Hvor sikker er PPTP?
Fra : Søren

Dato : 27-03-06 15:35

Jeg har en m0n0wall router hvor jeg har konfigureret den som PPTP server.
Jeg har sat kryds i "Require 128-bit encryption" hvilket betyder, at der
ikke vil oprettes ukrypteret forbindelse. Jeg har opsat min WinXP til at
tilgå min router og det virker perfekt og jeg kan tilgå mit interne netværk,
men hvor sikker er linien? Kan jeg med ro i sindet oprette forbindelse
igennem et skolenetværk eller er det alt for nemt at hacke, hvis man snuser
med på linien?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-03-06 17:19

http://www.schneier.com/pptp.html

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 21:47

Christian E. Lysel wrote:

> http://www.schneier.com/pptp.html

M$ har ikke forbedret produktet siden '98?

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-03-06 21:59

On Mon, 27 Mar 2006 22:47:04 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

> M$ har ikke forbedret produktet siden '98?

Det er sådan set ligegyldigt. Der er bedre alternativer end PPTP, og
de er også indbygget i Windows (hvis det er klient-platformen). Se på
IPSec med L2TP.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-03-06 17:37

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> M$ har ikke forbedret produktet siden '98?

Siden 1998, har Schneier og Mudge fundet følgende:
http://www.schneier.com/paper-pptpv2.html

Den sidste RFC jeg kan finde er fra Juli 1999
http://www.ietf.org/rfc/rfc2637.txt

Jochens dokumenter er fra 2001-07-23

På Microsoft.com findes der masser af beskrivelser af PPTP,
implementeret til win95/98/nt4/ce5.

I deres nyere operativ systemmer har de (eller rettere Cisco)
implementeret IPSec.