Hvor mange vinduer i ny tagetage?
Fra : Puk

Dato : 23-03-06 18:24

Hej alle,

Til april regner vi med at gå igang med at udnytte vores tagetage.
I den forbindelse skal vi naturligvis have sat nogle vinduer i, så der
bliver lyst og rart at være på vores 1.sal.

Tagetagen er idag et uudnyttet og uisoleret loft. Det er ca. 10 meter langt
og 5 meter bredt. Gavlene vender henholdsvis mod syd og nord og
"langsiderne" er altså mod øst og vest.

Da vi sidste år efterisolerede huset og fik det beklædt med træ, skiftede vi
også alle vinduerne i stueetagen. Ved samme lejlighed fik vi sat 2 vinduer
i nord-gavlen (hver på 120 X 120) og i sydgavlen fik vi sat en dobbelt
altandør (ca. 180 bred og 200 høj).

Vi regner med at lave et stort værelse i nordenden af tagetagen. I sydenden
mellem skunkvæg og altandør ad tagetagens østside laver vi et lille
badeværelse. Resten af pladsen bliver trappe et stort lokale hvor trappen
også vil være.

Vi vil gerne have nogle vinduer i taget for at få lys ind. Vi regner med
nogle Velux vinduer. Men hvor mange?

Vi skal jo også tage højde for, at det kan blive frygtelig varmt på sådan en
1.sal med skrå vægge, hvis der er mange vinduer og solen står på.

Vi skal helt sikkert have et vindue i badeværelset, da det bliver et lille
rum uden andre vinduer og for at kunne lufte ordentligt ud.

Men hvad så med resten? Jeg er lidt bange for at komme til at sætte for
mange vinduer i og ende med en 1.sal, der er så varm, at man ikke kan holde
ud at være der endsige sove deroppe. Samtidig vil vi jo gerne have at det
er lyst og venligt.

Jeg vil meget gerne høre fra alle, der selv har en 1.sal. I må jo vide,
hvad i ville synes var optimalt baseret på lidt erfaringer.

Mange hilsner
Puk

Fra : jones_net

Dato : 24-03-06 14:05

"Puk" <walnut@get2net.dk> wrote in message
> Til april regner vi med at gå igang med at udnytte vores tagetage.
> I den forbindelse skal vi naturligvis have sat nogle vinduer i, så der
> bliver lyst og rart at være på vores 1.sal.

I skal have et vindue, som er stort nok til redningsåbning i hvert værelse -
det er byggekrav. Men som jeg læser det, så er det jo allerede sket.

Hvis vi bliver ved sikkerheden, så skal Velux der åbner i toppen være min
78x140cm og dem der åbner på mindten skal være 78x180 for at være
redningsåbninger. Men lur mig om brandvæsenet ikke kommer ind alligevel,
hvis de kan se et barn på den anden side... De åbner det sq nok bare med en
hammer...

Du siger du ikke vil have det for varmt deroppe - hvad med gardiner, de
lukker solen ude Hellere have lys nok en overskyet dag, end kun have nok
på solskinsdage... Der er trods alt mange overskyede dage i DK

På vores overetage bliver alle værelser med et 125x100 vindue i gavlen og et
78x140 Velux.
Derudover har vi 3 stk 78x180 ved siden af hinanden i repos-området ved
trappen.

/J

Fra : Puk

Dato : 24-03-06 19:56

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> I skal have et vindue, som er stort nok til redningsåbning i hvert
værelse -
> det er byggekrav. Men som jeg læser det, så er det jo allerede sket.

Ja det tænkte vi nemlig på, da vi alligevel skulle beklæde huset med træ og
skifte alle vinduer og døre i stueetagen. Så kunne vi lige så godt sætte
vinduer og døre i tagetagen i samme omgang.

> [...]
> redningsåbninger. Men lur mig om brandvæsenet ikke kommer ind alligevel,
> hvis de kan se et barn på den anden side... De åbner det sq nok bare med

Det er faktisk lige gået op for mig, at vi måske ikke engang rigtig kan
vælge Velux vinduerne netop fordi de åbner i toppen.

Vores skunkstolper er lige omkring 1,5 meter høje. Det vil sige at
vinduerne kommer til at sidde ret højt. Da de så samtidig er 140 cm lange,
så vil vi kunne få problemer med overhovedet at kunne åbne dem, fordi vi kan
få svært ved at nå op til åbningsmekanismen.

Er der andre gode bud på vinduer til skråvægge end lige Velux? Gerne med
åbning i bunden, så alle kan nå.

> [...]
nok
> på solskinsdage... Der er trods alt mange overskyede dage i DK

Det har du da ret i. Jeg er bare ret bange for det der med at få det lavet
til en bageovn oppe på førstesalen. Vi planlægger jo at bruge det til
soveværelse og hobbyrum eventuelt senere til børneværelser og soveværelser.
Og så skal der jo endelig ikke være for varmt.

Men du har ret i det med de overskyede dage, sådan havde jeg ikke tænkt på
det før.

> [...]
et
> 78x140 Velux.
> Derudover har vi 3 stk 78x180 ved siden af hinanden i repos-området ved

Det lyder faktisk som en rimelig fornuftig løsning.

Mange tak for dit input.

Mange hilsner
Puk

Fra : KS

Dato : 26-03-06 16:01

> [...]
> soveværelse og hobbyrum eventuelt senere til børneværelser og
> soveværelser.
> Og så skal der jo endelig ikke være for varmt.

Mht varme, når solen skinner ind gennem tagvinduerne, gjorde vi det, da vi
fik skifter defekte ruder, at vi valgte nogle, der var varmeafvisende. Og
der var fordi vores overetage var som en bageovn, når solen skinnede ind
genne tagvinduerne.

Det var det bedste, vi havde gjort længe - temperaturen på overetagen har
ikke siden været så højt oppe som tidligere. Og det er ikke fordi vejret
ikke har givet anledning hertil.

De er ganske vist svag tonet p.gr.af det lag 'metal', der er dampet på, på
indvendig side af det yderste lag glas, men det betydet intet imod den
fordel vi har opnået.

At prøve at lukke varmen ude ved hjælp af gardiner / persienner indvendig
duer ikke. Solen skal nemlig stoppes, inden den når glasset, så derfor er
indvendig afskærmning ikke effektiv nok. Vil man bruge persienner, skal de
sidde udvendig. Men man kan også få et smart 'gardin', som kan trækkes på
udvendig.

KS

Fra : jones_net

Dato : 27-03-06 08:25

> en > hammer...

Måske formulerer jeg mig ikke helt forståeligt - de er _hængslet_ i
henholdsvis top og bund.
Det giver dig andre muligheder - se længere nede...

> [...]
> kan
> få svært ved at nå op til åbningsmekanismen.

Ikke noget problem:
http://www.velux.dk/Produkter/Vinduer/ Øverst til højre kan du se under
"Tophængte vinduer" at de åbner i bunden

På side 4 i denne PDF:
http://193.163.166.200/vdk/brochure/pdf/V-DK_PL_internet.pdf
Der kan du se, at et 78x140 tophængt (med åbningsmekanisme i bunden) er
godkendt til redningsåbning

Så med mindre du absolut vil have Vippevinduer, så kan du få det som du
ønsker, hvis jeg forstår dig ret

> Er der andre gode bud på vinduer til skråvægge end lige Velux? Gerne med
> åbning i bunden, så alle kan nå.

Kender ikke andre end Velux, men jeg har heller ikke kigget efter andre...

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 24-03-06 14:03

> [...]

> mellem skunkvæg og altandør ad tagetagens østside laver vi et lille
> badeværelse. Resten af pladsen bliver trappe et stort lokale hvor trappen

Jeg ville nok nøjes med de nordvendete vinduer i (sove)værelset medmindre
det arkitektonisk betyder noget for symmetrien.

Med det store glasparti mod syd til trappe/stue vil jeg nu ikke være nervæs
med at den skulle blive for mørk. Men laver i loft til kip så overvej også
et "rytterlys" (Altså glas på begger sider af rygningen helt i top)

Man kan du ikke smide et par skitser online - både af planløsning men også
af facaderne på øst og vest.

Vi har en førstsal på 90m2 med 2 værelser i hver ende og en stue og bad i
det midterster. Værelserner har hver et dannenrogsvindue på ca 80x120 i
gavlene. I den ene ende er det kontor og soveværelse og der synes jeg
egenligt at der er lus nok. I den anden ende er værelserne længere og der
skal der på et tidspunkt (når taget skal skiftes) et enkelt velux vindue i
hver.

Stuen i midten er pt tv stue uden vinduer og planen er (engang når taget
....) at sætte en kvist på mod syd

> Vi vil gerne have nogle vinduer i taget for at få lys ind. Vi regner med
> nogle Velux vinduer. Men hvor mange?

Jeg ville nok nøjes med et stort eller 2 mindre i stuen (udover det i
badet) - om det skal være mod øst eller vest (eller begge dele) er vel en
smagssag og om der evt er en udsigt den ene vej

> Vi skal jo også tage højde for, at det kan blive frygtelig varmt på sådan
> en
> 1.sal med skrå vægge, hvis der er mange vinduer og solen står på.

Rullegardiner i vinduerne eller endnu bedre skodder udvendigt (fåes
ihvertfald til velux)

/A