Stålregel på skråvæg
Fra : Grønne

Dato : 24-03-06 21:42

Skal ha lavet en gips væg på langs gennem min førstesal hvor der er rejsning
til kip, men hvordan får jeg fastgjort stålskelettet til skrå vægen ?

Kan man få en 40 graders loft skinne ?

/Grønne

Fra : Martin Bak

Dato : 24-03-06 22:10

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> Skal ha lavet en gips væg på langs gennem min førstesal hvor der er
> rejsning til kip, men hvordan får jeg fastgjort stålskelettet til skrå
> vægen ?
>
> Kan man få en 40 graders loft skinne ?

Det tror jeg ikke man kan. Jeg har tidligere løst problemet ved, at skrue et
bræt fast med en liste i klemme i "trekanten". På den måde får man et
vandret bræt at gøre topskinnen fast på. (håber at det var til at forstå)

Martin

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 25-03-06 12:22

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse news:44245979$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Skal ha lavet en gips væg på langs gennem min førstesal hvor der er rejsning til kip, men hvordan får jeg fastgjort stålskelettet
> til skrå vægen ?
>
> Kan man få en 40 graders loft skinne ?

Jeg tror det ikke. Du kunne købe eller få lavet en regel der er skåret
i 45 gr. smig og montere denne først.
Der findes færdig trekantlister til f.eks. tagpap, men jeg vil tro de
er af for ringe kvalitet.
Du skal få den lavet i en god kvalitet IV eller U/S.

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 28-03-06 04:00

Grønne skrev:

> [...]
> til kip, men hvordan får jeg fastgjort stålskelettet til skrå vægen ?

hej Grønne

Du kan ikke få stål skinne på 40 gr.

Jeg er selv igang med istandsættelse af første sal, med loft til kip
og nye skillevægge.
Den løsning jeg har valgt er trælægter 38 x73 (T1)
Jeg har ingen loftskinne direkte men der ligger et faoskallingsbræt
under gipsen. De enkelte lægter er så sat til kip og gearet i 40 gr.
Et godt råd er at sætte første og sidste lægte op først. Herefter
skruer du en lægte på tværs i top og bund og sætter derpå de
resterende lægter på.
carsten