Lasik og dykning
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 25-03-06 10:25

Først dykkede jeg med styrke i min maske, men blev træt af ikke at kunne se
godt over land. Så brugte jeg kontaktlinser i den del år, indtil mine øjne
blev træt af dem. Derfor fik jeg lavet en lasik i Tyrkiet her sidste
weekend. Men der er dog et issue i forbindelse med dykning og har bla.
fundet flg. links:

http://www.freediver.net/freedivelist/faqstuff/faq_lasik.html

http://www.diversalertnetwork.org/medical/faq/faq.asp?faqid=31

http://www.scubadiving.com/training/your_body/visibility%3a_20%1020/1/

http://scuba-doc.com/diveye.htm

Konklusion ingen problemer men vent 2-4 uger, så jeg regner med at hoppe i
vandet næste weekend. Men er der nogen der har noget erfaring her i grupper
vdr. dette ? jeg tænker både på lave og dybe dyk, da jeg godt kan mærke lidt
når jeg trykker på hornhinden.

/Sune

Fra : ahp

Dato : 25-03-06 12:42

Hvilken styrke benyttede du inden operationen ?

-ahp

Fra : news.tele.dk

Dato : 26-03-06 14:59

Jeg fik lavet en lasik-zyoptix operation i november 2004, og har dykket
flittigt siden. Ingen problemer, heller ikke at åbne øjene under vandet uden
maske.

Som du selv skriver er det nok et god ide at vente 1 månedes tid efter
operationen.

hilsen,
Rene
tidligere -6.5 og -7.0, nu 0 og -0.5.

Fra : Nicholas

Dato : 28-03-06 15:14

"news.tele.dk" <jensen@jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden
> maske.
>
> Som du selv skriver er det nok et god ide at vente 1 månedes tid efter

Har selv overvejet sådanne en operation... - Har I haft nogen problemer med
nedsat natte syn (har et fabelagtigt natte syn, - og vil ikke ødelægge det
:) eller andre komplikationer ?

Nick - med - 4,5 på begge sider :)

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-03-06 10:27

Jeg fik desuden en Zyoptix:

"I forhold til Standard LASIK giver teknologien langt bedre muligheder for
at korrigere ud fra øjnenes individuelle behov. Faktisk vil folk, der
gennemgår et LASIK-indgreb med Zyoptix få et bedre nattesyn end de fleste
med normale øjne!"

Så jeg tror du kan være ganske rolig, måske du helt kan undvære din lygte

Jeg har i hvert fald ikke haft nogen problemer.

/Sune

Fra : Tom F.

Dato : 29-03-06 18:31

> [...]
> med nedsat natte syn (har et fabelagtigt natte syn, - og vil ikke ødelægge

Det kan du godt glemme alt om foreløbigt, nu skal vi dykke igennem!! (du kan
evt. få den lavet til August, hvor jeg skal på barsel)

Mvh. Tom F.

Fra : Nicholas

Dato : 30-03-06 06:24

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan du godt glemme alt om foreløbigt, nu skal vi dykke igennem!! (du
> kan evt. få den lavet til August, hvor jeg skal på barsel)
>
> Mvh. Tom F.

Ja ja... - Jeg er jo heller ikke taget til Tyrkiet endnu

August siger du ??, - NO way, - der skal den for alvor have gas... - Tror
jeg venter til næste vinter.., - så kan jeg også høre Sune om han stadig er
tilfreds

Nick

Fra : DameDykker

Dato : 30-03-06 17:37

Rene:

Jeg fik lavet en lasik-zyoptix operation i november 2004, og har dykket
flittigt siden. Ingen problemer, heller ikke at åbne øjene under
vandet uden
maske.
---------

Jeg ved godt hvad Lasik er, men hvad er lasik-zyoptix?

Jeg overvejer, da jeg er -7,75 og -8,5. Men jeg har ikke besvær af
kontaklinser, så det skal være meget sikkert. Jeg har fulgt nogle
diskusioner på nettet om folk, der havde skrækkelig bivirkninger -
som total mangel på nattesyn og dobbeltsyn etc. Det er opmuntrene at
høre, at I ikke har haft problemer.

PS. Hvad koster sådan en operatiuon i Tjekkiet og hvor god er
sikkerheden?

Pia

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-03-06 08:30

Det var nu i Tyrkiet og du kan læse lidt om Zyoptix her:
http://kirurgirejser.dk/index.php?id=92
Der står også lidt om de forventede resultater.

Husk det er altid dem der har oplevet problemer som råber højst. Jeg fik
fortalt at af de 800 som de har sendt derned, har der kun været én de ikke
ville behandle og ikke nogen som har skulle genbehandles. Der er desuden en
10 års garanti på operationen.
Med operation, rejse og hotel kostede det mig 16.000 kr. mens herhjemme
koster den samme operation 42.000 kr.
Efter min mening er der ikke noget at være nervøs for, og alt kørte lige
efter planen og allerede sammen aften nød jeg den første "klare" øl i mit
liv.
Man skal dog ikke vente alt for længe, for nærmer man sig de fyrre år som
mig, begynder gammelmandssyn (i mit tilfælde fra minus til plus og dermed
læsebriller) eller grå stær (hvor CLE anbefales).

/Sune
Ham der gik fra -2.0/-3.0 til 0/-0.5

Rene:

Fra : Rene Jensen

Dato : 02-04-06 23:22

[...]

Hej Pia,
du kan også læse mere om zyoptix her:
http://www.lasersyn.dk/content_frame.asp?ID=86
jeg fik lavet det hos Lasersyn i kbh.

operationen gik fint (25 sekunder pr øje), og jeg kunne tage hjem efter at
have hvilet et par timer.

Nick nævner nedsat nattesyn om en bivirkning, og det er rigtigt at mit
nattesyn har ændret sig, men jeg ikke sige at det er blevet dårligere. Der
er nu bare ligesom at der er en korona rundt om lamper. Ikke noget der
genere, bare anderledes.

hilsen,
Rene

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 02-04-06 14:29

Lige for at følge op her to uger efter operationen:
Jeg har været ude og dykke både lørdag og søndag ned til 30 m og der var
ingen problemer
/Sune

Fra : Nicholas

Dato : 04-04-06 07:53

Hej Sune

Antager at alt stadig går som planlagt ?? :)

Hvilket af de to behandlingssteder var du ?

Jeg overvejer ganske seriøst om jeg skal benytte min faste makkers barsels
periode til at få ordnet øjnene, - og så være klar til efteråret...

Nick

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 04-04-06 08:44

Hej Nick
Yes, har været ude og dykke både lørdag, søndag og mandag og skal også i
vandet i dag (svømmehallen)
Da valget stod imellem at give 16 Kkr. og 2 fridage eller 42 Kkr. var det
meget klart
Da jeg cyklede til tennis sent i går aftes syntes jeg også at mit nattesyn
var blevet bedre i hvert fald ifht. briller.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 04-04-06 08:55

"Nicholas" <nvrfjerndette@scttransport.dk> wrote in message
> Hej Sune
>
> Antager at alt stadig går som planlagt ?? :)
>
> Hvilket af de to behandlingssteder var du ?

Hvis du mener Istanbul eller Izmir, valgte jeg Istanbul da flyrejsen er
direkte og hospital og hotel er naboer (deler ydervæg).
/Sune

Fra : Nicholas

Dato : 04-04-06 14:33

Ja, - mente det sidste... - dvs. at du klarede det på 4 dage

Hmmm, - tænker lige igen - men det ville nu være ret fedt at kunne
undvære de satans linser... - og slippe for at en af dem popper ud lige
netop som man er "landet" på 70 meter for at undersøge et fedt vrag...
(Ja, - det er sket, - og er fektisk ret ufedt

Nick

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 16-04-06 06:16

Endnu en opfølgning her fire uger efter operationen:
Jeg har været i Ormestad og dykke ned til 82 m og der var ingen problemer

/Sune