Få jern til at ruste
Fra : Grønne

Dato : 22-03-06 21:14

Ja det lyder måske lidt sært, men jeg har i røg og damp svejset et bur til
kærestens hus dyr. Det skal stå ude i et opvarmet værksted, eller det som
skulle ha været mit værksted..

Planen var at få en rusten overflade og man kunne jo stille det ud i regnen
og vente på at det fik den ønskede overflade. Men der må da være en
hurtigere måde. Noget syre eller linende og så skylde med rigeligt vand.

Nogen der har ideer eller erfaring ?

/Grønne

Fra : Martin Bak

Dato : 22-03-06 21:20

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigere måde. Noget syre eller linende og så skylde med rigeligt vand.

humanus urinus?

Martin

Fra : Grønne

Dato : 22-03-06 21:30

> humanus urinus?

Så skal der vist hældes en frygtelig masse pilsner ned for at producere den
mægte urin og så er det jo ikke nemt at ramme.. buret er 80x130x230cm

/Grønne

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 04:56

Grønne wrote:

> Så skal der vist hældes en frygtelig masse pilsner ned for at
> producere den mægte urin og så er det jo ikke nemt at ramme.. buret
> er 80x130x230cm

Hvad er der galt med det?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-03-06 21:22

Grønne wrote:

> Nogen der har ideer eller erfaring ?

Saltsyre.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Grønne

Dato : 22-03-06 21:31

> Saltsyre.

Det har jeg tænkt på.

Hvilken opløsning og hvor længe skal det "trække" ?

/Grønne

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-03-06 21:40

Grønne wrote:

> Hvilken opløsning og hvor længe skal det "trække" ?

Det ved jeg ikke præcist.
Jeg ville prøve med 1 dl syr til 1 liter vand og lade det trække en times
tid før jeg skyllede efter med rigeligt vand.
Resultatet burde være synligt dagen efter.

Husk at starte med vand og tilsætte syre...

Et gammelt ord siger:
Vand i syre, det er det dyre.
Syre i vand, det går an.
:)

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 22-03-06 22:38

Grønne wrote:
> [...]
> regnen og vente på at det fik den ønskede overflade. Men der må da
> være en hurtigere måde. Noget syre eller linende og så skylde med

Hej

Saltsyre! Men i en svag opløsning (10%)
Men dit problem er at syren ikke får jernet til at ruste, der skal ilt til.
Derfor gør du følgende:
Købe en billig presenning eller et stort stykke plastik og hæng det op så
det danner et lukket rum uden om dit bur.
Tag en elkedel (jeg ville vælge en af plastic) og fyld syreopløsningen i
den.
Kog den tør inde under presenningen.
Nyd resultatet dagen efter.

Mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-03-06 00:20

On Wed, 22 Mar 2006 21:13:52 +0100, Grønne wrote:

> [...]
> og vente på at det fik den ønskede overflade. Men der må da være en
> hurtigere måde. Noget syre eller linende og så skylde med rigeligt vand.

Blod er smadder godt til formålet.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-03-06 08:52

On Thu, 23 Mar 2006 00:20:04 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>Blod er smadder godt til formålet.

Men så har hun jo intet at bruge buret til,
når dyrene er væk.
mvh Ebbe

Fra : Calle.

Dato : 23-03-06 11:04

Grønne wrote:
> [...]
> regnen og vente på at det fik den ønskede overflade. Men der må da
> være en hurtigere måde. Noget syre eller linende og så skylde med

saltsyre

--
**** Calle. ****

Fra : alten

Dato : 24-03-06 15:29

Jern ruster når 3 ting er tilstede:

- salt
- vand
- ilt

Men det tager nok lang tid. Måske er syre vejen frem.