1½ plan -> 2½ plan
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-06 21:51

Hej alle

Hvad koster det pr kvadratmeter at bygge et plan mere på et 1½-planshus?

Og lidt mere specifikt:
Da udbuddet af store boliger i centrum af Århus er meget lille overvejer jeg
at købe og ombygge følgende:
http://www.home.dk/sag/620-6434
Det er det røde 1½ plans hus på det første billede. Jeg anslår grundplan til
at være ca. 5.5 x 8 meter.

Jeg vil gøre følgende:
Fjerne eksisterende tag (obviously)
Bygge en etage mere på, så det kommer op i samme højde som naboen
Sløjfe køkkenet i underetagen og lægge arealet til stuen
Åbne op i overetagen, så der kun er badeværelset og et stort rum, hvor
køkkenet installeres der hvor soveværelset er nu.
Lægge nyt tag med loft til kip, og en hems (i træ) over hovedparten af 1.
salen. Loftet skal bagtil have en 3 meter bred kvist (hvor sengen skal stå)
og trappen op til hemsen skal være "ovenpå" den eksisterende trappe.
Hele huset skal herefter vandskures.

Hvad vil ovenstående omtrentligt koste at få håndværkere til?
Hvad kan man eventuelt lave selv? (Jeg er ikke ueffen med værktøj, men det
skal også laves ordentligt)

Jeg forudsætter:
Fundamentet kan bære den ekstra vægt (evt med let tagkonstruktion)
Der er ingen bærende vægge udover ydervægge

Udover ovenstående skal der jo så laves badeværelser, køkken, lægges gulve i
stue og på 1. sal, laves loft i stue samt sættes filt op over det hele, men
det kender jeg priserne nogenlunde på.

Håber nogen kan give mig et hurtigt fingerpeg, så jeg ved hvad jeg står med
inden jeg entrerer med diverse arkitekter og byggefirmaer...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-03-06 09:15

> Hej alle
>
> Hvad koster det pr kvadratmeter at bygge et plan mere på et 1½-planshus?

Nu er det her jo ikke lige et svar på dit spørgsmål, men det tror jeg ikke
på nogen måde kan løbe rundt. Hvis du endelig vil lave det stunt kan du nok
lige så godt vælte hele huset med jorden og bygge et nyt, og 3 mio. for en
grund på 182 m2 er nok lige i overkanten, selvom den ligger godt.

Og for virkelig at ødelægge det hele, så skal du også have lov til at bygge
højere. Når jeg tænker på hvor besværligt det er at ændre på udformningen af
huse i villakvarterer og diverse sager fra Århus C hvor nogen ville bygge
hele ejendomme om tror jeg det kan blive temmelig besværligt...

Hvis du vil have mere plads til ikke alt for mange penge er du nok nødt til
at flytte lidt uden for Ringgaden...

Keller

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-06 10:09

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det her jo ikke lige et svar på dit spørgsmål, men det tror jeg ikke
> på nogen måde kan løbe rundt.

Det er jo så det jeg er ved at undersøge...

> Hvis du endelig vil lave det stunt kan du nok lige så godt vælte hele
> huset med jorden og bygge et nyt

Har tænkt tanken, men fundament, vægge og etageadskillelse er i god stand,
og kan da ikke være uden værdi.
Den nuværende indretning er sådan set fin, skal bare have en etage mere på.

> [...]
> udformningen af huse i villakvarterer og diverse sager fra Århus C hvor
> nogen ville bygge hele ejendomme om tror jeg det kan blive temmelig

Lokalplanen ser ikke umiddelbart ud til at blive et problem. Naboen har jo
fx præcis den profil jeg ønsker. Bebyggelsesprocenten er heller ikke et
problem.

> Hvis du vil have mere plads til ikke alt for mange penge er du nok nødt
> til at flytte lidt uden for Ringgaden...

Pointen med manøvren er ikke at spare penge, men at finde noget af rette
kvalitet/indretning i centrum.

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-03-06 15:36

> [...]
> og kan da ikke være uden værdi.
> Den nuværende indretning er sådan set fin, skal bare have en etage mere

At de er i god stand garanterer på ingen måde at du kan bygge en væg ovenpå.
Du vil næsten med sikkerhed skulle understøtte og på anden måde stabilisere
de eksisterende og de nye vægge. Og da du alligevel har tænkt dig at sløjfe
køkkenet nedenunder skal der også laves nye vægge/gulve går jeg ud fra.
Derfor tror jeg ikke det kan betale sig at lade væggene stå...

> Pointen med manøvren er ikke at spare penge, men at finde noget af rette
> kvalitet/indretning i centrum.

Så lad os kalde det at få noget for pengene. Og i det her tilfælde tror jeg
dit projekt vil ende som et nybyggeri på en grund til 3 mio.

Keller

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-06 16:05

> At de er i god stand garanterer på ingen måde at du kan bygge en væg
> ovenpå.

Nej, men nu vil jeg så i første omgang gerne høre hvad prisen kunne være,
hvis vi antager at man kan det. Problemer er der masser af. Det drejer sig
pt om at finde ud af om der overhovedet er nogle muligeder.

> Og i det her tilfælde tror jeg dit projekt vil ende som et nybyggeri på en
> grund til 3 mio.

Måske har du ret, måske har du ikke. Det er sådan set bare det jeg håbede
nogen kunne byde ind med praktiske erfaringer på.

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-03-06 09:24

> [...]
>
> Måske har du ret, måske har du ikke. Det er sådan set bare det jeg håbede
> nogen kunne byde ind med praktiske erfaringer på.

Nu skal jeg nok lade være med at fable mere om nedrivning, men jeg tror ikke
der er nogen der kan komme med et bare nogenlunde gæt på en sådan pris. Hvis
jeg var dig ville jeg tage fat i en håndværker og høre ham hvad det vil
koste. Men jeg tror som tommelfingerregel du skal regne med en
nybygningspriser, da der er så mange ændringer at det er den du vil nærme
dig alligevel.

Keller

Fra : Holst

Dato : 24-03-06 09:34

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Måske har du ret, måske har du ikke. Det er sådan set bare det jeg håbede
> nogen kunne byde ind med praktiske erfaringer på.

Udelukkende et gæt baseret på et nok for dårligt grundlag er, at det nok
vil koste dig op imod 1 million kr. inkl. badeværelse og køkken. Hvis 1
million overhovedet kan gøre det.

Det er jo trods alt meget, du vil have. Groft sagt vil det jo fjerne alt
indvendigt samt taget, og så bygge ekstra etage på og lave alt
indvendigt igen.

Jeg tror, at vejen frem er at få udarbejdet et tilbud.