig instruktør.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-03-06 08:05

> Fordi en god instruktør forklarer fordele og ulemper
> ved en given situation eller udstyr, således at eleven
> kan træffe et fornuftsbaseret valg.

Men den gode instruktør ved også at bare fordi ankelbly "føles" bedst i
starten er det ikke sikkert at det er bedste længden. Når du begynder at
dykke med tørdragt svæver man tit i benene pga. for meget luft i dragten og
for meget uro i benene for at holde balancen. Når man får lidt mere ro og
kontrol på behøver du det ikke mere.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-03-06 08:54

Hej

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Men den gode instruktør ved også at bare fordi ankelbly "føles" bedst i
> starten er det ikke sikkert at det er bedste længden.

Jeg er faktisk enig med Henrik for en gangs skyld, jeg tror tit
instruktørene har lidt berørings angst og vil helst ikke tage stilling for
eleverne, men eleverne har jo ingen erfaring og behøver (især i starten)
meget stramme rammer at holde sig til. Hvis man bare lader folk opfinde
deres egne metoder fordi de synes noget er lettere eller virker bedre for
dem så har de retning mod at udvikle dårlige vaner. De vil forsøge at løse
problemerne ved at ændre på deres udstyr i stedet for at øve sig på at gøre
tingene. Jeg synes jeg ser det rigtig tit, og det er ærgeligt at man ikke
guider eleverne bedre.

Med mindre du har en skade eller er syg så vil det fungere for dig ikke at
have ankelbly på, nogle skal øve sig mere og andre finder det mere
naturligt. Jeg synes ikke man som instruktør skal lade eleverne tage
smutveje med den undskyld at det passer bedre til dem, det er kun et
spørgsmål om at man ikke gider øve sig.

www.Andersbomholdt.dk - Total i orden dykker blog.
www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk - Verdens bedste dykkerklub

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 30-03-06 11:16

Enig.

Da jeg startede med tørdragt og med mares finner var det uden ankelbly, og
det har aldrig været et problem.
Så det var nu ikke derfor jeg skiftede over til gummi finnerne.
Ankelbly er en dårlig vane, imho.

/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-03-06 12:46

Tjaa, det kommer jo også an på hvor længe man skal ligge i vandet (på deko,
helt specifikt)
Med min gamle tørdragt der havde tyndere neoprenstøvler, kunne jeg godt
dykke uden ankelbly hvis det var et kort dyk på omkring 1 time. Men hvis jeg
skulle ligge på deko i lang tid, så var de 5-600 gram opdrift i fusserne nok
til at belastningen af lænden blev for meget. Jeg trimmer mig så jeg kan
ligge afslappet fuldstændigt udstrakt og sove på deko eller andet sted hvor
man bare hænger. Dvs at når der er 5-600 gram opdrift der ligger for enden
af 1,2m ben så er det et simpelt spørgsmål om kraft x arm og resultatet
giver så i mit tilfælde smerte i ryggen.
Som konsekvens anvender jeg så ankelbly.
Nu har jeg en tørdragt med nærmest skudsikre neoprenstøvler, så da jeg måtte
skifte mine finner for at få plads til støvlen blev det til et sæt
gummifinner. Men der manglede stadigt lidt vægt dernede for at jeg kunne
have lige nøjagtigt tilpas med luft omkring foden til at undgå frysning. Nu
dykker jeg med gummifinner og et sæt 400 gram ankelbly.
Imho så er dårlige vaner = forudindtagede meninger der er defineret af
religion eller coolness.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-03-06 13:15

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Som konsekvens anvender jeg så ankelbly.

Der er jo andre måder at løse problemet på, i stedet for at forsøge at
kurerere symptomerne.

> Imho så er dårlige vaner = forudindtagede meninger der er defineret af
> religion eller coolness.

Jeg har ikke forstået hvad det er du prøver at sige, du bliver nok nødt til
at uddybe det?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-03-06 15:22

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er jo andre måder at løse problemet på, i stedet for at forsøge at
> kurerere symptomerne.

Ja, feks støvler i tyndere materiale. Men at gå fra en tyk støvle til en
tynd (og dermed koldere og mere sårbar) støvle fortrænger ikke 4 dl vand
mindre.
Da jeg ikke vil anvende V eller P bly af hensyn til min sideværks balance
(da jeg dykkede OC), så er min filosofi stadig at sætte ind med modvægt lige
nøjagtig på det sted hvor opdriften skabes.
At smide et P bly på trimmer din overordnede stilling horisontalt, men
kurerer ikke der hvor opdriftskilden befinder sig.

> Jeg har ikke forstået hvad det er du prøver at sige, du bliver nok nødt
> til at uddybe det?

OK
Jeg siger at hvis du betragter dig selv for cool til at nedværdige dig til
at afprøve andre muligheder der virker, så har du en dårlig vane.
Hvis din religiøse overbevisning tilsiger dig at der er kun EEN måde at gøre
tingene på, eller at du betragter det som en dødelig fornærmelse at se
profeten afbilledet (profeten Jablonski naturligvis...) så er du ikke en del
af den udviklende andel af befolkningen, men et tilbageskridt til
stenalderen. Stilstand eller tilbageskridt er i min bog et eksempel på
utrolig dårlige vaner.
Der var en gang hvor at man kun dykkede luft, afskyede opdriftsmidler,
manometre og dræbte hvidehajer med de bare næver. Måske der var nogle der
fandt en ligeledes brugbar vej ved at bruge de midler som der var til
rådighed.

mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-03-06 15:54

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<442be973$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> naturligvis...) så er du ikke en del af den udviklende andel af
> befolkningen, men et tilbageskridt til stenalderen.

Jeg havde forventet ovenstående fra Manley og Allan J, men ikke dig,
Johnny

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 31-03-06 07:30

Jeg tror ikke smir bider på Allan J. Her virker kun øl eller kontanter.

Claus
Peter er ikke vred, Peter er skuffet...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-03-06 14:47

Claus Grell Hansen skrev i Message-ID: <3IgSEyIVGHA.7452@gud.bends.dk>:

> Peter er ikke vred, Peter er skuffet...

.... eller undrende, hvilket ikke blev mindre af det andet indlæg.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-03-06 16:50

> Rabling on..

Jeg ved stadig ikke hvad du siger.. ?

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 30-03-06 13:18

Du er så undtagelsen der bekræfter reglen
Det var nu også mere som svar på Søren's "Dårlig instruktør, imho"
udtagelse, og mener stadig at man ikke skal starte med dem.
Personligt foretrækker jeg at svømme lidt rundt (hvis der ikke er for meget
strøm forstås) når jeg ligger på deko.
Desuden bruger jeg 3-4 par skisokker og rimelig tight støvler, hvor der så
ikke er plads til så meget luft.
Personlig er jeg da totalt ligeglad med om folk bruger ankelbly eller ej,
men i 99 ud af 100 tilfælde tror jeg de kan undværes og derfor imho en
dårlig vane, religion og coolness taget i betragtning

/Sune