Ny nyhedslæser
Fra : Ditte

Dato : 25-03-06 12:12

Hej

Jeg er ved at være træt af at bruge OE som nyhedslæser, når jeg bruger
funktionen "følg med", så låser OE nærmest et par sekunder, og gør også at
jeg ikke kan spille optimalt på Kom og Vind, hvis jeg altså vil tjekke
nyhedsgrupperne samtidig.

Jeg har Arrownet som udbyder, men bruger dem kun til dk.binaer, ellers kører
jeg Sunsite. Har ikke rigtig brug for andre binære grupper.

Hvad kan I anbefale? Foretrækker at programmet er på dansk, hvis muligt. Og
så nemt at bruge som muligt.

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Ditte

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 13:56

Hej Ditte, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hvad kan I anbefale? Foretrækker at programmet er på dansk, hvis
> muligt. Og så nemt at bruge som muligt.

Der er ikke rigtig noget udover OE på dansk. Men hvis du kan leve med
engelsk, er udvalget enormt.

Der findes en flok esoteriske (for nu at sige det på pænt)
usenetbrugere, der insisterer på at anvende specielle programmer.
Typisk fordi de lige netop har nogle mere eller mindre sære features,
som disse brugere sætter højt.

Men hvis man lige ser bort fra det, er løbet kørt. 40tude Dialog er
rimelig udenfor diskussion forlængst blevet vinderen, når det gælder
allroundnyhedslæsere til Windows.

Den kan hentes på <http://www.40tude.com/dialog/> og er gratis.

Vent lige lidt med at gøre noget (udover evt. at hente den), da der
helt sikkert kommer en flok kendere og fortæller, hvad der er praktisk,
fikst... etc. at starte med, hvad angår dens installation, opsætning
mv.

PS: Og nej, jeg bruger den ikke og har aldrig gjort, hvorfor jeg ikke
kender den nærmere og derfor ikke kan give tip og derfor ikke gør.
Det kan selvfølgelig lyde mærkeligt, når jeg rask væk og stort set
uforbeholdent anbefaler den. Der er mindst tre grunde til denne
pudsighed:

1) Jeg er sær og foretrækker langt at have nogle højst ejendommelige
ting, som Xnews har, fremfor at have en mere "færdig" nyhedslæser uden
nævneværdige fejl.

2) Jeg kender nogle 40tude Dialog-brugere, som jeg er fuld tillid til
og respekt for (på det område da .
Jeg driller dem tit og ofte, hvad angår 40tude Dialog, men det er altså
ikke seriøst ment.

3) Den får generelt meget store og uforbeholdne roser af seriøse
anmeldere rundt omkring.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-06 14:20

Rudi Stegen skrev:

>der insisterer på at anvende specielle programmer.
>Typisk fordi de lige netop har nogle mere eller mindre sære features,
>som disse brugere sætter højt.

Tja, man vælger vel at bruge de programmer som passer bedst til ens
personlige behov.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 15:58

Hej Ivan V. Klattrup, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Tja, man vælger vel at bruge de programmer som passer bedst til ens
> personlige behov.

Ikke hvis det står til Microsoft.

Meget apropos gjorde jeg for kort tid siden (vi snakker om
størrelsesordenen en uge) en ret horribel opdagelse. På Telestyrelsens
website var der nogle regler, rapporter e.l., som man kunne hente.
Selvfølgelig *kun* i Wordformat (sic!).

Ret skal være ret: Langt de fleste er dog i html- eller pdf-format. Men
at nogle kun er i Wordformat på et site under staten - og så lige netop
Telestyrelsens - er for mig at se hårrejsende.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-06 16:06

Rudi Stegen skrev:

>Ikke hvis det står til Microsoft.

næ, og finder de ud af at andre har lavet oget der er bedre, laver de en
dyr kopi.

>at nogle kun er i Wordformat på et site under staten - og så lige netop
>Telestyrelsens - er for mig at se hårrejsende.

Ja det er hårrejsende, nu har jeg dog ikke set den, men hvis de så til
lige med bruger word2003 format går det da helt galt.

http://www.osl.dk/openstandardstest/ og prøv at kigge på pdf'en

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 17:29

Hej Ivan V. Klattrup, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> http://www.osl.dk/openstandardstest/ og prøv at kigge på pdf'en

Tak! Jeg kendte den ikke. Det overrasker mig ikke, men det er ret godt
at have det mere konkret end ens tilfældige opdagelser hist og pist.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-06 14:35

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> størrelsesordenen en uge) en ret horribel opdagelse. På Telestyrelsens
> website var der nogle regler, rapporter e.l., som man kunne hente.

Det er meget værre. Hvis man spørger en minister i en mail, får
man en svarmail fra sekretæren hvor ministerens svar er vedhæftet
som et Worddokument.

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-06 23:08

Hej Bertel Lund Hansen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det er meget værre. Hvis man spørger en minister i en mail, får
> man en svarmail fra sekretæren hvor ministerens svar er vedhæftet
> som et Worddokument.

Dét havde jeg godt nok ikke fantasi til at tro var muligt.

Det er pinligt helt generelt.
Men det er virkelig hovedrystende er, at netop den regering fra starten
har fablet løs om alternativt software (indimellem med tågesnak om open
source) i den offentlige sektor.

På den anden side afså mr. Gates jo tid til en kort snak med hr. Fogh,
da mr. Gates besøgte Danmark.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-06 18:36

On Sat, 25 mar 2006 12:55:30 GMT, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote
in dk.edb.internet.software.mail+news:

<snip>

> 1) Jeg er sær og foretrækker langt at have nogle højst ejendommelige
> ting, som Xnews har, fremfor at have en mere "færdig" nyhedslæser uden
> nævneværdige fejl.

ISO-8859-15?

Xnews kan anvende en ekstern editor. Har du et forslag som kan håndtere
Latin 9? Outlook Express, måske...

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 19:34

Hej Axel Hammerschmidt, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> ISO-8859-15?

Åh, herregud nej. Jeg ville såmænd være taknemmelig blot den kunne
bruge ISO-8859-1...

Og så ville det selvfølgelig være det helt vilde slaraffenland, hvis
den tilmed kunne klare rimelig gængse tegnsæt som fx UTF-8.

Indtil videre er jeg dog stædig og har længe været, da jeg stadig
nægter at bruge støttepædagogprogrammer. Endnu.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 19:39

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Åh, herregud nej. Jeg ville såmænd være taknemmelig blot den kunne
> bruge ISO-8859-1...

Hov! Jeg glemte at sige det, da jeg formodede, at du havde brugt Xnews
i rum tid, og det derfor var velkendt.

Xnews bruger windows-1252 og intet andet.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-06 20:29

:
: > Axel Hammerschmidt, du skrev:
:
: >> ISO-8859-15?
: >
[...]

Ah! Tak. Er det det den bruger? Jeg bruger normalt MacSOUP. Den er
heller ikke særlig bevendt når det kommer til nyere tegnsæt.

Xnews bliver dog ikke forvirret af iso-8859-1, men det gør den åbenbart
når der står iso-8859-15 i Headeren.

Mesnews klarer det mere elegant og kan slå over i en hel række andre
tegnsæt. Latin 9 har da osse et par franske tegn, og Mesnews kan osse
slå over i utf-8.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 22:18

Hej Axel Hammerschmidt, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ah! Tak. Er det det den bruger?

Hhv. det var så lidt og ja

> Xnews bliver dog ikke forvirret af iso-8859-1, men det gør den
> åbenbart når der står iso-8859-15 i Headeren.

Nej, nej, det har været en tilfældigt samspil. Xnews er bedøvende
ligeglad med, hvad der står i headeren. Den er headerblind mht.
tegnsæt, da den ikke ved, hvad tegnsæt er.

> Mesnews klarer det mere elegant og kan slå over i en hel række
> andre tegnsæt.

Vist alle bare nogenlunde rimelige nyhedslæsere er bedre til tegnsæt.
Og under alle omstændigheder mindst lige så gode, da de helt seriøst
ikke kan blive ringere.

Til gengæld har Xnews - desværre kunne man forledes til at sige - en
stribe features, som jeg ikke vil undvære. Jeg nægter at bruge andet.

Og til sluttelig *kan* man trods alt via støtteprogrammer (der er flere
af slagsen) rette det tegnsætproblem. Det er bare i min smag uelegant.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-06 00:10

Rudi Stegen har bragt dette til os:

> Hej Axel Hammerschmidt, du skrev i
> dk.edb.internet.software.mail+news:

<znip>

> Nej, nej, det har været en tilfældigt samspil. Xnews er bedøvende
> ligeglad med, hvad der står i headeren. Den er headerblind mht.
> tegnsæt, da den ikke ved, hvad tegnsæt er.

OK. I dette tilfælde var det heller ikke i Headeren, men i Emnelinien.

<znip>

> Og til sluttelig *kan* man trods alt via støtteprogrammer (der er flere
> af slagsen) rette det tegnsætproblem. Det er bare i min smag uelegant.

Det vil jeg kigge efter.

Fra : Dino

Dato : 26-03-06 17:28

Den 26-3 2006 skrev Axel Hammerschmidt i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> OK. I dette tilfælde var det heller ikke i Headeren, men i Emnelinien.

Emnelinien - som er en del af headeren...

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-06 19:04

Dino <no.email.replies@excite.com> wrote:

> Den 26-3 2006 skrev Axel Hammerschmidt i
> dk.edb.internet.software.mail+news:

> Emnelinien - som er en del af headeren...

Kodningen for emnelinien er oplyst særskilt i emnelinien. Det der står
om kodningen i Header gælder for den tekst der står i Body.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-03-06 13:57

Den 25-03-06 12.11 skrev Ditte følgende:

> Hvad kan I anbefale? Foretrækker at programmet er på dansk, hvis muligt. Og
> så nemt at bruge som muligt.

Tag et kig på Thunderbird:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Ditte

Dato : 25-03-06 14:07

> Tag et kig på Thunderbird:
> [...]

Hej Kim

Tak for linket. Det jeg lige stejler på, er at du skriver, at Thunderbird
ikke er så god til binær, jeg vil jo ikke undvære min dk.binaer, så måske
jeg skal kigge mig om efter et andet program?

Hilsen Ditte

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-06 14:23

Ditte skrev:

>Det jeg lige stejler på, er at du skriver, at Thunderbird ikke er så god
>til binær, jeg vil jo ikke undvære min dk.binaer,

Er det splittede filer ( 01/10, 02/10 osv) du henter derfra, er
Thunderbird stort set ubrugelig.
Er det mere et billede som er postet i en enkelt meddelelse virker
Thunderbird udemærket.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-06 14:42

Ditte skrev:

> Tak for linket. Det jeg lige stejler på, er at du skriver, at Thunderbird
> ikke er så god til binær, jeg vil jo ikke undvære min dk.binaer, så måske
> jeg skal kigge mig om efter et andet program?

Brug Dialog som Rudi omtaler. Det er suverænt til binære grupper
og kan selv vise både billeder og videoklip uden at man skal
gemme noget eller makke med eksterne programmer.

Jeg bruger selv Dialog og kan hjælpe med forskellige problemer.

Jeg har ikke skrevet noget om en smart opsætning, for den er
Dialog stort set født med. Jeg har brugt mest tid på at få Dialog
til at opføre sig som det program jeg brugte før, og det er ikke
nødvendigvis alle der synes om det.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-06 19:25

On Sun, 26 Mar 2006 15:42:26 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg bruger selv Dialog og kan hjælpe med forskellige problemer.

> Jeg har ikke skrevet noget om en smart opsætning,

Åhr, det synes jeg ellers nok:

http://bertel.lundhansen.dk/dialog/dialog.php

med undersider og links - i smuk forstsættelse af dine tidligere tips til
Agent.

> for den er Dialog stort set født med.

Det er for det meste rigtigt. Men er der noget man vil ha' ændret, behøves
ofte et script, og det er bøvlet.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 29-03-06 09:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Dialog stort set født med. Jeg har brugt mest tid på at få Dialog
> til at opføre sig som det program jeg brugte før, og det er ikke

Kan man som i andre newsreadere søge i Dialog ned gennem alle
nyhedsgrupperne uden at skulle scrolle op/ned med musen eller pilene ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-06 14:33

Erik Jakobsen skrev:

> Kan man som i andre newsreadere søge i Dialog ned gennem alle
> nyhedsgrupperne uden at skulle scrolle op/ned med musen eller pilene ?

"Søge ned gennem"?

Når man bestiller "Find", får man et vindue med faneblade hvor
man kan vælge mellem "Group list pane", "Article header pane" og
"Article body pane" samt nogle andre rare valg. Hvis man søger på
en id efter et indlæg, får man valget mellem at søge i den lokale
database, hente det fra serveren eller at finde det via Google.
Hvis man henter det, skal man vælge hvor det skal gemmes, og det
er den eneste lille fejl der er. Dialog burde automatisk foreslå
den aktuelle, men den husker bare sidste valg, så der skal man
som regel ændre det til den ønskede gruppe.

--
Bertel

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 30-03-06 06:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> den aktuelle, men den husker bare sidste valg, så der skal man
> som regel ændre det til den ønskede gruppe.

Du er altså god til at læse det, jeg mener. Det var præcis "Find" jeg
manglede, og den virker jo også meget fint.

Til det sidste, ja det ville være rart, men til at leve med er det også.
Vi skal jo stadigvæk holde fingrene igang

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-06 14:16

http://www.mesnews.net/index-gb.php mesnews

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ditte

Dato : 25-03-06 15:28

Ivan V. Klattrup kom med denne ide:

> http://www.mesnews.net/index-gb.php mesnews

Hej Ivan og andre

Tak for hjælpen. Jeg har installeret MesNews, og er ved at hente
grupper ind nu, og tilpasse det til mit behov.

Venlig hilsen Ditte

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-06 17:43

On Sat, 25 mar 2006 14:28:28 GMT, Ditte <ditte@tamuin.dk> wrote in
dk.edb.internet.software.mail+news:

<snip>

Du har:

som er Latin 9.

Kan Xnews (den newsreader jeg bruger i øjeblikket) virkelig ikke oversætte
det i Subject feltet? Det ser rigtigt ud i det der står i selve beskeden.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-06 17:52

Efter mange tanker skrev Axel Hammerschmidt:

(Må vi se oversætteren?)

> [...]
> det i Subject feltet? Det ser rigtigt ud i det der står i selve beskeden.

Det ser da rigtigt ud i Mesnews. Hvor indstiller man det i de to
nyhedslæsere (Xnews og Mesnews)?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-06 17:57

Axel Hammerschmidt kom med denne ide:

> Efter mange tanker skrev Axel Hammerschmidt:
>
> (Må vi se oversætteren?)

> Det ser da rigtigt ud i Mesnews. Hvor indstiller man det i de to nyhedslæsere
> (Xnews og Mesnews)?

Og py ha! Så slap jeg for de animerede smilys: pas de smiley. Endelig
fik jeg da brug for mit franske

Men hvor kommer de indledninger fra?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-06 18:09

Axel Hammerschmidt skrev:

> Men hvor kommer de indledninger fra?

Filer - Standardparametre - Besvarelsesformularer (og sikkert et
flueben der)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-06 18:29

Ivan V. Klattrup formulerede spørgsmålet:

> Filer - Standardparametre - Besvarelsesformularer (og sikkert et flueben der)

Tak. Den står på tilfældige. Men det passer jo ikke i dette tilfælde

Og se under: Opsætning -> Besvarelsesformular. Der ligger 18
formuleringer. Det er lidt forvirrende i starten, at ruden ikke viser
dem alle, men at man skal rulle ned og så ser dem præsenteret i første
linie. Noget med programmets håndtering af Windows APIerne.

Men den (MesNews) er da nuttet! Jeg bliver helt glad ved den. Meget
bedre end Outlook Express.

Hvem har oversat?

Der ligger stadig lidt rester fra Gallersproget hist og pist, men fint
at der er kommet et dansk alternativ til Mickeysofts nyhedslæser.

Editoren i Mesnews er klart bedre end den i Outlook Express.

Fra : Ivar

Dato : 25-03-06 23:36

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvem har oversat?

Det har jeg

> Der ligger stadig lidt rester fra Gallersproget hist og pist, men fint at der
> er kommet et dansk alternativ til Mickeysofts nyhedslæser.

Ja, ikke alle tekster er trukket ud i filen mesnews2.da.lang, så ikke
alt kan oversættes. Smileys er filer, så de originale filnavne slår
igennem.

Jeg lavede den danske oversættelse for cirka et halvt år siden. Jeg
syntes at MesNews var et godt program, men jeg fandt den engelske
oversættelse håbløs. Fx. der hvor der i den danske version står
"Det er muligt at sende til gruppen" stod der "Authorized Post"
(hvad pokker betyder det?) Der blev brugt forskellige betegnelser
til de samme ting, så det var meget uoverskueligt. I nyeste version
er den engelske tekst bedre, men den bærer stadig præg af at den er
skrevet af en person der ikke har engelsk som sit modersmål.
Da jeg havde lavet den danske version, kunne jeg lige så godt sende
den til Arnaud Subtil der har lavet programmet, så alle kunne
have glæde af den.

Hvis I har nogle kommentarer til konkrete fejl i den danske tekst,
vil jeg gerne høre derom. Jeg er absolut ikke en "tekstkunstner",
men jeg er rimeligt tilfreds med resultatet. For at gøre det
mere forståeligt har jeg valgt at bruge de samme betegnelser som
i Outlook Express, hvor det er muligt.

MesNews er meget brugt i Frankrig, Belgien, Holland og Italien.
Der bliver downloadet ca. 8000 stk af hver version.

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 02:02

(erstatter <mn.20b37d64aecdabca.52695@hotmail.com>)

Ivar udtrykte præcist:

> Det har jeg

Jeg syntes den oversættelse du har lavet er flot!

> [...]
>
> Jeg lavede den danske oversættelse for cirka et halvt år siden. Jeg
> syntes at MesNews var et godt program, men jeg fandt den engelske

Jeg kan godt li' news readeren. Nu har jeg installeret den. Det er et
stort plus, at MesNews kan installeres under en begrænset bruger konto
i Windows.

<snip>

> [...]
> men jeg er rimeligt tilfreds med resultatet. For at gøre det
> mere forståeligt har jeg valgt at bruge de samme betegnelser som

Må jeg komme med et forslag?

I menuen Meddelelser kalder du det for:

Fjern meddelelse fra server

og

Erstat meddelelse på server

I News sammenhæng hedder det henhv "Cancel" og "Supercede". Det må så
vidt jeg kan se være de news-tekniske betegnelser for det der sker
(mener jeg, jeg har ikke afprøvet det endnu i MesNews).

De to menupunkter vedrører begge egne meddelser, som er blevet sendt
til ens udbyders server. I det første tilfælde sendes en
kontrolmeddelse om at fjerne meddelsen. I det andet tilfælde sendes en
kontrolmeddelse om at erstatte den meddelse som er blevet sendt med den
nye meddelse.

Begge kontrol meddelser skal selvfølgelig sendes hurtigt efter den
oprindelige meddelse er sendt. Og der er mange news servers der ikke
efterlever disse kontrol meddelser, fordi det kan misbruges - og de har
så men været misbrugt. Også i de danske nyhedsgrupper.

> MesNews er meget brugt i Frankrig, Belgien, Holland og Italien.
> Der bliver downloadet ca. 8000 stk af hver version.

Der skal meget til at konkurere med Microsoft. MesNews er en bedre news
reader end Outlook Express, imho.

Editoren i MesNews har tilsyneladende en stavekontrol, men hvordan
virker det? Og kan man evt bruge ens stavekontrol fra Office i stedet
for?

Hmm. Menupunktet Information under menuen Hjælp virker tilsyneladende
ikke?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 02:09

Axel Hammerschmidt frembragte:
> [...]

> jeg kan se være de news-tekniske betegnelser for det der sker (mener jeg, jeg

Så fik jeg da lejlighed til at prøve, og "Erstat meddelelse på server"
er "Supercede" - der kommer oven i købet en pæn lille meddelelse (ordet
jeg ikke kan stave til - jeg kommer som regel til at skrive meddelse)
øverst om at det tidligere indlæg er erstattet (=superceded).

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-04-06 12:54

Axel Hammerschmidt skrev:

> Editoren i MesNews har tilsyneladende en stavekontrol, men hvordan virker
> det?

Indstillinger - Programindstillinger - Meddelelser - Lav meddelelse
stavekontrol - ordbog

> Og kan man evt bruge ens stavekontrol fra Office i stedet for?

Det skulle kunne lade sig gøre i følge
http://www.mesnews.net/chargement-gb.php ellers kan du bruge ispell fra
http://www.luziusschneider.com/Speller/English/index.htm (der er også
en dansk ordbog der)

> Hmm. Menupunktet Information under menuen Hjælp virker tilsyneladende ikke?

når jeg vælger det punkt, kommer det i "Tekstvinduet" (eller
indholdsruden som tilsvarende vistnok kaldes i OE)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 14:04

Følgende er skrevet af Ivan V. Klattrup:

> Indstillinger - Programindstillinger - Meddelelser - Lav meddelelse
> [...]

Min Office (97) stavekontrol er ikke tilgængelig under Indstillinger ->
Programindstillinger -> Meddelelser -> Lav meddelelse: stavekontrol,
ordbog. Feltet forbliver blank og der er tilsyneladende ingen
"gennemse" mulighed (knap).

Det kan jo skyldes at jeg har installeret MesNews under Dokumenter,
hvor min begrænsede brugerkonto har skriverettigheder. Og at Office
stavekontrol ligger i mappen:

C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Proof

Men hjælper ikke at kopiere mappen Proof over i samme mappe som
MesNews. Jeg har prøvet at lægge en mappe med en fil med endelse .lex
der. Man skal nok ind og rode i .ini filen. Jeg fik også een eller
anden fejlmeddelelse under installationen.

> når jeg vælger det punkt, kommer det i "Tekstvinduet" (eller indholdsruden
> som tilsvarende vistnok kaldes i OE)

OK. Det havde jeg overset.

Fra : Ivar

Dato : 04-04-06 21:28

Axel Hammerschmidt skrev:

> I menuen Meddelelser kalder du det for:

> Fjern meddelelse fra server

> og

> Erstat meddelelse på server

> I News sammenhæng hedder det henhv "Cancel" og "Supercede".

Faktisk var mit første forslag:
"Fjern meddelelse fra server (Supersede)"

Jeg droppede det, fordi jeg fandt parentesen overflødig. Men den kan
selvfølgelig komme med igen.

> Editoren i MesNews har tilsyneladende en stavekontrol, men hvordan virker
> det? Og kan man evt bruge ens stavekontrol fra Office i stedet for?

Jeg bruger den fra Office 97. Den blev automatisk fundet af MesNews.

> Hmm. Menupunktet Information under menuen Hjælp virker tilsyneladende ikke?

Nej, jeg har ikke orket at oversætte hjælpesiderne. De findes
for øvrigt kun på fransk, hollandsk og tysk. Jeg har hentet den
tyske version og ændret endelsen i filnavnet fra .de til .da
Jeg vil mene at man kommer langt med de gule hjælpetekster (hints).
Man kan førlænge visningen, under Indstillinger\Programindstillinger
\forskelligt

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 22:40

Ivar kom med denne ide:

> Faktisk var mit første forslag:
> "Fjern meddelelse fra server (Supersede)"
>
> Jeg droppede det, fordi jeg fandt parentesen overflødig. Men den kan
> selvfølgelig komme med igen.

Problemet for mig er, at jeg ville lede efter ordene "Cancel" eller
"Supercede" - men som det er nu, er det den rigtige beskrivelse af hvad
det går ud på.

> Jeg bruger den fra Office 97. Den blev automatisk fundet af MesNews.

Feltet ud for Ordbog under Redigering af ny meddelelse er helt tomt.
Ved du hvilken parameter i .ini filen der styrer det?

(Kig evt i din egen .ini fil)

Jeg har lagt MesNews et lidt utraditionelt sted - så det er nok derfor
ordbøgerne ikke blev fundet under installationen. Nu bliver jeg så nød
til at lave indstillingen manuelt.

Fra : Ivar

Dato : 05-04-06 22:28

Axel Hammerschmidt skrev:

> Feltet ud for Ordbog under Redigering af ny meddelelse er helt tomt. Ved du
> hvilken parameter i .ini filen der styrer det?

> (Kig evt i din egen .ini fil)

Nej, jeg ved ikke hvorledes MesNews finder ud af hvor ordbogen ligger.
Der er ingen henvisninger i ini-filerne. Jeg gætter på at den finder
positionen i registreringsdatabasen.
Du har installeret MesNews under en begrænset bruger, er der fuld
tilgang til Words?
MesNews er ligeglad med hvor den ligger. Den kan køres fra en usb-pen.
(Skriver ikke selv i registreringsdatabasen).

Hvis intet andet dur, kan du installere ISpell
http://www.luziusschneider.com/Speller/English/index.htm
Den skulle virke med MesNews.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 17:29

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Nej, jeg ved ikke hvorledes MesNews finder ud af hvor ordbogen ligger.
> Der er ingen henvisninger i ini-filerne. Jeg gætter på at den finder
> positionen i registreringsdatabasen.

Ja, muligvis. Men hvor skriver MN det så, så den kan finde det senere?
Feltet er som sagt tomt og det er tilsyneladende ikke muligt at indsætte
stien til Office ordbøgerne.

I øvrigt er Office 97 installeret med installerens default mapper.

> Du har installeret MesNews under en begrænset bruger, er der fuld
> tilgang til Words?

Ja. Og brugerne er alle oprettet med default mapper osv. Det hele er
standard.

> MesNews er ligeglad med hvor den ligger. Den kan køres fra en usb-pen.
> (Skriver ikke selv i registreringsdatabasen).

Ja, det har jeg osse fået at vide. Derfor gik jeg ud fra det måtte stå i
..ini filen.

Mystisk!

Fra : Ditte

Dato : 25-03-06 16:53

Ivan V. Klattrup skrev den 25-03-2006:

> http://www.mesnews.net/index-gb.php mesnews

Hej

Nu har jeg fået det installeret, men jeg kan ikke få programmet til at
hente nye meddelser automatisk, f.eks. hvert 5. minut.
Kan du hjælpe mig videre?

På forhånd tak.

Hilsen Ditte

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-06 17:11

Ditte skrev:

> Nu har jeg fået det installeret, men jeg kan ikke få programmet til at hente
> nye meddelser automatisk, f.eks. hvert 5. minut.

Det er en flertrins opgave,
Indstillinger - Programindstillinger - Meddelelse - Synkronisering ,
der skriver du tallene for den gruppe du står i og alle de andre
grupper samt sætter et flueben ved aktiver synkronisering

Højreklik på en gruppe - Synkronisering af gruppen - og vælg så den som
passer bedst til dig (selv har jeg valgt "Hent nye headers" da det
passer bedst til mig)

Højrekliksproceduren skal efter hvad jeg ved gøres ved samtlige
grupper, en ad gangen, det er lidt bøvlet.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Ditte

Dato : 25-03-06 19:57

Følgende er skrevet af Ivan V. Klattrup:

> Det er en flertrins opgave,

Hej Ivan

Tak for hjælpen, nu kører det som jeg gerne vil have det. Lidt molbo
arbejde, men hvad, det er jo kun en gang.

Hilsen Ditte

Fra : Ivar

Dato : 26-03-06 12:39

Ditte skrev:

> Lidt molbo arbejde, men hvad, det er jo kun en gang.

Ja, det er ikke så elegant. Den og enkelte andre parametre er ikke
med i MesNews system med arv.

Man indstiller parametrene under 'Filer\Standardparametre', disse arves
så til de enkelte servere. Her kan de under 'Servere\Egenskaber for
servere' eventuelt ændres for de enkelte servere. Det samme kan man
gøre igen for de enkelte grupper. Og endelig kan man ændre nogle
parametre helt ude ved meddelelserne når disse skrives.

Ivar Magnusson

Fra : Per H

Dato : 26-03-06 01:17

On Sat, 25 Mar 2006 17:10:39 +0100, Ivan V. Klattrup
<ivan.klattrup@gmail.com> skrev:

> [...]
>der skriver du tallene for den gruppe du står i og alle de andre
>grupper samt sætter et flueben ved aktiver synkronisering

Hvordan indstiller man programmet så det ikke henter alle billeder
automatisk, men kun headers.
Vh Per

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-03-06 01:25

Per H skrev:

> Hvordan indstiller man programmet så det ikke henter alle billeder
> automatisk, men kun headers.

Henter den billeder ved dig, hvis du har valgt "Hent nye headers" efter
at du har højreklikket på gruppen ?

er det mon fluebenet ved Indstillinger - "Indlæs også teksten af nye
meddelelser" der gør det hos dig (jeg har selv fjernet det flueben)

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 25-03-06 20:09

Rudi Stegen wrote:

> [...]
> helt sikkert kommer en flok kendere og fortæller, hvad der er praktisk,
> fikst... etc. at starte med, hvad angår dens installation, opsætning

Egentlig ikke, finjustering kan komme efterhånden. Programmet har den
fordel, at det med standard indstillinger vil lave korrekte meddelelser
med det samme (tegnsæt, linjelængde etc.)

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-06 22:22

Hej Carl Drud, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

[40tude Dialog]

> Programmet har den fordel, at det med standard indstillinger vil
> lave korrekte meddelelser med det samme

Jeg mente det også men var ikke helt sikker. Og en ting er at diske op
med sine formodninger til nogen, der er trænet i emne X. Noget andet er
at smide dem frem, hvis nogen netop ikke er.

> (tegnsæt, linjelængde etc.)

Xnews er suveræn til linjelængde

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Lars Klintholm

Dato : 26-03-06 00:05

Den 25 mar 2006 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Xnews er suveræn til linjelængde

Og til at reparere på dem, der ikke er. Fix Badly Wrapped Text var hvad
der solgte Xnews hos mig

Lars Klintholm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-06 22:53

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Og til at reparere på dem, der ikke er. Fix Badly Wrapped Text var
> hvad der solgte Xnews hos mig

Ja, den er lækker!

Jeg har desuden lagt "rewrap and join lines" ind på Alt+R i editoren.

Men man skal lige huske med skift og pile af afmærke, hvad man evt. vil
have rewrapped og joined, inden man bruger den. Ellers ser resultatet
underligt ud

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-06 23:20

Lars Klintholm skrev:

> Og til at reparere på dem, der ikke er. Fix Badly Wrapped Text var hvad
> der solgte Xnews hos mig

Den slags klarer Dialog skam også.

--
Bertel

Fra : Per H

Dato : 27-03-06 07:56

har du en URL?
jeg kan it finde det

Vh Per

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 27-03-06 08:27

Per H skriblede:

http://www.40tude.com/dialog/

--
Lars Fragstrup

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 29-03-06 08:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den slags klarer Dialog skam også.

Hvordan kobles de enkelte sektioner så sammen til filen ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-06 14:28

Erik Jakobsen skrev:

> Hvordan kobles de enkelte sektioner så sammen til filen ?

Automatisk.

Jeg markerede et indlæg i dk.binaer som eksempel. Tekstfeltet så da sådan ud:

========
This is a multipart post with 33 parts. The following parts are available on the server:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33

*All parts are available on the server.*

The following parts are locally missing:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
========

"Locally missing" betyder at jeg ikke har hentet dem. Hvis jeg
dobbelklikker eller på anden måde bestiller at indlægget skal
hentes, går Dialog i gang med at hente hele svineriet og fjerner
så numrene efterhånden som stumperne bliver hentet. Til
allersidst dukker billedet op i tekstfeltet, eller også - hvis
det er en video - dukker der et afspilningspanel op så man
kan klikke på "Play".

Det er faktisk tæskegenialt.

--
Bertel

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 30-03-06 06:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> allersidst dukker billedet op i tekstfeltet, eller også - hvis
> det er en video - dukker der et afspilningspanel op så man

Hej Bertel.

Det har jeg nu prøvet, og som du udtrykker det, så er det tæskegenialt.
Tak skal du have for dit svar.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-06 07:09

Erik Jakobsen skrev:

> Det har jeg nu prøvet, og som du udtrykker det, så er det tæskegenialt.

En lille note:
Hvis Dialog melder at der mangler f.eks. 11,19 og 45 på serveren,
betyder det kun at den ikke kan se de indlæg blandt de
overskrifter man har hentet. Hvis man henter indlæg fra længere
tilbage, kan det godt ske at de dukker op.

--
Bertel

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 30-03-06 07:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> overskrifter man har hentet. Hvis man henter indlæg fra længere
> tilbage, kan det godt ske at de dukker op.

Tak for denne info.

Jeg har nu prøvet at klikke på et indlæg, og kan så se, hvad jeg har
hentet, samt hvad der ligger på serveren.

Men der sker intet, når jeg dobbeltklikker der, hvor der mangler noget
til at det hele er kommet hjem her. Jeg må gå op og klikke på "Get
selected bodies", hvorefter der hentes fra serveren. Det er jeg så nødt
til at gentage for hvert indlæg, og når de alle er hjemme, hjælper det
ikke, at dobbeltklikke, for at få indlægene samlet.

Ja, jeg er klar over, at det er newcomer besværligheder, men hvad gør
jeg mon forkert, eller hvad gør jeg ikke ?.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-06 09:16

Erik Jakobsen skrev:

> Jeg har nu prøvet at klikke på et indlæg, og kan så se, hvad jeg har
> hentet, samt hvad der ligger på serveren.

> Men der sker intet, når jeg dobbeltklikker der, hvor der mangler noget
> til at det hele er kommet hjem her.

Jeg kan ikke huske om jeg har stillet om på noget der har med det
at gøre. Det virker her når jeg dobbeltklikker på en linje i
artikeloversigten. Enter virker på samme måde, men virker også
hvis tekstfeltet har fokus.

--
Bertel

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 30-03-06 09:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> at gøre. Det virker her når jeg dobbeltklikker på en linje i
> artikeloversigten. Enter virker på samme måde, men virker også

Tak for info, men havde været herligt, hvis du kunne huske, om du evt.
havde lavet noget.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 30-03-06 17:00

Erik Jakobsen wrote:

> Tak for info, men havde været herligt, hvis du kunne huske, om du evt.
> havde lavet noget.

Hej engang mere

Hvis vi forestiller os, at der er 61 indlæg til en fil, er det så
rigtigt, at der skal dobbeltklikkes på alle, eller mange indlæg, for at
få dem alle hjem ?.

Hvad skal der så gøres, når det hele er hjemme ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-06 17:13

Erik Jakobsen skrev:

> Hvis vi forestiller os, at der er 61 indlæg til en fil, er det så
> rigtigt, at der skal dobbeltklikkes på alle, eller mange indlæg, for at
> få dem alle hjem ?

Nej.

> Hvad skal der så gøres, når det hele er hjemme ?

På mit system dobbeltklikker jeg én gang og ser så nummerlisten
forsvinde trinvis fra "Locally missing" og til sidst vises
billedet forneden - altsammen uden yderligere indgriben

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 02-04-06 22:45

On Thu, 30 Mar 2006 18:00:10 +0200, Erik Jakobsen wrote:

> Hvis vi forestiller os, at der er 61 indlæg til en fil, er det så
> rigtigt, at der skal dobbeltklikkes på alle, eller mange indlæg, for at
> få dem alle hjem ?.

Kan det passe at de indlæg du henter hedder noget med ".rar", i bekræftende
fald skal du have alle indlæg der hedder "XX.rar1" for at kunne samle denne
fil. Du skal også hente alle de andre filer der hedder
"XX".rar(etellerandet). Det er en større omgang som Dialog ikk er egnet til,
det kan gøres meget nemmere ved at bruge f.ex. Power Grab, hentes her:

http://www.freedownloads.nl/power_grab.htm

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 23:07

Bruno Christensen skrev:

> Du skal også hente alle de andre filer der hedder
> "XX".rar(etellerandet). Det er en større omgang som Dialog ikk
> er egnet til,

Hvorfor ikke?

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 03-04-06 05:18

On Mon, 3 Apr 2006 00:06:40 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor ikke?

Det er vist min opsætning der spiller ind. Og en begrænsning i Hamster på 2
Gb (så vidt jeg husker).

Jeg har en Hamster til at hente de "ikke-binære" nyhedsgrupper, og Dialog
henter så fra hamsteren.

De binære grupper som jeg følger med i hentes med Power Grab direkte hos
Usenetserver.com.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-06 08:26

Bruno Christensen skrev:

> Det er vist min opsætning der spiller ind. Og en begrænsning i Hamster på 2
> Gb (så vidt jeg husker).

Altså ikke Dialog. Den er nemlig ret god. Det er muligt at
monsterhenteprogrammer kan slå den, men til normalt brug er den
suveræn. Jeg skal ikke kunne sige om den kan klare 2 GB. Så store
ting henter jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 03-04-06 11:58

On Mon, 3 Apr 2006 09:26:03 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg skal ikke kunne sige om den kan klare 2 GB.

Næh, det er hamster der har den begrænsning.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-03-06 00:14

Rudi Stegen skrev:

>Xnews er suveræn til linjelængde

Tjah - det kniber da vidst med lange links, for at undgå at de
knækker, så skal man da vidst lave et eller andet fixfaxeri.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-03-06 23:01

Hej Knud Gert Ellentoft, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Tjah - det kniber da vidst med lange links, for at undgå at de
> knækker, så skal man da vidst lave et eller andet fixfaxeri.

Ja, det er et af de to sekundære problemer den har. Fiksfakseriet er
såmænd nemt og hurtigt, men at det ikke bare respekteres automatisk er
uelegant.

Det andet af de sekundære problemer er, hvis man finder en URL direkte
til en fil i et indlæg (a la <http://domæne.tld/filnavn.pdf>).
URL'er kan køres, men man kan ikke vælge alternativer som fx "Save
as").

Begge dele er skønhedsfejl relativt til den primære (tegnsæt). Men
irriterende er de alligevel. Især fordi de er uelegante.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Carl Drud