Ligningsloven § 9A - Uddannelse
Fra : Jacob Kristiansen

Dato : 23-03-06 22:32

Hejsa.

Har en lille sag kørende med Told og Skat... jeg forsøger at fradrag for
udgifter til kost og logi efter ligninglovens § 9A - i forbindels med min
uddannelse.

Kort om sagen:

Bor i Køge - er af min arbejdsgiver sendt på skole i Jylland. Bor på
skolehjem i Jylland, som jeg selv betaler for. Derfor mener jeg godt at
kunne fradrage...

Told og Skat siger at i forbindelse med skoleopholdene, udfører jeg ikke
arbejde til nytte for arbejdsgiver....

Hvad sig I?

Hilsen

Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-03-06 23:10

> [...]
> kunne fradrage...
>
> Told og Skat siger at i forbindelse med skoleopholdene, udfører jeg ikke

At du får et hulens hyr med skattevæsnet. Vi var 32 på hold i Jylland,
½-delen fik fradrag, resten gjorde ikke. Nogle fik så fradrag for kørslen,
hvilket faktisk ikke var så ringe endda. Så får du ikke §9a igennem, så kan
det være at du får kørsel i stedet.

Mvh Maria

Fra : Be Ka

Dato : 24-03-06 00:52

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> kørslen, hvilket faktisk ikke var så ringe endda. Så får du ikke §9a
> igennem, så kan det være at du får kørsel i stedet.

Vil det sige at det hele var helt vilkårligt bestemt?
Er det sådan de opererer generelt?

BK

--
Two catastrophes are threatening the world,
the order and the disorder"

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-03-06 07:30

> Vil det sige at det hele var helt vilkårligt bestemt?
> Er det sådan de opererer generelt?

Det var i hvert fald vores oplevelse at den samme fremlæggelse og
dokumentation gav hver sit resultat i hver sin kommune.
Får du løn samtidig? Så kan det være at din arbejdsgiver vil skrive under på
at han forlanger det, og at det dermed er et arbejdssted.

Mvh Maria

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-03-06 17:53

Maria Frederiksen wrote:

> At du får et hulens hyr med skattevæsnet. Vi var 32 på hold i Jylland,
> ½-delen fik fradrag, resten gjorde ikke.

Når du skriver "fik fradrag" betyder det så, at fradraget direkte blev
godkendt - eller kunne det være, at deres selvangivelser bare ikke blev
udtaget til kontrol, så skattevæsnet reelt ikke har taget stilling til
fradraget?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-03-06 18:14

> [...]
> godkendt - eller kunne det være, at deres selvangivelser bare ikke blev
> udtaget til kontrol, så skattevæsnet reelt ikke har taget stilling til

Skattevæsnet tog stilling - der var lange diskussioner omkring
forhåndsgodkendelser osv, så de fleste spurgte. Nogle måtte så konstatere at
svaret blev et andet, da selvangivelsen blev afleveret.
Selvangivelser med afvigelser bliver som regel hevet til kontrol.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-03-06 00:09

Jacob Kristiansen wrote:

> Har en lille sag kørende med Told og Skat... jeg forsøger at fradrag
> for udgifter til kost og logi efter ligninglovens § 9A - i forbindels
> med min uddannelse.

Der må sgu være nogle muligheder?

For år tilbage var jeg på svejsekurser (METAL) i den anden ende af landet
Jeg var afsted i ca 2 måneder hvor jeg fik fradrag (eller betalt?) til
kost/logi

Det var alm efteruddannelse på en af Metals fagskoler og jeg var ledig på
daværende tidspunkt

Det er længe siden (ca 20 år) så jeg kan ikke huske detaljerne - desværre
Hvis jeg ikke havde fået til kost/logi så havde jeg ikke haft råd til at
tage afsted såehh :)

IIRC så var det penge vi fik udbetalt på skolen?
Prøv at at undersøge med skolen/kursusstedet?
Men reglerne er sikkert lavet om i mellemtiden for at undgå misbrug eller
lign

- Peter