krak.dk og dybelinks
Fra : Claus Christensen

Dato : 27-03-06 16:41

Hej Jura-gruppe

Jeg har netop modtaget en opkrævning på kr. 2500,00 fra krak.dk, fordi de
mener, at jeg uretsmæssigt har gjort brug af deres kort. Sagens kerne er, at
jeg på min hjemmeside har et link til kraks kort (denne side:
http://www.krak.dk/Grids/Subpages/popupMap01.asp) - altså et såkaldt (deep
link). Det er vigtigt at nævne, at jeg ingenlunde har indgået nogen form for
forudgående aftale med krak.dk - blot linket til deres kortside. Rent
teknisk er der ikke noget odiøst over linket. Det er et ganske alm. link som
endda er sat til at fremkomme i et nyt browservindue med egen værktøjs-,
url-linie mm. og på ganske normalvis. Desuden fremgår "Kraks Kort" også på
selve linket, der er altså på ingen måde lagt skjul på, at det ved klik var
kraks kort brugeren blev ledt over på.

Mit spørgsmål er nu; er krak.dk i sin gode ret til at handle som de gør?

Mig bekendt er jeg ikke den første som har modtaget denne slags opkrævninger
fra krak.dk.

Jeg har netop læst følgende dom fra Sø og Handelsretten: Ofir vs. Home - en
dom som netop omhandler deep linking. Jeg har fundet følgende interessante
afsnit:

http://www.bvhd.dk/uploads/tx_mocarticles/S_-_og_Handelsrettens_afg_relse_i_Ofir-sagen.pdf

"Det er interessant, at Kommissionen i note 70 bl.a. henviser til den tyske
højesteretsdom af 17. juli 2003 om internettjenesten "Paperboy", hvor retten
netop fandt, at benyttelse af links direkte til artikler på internet-avisers
hjemmesider, ikke udgjorde en krænkelse af eneretten til
eksemplarfremstilling eller tilgængeliggørelse. Den tyske atabasebeskyttelse
er også baseret på databasedirektivet. Sagsøgeren gjorde under sagen
gældende, at virksomhedens rettigheder i medfør af databasereglerne og det,
der svarer til den danske markedsføringslovs § 1 (UWG § 3), blev krænket med
henvisning til, at de dybe link direkte til de enkelte artikler satte
brugeren i stand til at få adgang til artiklerne direkte udenom hjemmesidens
forside. Den tyske højesteret frifandt sagsøgte. Rettens begrundelse var, at
brug af link ikke udgør tilgængeliggørelse, idet artiklerne allerede er
gjort tilgængelige ved at blive lagt på internettet (uden tekniske
hindringer), og rettighedshaveren har dermed accepteret, at der er direkte
adgang til artiklerne for alle ved hjælp af hjemmesideadressen
(URL-adressen). Benyttelse af dybe link, herunder link udenom forsiden, er,
som det udtales i dommen, blot en teknologisk måde at skabe nemmere adgang
for brugerne, end hvis brugerne selv skal taste
hjemmesideadressen/URL-adressen, og ophavsretslovgivningen kan, som det også
udtales, ikke anses at indebære en eneret til oplysninger om URL-adressen.
Den omstændighed, at sagsøgeren foretog bannerannoncering, kunne heller ikke
ændre på resultatet i medfør af den tyske konkurrencelovs § 1, idet retten
udtalte, at den økonomiske interesse i bannerannoncering også kunne opnås
ved at annoncere på de underliggende sider, som der blev linket dybt til.

I den tyske sag var der tale om ophavsretsbeskyttet materiale (artikler), og
parterne var i et konkurrenceforhold, idet der i begge tilfælde var tale om
nyhedsformidling. Alligevel blev såvel visningen af artiklens overskrift og
indholdet af artiklen som linking udenom sagsøgers forside direkte til de
enkelte artikler ikke anset for at være retsstridig. Der henvises generelt
til Mads Bryde Andersen, IT retten 2. udgave, side 420- 431."

"I nærværende sag har sagsøger ikke bannerannoncering, og sagsøgte fortager
linking helt loyalt; det er tydeligt, at der stilles om til mæglernes
hjemmesider (der vises ubestridt en side, hvor det angives, at der nu
stilles om til ejendomsmæglerens side). Der stilles sågar et forsidelink til
rådighed, hvorefter den videre søgning sker på helt normal måde på
sagsøgerens hjemmeside, ligesom hvis brugeren var gået ind via sagsøgerens
forside."

"Det gøres gældende, at etablering af et indeks som bolig.ofir, kombineret
med henvisninger i form af links, i internetsammenhæng er sædvanlig og i
overensstemmelse med international praksis og kutyme (svarende til de
bibliotekskartotekskort over bøger, som informerer brugeren om, hvor bøgerne
kan findes) og af vital betydning for informationssøgning på internettet,
idet det er den eneste måde, man som bruger kan finde den information, man
søger. De, der offentliggør oplysninger på internettet, må derfor påregne og
implicit siges at samtykke til, at der kan og vil ske brug af materialet og
henvisninger til materialet og de pågældende web-steder i form af links."

"Der består ikke nogen konkurrencerelation mellem parterne, idet sagsøgers
forretningsgrundlag er formidling af ejendomme, mens sagsøgtes
forretningsgrundlag (bl.a.) er tilrådighedsstillelse af forskellige
internettjenester, herunder samleoversigter over ejendomme og biler til
salg. home.dk er et helt andet produkt med 15.000 ejendomme, mens bolig.
ofir.dk indeholder samtlige ejendomme udbudt til salg via internettet, dvs.
ca. 40.000 ejendomme. Parterne er heller ikke konkurrenter i henseende til
mediepladsen. Sagsøgte formidler ikke ejendomme på internettet, men stiller
sin søgerobot til rådighed for brugerne, så de kan finde udbydernes annoncer
på internettet, og giver mulighed for, at private kan sætte deres ejendom
til salg på nettet. Sagsøgeren har ikke godtgjort, hvilke forretningsmæssige
interesser, som skades ved sagsøgtes link udenom sagsøgerens forside,
herunder ej heller hvilke interesser sagsøgeren afskæres fra at udnytte. Det
er derimod dokumenteret, at sagsøgeren har indgået aftaler med sine
konkurrenter om dyb linking til sagsøgerens hjemmeside, uden at der stilles
et forsidelink til rådighed. Det fremgik af Hans Trautners forklaring, at
det handler om kontrol med markedet. Af Niels Bjerregaards forklaring
fremgik, at sagen er principiel, at der ikke var sket skade, og at problemet
ikke så meget var Ofir som det, som andre kunne finde på. Det lyder hult,
når det hævdes, at bolig.ofir kan fortrænge sagsøgers markedsposition.
Sagsøgers primære indtjeningsgrundlag er og bliver salg af ejendomme, og da
sagsøgtes boligindeks kan udbrede kendskabet til ejendommene, er det snarere
sandsynligt, at sagsøger kan forøge sit indtjeningsgrundlag ved sagsøgtes
link til sagsøgers ejendomme, simpelthen fordi ejendommene - helt målrettet
efter købernes individuelle søgekriterier - kan findes på nettet, som i
modsætning til aviserne opdateres dagligt."

Mvh.

Claus Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 28-03-06 07:54

"Claus Christensen" <cc@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er nu; er krak.dk i sin gode ret til at handle som de gør?

Næppe, - det er ihvertfald svært at se lovgrundlaget for det.

Jeg ville sende dem et brev, med besked om, at kravet afvises. Samtidig
ville jeg skrive at hvis de vil fastholde kravet, så må de fremsende
dokumentation for dets gyldighed.

> Jeg har netop læst følgende dom fra Sø og Handelsretten: Ofir vs. Home -
> en dom som netop omhandler deep linking. Jeg har fundet følgende
> interessante afsnit:

Den sag kan nok vanskeligt sammenholdes med din, omfanget og
omstændighederne om linkningen er helt anderledes.
Det væsentligste element er nok den del af dommen, hvor det fastslås, at
linkning er et grundelement ved internettet, og må som sådan accepteres (s.
128-129). det er en mere generel betragtning, som godt kan udbredes til
andre sager.

/Per

Fra : -=JF=- arb

Dato : 28-03-06 09:00

"Claus Christensen" <cc@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er jeg ikke den første som har modtaget denne slags
> opkrævninger fra krak.dk.

Vi har på vores firmahjemmeside et link der hedder noget i stil med "Find
vej til os"
Linket peger på
http://www.krak.dk/GRIDS/MAINPAGES/route.asp?Tagning=1.Fir_Fors/FA_RutP som
er Kraks ruteplan.

For god ordens skyld sendte vi en mail til Krak og gjorde opmærksom på det.
Kort efter fik vi et svar der takkede for at vi linkede, og at det i øvrigt
skulle koste os 500,-

Vi svarede at det aldrig kunne komme på tale at vi skulle betale for at pege
på deres side, og at hvis nogen skulle betale så var det Krak der skulle
betale os for reklamen...

De svarede at de ville se nærmere på sagen, og at vi ville høre nærmere...
Det var i 1999 eller 2000 - og vi har endnu ikke hørt fra dem

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-06 09:16

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> wrote in message
> Linket peger på
> http://www.krak.dk/GRIDS/MAINPAGES/route.asp?Tagning=1.Fir_Fors/FA_RutP
> som er Kraks ruteplan.

Dette er stort set lig med forsiden af kraks hjemmeside inkl. reklamer.

Claus' link piller derimod kortet ud alene, uden reklamer, så det kan ikke
helt sammenlignes. Men bortset fra det, så tror jeg ikke Krak har noget at
komme efter.

hilsen
Uffe

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-03-06 00:01

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> helt sammenlignes. Men bortset fra det, så tror jeg ikke Krak har noget at

Det bliver vel hurtigt teknisk, men jeg kunne forestille mig at krak
kunne beskytte sig selv med noget asp/php ting, hvis de virkeligt ikke
ønskede at folk kunne lave deep link til deres sider?

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Dino

Dato : 29-03-06 08:16

Den 29-3 2006 skrev Martin Jørgensen i dk.videnskab.jura:

> Det bliver vel hurtigt teknisk, men jeg kunne forestille mig at krak
> kunne beskytte sig selv med noget asp/php ting, hvis de virkeligt
> ikke ønskede at folk kunne lave deep link til deres sider?

Men det vil de ikke:

<http://www.krak.dk/grids/subpages/support/faq.asp?CId=22&menuname=FAQ+Kort&menunumber=4&pageID=110%2E4%5FHj%5FKort&Tagning=110.6_Hj_Pres/A1#faq41>
eller
<http://kortlink.dk/2kdm>

<Quote>
Må jeg linke til Kraks kort fra min egen hjemmeside?
Nej – du må ikke linke til en Krak Kort URL på din egen hjemmeside, men
du må gerne linke til krak.dk's forside </Quote>

--
Dino

Fra : Eliasen

Dato : 29-03-06 09:16

"Dino" <no.email.replies@excite.com> wrote in message

> [...]
> Nej - du må ikke linke til en Krak Kort URL på din egen hjemmeside, men
> du må gerne linke til krak.dk's forside </Quote>

Umiddelbart er der forskel på hvad Krak ønsker og på hvad de har lovhjemmel
til at kræve folk gør.

--
Eliasen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-03-06 18:38

Dino wrote:

> [...]
> Nej – du må ikke linke til en Krak Kort URL på din egen hjemmeside, men
> du må gerne linke til krak.dk's forside </Quote>

Tvivlsomt om den holder i retten, IMO... Jeg begriber simpelthen ikke
hvorfor de ikke gør det sådan at man ikke kan linke til andet end deres
forside, hvis de virkeligt har et problem med andre der laver dybe links
til dem. Så er der jo ikke noget formål med det........

Fra : Jens U. K.

Dato : 30-03-06 09:36

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> [...]
> forside, hvis de virkeligt har et problem med andre der laver dybe links
> til dem. Så er der jo ikke noget formål med det........

Det kan være at det giver bedre bonus på søgemaskiner!?

/Jens Ulrik

Fra : per christoffersen

Dato : 30-03-06 10:17

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Det kan være at det giver bedre bonus på søgemaskiner!?

Det er muligt.
Men det er der så ikke den store fidus i, hvis man forsøger at undgå, at
brugere kommer ind 'nede' i sitet.

/Per

Fra : Jens U. K.

Dato : 30-03-06 13:59

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt.
> Men det er der så ikke den store fidus i, hvis man forsøger at undgå, at
> brugere kommer ind 'nede' i sitet.

Krak forsøger ikke at undgå at "brugere" kommer ind nede i sitet, men
derimod at "hjemmesider" gør...
.... og der kan være søgemaskiner der giver bedre placering til et site
hvor søgemaskinen kan se at der også eksisterer undersider med relevante
ord...

Det kan også være Krak's politik at de ikke vil bruge ressourcer på
teknisk at forhindre at folk deeplinker, men hellere vil bruge ressourcer
på at komme med krav efterfølgende...

/Jens Ulrik

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-03-06 15:13

On Thu, 30 Mar 2006 14:58:38 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

>Krak forsøger ikke at undgå at "brugere" kommer ind nede i sitet, men
>derimod at "hjemmesider" gør...

Det er teknisk set noget sludder, fordi langt, langt de fleste brugere
kommer til en hjemmeside via links fra andre hjemmesider.

>... og der kan være søgemaskiner der giver bedre placering til et site
>hvor søgemaskinen kan se at der også eksisterer undersider med relevante
>ord...

Ja, det er i så fald et dilemma, som Krak må forholde sig til; men det
er da spørgeren uvedkommende.

>Det kan også være Krak's politik at de ikke vil bruge ressourcer på
>teknisk at forhindre at folk deeplinker, men hellere vil bruge ressourcer
>på at komme med krav efterfølgende...

Det var ellers noget af en konstruktion

D.v.s. at man bevidst lægger varerne frit frem, hvor alle kan tage
dem, fordi man så efterfølgende kan rejse erstatningskrav mod dem, der
(måske endda i god tro) har taget af varerne. Mon det er i
overensstemmelse med markedsføringsloven?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-03-06 16:35

Jens U. K. wrote:
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Krak forsøger ikke at undgå at "brugere" kommer ind nede i sitet, men
> derimod at "hjemmesider" gør...

Ændrer intet.

> ... og der kan være søgemaskiner der giver bedre placering til et site
> hvor søgemaskinen kan se at der også eksisterer undersider med relevante
> ord...

Det er kraks problem og ikke andres.

> Det kan også være Krak's politik at de ikke vil bruge ressourcer på
> teknisk at forhindre at folk deeplinker, men hellere vil bruge
> ressourcer på at komme med krav efterfølgende...

Synd for dem og ingen andre. Spild af penge.

Fra : Jens U. K.

Dato : 31-03-06 13:05

> Ændrer intet.

Jeg forstår ikke hvad du svarer på!

> Det er kraks problem og ikke andres.

Jeg forstår stadigvæk ikke din kommentar. Jeg prøver at komme med input
til hvorfor Krak har valgt den måde at organisere deres sider på.
Søgemaskiners funktionalitet kan være en grund.

> Synd for dem og ingen andre. Spild af penge.

Nå?! Det kan da ikke være dyrere at lade designet være end at redesigne
det hele til at prøve at holde deeplinks væk? Tværtimod.
Det kan da heller ikke koste meget meget at fyre nogen erstatningskrav
afsted og så lade være med at følge op på dem som ikke betaler ved kasse
1? Tværtimod.

/Jens Ulrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-04-06 15:17

Jens U. K. wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
-snip-

> Jeg forstår ikke hvad du svarer på!

Jeg svarer på det jeg citerede.

> Jeg forstår stadigvæk ikke din kommentar. Jeg prøver at komme med input
> til hvorfor Krak har valgt den måde at organisere deres sider på.

Irrelevant.

> Søgemaskiners funktionalitet kan være en grund.

Komplet og fuldstændigt irrelevant.

> Nå?! Det kan da ikke være dyrere at lade designet være end at redesigne
> det hele til at prøve at holde deeplinks væk? Tværtimod.

Hvis du vidste hvor mange mio./mia. kr. forskellige firmaer bruger på at
holde øje med om andre krænker deres varemærker, ville du nok ikke
skrive sådan noget...

> Det kan da heller ikke koste meget meget at fyre nogen erstatningskrav
> afsted og så lade være med at følge op på dem som ikke betaler ved kasse
> 1? Tværtimod.

Forkert. De har jo tydeligvis folk ansatte til at holde øje med hvad
andre gør og disse folk skal altså have en ret dyr timeløn betalt. Sådan
er det ihvertfald andre steder.

Se sådan her på det: Firmaer som krak har alligevel web-programmører
ansat til at vedligeholde deres hjemmeside, lave nyt design og
programmere opdateringer så på den måde er det "gratis" at ændre det så
man ikke kan deep-linke til den.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-04-06 17:11

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> ansat til at vedligeholde deres hjemmeside, lave nyt design og
> programmere opdateringer så på den måde er det "gratis" at ændre det

Krak tjener sikkert pænt på at folk betaler for at deeplinke - såehh

- Peter

Fra : Jens U. K.

Dato : 03-04-06 10:03

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
[...]
> Forkert. De har jo tydeligvis folk ansatte til at holde øje med hvad
> andre gør og disse folk skal altså have en ret dyr timeløn betalt. Sådan
> er det ihvertfald andre steder.

Hvis det var mig der skulle holde øje med det, havde jeg et simpelt
overvågningsprogram (populært kaldet webstatistik) - det ville snildt
kunne give mig en liste over hvilke hjemmesider der deeplinkede. Dette
holdes op imod dem som har betalt for "retten" til at deeplinke - og vupti
har jeg en liste over websites der deeplinker, men ikke betaler... det vil
være ret let og ret billigt at lave sådan et system og det vil ikke kræve
mere end at finde frem til adressen på hjemmesideindehaveren og sende
"brevet".
Folk der sidder og sender "standardbreve" får vist normalt ikke en ret dyr
timeløn betalt...

> [...]
> ansat til at vedligeholde deres hjemmeside, lave nyt design og
> programmere opdateringer så på den måde er det "gratis" at ændre det så

Ligegyldig hvor mange gåseøjne du putter om ordet gratis, bliver din
påstand ikke mere rigtig. Det kræver meget mere arbejde at sikre sig at
der ikke er nogen der kan deeplinke end det gør at overvåge hvem der
deeplinker.

/Jens Ulrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-04-06 18:01

Jens U. K. wrote:
> [...]
> det vil være ret let og ret billigt at lave sådan et system og det vil
> ikke kræve mere end at finde frem til adressen på hjemmesideindehaveren

Uhahada. Hvorfor bruger alle de store danske virksomheder såsom Danfoss
så ikke sådan et program. Jeg kan ikke huske hvor mange mio. kr de
bruger årligt, men det er ikke småpenge.

> Folk der sidder og sender "standardbreve" får vist normalt ikke en ret
> dyr timeløn betalt...

Host host... DK er jo også et af de lande med den allerbilligste
arbejdskraft i hele verden. Vi er sgu' billigere end skævøjerne i Kina.

> [...]
> påstand ikke mere rigtig. Det kræver meget mere arbejde at sikre sig at
> der ikke er nogen der kan deeplinke end det gør at overvåge hvem der

Komplet vrøvl.

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-04-06 09:19

> Uhahada. Hvorfor bruger alle de store danske virksomheder såsom Danfoss
> så ikke sådan et program. Jeg kan ikke huske hvor mange mio. kr de
> bruger årligt, men det er ikke småpenge.

Nu forstår jeg dig slet ikke - først gør du opmærksom på at man lovmæssigt
_skal_ bruge teknologien til at sørge for at der ikke kan deeplinkes og nu
siger du så at virksomhederne ikke har "overvågningsprogrammer" og
overvåger manuelt til dyr timeløn... pga. loven er der jo ingen grund til
at overvåge det... hvad mener du egentlig?

> Host host... DK er jo også et af de lande med den allerbilligste
> arbejdskraft i hele verden. Vi er sgu' billigere end skævøjerne i Kina.

En virksomhed får en jurist til en gang for alle at udarbejde et
standarddokument med erstatningskrav. Når overvågningsprogrammet opdager
at en hjemmeside deeplinker - sættes adressen (f.eks. fundet på
dk-hostmaster) ind i standardbrevet og det sendes... du har ret, det er jo
raketvidenskab...

> Komplet vrøvl.

Nej. Hvorfor mener du at det er "gratis" at udføre mere arbejde end man
ellers ville gøre?

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 03-04-06 10:12

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> Jens U. K. wrote:
[...]
> Hvis du vidste hvor mange mio./mia. kr. forskellige firmaer bruger på at
> holde øje med om andre krænker deres varemærker, ville du nok ikke
> skrive sådan noget...

Komplet irrelevant er det du skriver! Den konkrete sag handler om noget så
håndgribeligt og teknisk bevisbart som deeplinks, betal for at bruge dem
eller la' vær' - og så slynger du noget så uhåndgribeligt som
varemærkekrænkning ud... tsk.

/Jens Ulrik

Fra : per christoffersen

Dato : 31-03-06 08:44

> Krak forsøger ikke at undgå at "brugere" kommer ind nede i sitet, men
> derimod at "hjemmesider" gør...

Hjemmesider kommer ingen vegne. de bliver liggende stille og roligt på deres
webhotel.
Det er uanset om man kommer fra Google eller en anden hjemmside, brugeren
der får adgang til krak.dk på et niveau nede i strukturen.
Din sondring mellem brugere og hjemmesider er derfor ret beset ikke holdbar.

Set fra Kraks økonomiske synsvinkel, er det ligegyldigt hvor brugeren kommer
fra, - det væsentlgste er hvor de kommer ind.

/Per

Fra : Jens U. K.

Dato : 31-03-06 13:24

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hjemmesider kommer ingen vegne. de bliver liggende stille og roligt på
> deres webhotel.

Du har også valgt ikke at ligge mærke til gåseøjnene

> [...]
> brugeren der får adgang til krak.dk på et niveau nede i strukturen.
> Din sondring mellem brugere og hjemmesider er derfor ret beset ikke

"Gåseøjne"

> Set fra Kraks økonomiske synsvinkel, er det ligegyldigt hvor brugeren
> kommer fra, - det væsentlgste er hvor de kommer ind.

Jeg prøver kort at beskrive det jeg mente i min første post, da det ikke
virker til at have gået klart igennem

Vi antager at Krak er interesseret i at få en god placering på Google. Vi
antager at dette bl. a. kan tilhjælpes ved at Googles søgerobot kan komme
til at bladre rundt i alle undersiderne. Derfor indbygger Krak ingen
tekniske begrænsninger i URL-adgangen til undersiderne (herunder
deeplinks).
I stedet prøver Krak at forhindre deeplinks på ikke teknisk vis - delvist
at have en tekst (går jeg ud fra) på deres hjemmesider der beskriver hvad
"man" må og hvad man ikke må med deres materiale.
Men sådan som jeg læser nogle af de tidligere indlæg bider jeg mærke i at
de åbenbart sælger en "service" der gør at "man" får lov til at deeplinke
eller det der minder om det...

Om det at de ikke forhindrer deeplink adgang på teknisk vis, gør at de
ikke har noget at skulle have sagt, vil jeg lade andre udtale sig om.

/Jens Ulrik

Fra : Geert Lund

Dato : 31-03-06 21:25

Jens U. K. wrote:

> [...]
> komme til at bladre rundt i alle undersiderne. Derfor indbygger Krak
> ingen tekniske begrænsninger i URL-adgangen til undersiderne (herunder

Det er nu ganske muligt at lave en teknisk hindring for alle - pånær fx
Google, MSN, Yahoo og andre robotter man ønsker at give adgang.
Robotterne er normalt ikke annonyme men plejer pænt at give sig til kende.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jens U. K.

Dato : 03-04-06 10:17

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> wrote in message

> Det er nu ganske muligt at lave en teknisk hindring for alle - pånær fx
> Google, MSN, Yahoo og andre robotter man ønsker at give adgang.

Helt sikkert, men det er absolut ikke omkostningsfrit og det kræver
vedligeholdelse. Ellers risikerer man en dag at komme i den situation at
man har brugt en masse ressourcer på at finde ud af hvorfor man ikke er på
toppen af søgemaskinerne mere og så viser det sig at man teknisk er kommet
til at lukke for en søgerobot...

/Jens Ulrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-04-06 15:26

Jens U. K. wrote:
> [...]

> komme til at bladre rundt i alle undersiderne. Derfor indbygger Krak
> ingen tekniske begrænsninger i URL-adgangen til undersiderne (herunder

Irrelevant.

> I stedet prøver Krak at forhindre deeplinks på ikke teknisk vis -
> delvist at have en tekst (går jeg ud fra) på deres hjemmesider der
> beskriver hvad "man" må og hvad man ikke må med deres materiale.

Den er ikke gyldig hvis ikke folk læser og accepterer den.

> Men sådan som jeg læser nogle af de tidligere indlæg bider jeg mærke i
> at de åbenbart sælger en "service" der gør at "man" får lov til at
> deeplinke eller det der minder om det...

Nej, for hvis det var det de ønskede så er teknologien sådan indrettet
at at alle andre end dem der betalte ikke kunne deep-linke uden at
skulle hacke sig ind.

> Om det at de ikke forhindrer deeplink adgang på teknisk vis, gør at de
> ikke har noget at skulle have sagt, vil jeg lade andre udtale sig om.

Altså... Internettet er beregnet til at man kan deep-linke... Hvis man
ikke kan tåle det, så må man enten lade være med bruge internettet eller
beskytte sig.

Fra : Jens U. K.

Dato : 03-04-06 10:34

> Jens U. K. wrote:
[...]
> Den er ikke gyldig hvis ikke folk læser og accepterer den.

Du siger altså at teksten både skal læses _og_ accepteres...
Hvordan kræver loven at denne læsning _og_ accept skal foregå, så teksten
gyldig, som du skriver?

> Nej, for hvis det var det de ønskede så er teknologien sådan indrettet

Nej!?

> at at alle andre end dem der betalte ikke kunne deep-linke uden at
> skulle hacke sig ind.

Det er så din påstand at der skal benyttes teknologiske midler for at
undgå misbrug...

> Altså... Internettet er beregnet til at man kan deep-linke... Hvis man

Mener du det - uden undtagelser?

> ikke kan tåle det, så må man enten lade være med bruge internettet eller
> beskytte sig.

Krak beskytter sig da ved at sende erstatningskrav...

/Jens Ulrik

Fra : per christoffersen

Dato : 03-04-06 12:52

> [...]

> Du siger altså at teksten både skal læses _og_ accepteres...
> Hvordan kræver loven at denne læsning _og_ accept skal foregå, så teksten

Det er jo en grundlæggende juridisk forudsætning, at amn ikke kan binde
andre ud over lovens bestemmelser, ved ensidigt at opsætte betingelser.
Hvis ikke betingelserne er kendt kan de ikke gøres gældende, - det følger ud
af aftaleloven.

Men de beyingelser, som Krak opsætter er efter min mening overhovedet ikke
gældende, fordi de ensidigt begrænser den ene parts lovlige muligheder, uden
at tilbyde noget til gengæld. Hvis man vil forsøge at statuere en aftale på
det grundlag, vil den kunne bortfalde pga. urimelighed.

Og der kræves for så vidt overhovedet ikke nogen aftale med Krak for at
linke til dem, - der er efterhånde mange domme der fastslår, at linkning i
sig selv er en naturlig del af internettet, og at linkning i sig selv ikke
kan forbydes af en indehaver af et website.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-04-06 18:09

Jens U. K. wrote:
> [...]
>

> Du siger altså at teksten både skal læses _og_ accepteres...
> Hvordan kræver loven at denne læsning _og_ accept skal foregå, så

Tjaah, nu skal du høre her:

1) Man åbner øjnene.
2) Kigger på bogstaverne.
3) Læser teksten.
4) Man overvejer om man vil acceptere betingelserne
5) Enten accepterer man eller også gør man det ikke.

Det er sådan det plejer at foregå, ihvertfald for mit vedkommende. Og
det er en gyldig og fuldt ud lovlig fremgangsmåde som alle og enhver kan
tage til sig og bruge - kvit og frit. "Helt uden det koster ekstra", som
i Shell Diesel Extra-radio-reklamen.

Jeg har virkeligt enormt svært ved at udpensle det yderligere...

Fra : Jens U. K.

Dato : 04-04-06 09:23

> Tjaah, nu skal du høre her:

Jeg lytter...

> 1) Man åbner øjnene.

Irrelevant.

> 2) Kigger på bogstaverne.

Irrelevant.

> 3) Læser teksten.

Irrelevant.

> 4) Man overvejer om man vil acceptere betingelserne

Irrelevant.

> 5) Enten accepterer man eller også gør man det ikke.

Her er noget interessant!

[...]

> Jeg har virkeligt enormt svært ved at udpensle det yderligere...

Du bliver nødt til at udpensle punkt 5 (hvis du altså gider - hvordan
foregår accepten, for at den holder i lovens forstand?

/Jens Ulrik

Fra : per christoffersen

Dato : 04-04-06 10:00

> Du bliver nødt til at udpensle punkt 5 (hvis du altså gider - hvordan
> foregår accepten, for at den holder i lovens forstand?

Det kommer an på, hvor meget hår på brystet man har.

I princippet er det nok at den, der skal acceptere betingelserne, for sig
selv accepterer dem (uden at det bliver til andet end en tanke).
Men de fleste synes nu, at det vil være rart eterfølgende at kunne
dokumentere accepten.
Det kan man så gøre på forskellige teknisk/praktiske måder, som udelukkende
har til formål at fastholde accepten utvetydigt. Der er ingen særlige krav
til hvordan dette i almindelighed skal foregå, omend der ved at danne sig
nogle måder at gøre det på via nettet, som er mere gængse end andre.

Men i lovens forstand er accepten altså en overbevisning/tanke i afgiverens
hoved, - resten er bare praktikaliteter.

Men uanset hvor strikte accept-funktioner krak.dk sætter, så kan de ikke
komme uden om, at linkning ikke er noget der kræver godkendelse fra Krak, og
at en ensidig fragivelse af rettigheder næppe vil kunne være en gældende
aftale.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-04-06 12:58

Scripsit "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>

> I princippet er det nok at den, der skal acceptere betingelserne, for sig
> selv accepterer dem (uden at det bliver til andet end en tanke).

Nej - i almindelighed kan accepten kun senere gøres gældende overfor
den accepterende, hvis den er blevet _meddelt_ til løftemodtageren på
en eller anden måde. Ren uudtrykt vilje er ikke nok.

Det er altså ikke nok for at statuere en aftale at man kan bevise at
modparten på et tidspunkt havde til hensigt at acceptere tilbudet (fx
ved hjælp af vidneudsagn om at han havde fortalt familie eller
medarbejdere at han anså tilbudet for godt). Kun hvis
tilbudsmodtageren har taget konkrete skridt til at meddele sin accept
til tilbudsgiver, opstår der en aftale.

> Men i lovens forstand er accepten altså en overbevisning/tanke i afgiverens
> hoved, - resten er bare praktikaliteter.

Forkert. Hvis du endelig skal gå til aftaleloven, siger den "svar på
tilbud", ikke noget om subjektive hensigter som ikke har fundet udtryk
i et svar.

> [...]
> at en ensidig fragivelse af rettigheder næppe vil kunne være en gældende

Rent ensidige løfter kan godt være gældende i dansk aftaleret. Men de
stiller store krav til bevisbyrden, og en click-through kan nok ikke
gøre det.

--
Henning Makholm "I can get fat! I can sing!"

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-03-06 20:56

On Mon, 27 Mar 2006 17:40:57 +0200, "Claus Christensen" <cc@cs.aau.dk>
wrote:

> [...]
>link).

>Mit spørgsmål er nu; er krak.dk i sin gode ret til at handle som de gør?

Jeg søgte lidt på dybe links, og fandt først denne side:

http://vertikal.dk/a125

Den er ikke juridisk, men ganske tankevækkende. Hovedbudskabet er, at
man teknisk såre simpelt kan blokere for dybe links, hvis man vil. Men
at det vil være absolut iditotisk at gøre det.

Juridisk mere interessant er nok denne side:

http://dansk-it.dk/sw752.asp

Den handler om Newsbooster-sagen, hvor der faktisk blev nedlagt forbud
mod dybe links. (Så vidt jeg kunne se er det hidtil eneste sag?). Læg
især mærke til konklusionen nederst:

>Baggrunden for afgørelsen er således den konkrete illoyale brug
>af teknikken og ikke teknikken i sig selv. Af samme årsag kan
>det ikke antages, at afgørelsen i sig selv får generelle
>konsekvenser for hverken søgemaskiner eller brugen af dybe links.

Altså hvis du på din side udbyder en tjeneste, som står i direkte
konkurrence til Krak, og så bruger kraks kort via dybe links som
indhold i denne tjeneste.

Fra : per christoffersen

Dato : 30-03-06 07:50

"Lars J. Helbo" <fornavn@efternavn.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den handler om Newsbooster-sagen, hvor der faktisk blev nedlagt forbud
> mod dybe links. (Så vidt jeg kunne se er det hidtil eneste sag?). Læg

Der blev egentlig ikke nedlagt forbud mod dybe links, men mod uberettiget
udnyttelse af databaser. Det er helt afgørende for dommen, at Newsbooster og
modparten (dagbladene) befandt sig i en konkurrencesituation.

/Per

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-03-06 15:13

On Thu, 30 Mar 2006 08:50:02 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Der blev egentlig ikke nedlagt forbud mod dybe links, men mod uberettiget
>udnyttelse af databaser. Det er helt afgørende for dommen, at Newsbooster og
>modparten (dagbladene) befandt sig i en konkurrencesituation.

Netop, og dermed siger dommen vel sådan set også, at dybe links er
tilladt i andre situationer?