Hvor tidligt kanHIV spores?
Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 13:01

Der var engagn jeg fik fortalt at der skal gaa 3mdr fra man er inficeret til HIV kan sopores i en test.
Er det stadig gaeledenede?
Eller kan det spores endnu hurtigere i dag?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-03-06 19:14

On 27 Mar 2006 12:01:22 GMT, Michael wrote:

>Der var engagn jeg fik fortalt at der skal gaa 3mdr fra man er inficeret til HIV kan sopores i en test.
>Er det stadig gaeledenede?
>Eller kan det spores endnu hurtigere i dag?

Op til 3 måneder - og mig bekendt gælder det stadig. Normalt får man
taget en test med det samme, og en 3 måneder senere, hvis der er sket
ved et uheld.

Hvis du ikke har en konkret hændelse som kunne have smittet dig, så
bør du dyrke sikker sex i 3 måneder og så få taget en HIV test.

Med venlig hilsen
"Babylai"

--
http://babylai.dk http://voksenbaby.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-06 20:38

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Op til 3 måneder - og mig bekendt gælder det stadig. Normalt får man
> taget en test med det samme, og en 3 måneder senere, hvis der er sket
> ved et uheld.

Jeg var i Kenya for nogle år siden. Efter hjemkomsten blev jeg hundesyg, og
indlagt babuu-babuu på Hvidovre Hospitals infektionsmedicinske afdeling -
isoleret forståes. De var overbevist om, jeg var smittet med Ebola eller
lignende, sekundært HIV, selvom jeg stædigt bedyrede, at jeg _ikke_ havde
være i fysisk kontakt med de indfødte. Alle prøver var negative, så jeg
skred efter fem dage, da de begyndte at tale om at ville undersøge min
fæces. Noget tyder på, man kan konstatere HIV efter få dage, da HIV-smitte
tilsyneladende ofte medfører akut sygdomsudbrud, hvorefter virus går "i
dvale".

Og nej, de fandt aldrig ud af, hvad jeg havde pådraget mig dernede i
troperne. Det er jo så meget spændende at tænke på...

--
-Jens B.
I øvrigt mener jeg, Henrik Vestergaard Blunck er det levende bevis

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 28-03-06 19:59

> Noget tyder på, man kan konstatere HIV efter få dage,
> da HIV-smitte tilsyneladende ofte medfører akut sygdomsudbrud,
> hvorefter virus går "i dvale".

Jeg har da hørt/fået indtryk af det modsatte....
- at man kan gå med HIV længe uden at vide det, da det starter "i dvale"
inden det går i udbrud.

> Og nej, de fandt aldrig ud af, hvad jeg havde pådraget mig
> dernede i troperne. Det er jo så meget spændende at tænke på...

Må da være ret uhyggeligt for dig, ikke at vide hvad det var?

Ulrik
( Fjern xx efter uac ved mail)

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-06 20:34

"Ulrik Chr." <nettet@uacxx.dk> skrev i en meddelelse

> Må da være ret uhyggeligt for dig, ikke at vide hvad det var?

Næ, det giver bare lidt krydderi på tilværelsen.

--
-Jens B.

I øvrigt har jeg hørt, at det er ualmindeligt
dumt at sige "rockerbøsserøv" til en biker!

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 28-03-06 21:41

> Næ, det giver bare lidt krydderi på tilværelsen.

Dejlig indstilling til livet

Ulrik
( Fjern xx efter uac ved mail)

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-03-06 20:26

> Jeg har da hørt/fået indtryk af det modsatte....
> - at man kan gå med HIV længe uden at vide det, da det starter "i dvale"
> inden det går i udbrud.

Det er også rigtigt, selvom der _ind i mellem_ ses et influenzalignende
forløb een til seks uger efter infektionen.

[klippet fra Netdoktor]

Hiv-infektionen kan i starten (den primære hiv-infektion) have to forløb.
Man kan enten få en kortvarig influenza-lignende sygdom én til seks uger
efter smittetidspunktet, eller man kan have en stum infektion, der ikke
giver nogen symptomer.

Selvom man ikke har symptomer, kan man stadig smitte andre.

Seks til 12 uger efter smittetidspunktet har de hvide blodlegemer lavet så
mange antistoffer mod hiv, at de kan måles i blodet. Har man hiv-antistoffer
i blodet, er man hiv-positiv.

Den smittede vil herefter som regel føle sig rask i lang tid. Men
infektionen er aktiv i kroppen, og der dannes hele tiden virus, som så kan
smitte og ødelægge nye blodceller.

Antallet af T-hjælperceller i blodet falder langsomt, og når immunforsvaret
efter en årrække er tilpas svækket, så begynder den smittede at få
symptomer. Sygdommen kan udvikle sig yderligere, og den smittede får aids.

Uden behandling går der i gennemsnit ni år fra smittetidspunktet til
udvikling af aids.

[/klippet fra Netdoktor]

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-03-06 05:59

Der går op til 12 uger, før mængden af antistoffer i blodet, er stor nok
til,
at HIV kan påvises ved test.

Hvis man med sikkerhed ved, at man kan være blevet smittet, kan man måle
efter
selve virus (HIV antigen) i blodet med det samme. Dette giver mulighed for
at iværksætte en behandling, der kan nedsætte risikoen for, at man smittes
med
HIV. Denne mulighed er dog ikke uden bivirkninger og skal iværksættes
indenfor få timer efter smittetidspunktet.

Hvis du mener at du har været smitteudsat bør du kontakte din læge, der kan
vurdere risikoen for, at du er smittet og kan hjælpe med at vurdere, om du
skal have nogen medicin med det samme eller vente og se om testen er positiv
om 12 uger.

Man kan smitte andre med HIV selvom de 6-12 uger fra smitte tidspunktet ikke
er gået endnu og man bør derfor være opmærksom på, kun at dyrke beskyttet
sex og ikke dele kanyler med andre m.m. (hvis disse ting er relevante).

Læs mere om HIV og HIV smitte her:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hiv_aids.htm

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : babylainews@babylai.~

Dato : 28-03-06 17:48

On Tue, 28 Mar 2006 06:59:15 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>HIV. Denne mulighed er dog ikke uden bivirkninger og skal iværksættes
>indenfor få timer efter smittetidspunktet.

En anden årsag til at teste umiddelbart efter hændelsen er at sikre at
man ikke er smittet før. Det er vigtigt hvis der er tale om en
arbejdsulykke eller anden hændelse med mulighed for erstatning.

Med venlig hilsen
"Babylai"

--
http://babylai.dk http://voksenbaby.dk

Fra : Blinkhinde

Dato : 29-03-06 19:58

Jens Bruun skrev:

> "Ulrik Chr." <nettet@uacxx.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, det giver bare lidt krydderi på tilværelsen.

Som om, man ikke har krydderi nok (-;

> --
> -Jens B.
>
> I øvrigt har jeg hørt, at det er ualmindeligt
> dumt at sige "rockerbøsserøv" til en biker!

(-;