Undersøgelse: Hvor mange dykker med rebrea~
Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-03-06 15:52

Så vil jeg lave undersøgelse nummer 2:

Hvor mange dykker med rebreather i DK?

Rebreather kan både være CCR og SCR typen, da begge typer adskiller sig
væsentligt fra almindligt udstyr.
Igen er jeg nysgerrig for at se hvor mange der har valgt at benytte sig af
udstyr og teknikker som adskiller sig væsentligt fra den almindligt
accepterede norm.
De kræver nye teknikker (og nyt udstyr selvfølgeligt), ny tankegang og
regelmæssig vedligeholdelse af færdighederne.

Når vi her taler om rebreather dykker, så vil jeg definere det, som de der
bruger rebreather til deres egen dykning, som deres primære udstyrsform og
dykker ofte.

Grunden til den snørklede formulering (jeg beklager!) er at hvis man ejer en
rebreather, men dykker overvejende med OC, så bør man ikke tælles med i
statistikken her. Det er de som er dedikerede til denne anderledes type
udstyr og dermed dykning jeg godt kunne tænke mig at sætte tal på.

Fra Groupcare APD gruppen har jeg 40 stk, der dykker med hellukkede
serieproducerede rebreathere i DK.
Desuden kender jeg til 5 personer udover denne liste som gør nøjagtigt det
samme.

Så er der SCR andelen (med og uden KISS modificering), her er jeg lidt mere
på usikker grund. Men jeg kender til 8 stk som opfylder forudsætningerne for
at tælles med i denne undersøgelse.

Helt hjemmebyggede kender jeg kun 1.

Så foreløbigt er antallet 54 stk.

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-03-06 16:48

Jeg er på, ca. 100-120 SCR dyk om året.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-03-06 17:06

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er på, ca. 100-120 SCR dyk om året.

Jeps, du er i forvejen med i de 8 SCR dykkere som jeg ved gør noget ud af
det.

mvh
Johnny

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-03-06 18:02

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere på usikker grund. Men jeg kender til 8 stk som opfylder
> forudsætningerne for at tælles med i denne undersøgelse.

Jeg tænkte mig ikke helt om da jeg lavede listen. Havde overset 2 stk der
dykker med modificerede Drägere, beklager meget!! Så nu er antallet på 56
stk.

mvh
Johnny

Fra : Poul Olesen

Dato : 26-03-06 09:08

Jeg er med på APD listen. Er lige startet med at dykke APD Evolution
rebreather og har ikke tænkt mig at dykke andet hvis ellers det ikke er
uddannelses dyk med nye elever eller nogle steder i udlandet hvor det
ikke praktisk er muligt at dykke RB.

I min dykkerklub er der 2 med modificerede Dräger Dolphin (Morten og
Esben) og 2 med Dräger Ray SCR (Mark og Mads), men SCR dykkerne dykker
vist kun ca. halvdelen af deres dyk på RB, så jeg ved ikke om de skal
tælle med.

Med venlig hilsen
Poul
Sportsdykkerklubben Aquarius http://aquarius-dyk.dk/

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-03-06 09:35

"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Esben) og 2 med Dräger Ray SCR (Mark og Mads), men SCR dykkerne dykker
> vist kun ca. halvdelen af deres dyk på RB, så jeg ved ikke om de skal

Af hensyn til at lave undersøgelsen så ens som muligt, så må man vist
hellere lade være med at tælle dem med. Jeg troede egentligt at Morten
brugte hans enhed til størstedelen af han dyk, så ham vil jeg så trække fra
det samlede antal.

Til gengæld har jeg fået en PM fra endnu en dedikeret SCR dykker. Så ham må
tilføjes. Så står antallet stadigt på 56 stk

mvh
Johnny

Fra : Poul Olesen

Dato : 26-03-06 10:23

On 26-03-2006 10:34 Johnny Christensen wrote:

> [...]
> brugte hans enhed til størstedelen af han dyk, så ham vil jeg så trække fra

Morten og Esben bruger deres RB til størstedelen af deres dyk, de dykker
CCR. Mark og Mads dykker SCR, men kun på ca. halvdelen af deres dyk.
Du bør tælle Esben og Morten med, men kan godt udelade Mark og Mads i
din optælling, hvis vi ser historisk på dykkene, det kan dog nemt ændre
sig i fremtiden.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-03-06 11:58

> [...]
> optælling, hvis vi ser historisk på dykkene, det kan dog nemt ændre sig i

OK, så skynder jeg mig at opjustere til 59 bekræftede og muligvis så højt
som 64 stk.

mvh
Johnny

Fra : Tom F.

Dato : 26-03-06 09:09

Hej Johnny,

Vi er pt 41 medlemmer at ADP Groupcarelisten for folk der dykker hellukkede
rebreathere. Der er nogle stykker som er inviteret men ikke ønsker at
deltage og nogle stykker der ikke har tilmeldt sig endnu, ialt 12 stk. Så
baseret på det er der mindst 53 der dykker CCR i dk.

Hvis der er nogle derude som dykker CCR, men ikke er inviteret med i gruppen
må de gerne sige til, så jeg kan invitere dem.

Gruppen er for folk der dykker serieproducerede hellukkede rebreathere og
som bor i danmark.

Mvh. Tom F.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-03-06 09:45

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gruppen må de gerne sige til, så jeg kan invitere dem.
>
> Gruppen er for folk der dykker serieproducerede hellukkede rebreathere og

Hej Tom

Der kommer hele tiden flere til på gruppen, så lad os sætte det bekræftede
antal op til 57 stk.
Når jeg ser på de der ikke har meldt tilbage, er der så ikke en e-mail
adresse som faktisk er til samme person som allerede tilmeldt. Dvs dobbelt
registrering ?

Meget konservativt skal antallet måske sættes op til 62 stk ??

mvh
Johnny

Fra : Tom F.

Dato : 26-03-06 16:37

> Når jeg ser på de der ikke har meldt tilbage, er der så ikke en e-mail
> adresse som faktisk er til samme person som allerede tilmeldt. Dvs dobbelt
> registrering ?

Jo det er tilfældet hvis fok der melder sig ind benytter en anden e-mail
adresse end den invitiationen blev sendt til.

Jeg har prøvet at rydte op i listen, det så det burde passe nu (41 medlemmer
og 11 inviterede, der ikke har meldt tilbage).

Mhv. Tom F.

Fra : Birger

Dato : 26-03-06 12:18

Jeg har lige købt (og nycertificeret) på Dräger Dolphin SCR, og har
da til hensigt at bruge den som mit primære udstyr.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-03-06 11:38

"Birger" <admin@divers.dk> skrev i en meddelelse
Jeg har lige købt (og nycertificeret) på Dräger Dolphin SCR, og har
da til hensigt at bruge den som mit primære udstyr.

Så nåede vi 60 bekræftede og muligvis op til 65.

mvh
Johnny

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-03-06 13:59

> Så nåede vi 60 bekræftede og muligvis op til 65.

Så er der 61 bekræftede og muligvis op til 65

mvh
Johnny

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-03-06 15:28

Så er der 61 bekræftede og muligvis op til 65

> mvh
> Johnny

Det lader ikke til at der kommer ret mange flere på listen end de
overstående.
Udover de som jeg har talt med her, så er der vel omkring 25 yderligere som
ejer en enhed, men af forskellige årsager laver størstedelen af deres
dykning med OC udstyr.

mvh
Johnny

Fra : Nicholas

Dato : 31-03-06 05:53

> [...]
> Udover de som jeg har talt med her, så er der vel omkring 25 yderligere
> som ejer en enhed, men af forskellige årsager laver størstedelen af deres

Forstå dem hvem der kan ???

Nick

Fra : Mark D

Dato : 27-03-06 08:54

Ja undskyld at jeg dykker med OC når jeg som instruktør dykker med
elever og at min Ray (endnu ikke) kan gå meget dybere end 30 m. Dvs
Robert dyk med Ray er pt udelukket. Men ellers er alle andre
"almindelige" dyk altså med min Ray. Så er man kun seriøs RB dykker
hvis man bruger sin RB'er på alle dyk? Hvor mange Instruktører bruger
så deres RB'er på elevture? Jeg vil ikke selv dykke emd RB sammen med
elever da jeg mener man (rimelig vis) bør dykke med tilsvarende udstyr
som sine elever. Der bør være visse komponenter, der er genkendelige.
Men det er sikkert bare mig.

Overvejer iøvrigt (for nu at blive i RB tråden) at montere en 32 dyse
med en 8 l flaske, der så passende kunne have en trimix blanding. Så
burde dybdegrænsen kunne skubbes lidt derned af (med brug af stage
flaske på de øverste 10 m). Er der nogen, der har gjort sig
erfaringer med denne kombination på en Ray?

Mvh Mark

Fra : Morten Saabye

Dato : 27-03-06 09:41

Ikke på Ray, men på Dolphin, hvilket jo ikke burde give den store
forskel. Har mixet op til 45% He i bundgassen og brugt den dyse, jeg
normalt ville ha brugt. Dette fungerer helt fint. (Kan ikke måle nogen
forskel i flowet).

/Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-03-06 11:34

"Mark D" <markden@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Næh, det er alt sammen meget gode og gyldige argumenter for at dykke OC.
Personligt ville jeg finde det underligt hvis du bare ukritisk påtvang dine
elever at deres instruktør, han dykkede altså bare med SCR. Så måtte de selv
rode med betjenings problematikken hvis de kom i problemer.

Du bliver såmendt ikke mindre seriøs rebreather dykker af den grund,
tværtimod.

Men et eller andet sted er jeg jo nød til at trække en grænse for hvor jeg
tæller og hvor jeg lader være.

Mvh
Johnny

Fra : Mark D

Dato : 27-03-06 12:23

Hej Morten

Lyder godt. Hvilken Dyse brugte du? Ray har jo kun en dyse så jeg skal
købe en dyse+hus og jeg vakler lidt mellem en 40 eller en 32 dyse.

-Mark

Fra : Morten Saabye

Dato : 27-03-06 14:37

Jeg brugte 40-dysen og det giver ingen proplemer ned til 50m.. Har ikke
en 32 dyse i.