Tilbygning kan betale sig
Fra : allan

Dato : 26-03-06 09:36

Hej

Læste i går denne artikel "Tilbygning kan betale sig" -
http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3638572/
som bl.a. omhandler m2 pris ved tilbygning.

Har selv det problem at det er dyrt for os at flytte, da vi skal gi´ al for
meget for et nyt-brugt hus.

I artiklen står der at m2 gennemsnitsprisen er 14.000 kr. for jyder (hvilet
jeg er).

Da min evt. nye tilbygning "kun" skal indeholde stue + et til to værelser må
prisen være lavere end gennemsnitsprisen.
Der skal jo ikke bad/køkken ind.

Hva´ mon m2 prisen så er?
....og hva mon m2 prisen er på hhv. køkken/bad?

Nogen der kan kaste lys over dette?

JP har en anden artikel, som egentlig fortæller at det ikke kan betale sig
at bygge til i alle tilfælde.
Ret interessant - kan læses her http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3638592/

Mvh.
Allan

Fra : HKN

Dato : 26-03-06 10:53

"allan" <allansorensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Der skal jo ikke bad/køkken ind.
>
> Hva´ mon m2 prisen så er?
> ...og hva mon m2 prisen er på hhv. køkken/bad?

Jeg har lige fået bygget 20 m2 til af et polsk byggefirma - det kostede ca.
5k kr./m2 og tog 3 uger. Iøvrigt er kvaliteten helt i top, modsat den
tilbygning jeg fik lavet af et dansk firma for 4 år siden på 50 m2, og
kostede omkring 12k kr./m2.

Mvh
Henrik

Fra : K Jensen

Dato : 28-03-06 15:41

> [...]
> 5k kr./m2 og tog 3 uger. Iøvrigt er kvaliteten helt i top, modsat den
> tilbygning jeg fik lavet af et dansk firma for 4 år siden på 50 m2, og

Det er da interessant. Nogen kontakt person?

Hilsen
Iz

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-03-06 14:21

Hej

allan wrote:
> I artiklen står der at m2 gennemsnitsprisen er 14.000 kr. for jyder (hvilet
> jeg er).

Husk at den dækker alt fra det værste skrammel til top kvalitet og
størrelser fra næsten ingenting til voldsomt store tilbygninger.

> Da min evt. nye tilbygning "kun" skal indeholde stue + et til to værelser må
> prisen være lavere end gennemsnitsprisen.
> Der skal jo ikke bad/køkken ind.

Det betyder ikke det store. Et køkken/bad koster stor set det samme +
inventar.

> Hva´ mon m2 prisen så er?

Jeg får snart bygget 46m² til i form af værelser og det skal koste ca
14.000, men så skiftes alle vinduer også samt hele taget. Derudover
skiftes baggang, køkken og nok også badeværelser, men det kommer oveni
prisen.

> ...og hva mon m2 prisen er på hhv. køkken/bad?

Prisen er den samme + køkkenet/badet. Du kan få et billigt
byggemarkedskøkken til under 30.000,- og du kan få et super-duper
håndbygget til 200.000,-

> Nogen der kan kaste lys over dette?

Hvis du overvejer at få bygget til, så er der kun en måde at få klarhed
over det og det er at lave nogle skitser og så indhente tilbud. Måske
endda gå så vidt til at ansøge om en byggetilladelse. Min tidligere
kollega fandt fx ud af at hans varmeinstallation ikke var tilladt, så
det kostede ham 150.000 ekstra at lave det om for at få lov til at bygge
til. Det samme gælder for mig, men jeg kan dog slippe med 25.000. Det er
penge som han og jeg intet får ud af, men som loven kræver at vi bruger
for overhovedet at få lov til at bygge til. Hvis du så alligevel skal i
gang er der måske andet som også skal skiftes i samme ombæring osv, så
der findes ikke noget endegyldigt svar. Kan du eventuelt selv lave noget?

> JP har en anden artikel, som egentlig fortæller at det ikke kan betale sig
> at bygge til i alle tilfælde.
> Ret interessant - kan læses her http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3638592/

Tjah, jeg var ikke videre imponeret over artiklen. Man kan sammenfatte
artiklens indhold i formlen: "Hvis m²-prisen for tilbygning > m²-prisen
for (husets værdi - flytteomkostninger) så kan det ikke svare sig". Jeg
bor tilfældigvis i Vejle hvor det ifølge artiklen ikke kan svare sig.
Men artiklen nævner ikke faktorer som lokalplan, områdets karakter,
områdets forventede prisudvikling osv.

Desuden er jeg af den holdning at det ikke kun er set spørgsmål om det
rent økonomisk kan svare sig eller ej. Det er også en kvalitet at
børnene for eksempel ikke skal flytte skole og at man kender naboerne
osv. De ting kan ikke gøres op i penge.