Dario Argentos Suspiria
Fra : JYH

Dato : 27-03-06 13:28

Kom ved et tilfælde til at læse om Argento,
blev nysgerrig og anskaffede mig Suspiria.

Aldrig har jeg set en film, hvor samspillet mellem musikken (af The Goblins)
og billederne betyder så meget. Filmen går simpelt hen i marv og ben på en
Når man ser musikvideoen med musikken er det ikke spor skræmmende.

Ellers utrolige flotte billeder, selv om den er fra 1977.
Underligt at man kan nyde en gyserfilm pga af billederne
Skal prøve at se filmen igen uden musikken.

Nu overvejer jeg kraftigt, at anskaffe mig Phenomena og Tenebre.
Profondo Rosso er vist svær at skaffe lige for tiden.

Er der andre film af Argento, som er værd at se?

Fra : Jesper

Dato : 27-03-06 16:29

JYH <jyh@no.spam> wrote:

> [...]
> Profondo Rosso er vist svær at skaffe lige for tiden.
>
> Er der andre film af Argento, som er værd at se?

Ja, Inferno, det er en fortsættelse til Suspiria. Derudover er der Opera
AKA Terror At The Opera.

Og hvis du synes om Argento, så burde du også kigge nærmere på Michele
Soavis film:

Deliria AKA Bloody Bird AKA Stage Fright
La Chiesa AKA The Church
La Setta AKA The Sect
Dellamorte Dellamore AKA Cemetary Man

Stage Fright er ude på UK DVD uklippet og de tre andre er ude på
Italiensk DVD hvor der også er engelsk lydspor og kan alle får fra
http://www.absurd-online.dk/
--
Jesper
The saw is family!

Fra : JYH

Dato : 27-03-06 17:23

Jesper wrote:

> [...]
>
> Stage Fright er ude på UK DVD uklippet og de tre andre er ude på
> Italiensk DVD hvor der også er engelsk lydspor og kan alle får fra

Takker mange gange

Fra : ML-78

Dato : 28-03-06 00:54

JYH skrev:

> [...]
> Når man ser musikvideoen med musikken er det ikke spor skræmmende.
>
> Ellers utrolige flotte billeder, selv om den er fra 1977.

"Suspiria" er bestemt et af de bedre eksempler fra den italienske
post-guldalder i genren. Billed- og lydsiden er rigtig flot udført, men
desværre halter den på mange andre områder (dårlig eftersynkronisering
hvadenten man ser den på italiensk eller engelsk, ulogisk historie og
middelmådigt skuespil), og selv om Argento er stilistisk bevidst bærer
filmen også præg af hans b-films-mentalitet.

> Underligt at man kan nyde en gyserfilm pga af billederne

Det er netop en af mine primære årsager til at jeg kan lide genren. Det
er måske den genre, hvor der gennem tiden har været mest fokus på
begreber som billedkomposition og fotografering.

> Nu overvejer jeg kraftigt, at anskaffe mig Phenomena og Tenebre.
> Profondo Rosso er vist svær at skaffe lige for tiden.
>
> Er der andre film af Argento, som er værd at se?

Hans instruktørdebut "L'uccello dalle piume di cristallo".

ML-78

Fra : Peter Heide

Dato : 28-03-06 13:33

> Er der andre film af Argento, som er værd at se?

har også lavet et afsnit i Masters of Horror-serien fra HBO. Regner
m. at hele baduljen 12 afsnit ( alle instuktører inden for gyser-genren)
snart bliver udsendt på DVD.

Ligger derude i diverse pirat-udgaver(divx,dvd etc) og vel også vist på
nogle betalings-
kanaler. Nogen hér der har set afsnit for serien ?

Er det godt eller junk ?

Fra : Peter Heide

Dato : 28-03-06 13:40

> Er det godt eller junk ?

Hej Peter Heide. Dine indlæg er bare de fedeste. Du er fantastisk.
Hvor bor du ? Du skal ha' en tusse !

har lige selv lavet lidt research:

De er sendt ud på DVD. Kan det virkligt passe at hver afsnit bliver udsendt
på een fuldpris DVD ? På 60 min ?

Så er det da lige før man kunne overveje at anskaffe dem på en mindre
pæn måde .

Fra : JYH

Dato : 28-03-06 15:14

Peter Heide wrote:

> De er sendt ud på DVD. Kan det virkligt passe at hver afsnit bliver
> udsendt på een fuldpris DVD ? På 60 min ?

De steder hvor jeg har set DVD'erne (TP og Fona)
koster de kr. 99,-.
Det er lidt for dyrt for et enkelt afsnit efter min smag.
Men de falder vel i pris med tiden

Fra : Optimus Prime

Dato : 29-03-06 10:39

Peter Heide skrev:
> De er sendt ud på DVD. Kan det virkligt passe at hver afsnit bliver udsendt
> på een fuldpris DVD ? På 60 min ?

Blockbuster udlejer dem endda som premiere film (som med alle andre
nyugivelser på dvd - uanset alder og hvor tit de vises på tv)

> Så er det da lige før man kunne overveje at anskaffe dem på en mindre
> pæn måde .

Præcis

Anchor Bay udgiver dem i R1 - jeg er sikker på der kommer en samlet box
en gang når de er færdige med at udgive dem alle individuelt