hvad er jeres indtryk af oblivion?
Fra : Peter T.

Dato : 26-03-06 10:16

Jeg tænker ikke på den eminente grafik, men gameplayet. :)

Jeg selv har ikke købt spillet endnu, da jeg ikke har grafikkortet til det.
Så jeg taler kun ud fra hvad jeg har læst og en snak med et par bekendte,
som spiller det. Og jeg kan forstå, at der denne gang kun er guilds med og
ikke houses, som der var i Morrowind. Og umiddelbart får jeg så det
indtryk, at det så er blevet mere hack'n'slash end i MW, hvor valget af
house påvirkede spillet på mange måder. Det vil sige; ingen politik og
ingen sider at vælge, der kan påvirke plottet.

Hvad er jeres indtryk? Holder plottet samme niveau som i MW?

--
Mvh. Peter T.

Fra : Kim

Dato : 26-03-06 10:19

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev
> Jeg tænker ikke på den eminente grafik, men gameplayet. :)

Er det dette du snakker om ?
The Elder Scrolls IV: Oblivion - PC game

mvh Kim

Fra : Peter T.

Dato : 26-03-06 10:40

Kim udviste en rettidig omhu og skrev:

> Er det dette du snakker om ?
> The Elder Scrolls IV: Oblivion - PC game

Jeps.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Brian Hansen

Dato : 26-03-06 10:48

Kim skrev:

> Er det dette du snakker om ?
> The Elder Scrolls IV: Oblivion - PC game

Mon ikke, eftersom at vi er i dk.spil.computer...

M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-03-06 10:35

Peter T. wrote:
> Jeg tænker ikke på den eminente grafik, men gameplayet. :)

Jeg synes det virker.

Der er dog nogle små iritationer mht. interfacet sammenlignet med
Morrowind, men ikke noget man ikke kan leve med.

Har spillet det hele weekenden, og jeg glæder mig til at fortsætte :)

> Jeg selv har ikke købt spillet endnu, da jeg ikke har grafikkortet til det.

Jeg har to stk. 6600GT i et SLi-setup, meeen, det kan ikke rigtig
være med, så da skattefar valgte at give mig penge tilbage bestilte
jeg et 7900GT som jeg håber at få tirsdag

> indtryk, at det så er blevet mere hack'n'slash end i MW, hvor valget af
> house påvirkede spillet på mange måder. Det vil sige; ingen politik og
> ingen sider at vælge, der kan påvirke plottet.

Mjah, der er nok lidt mere hack'n'slash over det.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 06:50

Hans Joergensen wrote:

> Jeg har to stk. 6600GT i et SLi-setup, meeen, det kan ikke rigtig
> være med, så da skattefar valgte at give mig penge tilbage bestilte
> jeg et 7900GT som jeg håber at få tirsdag

et godt kort.... men hvis du kører spillet i 1600x1200 så skal der
faktisk endnu flere kræfter til.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-03-06 15:41

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> et godt kort.... men hvis du kører spillet i 1600x1200 så skal der
> faktisk endnu flere kræfter til.

Det gør jeg ikke, og jeg har også skruet lidt ned for ting igen.

Jeg synes godt nok det hakker her hvis man fx. kører med "large"
textures.. ikke hele tiden, men bare når den skal loade nye ind.

// Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 31-03-06 16:34

Hans Joergensen wrote:

> Det gør jeg ikke, og jeg har også skruet lidt ned for ting igen.
>
> Jeg synes godt nok det hakker her hvis man fx. kører med "large"
> textures.. ikke hele tiden, men bare når den skal loade nye ind.

Jeg oplever det samme - hos mig ser det mest ud som om at
"begrænsningen" ligger i harddiskenes hastighed - det er 2 x 250Gbyte
SATA diske i raid, "nydefragmenteret". Jeg har 2 Gbyte ram, men
alligevel en del diskaktivitet.

> // Hans

Lars B

Fra : Kenneth

Dato : 01-04-06 22:06

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligger i harddiskenes hastighed - det er 2 x 250Gbyte SATA diske i raid,
> "nydefragmenteret". Jeg har 2 Gbyte ram, men alligevel en del

Det lyder lidt underligt syntes jeg. Jeg har ingen problemer med
det her. Jeg kører ikke i raid men har dog SCSI diske (10K rpm)

Har i andre også problemer med dette?

Mvh Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-06 03:22

Kenneth wrote:
> Det lyder lidt underligt syntes jeg. Jeg har ingen problemer med
> det her. Jeg kører ikke i raid men har dog SCSI diske (10K rpm)
> Har i andre også problemer med dette?

Det tyder på et nogle af mine problemer skyldtes nogle
driver/codec-issues.. nu er det ihvertfald stort set væk.

Det eneste hakkeri jeg har problemer med nu er når man lige er gået
ind i et nyt område, så hakker den når man kigger rundt (fordi
Oblivion åbentbart kun loader det man ser lige når man kommer ind).

// Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 02-04-06 09:37

Hans Joergensen wrote:

> Det tyder på et nogle af mine problemer skyldtes nogle
> driver/codec-issues.. nu er det ihvertfald stort set væk.

Fortæl fortæl! Måske det kunne hjælpe mig også!? :)

> // Hans

Lars B

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-06 11:26

Lars Jensen wrote:
> Fortæl fortæl! Måske det kunne hjælpe mig også!? :)

http://elderscrolls.com og kig i forummet :) under oblivion -
software & hardware issues (eller sådan) er der en stor 'Unofficial
Technical Faq'

Forresten, ud over issues har jeg også ændret den grass-værdi de i
øvrigt nævner i FAQ'en til 200, istedet for standard 80.

Det betyder at græsset kommer i noget mindre klumper, hvilket jeg
faktisk synes er pænere samtidlig med at det ikke er så hårdt mod
grafikkortet.

Jeg kan lige poste det jeg har ændret på i Oblivion.ini om senere.

// Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-06 15:11

Hans Joergensen wrote:
> Jeg kan lige poste det jeg har ændret på i Oblivion.ini om senere.

Kort,
Ændringer i driveren:
Jeg har lavet "coolbits-tweaket", installer coolbits som giver
adgang til at skrue lidt mere på nVidia-driveren, find den
Direct3D-option med hvor mange frames den renderer forud, og sæt den
fra std. 3 til 0.

Sørg for at installere de nyeste lydkort-drivere, og få dårlige
codecs til at gå væk (det virkede for mig at installere K-Lite Codec
Pack, samt at sætte ffdshow-codec'et til at holde sig fra
Oblivion.exe)

Ændringer i Oblivion.ini (dokumenter -> my games -> oblivion):
uGridsToLoad=5
uInterior Cell Buffer=50
uExterior Cell Buffer=200
iPreloadSizeLimit=104857600
bUseHardDriveCache=1
bDSoundHWAcceleration=0 (mere lydkort-snavs)
iMinGrassSize=200 (std. 80, giver mindre græs)

Følgende ændringer giver sikkert kun noget på
dualcpu/dualcore-systemer:
bUseThreadedBlood=1
bUseThreadedMorpher=1
bUseT1hreadedTempEffects=1
bUseThreadedParticleSystem=1
iNumHavokThreads=2
iThreads=10
iOpenMPLevel=10

Jeg kører i øvrigt med:
vsync fra (bør man gøre med pre-rendering ændringen)
1280x1024
alt afstand på fuld og distant klikket på på alt.
shadows er på, men dog kun på moderet afstand.

Typisk giver det mellem 25 og 40fps, men der kan dog opstå mindre
slowdowns hvis der sker alt for meget på en gang.
Når den laver det her "disede" vejr bliver framerate også noget
lavere.

// Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 04-04-06 18:29

Hans Joergensen wrote:

> [...]

> slowdowns hvis der sker alt for meget på en gang.
> Når den laver det her "disede" vejr bliver framerate også noget

Jeg har prøvet at lege med det, men har ikke rigtig fået spillet
efterfølgende, men det vil jeg gøre i nat...

Men tak :)

> // Hans

Lars B

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-04-06 18:56

Lars Jensen wrote:
> Jeg har prøvet at lege med det, men har ikke rigtig fået spillet
> efterfølgende, men det vil jeg gøre i nat...

Hov, nogle af mine tips var vist noget dårlige.. :o/

Prøv at kigge her:
http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?SCID=27&CIID=36222&p=1

// Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-04-06 15:23

Hans Joergensen wrote:

> Hov, nogle af mine tips var vist noget dårlige.. :o/
>
> Prøv at kigge her:
> http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?SCID=27&CIID=36222&p=1

Man kan jo rode i dagevis :)

Men nu har jeg leget lidt med tweakes, og har da også bemærket at det
kører bedre, men mine smålags fra harddisken har jeg stadig, og der er
altså lige defragmenteret for nyligt.

> // Hans

Lars B

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-04-06 09:04

Lars Jensen wrote:
> Man kan jo rode i dagevis :)
> Men nu har jeg leget lidt med tweakes, og har da også bemærket at det
> kører bedre, men mine smålags fra harddisken har jeg stadig, og der er
> altså lige defragmenteret for nyligt.

Dem er jeg heller ikke sluppet af med.. men tricket med at lave en
360-graders vending når man lige er gået ind i et area virker
delvist.

// Hans

Fra : Peter T.

Dato : 06-04-06 17:09

Hans Joergensen udviste en rettidig omhu og skrev:

> http://elderscrolls.com og kig i forummet :) under oblivion -
> software & hardware issues (eller sådan) er der en stor 'Unofficial
> Technical Faq'

Tak for hintet til foraerne derinde, Hans. :)

For jeg har netop købt Oblivion i håbet om at mit antikke TI4200 kan trække
det. Og med OldBlivion-loaderen fra <http://www.dius.org/oldblivion.zip>
går det faktisk fint og jeg fornemmer, jeg har nået en ok fps i spillet
takket være <http://oblivionorama.tripod.com/> (der er en god sjat hacks
til at få spillet til at glide på ikke-supporterede gfxkort).
Men så er dynamic lighting også røget sig en tur sammen med græs og nogle
andre ting, men beholder dog næsten fuld view distance. Jeg melder
forøvrigt om min fps i morgen, når jeg har mere tid til at tweake det
yderligere.

Nyt gfxkort må så vente, til der er gysser på kontoen i næste måned (årrh
manner jeg glæder mig!). :)

--
Mvh. Peter T.

Er det ikke bare fedt, at man nu kan gå ud og spise "fint", og få mad,
der er ældre end årgangsvinen! Og det koster ikke engang ekstra!!!

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 19:04

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> ind i et nyt område, så hakker den når man kigger rundt (fordi
> Oblivion åbentbart kun loader det man ser lige når man kommer ind).

den loader 'cell' og man kan tweake sig ud af det, oblivion bruger per
standard kun 256MB RAM til cache, jeg har skruet min op til 1GB, det
hjalp noget så eftertrykkeligt.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-06 08:46

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> den loader 'cell' og man kan tweake sig ud af det, oblivion bruger per
> standard kun 256MB RAM til cache, jeg har skruet min op til 1GB, det
> hjalp noget så eftertrykkeligt.

Det mod er skam lavet.. det hjalp også, men ikke 100%

// Hans

Fra : Kenneth

Dato : 10-04-06 14:42

Hans Joergensen wrote:
> Det tyder på et nogle af mine problemer skyldtes nogle
> driver/codec-issues.. nu er det ihvertfald stort set væk.

Det er jo ikke så ringe endda :)

> Det eneste hakkeri jeg har problemer med nu er når man lige er gået
> ind i et nyt område, så hakker den når man kigger rundt (fordi
> Oblivion åbentbart kun loader det man ser lige når man kommer ind).

Jeg prøvede det lige på min bærbar her i dag.
Dell XPS, Pentium M780 2.26GHz, 2 gb ddr2 ram og Geforce Go 7800GTX.
Der hakker det også. Det er ihvertfald ikke den spillet vil
blive kørt på :)

Mvh Kenneth

Fra : fimsi

Dato : 27-03-06 12:01

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> [...]
> sige; ingen politik og ingen sider at vælge, der kan påvirke plottet.
>
> Hvad er jeres indtryk? Holder plottet samme niveau som i MW?

Tjah grakifken fejler ikke noget, men ellers er gameplayet til middel
karakter.
For mange side quests i forhold til main quest, burde være mere sammenhæng
mellem side og main quests.
For få monstre og for mange tome områder.
Dårligt kamp system, kræver ikke så meget skils men mere spray&pray
Tyvekoster kan ikke sælges, men jeg har dog fundet en "snyde" måde...kan
ikke skrive det her da nogen vil betragte det som en bug, hvilket det måske
også er..
Det største minus er at gameplayet ikke bliver holdt oppe a selve the main
quest story, men derimod af en masse irrelevante side quests

For at sige det pænt så er det nok et spil jeg vil spille færdigt, men det
er ikke et spil der på samme måder fanger mig og som jeg har svært ved at
slippe som f.eks. Civ 4, hl 1, Deus EX, eller gothic 2 eller andre meget
fede spil..Oblivion er efter min mening for overvurderet

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-06 12:29

fimsi wrote:
> For mange side quests i forhold til main quest, burde være mere sammenhæng
> mellem side og main quests.

Hvorfor? sidequests er da netop en fordel fordi det giver spillet
længere holdbarhed.. og man får mulighed for at træne sin karakter
op.

Imho kan der ikke være for mange sidequests.

> For få monstre og for mange tome områder.

Det virker måske også lidt urealistisk med en verden der udelukkende
består af monstre.. hvis man er på vej fra et sted til et andet er
det faktisk direkte iriterrende hvis man hele tiden bliver
overfaldet af et eller andet iriterrende dyr (som fx. Cliffracere i
Morrowind).

> Dårligt kamp system, kræver ikke så meget skils men mere spray&pray

Kampsystemet er som RPG er.

> Tyvekoster kan ikke sælges, men jeg har dog fundet en "snyde" måde...kan
> ikke skrive det her da nogen vil betragte det som en bug, hvilket det måske
> også er..

De kan sælges til nogle folk fra Thives Guild.

> Det største minus er at gameplayet ikke bliver holdt oppe a selve the main
> quest story, men derimod af en masse irrelevante side quests

Du vil fx. mene at det er en fordel med et typisk FPS storyline hvor
man bliver ført igennem en historie og spillet er gennemført på 5
timer?

Jeg synes klart det er en fordel at man fx. kan holde pause fra
mainquest'en og arbejde sig op i fx. Fighters Guild, som en lille
pause fra historien.

// Hans

Fra : Peter T.

Dato : 28-03-06 14:58

Hans Joergensen udviste en rettidig omhu og skrev:

> overfaldet af et eller andet iriterrende dyr (som fx. Cliffracere i
> Morrowind).

Dvs at cliffracers er væk i Oblivion? Hvor rart. For de var i den grad en
byld i r.... når jeg ræsede rundt i bjergene. Og det endte med, at jeg
hældte dem ud af spillet med et hack, jeg havde støvet op på nettet.

> Jeg synes klart det er en fordel at man fx. kan holde pause fra
> mainquest'en og arbejde sig op i fx. Fighters Guild, som en lille
> pause fra historien.

Er der skænderier imellem de forskellige guilds og hvor stor betydning har
de i spillet udover tilstedeværelsen og muligheden for at løse nogle
missioner for dem? For i MW var byerne ofte tilknyttet de forskellige
houses, mens de forskellige guilds som sådan blot var traditionelt fyld
(ikke et RPG uden en thieves' guild). :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-06 15:09

Peter T. wrote:
> Dvs at cliffracers er væk i Oblivion? Hvor rart. For de var i den grad en
> byld i r.... når jeg ræsede rundt i bjergene. Og det endte med, at jeg
> hældte dem ud af spillet med et hack, jeg havde støvet op på nettet.

Jeg har ikke set dem endnu ihvertfald..
dog har jeg mødt en mand i en by der står og synger en sang om dem,
Det syntes jeg var ganske sjovt :)

> [...]
> houses, mens de forskellige guilds som sådan blot var traditionelt fyld
> (ikke et RPG uden en thieves' guild). :)

Hm, jeg har slet ikke rodet mig ind i noget guild endnu, så det skal
jeg ikke kunne sige.

// Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-03-06 18:47

Peter T. wrote:
> Jeg tænker ikke på den eminente grafik, men gameplayet. :)

> Hvad er jeres indtryk? Holder plottet samme niveau som i MW?

Jeg har ikke spillet MorroWind, så jeg er lidt blank der - men jeg kan
da fortælle at en af mine Kolleger og jeg har spillet henholdsvist 10
timer og 12 timer, og i dag da vi skulle fortælle nogle af vores andre
kolleger hvorfor de skal investere i Oblivion, var "topargumentet", at
vi faktisk ikke rigtig havde oplevet det samme, selv om vi spillede
samme spil!

Jeg har mere eller mindre forsøgt at følge "main questen", med få
afstikkere til side quests, men min kollega havde leget explorer og tage
alle mulige småquests - så vores fortællinger og indtryk af spillet er
vidt forskellige, men alligevel i samme univers...

Det er sgu mega fedt!

Lars B