Det skarpe hjørne
Fra : Peter J

Dato : 14-06-01 20:13

Jeg ville lige fortælle at min Suki fra 82 lige har rundet de magiske
100.000 km.

Peter, som håber på at den kan holde et par år endnu

GSX 400 F, som kører og kører og kører og kø.....................

Fra : Thomas

Dato : 14-06-01 21:07

Så mangler du bare at køre 900.000 mere, så kan du sælge den som ny

Fra : mc-stup

Dato : 15-06-01 10:44

Thomas skrev:

> Så mangler du bare at køre 900.000 mere, så kan du sælge den som ny
>
> "Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk> wrote in message

Damn! Så mangler jeg stadig (snart) 666.666 km......

Stup
XS1100S (Der om 120 km runder 333.333 km....)

Fra : Keld Leon Hansen

Dato : 15-06-01 08:05

Hej Peter
Min Kawa, fra 1978 har lige rundet 140.000
Hilsen Keld
Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:V%7W6.354$Os1.48680@news.get2net.dk...

Fra : Sonny Toft

Dato : 15-06-01 08:42

Min søsters Yamaha XS1100 fra 81
har rundet 110.000 miles.

Sonny
R6 ( 25.000 på 2 år )

Fra : Peter J

Dato : 16-06-01 22:28

> [...]
>
> Peter, som håber på at den kan holde et par år endnu
>
> GSX 400 F, som kører og kører og kører og kø.....................

Ville lige sige at den nåede at køre 100.065 km inden den kogte batteriet
tørt og med det som følge at den sendte overspænding ud på ledningsnettet,
så nu står jeg med en mc hvor samtlige pærer er brændt over + begge
tændingsspoler er også i udu. Hvorvidt CDI-boksen også er ødelagt ved jeg
ikke, men det er den sikkert

Peter, som synes det er rigtigt trælst

GSX 400 F, som holder stille og stille og sti.......................

Fra : Armand

Dato : 17-06-01 23:20

> [...]
> så nu står jeg med en mc hvor samtlige pærer er brændt over + begge
> tændingsspoler er også i udu. Hvorvidt CDI-boksen også er ødelagt ved

(suzuki) LORT!!! :-|

Har vi ikke nået at snakke om Suzuki's primitive og elendige ladesystem
undervejs i din samling af papkasserne ?
Ældre Suzuki'er fortjener et håndlavet laderelæ fra Fa. Schnabel i
Københavnstrup!
Så invester lige i et sådant, oveni de andre udgifter der må løbe på
herefter!

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 18-06-01 21:42

> [...]
> Københavnstrup!
> Så invester lige i et sådant, oveni de andre udgifter der må løbe på

Hej Armand
Jeg har købt en ny uoriginal spole og monteret en ensretter + regulator fra
en GN 250 og fået sat det på den.
Den havde ladet for hårdt på batteriet som derfor var kogt tør, hvorfor ved
jeg ikke - gør du ?
CDI-boksen har desværre ikke kunnet holde til det så den er stået af
Du ligger vel ikke inde med en sådan - eller ved om den kan blive repareret
(sikkert ikke for den er støbt sammen) ?

Peter med nedtur, og lærlingeløn
GSX 400 F som er sat i vinterhi i sommerperioden

Fra : Armand

Dato : 19-06-01 00:13

> Jeg har købt en ny uoriginal spole

Spole!?
Tændspole????

>...................og monteret en ensretter + regulator fra en GN 250

Hmnnn: Kan sikkert godt gå; men - - - - (læs andetsteds!)

> Den havde ladet for hårdt på batteriet som derfor var kogt tør,
> hvorfor ved jeg ikke - gør du ?

Laderelæ, der er stået af! = Suzuki-klassiker

> CDI-boksen har desværre ikke kunnet holde til det så den er stået af
>
> Du ligger vel ikke inde med en sådan - eller ved om den kan blive
> repareret (sikkert ikke for den er støbt sammen) ?

Korrekt konkluderet!
Forsøg evt. med et hvilkensomhelst ophug fra en 'Zuki med samme
omdrejningstal :-/

- - - - - Men frem for alt: Tag en snak med den gode hr. Schnabel om
sagen!!

Suzuki's ladesystem er godtnok med en trefaset vekselstrøms-generator;
men det er kun de to faser der lader normalt og derfor kun effekten fra
disse at laderelæet er dimensioneret til!
Den tredie fase indkobles sammen med lyset; men eftersom der produceres
mere strøm af denne spole end lyset forbruger, og at vi herhjemme kører
med lys hele tiden, bliver laderelæet belastet højt
Schnabels ombyg benytter alle tre faser og regulerer ad vanlig vej og
med
en kvalitativ bedre regulator!

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 19-06-01 15:42

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> Spole!?
> Tændspole????

Nej, stator spole !!!!

> Hmnnn: Kan sikkert godt gå; men - - - - (læs andetsteds!)

> Laderelæ, der er stået af! = Suzuki-klassiker

Og hvor er det så lige at laderelæet sidder ??

> Korrekt konkluderet!
> Forsøg evt. med et hvilkensomhelst ophug fra en 'Zuki med samme
> omdrejningstal :-/

Har forhørt mig, men det sammer ikke sammen heller ikke fra en 500 og 550 af
samme model.

> [...]
> mere strøm af denne spole end lyset forbruger, og at vi herhjemme kører
> med lys hele tiden, bliver laderelæet belastet højt

Nemlig !

> Schnabels ombyg benytter alle tre faser og regulerer ad vanlig vej og
> med
> en kvalitativ bedre regulator!

Hmm, jeg kunne jo prøve at give han et ring.

Mvh Peter
GSX 400 F

Fra : Armand

Dato : 20-06-01 16:48

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> Nej, stator spole !!!!

= hele(!) statoren, ikke?

> Og hvor er det så lige at laderelæet sidder ??

Eller "ensretter + regulator" om du vil det!

> Har forhørt mig, men det sammer ikke sammen heller ikke fra en 500 og
> 550 af samme model.

I princippet skulle enhver tændingsboks (CDI) fra en model med samme
opbygning (luftkølet 16-ventilet med XX.xxx RPM, kunne gøre det samme:-/
Men den sådan bliver sikkert ligeså besværlig at finde, som en til
400'eren!

Ryg på!

--
Armand!

Fra : Peter J

Dato : 20-06-01 19:37

> = hele(!) statoren, ikke?

Ja sådan må det være - bare vi er enige

> 250

laderelæet = "ensretter + regulator" okay, så fik vi sat det på plads

> [...]
> opbygning (luftkølet 16-ventilet med XX.xxx RPM, kunne gøre det samme:-/
> Men den sådan bliver sikkert ligeså besværlig at finde, som en til

Hmm, det mener jeg også - men er blevet bildt noget andet ind af suzuki

Jeg har haft en god snak med LC-Racing og de vil sende mig et uoriginalt
tændingssystem for kr 1850 - (består af en anden CDI-boks + platinner(ved
godt det ikke hedder det på en mc) +anker +rotor). En original CDI-boks
koster til sammenligning kr.5500,-

> og
>
> Ryg på!

kunne jeg ikke bare sætte den til at lade med 2 faser konstant ???
eller bruger jeg så mere strøm end den lader ??

En helt anden mulighed er at købe en anden motor med tændingssystem evt. fra
en 2 cyl. eller en større model - men det er sidste udvej.

Eller en trejde mulighed at anskaffe sig en uden afgift og så lege bytte
bytte købmand med stellene - det må så være allersidste udvej.

Hvad skal modstanden i tændspolerne være ??
Jeg må hellere finde ud af om de har taget skade af overspændingen

Er der andet jeg skal måle efter når jeg er igang??

Mange mulige hilsner
Peter - som ikke kan finde på mere at spørge om idag
GSX 400 F

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 00:04

> laderelæet = "ensretter + regulator" okay, så fik vi sat det på plads

Hov! Lad dig ikke kanøfle af mig!
Med ensretter + regulator var du mindst ligeså rigtig på'en!

> Hmm, det mener jeg også - men er blevet bildt noget andet ind af
> suzuki

Importøren er sælger af nye originale reservedele, og kan derfor ikke
regnes for interesseret i at sælge andet end som sådan. Derved kan man
komme til at lægge øre til meget mundlort fra deres side.
Men læg lige mærke til at jeg bruger ordene: "skulle i princippet kunne
gøre det samme"!
Hvis to motorer er nærmest identiske, er det nærmest kun CDI'ens
styrespænding der kan varierer fra fabrikant til fabrikant; men i den
sidste ende er det jo hverken Honda eller Suzuki der fremstiller
elektronikken på mc'en; men derimod f.eks Mitsubitshi, som leverer til
alle - og de holder sig velsagtens inde for samme snævre grænser for
elektronisk opbygning
:-/
Med ordene giver jeg udtryk for at jeg ikke ville lade det være uforsøgt
hvis jeg havde en tændingsbox fra en næsten identisk motor i hånden!!

> [...]
> platinner (ved godt det ikke hedder det på en mc) +anker +rotor). En
> original CDI- boks koster til sammenligning kr.5500,-

Fair priser!
Ikke mindst eftersom at der er rift efter slige sager til Zuki'er
Men få nu en af Schnabels ladereguleringer på, så Zuki'en ikke smelter
det nyindkøbte ned igen!

> kunne jeg ikke bare sætte den til at lade med 2 faser konstant ???
> eller bruger jeg så mere strøm end den lader ??

Først og fremmest:
Jeg er ikke nogen høg til det med strøm - Kender kun til principperne.
Til alle detaljerne og de specifikke udregninger har jeg mine egne
guru'er!
På Suzuki er der jo "to faser på fast", dog stadig under regulering -
den tredie kobles først på idet at lyset tændes!
Problemet ved konstant ladning er at hvis du ikke bruger det strøm som
der produceres og det gør tænding og lys ikke til 100%, vil overskuddet
medføre en voldsom opvarmning og senere nedsmeltning af generatoren.
Det er til imødegåelse af dette problem at man regulerer strømmen enten
á den perfekte måde: Ændrer magnetismen i generatoren, så denne ikke
producerer mere end der er brug for, eller på den væsentligt mere
primitive: "brænder overskuddet af i en kølet modstand" (der findes også
andre ladereguleringsformer imellem disse to yderpunkter!)!

> En helt anden mulighed er at købe en anden motor med tændingssystem
> evt. fra en 2 cyl. eller en større model - men det er sidste udvej.

Jup!
Men hér drejer det sig om en rimelig identisk motoropbygning, og netop
omkring omdrejninger er en tocylindret langfra identisk :-/

> Eller en trejde mulighed at anskaffe sig en uden afgift og så lege
bytte
> bytte købmand med stellene - det må så være allersidste udvej.

Absolut!
Og det er i princippet også det at LC-racing har gjort for dig
Men til de priser du har fået af dem, kan et indkøb af en komplet tysker
á 6-8.000 kr ikke retfærdiggøres :-/
Og da slet ikke ud fra den betragtning at der er overvejende chance for
at de næste betragtelige reservedele du får brug for til 400'eren bliver
samme el-stumper som nu og at du derved ikke vil kunne forsyne dig fra
din ophugs-cykel :-/

> Hvad skal modstanden i tændspolerne være ??
> Jeg må hellere finde ud af om de har taget skade af overspændingen
> Er der andet jeg skal måle efter når jeg er igang??

= desværre ikke mit bord

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 21-06-01 21:22

> [...]
> der produceres og det gør tænding og lys ikke til 100%, vil overskuddet
> medføre en voldsom opvarmning og senere nedsmeltning af generatoren.

Vil varmen ikke blive afsat i regulatoren ?? er det ikke derfor der er
køleribber på den ??

> [...]
> primitive: "brænder overskuddet af i en kølet modstand" (der findes også
> andre ladereguleringsformer imellem disse to yderpunkter!)!

Det jeg mener er at jeg vil lave det sådan at den trejde fase ikke bliver
indkoblet sammen med lyset, så den hele tiden kun kan køre med 2 faser !
Det vil jo være billigere end at købe et af schnabels håndlavede
ladesystemer (de kan ikke være billige)

> [...]
> at de næste betragtelige reservedele du får brug for til 400'eren bliver
> samme el-stumper som nu og at du derved ikke vil kunne forsyne dig fra

Du har til dels ret i dit argument, men man bør jo også tage i betragtning
af man kan få en cykel der kun har gået det halve antal km.
Det vil dog aldrig hjælpe på Sukiens dårlige ladesystem

Har lige fundet nummeret på en mc-ophugger - hvis det giver pote laver jeg
et nyt indlæg derom

MVH
Peter
GSX 400 F

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 23:41

> Vil varmen ikke blive afsat i regulatoren ?? er det ikke derfor der er
> køleribber på den ??

Jeg opfattede "konstant" som "ureguleret", og deraf mit svar!

> [...]
!
> Det vil jo være billigere end at købe et af schnabels håndlavede

Lad endelig være med at fuske med det i forvejen ringe Suzuki-system!!!

Schnabels priser??
Suzuki's reservedelspriser overgåes kun af Aprilia's, hvorved Schnabel
til enhver tid vil kunne konkurrere!
Ring nu - Du kan altså ikke lave den her ved skærmen

> Du har til dels ret i dit argument, men man bør jo også tage i
betragtning
> af man kan få en cykel der kun har gået det halve antal km.
> Det vil dog aldrig hjælpe på Sukiens dårlige ladesystem

Jeg vil anfægte at GSX 400 F'en har en alder hvor det ville være dumt at
stole blindt på et lavt km-tal!
Helt ærligt. hvem kører under 2000 km om året hvert år i mere en 15
år???

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 22-06-01 16:29

> [...]
> til enhver tid vil kunne konkurrere!
> Ring nu - Du kan altså ikke lave den her ved skærmen

Okay, så er vi nok nået dertil hvor jeg må udbede mig om et telefonnummer
til den gode FA. Schnabel. Jeg har prøvet både tele og i-net oplysningen men
uden det gav pote.

På forhånd tak

Peter
GSX 400 F

Fra : Michael K.S.

Dato : 22-06-01 18:22

On Fri, 22 Jun 2001 17:28:31 +0200, "Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk>
wrote:

>Okay, så er vi nok nået dertil hvor jeg må udbede mig om et telefonnummer
>til den gode FA. Schnabel. Jeg har prøvet både tele og i-net oplysningen men
>uden det gav pote.

E.S. Elektro/Erik Schnabel
Kronborggade 5
2200 København N
Tlf. 35 85 40 80

-M

Fra : Peter J

Dato : 22-06-01 23:00

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
> On Fri, 22 Jun 2001 17:28:31 +0200, "Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk>
> wrote:
>

> E.S. Elektro/Erik Schnabel
> Kronborggade 5
> 2200 København N
> Tlf. 35 85 40 80
>
> -M

Mange tak
Peter --> GSX 400 F

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 18:37

> Okay, så er vi nok nået dertil hvor jeg må udbede mig om et
> telefonnummer til den gode FA. Schnabel. Jeg har prøvet både tele og
i-
> net oplysningen men uden det gav pote.

"Fa." stod for: "Firma" - Ka'len hedder Erik!

Nummeret har jeg ikke, men adressen er:
Kronborggade 5, 2200, KBH N!

Kom igen med nummeret til min adressebog!

--
Armand.