DIR - For og Imod
Fra : 020671

Dato : 22-03-06 21:40

Hvor mange i DK dykker DIR - ærlig talt så tror jeg ikke der er så
mange, men der sku nogen som åbenbart er meget interessert i at vide
hvem der gør det ?? hvorfor ??

Men måske er der også mange som dykker DIR 30 - 40 eller 70 % .
Måske skulle vi heller sætte procenter på og hvorfor det. fordi
der nok er en del som har fået øjene for DIR konceptet hvad angår
udstyr´s konfik og måske behøver man ikke at dykke 100 % DIR bare
for at være med på vognen - Jeg er nok en af dem som ikke kan tælle
med i den stastik som dykker 100%, men jeg er en af dem som nu og her
vil komme med en lille reklame fremtød nu når vi er i gang. I Jeg
begyndte at skifte og lave om på meget af mit udstyr i 1999, jeg kunne
se nogen fordele ved at ændre på mit udstyr til de tekniske dykninger
vi skulle fortage os.....( at jeg så senere også lærte det geniale
ved systemt på de mest alm 10 m + dykninger er en anden sag ) Det gode
ved DIR konceptet ( og du må gerne slå mig i hovedet Peter hvis jeg
taler forkert ja så er det jo ikke forbudt at låne - lytte - se -
lære i denne branche - fks rustfri baglade - lang åndeslange - det
enkle setup - de lette Alu deko flasker ETC. Da jeg havde lavet mit
udstyr om fra de tunge 10 liter stage jeg havde i hver side til lettere
de alu stage, for pokker mand sikken en lettelse ( tro mig der er
forskel på at ligge på 100 + med 30 kg lort under armen eller være
helt vægtløs )..eller ligne et juletræ med 117 slanger hist og pist
indtil jeg fik det konfik. til lettere enkelt Dir set - up...uha det
hele blev lidt lettere. Ja mine Damer og Herre, det handler ikke om
religion eller gude dyrkelse for at dykke DIR. det handler bare om at
være åben med den tanke gang man har til dykning og ikke være bange
for at prøve og lære noget nyt...........Ink jeg selv.

Lad endlig debatten forsætte -

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-03-06 22:19

Manden der har fødselsdag den 020671(?) skrev i Message-ID:
<1143060010.889889.128220@e56g2000cwe.googlegroups.com>:

> fordi der nok er en del som har fået øjene for DIR konceptet hvad
> angår udstyr´s konfik og måske behøver man ikke at dykke 100 % DIR
> bare for at være med på vognen

Jeg tror i alt fald DIR har haft en temmelig stor indflydelse på
dykningen i Danmark og generelt. Selvfølgelig mest på udstyret (og her
kan det godt være, nogen vil mene, at udstyret blot er "hogarthisk", men
den kan vi tage en anden gang), da det er lettest at gå til (og forstå).

Jeg ser i alt fald flere og flere, der dykker med en konfiguration, der
minder om DIR. Selvfølgelig er der ingen, der siger, at det ikke er en
modeting, der driver over igen, men måske gør det ikke. Måske har disse
folk blot prøvet det og fundet ud af, det virker for dem.

Jeg kan sagtens forstå, at mange ikke gider (og bliver irriteret over)
den rigiditet, som er forbundet med DIR, og det er fint nok. Jeg synes,
det er fint at folk tager det fra DIR, de kan bruge, og springer det
over, de ikke kan (så længe de ikke kalder det DIR ).

Jeg er personligt (forhold til tidligere) 100% ligeglad, hvordan folk
vil dykke og "missionerer" stort set aldrig længere: Hvis folk vil tage
noget til sig, skal jeg gerne hjælpe, men jeg vil ikke forsøge at
overbevise nogen.

> Jeg begyndte at skifte og lave om på meget af mit udstyr i 1999, jeg
> kunne se nogen fordele ved at ændre på mit udstyr til de tekniske
> dykninger vi skulle fortage os.....

Ja, jeg "kørte" noget på jer dengang, men der var også nok at arbejde
med

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-03-06 22:56

"020671" <khermansen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hvor mange i DK dykker DIR - ærlig talt så tror jeg ikke der er så
mange, men der sku nogen som åbenbart er meget interessert i at vide
hvem der gør det ?? hvorfor ??

Slap bare af Kim. Det er ikke fordi at jeg vil riste dig eller andre på
bålet, eller noget i den retning. Men min nysgerrighed for at prøve at sætte
et reelt antal på DIR dykkerne i dk skyldes at her er en gruppe der gør det
anderledes end den almindligt forekommende norm. Så er det at jeg kunne godt
tænke mig at vide: hvad er deres reelle udbredelse.
Jeg har ligeledes en anden gruppe dykkere i kikkerten for en undersøgelse
magen til. Men den lader jeg lige vente 1-2 uger, så min dir forespørgsel
kan få lov til at køre færdig i fred. Der er nok stadigvæk en del der ikke
har læst tråden endnu, eller sidder og overvejer om de vil række hånden op
og sige "her"

Mvh
Johnny

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-03-06 15:14

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> har læst tråden endnu, eller sidder og overvejer om de vil række hånden op

Johnny vil du ikke gøre gruppen en lille tjeneste og lave dine egne
personlige nysgerrighedsundersøgelser via en website, derved kan du
genbruge samme side til alle de grupper du måtte ønske at spørge. Der
findes masser af grydeklare polls-moduler som du kan downloade og
installere på en hvilken som helst webserver, og hvis du endelig vil
have kommentarer så understøtter de fleste også dette.

Der kan givetvis blive nogle interessante diskussioner mellem DIR og
ikke-DIR, men så syntes jeg da vi skal diskutere dette istedet for bare
at smide rundt med virtuelle arme der rækkes op pga. en eller anden
tilfældig dykkers nysgerrighed.

Thomas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-03-06 16:07

For det først svarer du i den forkerte tråd, for det andet står der ikke
noget i fundatsen om man ikke må lave dykker relaterede undersøgelser, og
for det tredje hvis tråden ikke har din interesse så lad være med at læse
den.

/Sune - Naughty Boy

Fra : 020671

Dato : 22-03-06 23:24

Johnny - jeg skapper fuldstændig af...og jeg tror nu heller ikke på
du vil riste nogen over noget bål, det var ikke mindet på dig -
tværtimod - men som du skrev så kunne din tråd ikke bruges til for
og imod så derfor følte jeg lidt at vi må heller oprette en til
formålet jeg har måske bare behov for at udtrykke mig om MIT syn
og erfaring på DIR/hogartisk ( Tak Hr Fjelsten ) - og jeg havde behov
for at tale lidt på din tråds vegne da jeg ikke kunne svare om jeg
kunne være med i din stastik eller ej -

Mvh Kim.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-03-06 07:42

"020671" <khermansen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>der nok er en del som har fået øjene for DIR konceptet hvad angår
>udstyr´s konfik og måske behøver man ikke at dykke 100 % DIR bare

En interessant sysnvinkel som vi havde fat på i Feb 2002.

Hvis du søger på "Forsvar for DIR" i nyhedsarkiverne f.eks. Google
groups
kan du finde en meget lang tråd, som jeg i al beskedenhed selv
startede.

tillad mig at citere mig selv:

<Citat>
"Man kan vælge at indtage en mere eller mindre dogmatisk position, i
forhold til dem som definerer 100% DIR, eller man kan erkende at man
ikke aldrig bliver 100 % DIR.
Måske kan man ikke blive 100% DIR, uden blindt at lade sig diktere
100%
hvordan man skal dykke, og så er man i virkligheden ikke bedre end den
som aldrig har tænkt over det."
</Citat>

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 15:59

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<442242f2$0$884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Måske kan man ikke blive 100% DIR, uden blindt at lade sig diktere
> 100% hvordan man skal dykke, og så er man i virkligheden ikke bedre
> end den som aldrig har tænkt over det." </Citat>

Nogle ville måske gide at argumentere mod din præmis (og nogen gjorde
det måske engang), men det bliver ikke mig.

Fra : 020671

Dato : 23-03-06 07:52

Præcis søren - nok også den Debat jeg selv leder lidt efter jeg
kan egenlig ikke se hvorfor det er så vigitg om hvor mange der dykker
100% for det vil jeg tro at jeg næsten selv og med den erfaring jeg
har inden for DK kan svare på. Jeg tror det faktiisk er ret få som
udføre den 100 & Dir stil herhjemme - og her henvender jeg mig til 100
% usdstyr - den helt rigitge karabinhage - tabeller - den strenge
makker disiplin osv osv - også fordi dykker man 100 % DIR ja så er
der vel mange - ja rigitg mange dykkere man IKKE må dykke med ifølge
DIR´s religion ? Og sådan erdet jo vel ikke i virkligheden.......vel.

Kim Hermansen.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 16:00

020671 skrev i Message-ID:
<1143096740.225669.64140@i39g2000cwa.googlegroups.com>:

> [...]
> dykker 100% for det vil jeg tro at jeg næsten selv og med den erfaring
> jeg har inden for DK kan svare på. Jeg tror det faktiisk er ret få som

Det tror jeg måske du har ret i.

Fra : Morten Saabye

Dato : 23-03-06 14:18

Et par spørgsmål dukker op i mit hovede her..

Kan man overhovedet dykke X% DIR? Hvis man er DIR er man vel 100%,
eller?? Jeg læser lidt diverse indlæg som: Dykker man fx med bagplade,
så er man 10/20% DIR. Eller bruger man lang slange, så er man yderligere
fx 5% DIR. Kan man slet ikke "bare" synes, at fx bagplade eller lang
slanger eller ... er smart uden at man så er X% DIR?? Er det DIR, som
har opfundet disse ting, eller har navne-patent på "retten" til at
benytte det?

Jeg ser at Peter Fjelsten nævner "hogarthisk", hvilket så måske er det
rigtige??

Hvad ved jeg (er for længst gået bort fra dobb.sæt, bagplade, lang
slange osv osv til rebreather).

Vh

/Morten Saabye

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-03-06 15:57

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
> Kan man overhovedet dykke X% DIR? Hvis man er DIR er man vel 100%,
> eller??

Hvornår er man DIR, når Peter synes? når du har taget et GUE fundamentals
kursus? Når man har købt en halcyon vinge, en sort tørdragt og udviklet en
arrogant holding overfor resten af verden?

DIR er en filosofi, man kan tilslutte sig denne filosofi og arbejde hen imod
et ideal så må andre finde ud af om de synes man er DIR i løbet af denne
process. Nogen synes man er DIR når man køber sine jetfins, andre mener man
skal have en bestemt holdning til teamwork, have en sund livsstil og dyrke
motion.

> Jeg ser at Peter Fjelsten nævner "hogarthisk", hvilket så måske er det
> rigtige??

Hvis du søger efter hogarthian så finder du en masse links.. bl.a.
http://www.cavedivers.com.au/articles/hogarth.htm

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 17:10

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<4422b72c$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>:

> Hvornår er man DIR, når Peter synes?

LOL.

> DIR er en filosofi, man kan tilslutte sig denne filosofi og arbejde
> hen imod et ideal så må andre finde ud af om de synes man er DIR i
> løbet af denne process.

Enig. Det vigtigste er viljen til ikke gøre noget, man _ved_ ikke er
DIR.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 16:07

Morten Saabye skrev i Message-ID:
<097f8300679e10a33e7f8fd5b6efbd78.53124@mygate.mailgate.org>:

> Kan man overhovedet dykke X% DIR? Hvis man er DIR er man vel 100%,
> eller??

Enig. Jeg vil tro at der ikke er ret mange i DK, der følger DIR 100% af
tiden.

> Er det DIR, som har opfundet disse ting, eller har navne-patent på
> "retten" til at benytte det?

Jeg mener ikke det giver mening at tale om man dykker DIR, selv hvis man
dykker med 100% DIR-udstyr. Der er _så_ mange flere aspekter.

> Jeg ser at Peter Fjelsten nævner "hogarthisk", hvilket så måske er det
> rigtige??

Måske, selvom "hogarthisk" nok en en del mere løst defineret end
DIR-konfigurationen.

Min fornemmelse er at (set i forhold til dykkere i DK):

97% dykker med almindeligt udstyr
2,988% dykker med "hogarthisk" udstyr
0,011% dykker med 100% DIR-udstyr
0,00000001% dykker med 100% DIR-udstyr, 100% DIR

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-03-06 16:45

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> Morten Saabye skrev i Message-ID:

> Enig. Jeg vil tro at der ikke er ret mange i DK, der følger DIR 100% af
> tiden.

Hvis JC havde spurgt om hvem der var PADI dykker var svaret meget klar, og
jeg synes personligt, at er man min. Tech1 eller Cave1 dykker er man DIR
nok.

> Jeg mener ikke det giver mening at tale om man dykker DIR, selv hvis man
> dykker med 100% DIR-udstyr. Der er _så_ mange flere aspekter.

Ja det er et holistisk (red. helheds) livssyn som udover konfiguration bla.
indbefatter:

Ingen røg
Kun det bedste udstyr (kvalitet)
I god fysisk form
Meget træning af dykkerfærdigheder
Stor interesser for dykker teori
Mange dyk om året
-------------------------------------
Alkohol i begrænsede mængder
Aldrig mere end 30 m END
Kun dykker med andre DIR dykkere
Ingen solo dyk

Så kan man jo gætte på om jeg er over eller under stregen

> Måske, selvom "hogarthisk" nok en en del mere løst defineret end
> DIR-konfigurationen.

I hverf fald mindre omfattende :)

> Min fornemmelse er at (set i forhold til dykkere i DK):
>
> 97% dykker med almindeligt udstyr
> 2,988% dykker med "hogarthisk" udstyr
> 0,011% dykker med 100% DIR-udstyr

Gad vide hvor meget 45 grader D-ringe og 2 kg bagerst på skridtremmen
tæller ?-)

> 0,00000001% dykker med 100% DIR-udstyr, 100% DIR

Peter 0,00000001% betyder det så også at du ikke er 100,000000% DIR ?

/Sune

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 17:07

Sune Jorgensen skrev i Message-ID:
<4422c23d$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>:

> Gad vide hvor meget 45 grader D-ringe og 2 kg bagerst på skridtremmen
> tæller ?-)

45 grader er da fint, så længe de stadig kan bevæge sig/ikke svejsede.
Bly placeres mellem flaskerne, da ens makker ellers har meget svært ved
at hænge bagpå ved scooterfejl.

> Peter 0,00000001% betyder det så også at du ikke er 100,000000% DIR ?

Ja.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-03-06 09:42

> Sune Jorgensen skrev i Message-ID:

>>> 2,988% dykker med "hogarthisk" udstyr

> 45 grader er da fint, så længe de stadig kan bevæge sig/ikke svejsede.

Men det er jo lige det de er Peter
Jeg har nu prøvet alle former (flade, let bukkede, 45 grader fast, 90 grader
fast) og størrelse, og har fundet frem til at det er dem som spiller bedst
for mig.

> Bly placeres mellem flaskerne, da ens makker ellers har meget svært ved
> at hænge bagpå ved scooterfejl.

Jeg har også V-bly, men da jeg er af den højere type ligger flaskerne
tyngdepunkt ret højt oppe, og for at få et perfekt trim, passede det fint
med at smide 2 kg bly på skridtremmen så det hænger ned over røven, og jeg
tror nu nok at der stadig er plads til en hånd (og nej ikke i røven) Nu
har jeg jo købt AG's x-scooter og han demonstrerer en anden tow behind
teknik, hvor man tager "overhåndsgreb" med begge arme omkring den andens
lår. Hans begrundelse er at man kan blive træt i den hånd man holder fast
med under lange træk, men det er ikke noget jeg selv har prøvet.

> Ja.

Udover din Weezel X+ er det så noget du vil uddybe offentlig ?

/Sune

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-03-06 15:36

<4423b0c6$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>:
> Jeg har nu prøvet alle former (flade, let bukkede, 45 grader fast, 90
> grader fast) og størrelse, og har fundet frem til at det er dem som
> spiller bedst for mig.

OK.

Min V-vægt peger nedad <http://www.dir-dk.org/udstyr/flasker.html>

> [...]
> den andens lår. Hans begrundelse er at man kan blive træt i den hånd
> man holder fast med under lange træk, men det er ikke noget jeg selv

Nej, og i dette tilfælde vælger jeg at tro på dem der har mest erfaring
med lange huledyk, hvor det at trække folk har langt største
konsekvenser.

> Udover din Weezel X+ er det så noget du vil uddybe offentlig ?

1) Weezle Extreme+ (selvom jeg ikke er sikker på den er så ikke-DIR i
koldt vand) - standardunderdragt i EKPP.

2) Jeg dykker oftest på luft på lægtvandsdyk i DK, da jeg ikke gider
bøvlet med at få fyldt nitrox (og jeg aldrig ryger i nærheden af
dekogrænsen).

3) Jeg burde nok træne noget mere.

Fra : Jan Birk

Dato : 24-03-06 21:24

> 1) Weezle Extreme+ (selvom jeg ikke er sikker på den er så ikke-DIR i
> koldt vand) - standardunderdragt i EKPP.

Tør man spørge hvad EKPP er?

/Jan

Fra : __vaDer

Dato : 24-03-06 22:38

http://www.ekpp.org/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-03-06 23:01

__vaDer skrev i Message-ID:
<442466b9$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> http://www.ekpp.org/

Jeg vil lige tilføje at grunden til, webstedet ikke ser ud til at have
være opdateret længe (jeg er webmaster), er, at vi kun poster, når vi
har opnået noget: udforsket ny hule.

Der er lavet mindst 10 projekter siden sidste projektopdatering.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 25-03-06 09:53

> Sune Jorgensen skrev i Message-ID:
>
> OK.

Jeg vil lige tilføje at det kun gælder for mit harness til koldt vand.
Mit alu harness til varmt vand er helt "standard".

> Min V-vægt peger nedad <http://www.dir-dk.org/udstyr/flasker.html>

Jeg har også skruet mine 3 kg v-bly på mine dobbeltsæt så langt nede som
muligt, således at flaskerne stadig lige netop kan stå oprejst, så dets
tyngdepunkt komme ikke længere ned.

> Nej, og i dette tilfælde vælger jeg at tro på dem der har mest erfaring
> med lange huledyk, hvor det at trække folk har langt største
> konsekvenser.

Fair, men lange huledyk står ikke på min spiseseddel foreløbig, der er alt
for mange vrag

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-03-06 17:20

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> Ja det er et holistisk (red. helheds) livssyn som udover
> [...]

Hvor mange er mange dyk om året ?
Hvor stor er stor interesse for dykkerteori ?
Hvor meget er meget træning af dykkerfærdigheder ?
Hvor god er god fysisk form ?
og sidste men ikke mindst : Hvad er det bedste udstyr ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 17:39

<4422ca4f$0$882$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Hvor mange er mange dyk om året ?

Så mange det er nødvendigt.

> Hvor stor er stor interesse for dykkerteori ?

Eks. så man er i stand til at klare sig uden dykkercomputer.

> Hvor meget er meget træning af dykkerfærdigheder ?

Se lidt ovenfor.

> Hvor god er god fysisk form ?

Så man kan redde sin makker i en skarp situation. Vi taler ikke at man
skal kunne løbe en marathon på 2,5 timer, men på den anden side skal man
nok skulle klare 10 km på under en time (så'n meget groft sagt). PS.
Dette er min egen vurdering.

> og sidste men ikke mindst : Hvad er det bedste udstyr ?

DIR-approved og vedligeholdt. Mærker uden betydning.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-03-06 17:55

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message

Sikke dog du spørger Søren i det mindste spurgte du ikke om hvor mange
bamser man ikke må drikke om ugen
Lige så svært at svare på som hvis man er DIR eller ej.

> Hvor mange er mange dyk om året ?
Jeg vil mene det afhænge af hvilken type/sværhedsgrad dyk og varmt/koldt
vand, men min. 40-60 dyk/året af varierende type for at holde sig skarp. Det
komme nok også an på ens erfaringsniveau.

> Hvor stor er stor interesse for dykkerteori ?
Jeg vil mene at den ikke kan blive for stor, der komme hele tiden nye
teorier (f.eks. inden for deko) og selvom man f.eks. ikke er tek dykker, kan
man måske alligevel lære noget af at læse en tek bog.

> Hvor meget er meget træning af dykkerfærdigheder ?
Som min. hver gang man får noget nyt udstyr eller ændre på konfigurationen,
eller føler man er blevet lidt rusten f.eks. ved opskydelse af smb eller
makkerånding. Hvis vejret er dårligt kan man jo altid hoppe i en havn og
træne nogle ting i stedet for at tage hjem.

> Hvor god er god fysisk form ?
Der står en masse i GUE's lærebøger og de opdele ens form i tre gruppe, den
noget trænede, den godt trænede og den super trænede.
Her er listet en række krav til hvor langt man skal løbe og svømme m.m. og
hvor mange timer om ugen, kan dog ikke lige huske det i hovedet. Personligt
vil jeg mene min. 30 min om dagen, mest kondtionstræning men også noget
styrke hvis man er til tek.

> og sidste men ikke mindst : Hvad er det bedste udstyr ?
Her mente jeg at man først og fremmest ser på funktion og kvalitet og
derefter vælge (den billigeste) som opfylder disse krav, og ikke omvendt,
starter med at sætte et maks. beløb.

> Søren Arnvig

/Sune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-03-06 19:06

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message

Jeg ved godt at det er mange spørgsmål, men vi er
vist flere som endnu ikke har fattet alle detaljerne.

> Jeg vil mene det afhænge af hvilken type/sværhedsgrad dyk og
> varmt/koldt vand, men min. 40-60 dyk/året af varierende type for at
> holde sig skarp. Det komme nok også an på ens erfaringsniveau.

Erfaringsniveau ? Gider du uddybe det ?

> Jeg vil mene at den ikke kan blive for stor, der komme hele tiden
> nye teorier (f.eks. inden for deko) og selvom man f.eks. ikke er tek
> dykker, kan man måske alligevel lære noget af at læse en tek bog.

Men hvor meget skal man interessere sig for dykkerteori
for at være DIR ?
Og hvad nu hvis man er uenig med DIR-folket i teorien ?
Kan man have sin egen holdning ?

> [...]
> opskydelse af smb eller makkerånding. Hvis vejret er dårligt kan man
> jo altid hoppe i en havn og træne nogle ting i stedet for at tage

Så hvis man føler sig tiptop og man aldrig får nyt udstyr, så
behøver man ikke vedligeholde sin træning særligt meget ?
Er der måske en sammenhæng til erfaringsniveauet ?

> [...]
> hovedet. Personligt vil jeg mene min. 30 min om dagen, mest
> kondtionstræning men også noget styrke hvis man er til tek.

30 min. konditionstræning om dagen, hvormange af DIR dykkerne
på Johnnys nye liste holder mon det ?

> Her mente jeg at man først og fremmest ser på funktion og kvalitet
> og derefter vælge (den billigeste) som opfylder disse krav, og ikke
> omvendt, starter med at sætte et maks. beløb.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være det billigste ?
Hvilke krav bliver der f.eks. stillet til en DIR-regulator ?

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-03-06 09:28

Jeg prøver igen

> [...]
>
> Jeg ved godt at det er mange spørgsmål, men vi er
> vist flere som endnu ikke har fattet alle detaljerne.

Jeg mener at har man super mange dyk, behøver man nok ikke så mange dyk for
at holde sig skarp og sine rutine vedlige, da de motoriske færdige, når
først indlært, holder længe. F.eks. spiller jeg tennis, det er svært at
lære, men har man først lært det, kan man godt holde en pause, og efter et
par timers træning er man næsten oppe på niveau igen.

> Men hvor meget skal man interessere sig for dykkerteori
> for at være DIR ?
> Og hvad nu hvis man er uenig med DIR-folket i teorien ?
> Kan man have sin egen holdning ?

Nu var også en liste af forudsætninger for at være "rigtig" DIR, men jeg
mener alle der dykker tek, bør holde sig ajour med de nyste teorier og
udstyr der kommer frem. Nu har jeg selv arbejdet med R&D i mange år, så jeg
en naturlig nysgerrighed for alt (dykker) teori, DIR eller ej. F.eks. synes
jeg at DSAT trimix manual er den klart bedste tek bog jeg har læst (mange
gange). Så jeg shopper rundt og tager det jeg kan bruge og forstår, f.eks.
synes jeg AG's artikel om "deco on the fly" var meget interessant, men vil
stadig bruge v-planner, men laver dog en sammenligning for at se hvor god
overensstemelse der er.

> Så hvis man føler sig tiptop og man aldrig får nyt udstyr, så
> behøver man ikke vedligeholde sin træning særligt meget ?
> Er der måske en sammenhæng til erfaringsniveauet ?

Ja, men nu kan man stadig træne forskellige nødprocedurer: nedlukning af
baggas, makkerånding, tabt maske, tab af dragt eller wingegas, tab af
dekogas m.m. Det kan være man aldrig får brug for det, men når det sker er
det sikkert på det værst tænkelige tidspunkt., og som sagt er man blæst inde
eller keder sig på deko, kan man ligeså godt få tiden til at gå med noget
fornuftigt.
Men igen har man trænet det mange gange skal der ikke så meget til at holde
det vedlige.

> 30 min. konditionstræning om dagen, hvormange af DIR dykkerne
> på Johnnys nye liste holder mon det ?

Nej vel jeg træner nu selv 10 timer om ugen.

> Jeg forstår ikke hvorfor det skal være det billigste ?
> Hvilke krav bliver der f.eks. stillet til en DIR-regulator ?

Det var nu heller ikke den billigeste, men den billigeste som opfylder ens
krav.
F.eks. står jeg med to winger som har den kvalitet, form og bæreevner m.m.
som jeg ønsker, tager jeg den billigste (f.eks. ikke Halcyon eller DUI), men
den vil nok alligevel være blandt de dyreste.

> Søren Arnvig

/Sune

Fra : 020671

Dato : 23-03-06 18:21

Hvad angår udstyr så var det jo vist ikke Irvine som opfandt den
Horgartisk kofiguration ?? eller hvad ....nå men alle omstænidigheder
så skete der det at jeg blev forvandlet fra et Juletræ ned til en
meget mere enkel udstyr´s Konfik. Og hvorfor ! ja på grund af den
Horgartiske enkel måde og tankegang der ligger i systemet. Hvad med
jer ? hvad har i gjort for at gøre jeres udstyr mere Horgartisk ??
eller mere DIR agtigt, det kan da ikke passe at jeg er den eneste her
som er blevet indoktrineret og begyndte at se anderledes på tingene

Om jeg er DIR....hmmm, egenlig er jeg lidt ligeglad - fuld respekt for
Irvne - Fjelsten - GUE osv for at have bragt det frem men jeg har
ihvertilfald lavet så meget om på mit udstyr at mine dykninger og
tankegang blev forandret - Det handler vel også om at jeg idag er
meget tilfreds med mit udstyr og m¨den jeg har fået det sat op
på....10 - 20 eller 30% Horgartisk/DIR...........

Kim.........

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-03-06 19:48

020671 skrev i Message-ID:
<1143134482.238125.65680@u72g2000cwu.googlegroups.com>:

> Det handler vel også om at jeg idag er meget tilfreds med mit udstyr
> og m¨den jeg har fået det sat op på....10 - 20 eller 30%
> Horgartisk/DIR...........

Præcis. Jeg synes, det er fjollet at nægte at prøve noget, blot fordi
man synes jeg eller DIR er idiotisk. Tag det man kan bruge og glem
resten.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-03-06 20:57

>Hvad angår udstyr så var det jo vist ikke Irvine som opfandt den
>Horgartisk kofiguration ??

Nej men han var stor fortaler af netop den konfiguration :)
Oprindelsesmanden hed William Hogarth Main og var amerikansk huledykker.

mvh
Jonas

--
www.Andersbomholdt.dk - Total i orden dykker blog.
www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk - Verdens bedste dykkerklub

Fra : AK

Dato : 25-03-06 22:35

> 30 min. konditionstræning om dagen, hvormange af DIR dykkerne
> på Johnnys nye liste holder mon det ?

det tror jeg nu der er ret mange der gør, 30 min er ikke så lang tid.
"fysisk træning er ikke noget man gør når man har tid, men noget man
tager sig tid til" citat Tom Mount