Skærme
Fijala 3554
Kan en fladskærm hyle?
Fra : Peter Jensen

Dato : 25-03-06 22:10

Kan en fladskærm hyle og i bekræftende fald hvad er det så der hyler?
Strømforsyningen?

Peter Jensen

Fra : Morten Guldager

Dato : 26-03-06 08:17

2006-03-25 Peter Jensen wrote

> Kan en fladskærm hyle og i bekræftende fald hvad er det så der hyler?
> Strømforsyningen?

Ja, man kan sagtens komme ud for en fladskærm der "larmer"

Jeg har kendskab til en ikke helt ny 15" skærm som støjer.
Mest når den skal vise lyse farver.

Jeg ved ikke hvad der er dens problem, men det er mest tydeligt
når man befinder sig bag skærmen.

Det er ikke en ren hyletone, men mere en vedvarende "knirken".

/Morten

Fra : Villy Jensen

Dato : 26-03-06 10:51

> Kan en fladskærm hyle og i bekræftende fald hvad er det så der hyler?
> Strømforsyningen?

Det er typisk en en 'spole' (trafo eller reaktor), hvor en 'utilstrækkelig
fikseret' del vibrerer og afgiver lyd. De mest effektbelastede spoler sidder
i skærmens strømforsyninger. (Baggrundslysstofrørene har sin egen
strømforsyning - prøv at skrue helt ned)

(På en gammeldags monitor var PSU-belastningen svjh størst med hvidt
skærmbillede)

Løsning:
a) Garantirep (ombyt?) (sådan blev det ihvertfald med genboens indimellem
hylende Philips fladskærmsTV)
b) finde og fiksere løse del (det er svært at finde, det er svært at
fiksere, og dethele skal skilles ad)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-03-06 14:11

"Peter Jensen" <fup@snyd.dk> skrev i en meddelelse

> Kan en fladskærm hyle og i bekræftende fald hvad er det så der hyler?
> Strømforsyningen?
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Peter Jensen

Tak for info. Jeg vil prøve mig lidt frem. Heldigvis er det ikke min egen
skærm der hyler. I "gamle dage" kunne det være linietransformatoren som sang
med, men nu er det jo nok switchmode forsyningen som er synderen. Dens støj
vil jo i øvrigt også ændre sig i takt med belastningen (lysstyrken).

Peter Jensen