Monopol
Fra : Anders

Dato : 25-03-06 19:25

Hej

Jeg er kommet op at diskuttere med en om ordet monopol. Jeg mente at monopol
betød at en producent havde majoriteten af produktionen på et govet
markedet. Jeg kan se at det umiddelbart er forkert:
http://www.leksikon.org/art.php?n=1770

Istedet er det jeg taler om Oligopol. Nok om det.

Diskussion forsatte og vedkommende mene er at man kan opnå monopol (i mere
juridisk forstand). Kan man få monopol på produktion af et givet produkt?

Patent er jo sikkert derhenne af men vil man juridisk kunne sige at man har
monopol på noget hvis man har patenet på det.

Eller har monopol måsket ændret betydning de seneste år?

Mvh
Anderes

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-03-06 01:38

Anders wrote:
> [...]
> monopol på noget hvis man har patenet på det.
>
> Eller har monopol måsket ændret betydning de seneste år?

"monopol" betyder vil rent sprogligt at man er den "eneste" (mono).
Men ellers er det vel bare et trivielbegreb, der bliver brugt for en
masse forskellige situationer, der har hver deres juridisk beskaffenhed.
Et patent er ganske rigtigt et monopol... en forbudsret, der gør det
muligt for dig at forhindre andre i at anvende en bestemt teknologi.
Så vidt jeg ved snakker konkurrencelovgivningen ikke om "monopol", men
om "misbrug af dominerende stilling" ... hvilket altså ikke behøves at
være majoriteten.

Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-03-06 19:23

Anders wrote:

> Patent er jo sikkert derhenne af men vil man juridisk kunne sige at man har
> monopol på noget hvis man har patenet på det.

Ud over Peters forklaring, har staten også traditionelt givet "monopol"
på bestemte områder. I disse tilfælde er det bestemt ved lov, at kun den
udvalgte virksomhed må udøve den givne aktivitet.

I Danmark har vi f.eks. (haft) monopol på telefoni, radio, TV og visse
post-ydelser.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Andy Dufresne

Dato : 26-03-06 22:35

> [...]
> Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
> POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.

Har lige set din hjemmeside. Mangler du ikke at angive prisen INCL. moms
også??

Skal man ikke det? (Her kom juraen ind...)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-03-06 23:00

Den 26-03-06 23.35 skrev Andy Dufresne følgende:

> Har lige set din hjemmeside. Mangler du ikke at angive prisen INCL. moms
> også??
>
> Skal man ikke det? (Her kom juraen ind...)

Ikke hvis man henvender sig til virksomheder. Og et kig på priser og
produkter antyder, at det netop er tilfældet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : P.L.

Dato : 26-03-06 23:28

On Sun, 26 Mar 2006 23:35:24 +0200, "Andy Dufresne"
<adny-dufresne@indbakke.dk> wrote:

>Har lige set din hjemmeside. Mangler du ikke at angive prisen INCL. moms
>også??
>
>Skal man ikke det? (Her kom juraen ind...)

Som jeg ser det er der da incl. moms priser også.

http://www.jsp-hotel.dk/jsp/produkter.jsp