Et par gips og spartel spørgsmål
Fra : Grønne

Dato : 25-03-06 22:54

Så er det snart tid for at komme i gang med at opsætte gips på førstesalen
og så er det jo at spørgsmålene mælder sig. Derfor håbede jeg at der var et
par erfarne gips folk der kunne hjælpe mig lidt på vej, det skulle jo gerne
ende op med at se helt prof ud !

1. Jeg skal ha en væg der støder op til skorstenen og desværre må jeg jo
ikke sætte gips uden på denne. Planen var så at støde gipsen op til siden af
skorstenen et par minimeter ud over hjørnet og så spartle skorstenen så den
flugter med gipsen. Med vil det holde ?

2. Nogen steder forskrives der at man skal bruge en "skinne" hvor gipsen
ikke kan skrues i enderne, for at spartlingerne ikke flækker er det
nødvendige ? Og hvis ja er det så mellem de 2 lag gips eller ved begge lag ?

3. Et sted har jeg set, men kan ikke finde det igen, at det var bedst hvis
man satte de 2 lag gips på hver sin led. Er dette har det noget på sig ?

Håber nogen kan komme et par gode råd eller evt. henvisning til et sted på
nette hvor men kan få lidt vejledning.

/Grønne

Fra : Steen Suder

Dato : 25-03-06 23:17

Grønne wrote:

> [...]
> jeg at der var et par erfarne gips folk der kunne hjælpe mig lidt på
> vej, det skulle jo gerne ende op med at se helt prof ud !

<KLIP>

> Håber nogen kan komme et par gode råd eller evt. henvisning til et
> sted på nette hvor men kan få lidt vejledning.

Kig f.eks. på Gyprocs hjemmeside: <http://www.gyproc.dk/>. Der er der en
del tips at hente.

Mine tips:
* Brug gipsskruer, der ikke trykker gipsen op i muldvarpeskud. Gyprocs
egne er fine, men også dyrere end discountprodukterne.
* Gør lidt ud af forarbejdet, herunder bl.a. underlaget for
gipspladerne.
* Vær omhyggelig

--
Steen Suder