Sikring af samlevende, minus børn ?
Fra : Jorn

Dato : 27-03-06 06:41

Hej!
Jeg har nu et par år, været samlevende med en enlig mor til tre, nu
nær-voksne børn. Jeg har en ide´om at ville sikre hende, men ved dødsfald
(mit) dog ikke mere end, at mine egne livsarvinge (bror & søster) stadig
skal være de første ved arvespørgsmålet, dette pga. hendes børns altid
uvenlige fremturen.

Jeg ville gerne gifte mig med hende, men i såtilfælde er mit arveønske vel
umuligt?

Er eneste mulighed da testamente og intet giftemål? eller er et særeje vejen
?
Jorn

Fra : Henning

Dato : 27-03-06 10:26

On Mon, 27 Mar 2006 07:40:30 +0200, "Jorn" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>uvenlige fremturen.
>
>Jeg ville gerne gifte mig med hende, men i såtilfælde er mit arveønske vel

Lever børnenes far? Hvis ja er der ingen problemer, idet de aldrig vil
blive "dine" børn. Hvis nej fravælger du blot at adoptere dem, så er
problemet også løst.

Fra : Jesper Brock

Dato : 27-03-06 13:31

"Jorn" <jornhansen2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uvenlige fremturen.
>
> Jeg ville gerne gifte mig med hende, men i såtilfælde er mit arveønske vel

Jeg vil sige både-og. Umiddelbart får hendes børn ikke arveret, fordi I
gifter jer... du bliver ikke deres juridiske far, fordi I gifter jer.

Hvis I gifter jer, får din kone til gengæld arveret efter dig. Konen har som
minimum ret til at arve 1/3 af tvangsarven, mens dine (og kun dine) børn har
ret til de andre 2/3. Hvis du ikke har skrevet testamente er hele din arv
tvangsarv... skriver du testamente kan du selv disponere over halvdelen af
din formue. Hvis dit må er at konen skal arve mest muligt, ja så
testamenterer du simpelthen din formue til konen, og dine børn må så nøjes
med tvangsarven. Et eksempel

Du gifter dig med fruen i huset, skriver testamente til frodel for konen, og
lægger dig derefter til at dø. I har almindeligt formuefællesskab (såkaldt
"fælleseje".

Vi deler jeres fælles formue op i tolvtedele (1/12) for nemheds skyld.

Først skal din og fruens formue deles.

Konen får 6/12 (hendes halvdel).
Dit dødsbo består af 6/12 (din halvdel)

Dit dødsbo skal nu deles i to dele - tvangsarven og testamente-delen.
Halvdelen af din formue (3/12) må du disponere over ved testamente, den
anden halvdel (de andre 3/12) er tvangsarven.

Dit testamente var til fordel for fruen. Hun får altså de 3/12 i
"testamente-halvdelen".

Så mangler vi kun at fordele tvangsarven. Heraf får fruen 1/3, mens dine
børn får de andre 2/3.

Samlet fordeles familiens formue:

Konen får: 6/12 (hendes egen halvdel) + 3/12 (fra dit testamente) samt 1/12
(=1/3 af tvangsarven, der jo var på 3/12). Det giver hende ialt 10/12 = 5/6

Dine børn får: Tvangsarven på 2/3 af de 3/12, der var tvangsarv = 2/12 = 1/6
af den samlede formue.

Hendes børn får ingenting i første omgang... MEN... den dag, hun dør, arver
de hele hendes formue, inklusive den del, hun har arvet fra dig. Skal dette
forhindres, kan hun oprette et testamente, hvor hun sender arven efter dig
tilbage til dine børn.

Hvis hun dør først, er situationen identisk med ovenstående, naturligvis
bare med omvendt fortegn. Ingen af jer kan umiddelbart sidde i uskiftet bo,
da I begge har særarvinger. Der findes dog den mulighed, at særarvingerne
kan give tilladelse til hensidden i uskiftet bo (Arvelovens §9), men hvis
familieforholdet er lidt anstrengt, er det nok næppe nogen realistisk
forventning...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Henning

Dato : 27-03-06 14:16

> [...]
>din formue. Hvis dit må er at konen skal arve mest muligt, ja så
>testamenterer du simpelthen din formue til konen, og dine børn må så nøjes

Der er ikke nævnte børn på spørgerens side, kun søskende. Er disse
også tvangsarvinge?

Fra : Jesper Brock

Dato : 27-03-06 14:47

> Der er ikke nævnte børn på spørgerens side, kun søskende. Er disse
> også tvangsarvinge?

Så er hans spørgsmål formuleret forkert (jeg har i hvert fald ikke forstået
det mente)

Jeg har forstået formuleringen "egne livsarvinger (bror og søster)" som at
han havde to børn, nemlig et af hvert køn... søskende til *ham selv* er ikke
livsarvinger, da de ikke har fået livet gennem ham.

Hvis han gerne vil betænke sin bror og søster, skal dette ske via
testamente - så snart der er en ægtefælle involveret, arver ægtefællen
alene, hvis afdøde ikke efterlader sig livsarvinger (arvelovens §7).
Modsat arver bror/søster alene, hvis spørger dør som ugift... papirløst
samlevende har aldrig arveret efter hinanden (arvelovens §1-3), medmindre
der er oprettet testamente.

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 27-03-06 14:54

Henning skriblede:

> Der er ikke nævnte børn på spørgerens side, kun søskende. Er disse
> også tvangsarvinge?

Ja, det var en ordentlig smøre, uden han havde
læst spørgsmålet ordentligt.

I tilfælde af giftermål, har han kun en arving
nemlig konen.

--
Lars Fragstrup

Fra : Jorn

Dato : 27-03-06 23:05

Hej igen.

Muligvist havde der sneget sig en spørgefejl ind fra min side, idet
bror&søster jo så ikke kaldtes livsarvinger, men jeg tror at ved
gennemlæsning af div. svar, jeg alligevel har fået svarene på mine sp.mål.
Jeg har ikke selv børn, min bror har et par piger i førteenage alderen, dem
vil jeg gerne betænke uden at skulle få probz, som følge af et giftermål.

Det ser ud til, at de eneste reélle muligheder så er.

1) Forblive samlevende
2) At lave testemente

Tak for alle svarene.
Jorn

Fra : Jesper Brock

Dato : 28-03-06 18:54

"Jorn" <jornhansen2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> 1) Forblive samlevende
> 2) At lave testemente

.... og da du så vidt jeg forstår også gerne vil sikre din kæreste, er det
klart mulighed 2, der er mest interessant... i tilfælde af din død arver
fruen nemlig alt efter dig, på nær hvad du eventuelt måtte testamentere væk.

Da du ikke har livsarvinger, har du selv ret til at råde over hele dit bo
via testamente, og derfor kan samme resultat selvfølgelig også nås uden
giftermål... men papirgangen er alt andet lige lettere, når man er gift, og
dine kæreste vil stadig have samme sikkerhed (i kraft af retten til at sidde
i uskiftet bo), selvom der eventuelt måtte komme et fællesbarn til.

Der er mange grunde til at gifte sig... dette er en af de bedre

Fik jeg iøvrigt nævnt, at jeg lever af at spille til bryllupper?

--

www.bryllupsdj.dk