Beskatning af fri telefon eller ikke
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-03-06 16:00

Hejsa

Et spørgsmål der har naget mig et stykke tid
Lidt har jo også ret :)

Jeg har arbejdsgiver betalt telefon (mobil+fastnet) samt adsl

Her er en forklaring på reglerne
Det er faktisk en bedre forklaring end jeg har set længe :)

<quote>
Det er muligt for arbejdsgiveren at betale for medarbejderens private
internetforbindelse (ISDN, ADSL etc.) uden at medarbejderen bliver beskattet
heraf. Forudsætningen for skattefrihed er, at medarbejderen via den
arbejdsgiverbetalte dataforbindelse kan få adgang til arbejdsgiverens
netværk. Det kræves at medarbejderen har adgang til de funktioner og
dokumenter som anvendes i medarbejderens daglige arbejde, og en begrænset
adgang til f.eks. arbejdsgiverens hjemmeside eller mailsystem vil således
ikke være tilstrækkeligt til at opnå skattefrihed.
(..)
Hvis dataforbindelsen opfylder betingelserne for skattefrihed jf.
ovenstående, så vil medarbejderens telefoni via dataforbindelsen også kunne
holdes uden for beskatning såfremt arbejdsgiveren betaler udgifterne hertil.
(..)
I de særlige tilfælde hvor opkoblingen til arbejdsgiverens netværk sker via
en mobiltelefon, vil denne dog kunne holdes uden for beskatning
(..)
</quote>

http://www.r60.dk/sw13.asp
De nederste afsnit

Jeg bruger mobil + adsl for at komme i kontakt med firmaets netværk
adsl + fastnet tlf bruges til opkald til netværk hos forsk kunder

Fastnet kan også bruge til opkald til ISP + vpnforbindelse til arb.givers
netværk skulle adsl være nede

Hvordan er alm praksis hos Skat?
Reelt bruger jeg jo kun adsl til firmaopkobling i det daglige

Opkald til kunder via fastnet kan dokumenteres
Det ligger lidt tungere med dokumentation på mobilen, der er da nogle få
opkald via grps

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 19:27

[snip]
> Hvordan er alm praksis hos Skat?
> Reelt bruger jeg jo kun adsl til firmaopkobling i det daglige

Du har fat i de rigtige regler. Hvis dit firma opgiver værdi af fri telefon
til Skattevæsenet, så få dem til at lave en erklæring der dokumenterer din
netværksadgangsforhold, ret selvangivelsen i rubrikken med "fri telefon" til
et rundt nul, og medsend erklæringen fra arbejdsgiver. Så er den i vinkel.

Hvis de ikke gør (hvad de ikke behøver når forholdene er som du beskriver),
så behøver du ikke foretage dig mere.

> Opkald til kunder via fastnet kan dokumenteres
> Det ligger lidt tungere med dokumentation på mobilen, der er da nogle få
> opkald via grps

Det handler ikke om hvor meget du bruger det. Det afgørende er at du har
muligheden.

Forstå det de der kan (skattelovgivning - suk!).

Mvh
Michael