Kan et birketræ tåle jord?
Fra : Nikod

Dato : 24-03-06 10:35

Hej

Jeg har et hjørne af haven som ligger ca 30 cm under niveau af resten
af haven. Jeg har også 6-8 M2 jord som jeg skal af med. Min tanke er
at lægge jorden ned i dette hjørne. Problemet er at der står et 60
år gammelt birketræ i dette hjørne.

Spørgsmålet er så om sådan et træ kan tåle at få lagt 30 cm.
jord (måske endda 40cm) op omkring det nederste af stammen?

Mvh
Nikolaj

Fra : Steen

Dato : 24-03-06 13:47

Nikod wrote:

> Spørgsmålet er så om sådan et træ kan tåle at få lagt 30 cm.
> jord (måske endda 40cm) op omkring det nederste af stammen?

Skal jeg ikke kunne sige men hvis ikke, så kunne du jo f.eks. flække
et brøndrør og samle det rundt om stammen. Således vil du kunne
fylde jorden rundt om træet uden at stammen bliver tildækket.

-Steen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-06 16:31

On 24 Mar 2006 01:35:04 -0800, "Nikod" <nikolaj@vibede.dk> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så om sådan et træ kan tåle at få lagt 30 cm.
>jord (måske endda 40cm) op omkring det nederste af stammen?

Generelt bør man undgå den slags - ved alle træer. Siges der.

Jeg har nogle gange været med til at smide en halv meter jord omkring
stammen på ret store træer, uden at de har taget skade af det.

Jeg ville også turde gøre det ved et birketræ.

Steens forstalg med betonrøret er meget godt, jeg tror bare ikke det vil
virke. Det er ikke fordi træet ikke kan tåle jord omkring stammen at det
vil tage skade. Det er nærmere fordi det nu pludselig har rødderne 30-40
cm længere under jordoverfladen, og dermed ikke får luft nok omkring
rødderne.

Hvilken type jord har du i øvrigt i haven?

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jacob Andersen

Dato : 24-03-06 21:20

>Spørgsmålet er så om sådan et træ kan tåle at få lagt 30 cm.
>jord (måske endda 40cm) op omkring det nederste af stammen?

Man lægger tit ekstra jord på et område hvis det er forurenet, for at undgå
direkte kontakt med jorden. I den forbindelse er det almindeligt at området
omkring træernes stammer bliver fyldt op med sten i stedet for jord.

Mvh
Jacob

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-03-06 11:38

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> området
> omkring træernes stammer bliver fyldt op med sten i stedet for jord.

Det er korrekt - har selv erfaret dette - i rigt mål!!

Efter forklaringen om forholdene tror jeg ikke, birketræet er i fare.

Vi har selv fået anlagt stenfaskiner omkring 50 træer. Alligevel kunne over
halvdelen af dem ikke overleve påfyldning af 1m jord/sand. Vores jord er
lavtliggende ud til mose. Efter pålægning af 1 m materiale på en del af
vores og nabogrundene blev grundvandsniveauet hævet til over oprindeligt
jordoverfladeniveau. Som følge deraf kom der til at stå klart vand i mange
af vores stenfaskiner, som så kom til at være rene dødsfælder - selv for
rødel og birk.

Men i det skitserede tilfælde vil tilsvarende nok ikke ske.
Aksel

Fra : Nikod

Dato : 27-03-06 08:42

Jeg kender ikke meget til jordtyper, men der er ret meget ler i det.
Det jord jeg skal have lagt ud er noget der er gravet ud under en
tilbygning jeg har fået lavet. De måtte grave ekstra meget af, fordi
det var organisk og mineralsk jord blandet sammen.
Jeg har set at der faktisk er en lille vold af jord omkring stammen,
så det vil højest være 10 cm der kommer op ad stammen. Træet står
i hjørnet af haven, og da jeg kun fylder op på min grund, vil det max
være 1/4 af træets rodnet der kommer længere under jorden.

Mon ikke det så kan gå an?

Mvh
Nikolaj

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 27-03-06 10:11

Nikod wrote:

> Jeg kender ikke meget til jordtyper, men der er ret meget ler i det.

Få det kørt væk, hvis der er meget ler i det. Det er noget skidt at arbejde
med.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the
country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag
the
people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a
parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can
always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have
to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for
lack of patriotism, and exposing the country to greater danger.

- Herman Goering at the Nuremberg trials

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-06 19:42

On Mon, 27 Mar 2006 11:10:57 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Få det kørt væk, hvis der er meget ler i det. Det er noget skidt at arbejde
>med.

Lerjord kan være træls at arbejde med, men det er til gengæld en frodig
jord - man kan dyrke mange gode ting i lerjord.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-06 19:42

On 26 Mar 2006 23:42:12 -0800, "Nikod" <nikolaj@vibede.dk> wrote:

>Jeg kender ikke meget til jordtyper, men der er ret meget ler i det.

Lerjord pakker mere sammen end f.eks sandjord gør - og det vil
formentlig ikke slippe nær så meget ilt igennem.

> [...]
>i hjørnet af haven, og da jeg kun fylder op på min grund, vil det max
>være 1/4 af træets rodnet der kommer længere under jorden.

Som sagt, jeg ville ikke have problemer med at gøre det, hvis det var
mig.
Men hvis det udelukkende er for at slippe af med den overskydende jord,
så var det nok bedre bare at køre det væk. Er det derimod lige så meget
for at få et stykke af haven mere plan eller lignende, så er det jo en
anden snak.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Nikod

Dato : 27-03-06 20:59

Jeg kan muligvis få det kørt væk alligevel, uden at det koster mig
en formue, men det er ikke afgjort endnu. Hvis ikke det lykkedes
prøver jeg den med birken. Det ville være fint at få jævnet den del
af haven, selv om jeg gerne vil spare det arbejde (og stykke med bart)
hvis jeg kan. Der skal bare såes græs. Ikke noget med bede eller
noget under birken.

Tak for alle jeres råd.

Mvh
Nikolaj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 02:10

Nikod wrote:

> Spørgsmålet er så om sådan et træ kan tåle at få lagt 30 cm.
> jord (måske endda 40cm) op omkring det nederste af stammen?

Jeg skal ikke gøre mig klog på jordtyper. Jeg ved heller ikke noget specielt
om birk i den forbindelse. Vil blot referere til, hvad jeg erfarede for et
lille år siden:

Jeg skulle have fjernet et ahorn-træ og en tjørnehæk bagerst i haven. I
forbindelse med det arbejde kunne jeg konstatere, at der på et tidspunkt
efter at hæk og træ var blevet plantet, var blevet fyldt omkring en halv
meter sandjord på rundt om stammerne (generel terrænhævning i forbindelse
med anlæggelse af vej). Hverken træet eller hækken havde tilsyneladende
nogen problemer med det.

Det eneste problem bestod i, at der skulle graves så meget dybere for at få
skidtet op. Men det er en helt anden snak.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/