Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hjælp med fejl på Radeon 9800 Pro eller ny~
Fra : Jonas

Dato : 22-03-06 17:04

Hejsa

Jeg er så uheldig at det grafikkort jeg regnede med ville være en forholdvis
langtids investering er begyndt at "slå ud", jeg får en masse blinkende
felter rundt omkring på skærmen og farver smelter af og til sammen. Det er
ikke en konstant fejl, f.eks sidder jeg ved den nu uden problemer. Når
fejlen er der skal jeg genstarte computeren op til flere gange før fejlen
forsvinder.

Mit nuværende kort:
Info fra Egenskaber
Chip-type: Radeon 9800 Pro AGP (Ox4E48)
Dac-type: Internal DAC(400Mhz)
Hukommelse: 256MB
Kortstreng: Radeon 9800 Pro
Bios-oplysninger: 113-A09401-100
- Under enhedshåndtering vises det faktisk som 2 kort;
Radeon 9800 Pro og Radeon 9800 Pro - Secondary.

Er der noget jeg kan gøre for at fejlen kan udbedres ? (det er over 2 år
siden jeg købte det). Jeg bruger de nyeste drivere fra ATI, men jeg tror
ikke det har noget at gøre med driverne, da "grafikken" også er mudret nogle
gange under opstart.

Ellers vil jeg gerne høre om der er nogle forslag til hvilke kort man atm
får mest for pengene. Jeg spiller en del 3d spil, mest spil som EQ og WoW.
Regner også med at vil spille Vanguard når det engang kommer, så kortet skal
gerne kunne trække lidt. Jeg har lidt svært ved at sætte et egentlig loft,
men kan sige at jeg helst vil holde mig under 2000kr. Mit bundkort er:
Asus P4C800-E Deluxe
Som har AGP8X/Pro
AGP8X (AGP 3.0) is the next generation VGA interface specification that
enables enhanced graphics performance with high bandwidth up to 2.12GB/s.
http://www.asus.dk/products.aspx?l1=3&l2=12&l3=30&model=175&modelmenu=1

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med fejlen eller komme med et kort
forslag til nyt grafikkort.

Mvh
Jonas

Fra : StoneWare

Dato : 22-03-06 17:21

> ikke en konstant fejl, f.eks sidder jeg ved den nu uden problemer. Når
> fejlen er der skal jeg genstarte computeren op til flere gange før fejlen
> forsvinder.

Måske fordi det ikke bliver koldt nok efter 1. genstart, for jeg tror du har
et varmeproblem...........jeg har selv et sådan kort og det bliver sgu varmt
og så sker det du beskriver...........eller ATI recover resetter
lortet.......

Prøv at rens din køler / blæser eller se i det hele taget om den spinner som
den skal............

Fra : Jonas

Dato : 22-03-06 20:56

> [...]
> lortet.......
>
> Prøv at rens din køler / blæser eller se i det hele taget om den spinner

Jeg har renset grafikkortets blæser for støv. Men jeg kan ikke forstå
hvordan det kan være et varmeproblem, når det sker ved opstart, hvor
computeren er stuetemperatur og burde fejlen ikke indtræffe igen senere ved
længere tids brug ?

Jonas

Fra : Bruno

Dato : 23-03-06 01:02

Jonas wrote:
> [...]
> hvordan det kan være et varmeproblem, når det sker ved opstart, hvor
> computeren er stuetemperatur og burde fejlen ikke indtræffe igen senere ved

Det lyder meget som det der overgik mit ATI 9700 Pro efter små 3 års
brug, jeg kørte med passiv køling og efter problemet opstod prøvede jeg
og gå tilbage til den originale køling uden held. Jeg forsøgte også med
kortet i en anden PC med samme resultat!

Du må nok forvente dit kort er færdigt, så check om der er noget garanti
på det. Nogle producenter kører med extra garanti, så du kan være dækket
udover købeloven.

Mvh

Bruno

Fra : Jonas

Dato : 23-03-06 15:30

> Du må nok forvente dit kort er færdigt, så check om der er noget garanti
> på det. Nogle producenter kører med extra garanti, så du kan være dækket
> [...]

Jeps, mit kort er færdigt, fejlen er lige indtruffet imens jeg bruger
computeren ellers har det virket hele tiden når det bare har virket fra
starten. Jeg har kigget på edbpriser og synes umiddelbart at det er en
jungle. Er der nogen der har et forslag til at grafikkort (AGP x8/PRO slot
på mit motherboard) ?

Fra : Bruno

Dato : 23-03-06 17:51

Jonas wrote:
> [...]
> starten. Jeg har kigget på edbpriser og synes umiddelbart at det er en
> jungle. Er der nogen der har et forslag til at grafikkort (AGP x8/PRO slot

Det hurtigste du kan få med AGP er vistnok et 7800 GS

http://www.theinquirer.net/?article=30502

Men det synes som om AGP kortene koster ekstra i forhold til de
tilsvarende PCIExpress kort, så afhængig af din hardware kan det måske
betale sig og skifte bundkort og så købe et PCIExpress kort.

Mvh

Bruno

Fra : Jonas

Dato : 23-03-06 18:17

> [...]
> tilsvarende PCIExpress kort, så afhængig af din hardware kan det måske
> betale sig og skifte bundkort og så købe et PCIExpress kort.

Tak for forslaget Bruno.

Det nævnte kort kan jeg ikke finde på edpriser.dk, men det ser godt ud.

Hvis det betyder noget for hvilke grafikkort jeg bør overveje kan jeg
iøvrigt nævne at det næste spil jeg regner med at spille meget er "game uses
a heavily modified version of the Unreal 2.5 engine*", dvs det gerne må være
et kort der klare sig godt med Unreal 2.5 engine (spillet er Vanguard).

Giver det anledning til andre forslag ?

Jonas

*"Most obviously, it's a damn sight prettier. The game uses a heavily
modified version of the Unreal 2.5 engine, and features some of the most
detailed terrain ever seen in an MMO--or any other game, for that matter.
The whole thing is just packed with detail. When showing us one of the
game's major cities, producer Jeff Butler couldn't help but boast that "if
you took every Epic-created Unreal level ever created, it's still not as
complex as this city."
Siger lidt om spillets grafikkrav, lyder krævende.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-03-06 20:43

"Jonas" wrote

> Det nævnte kort kan jeg ikke finde på edpriser.dk, men det ser godt ud.

Brug Google til at slå i edbpriser - hehe
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=7800GS+256+AGP+8x+site%3Aedbpriser.dk

Søgning = [7800GS 256 AGP 8x site:edbpriser.dk]

Her er lidt forskelligt blandet - review etc
http://www.google.com/search?hl=en&q=7800GS+site%3Adk

- Peter

Fra : Jonas

Dato : 24-03-06 01:18

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Søgning = [7800GS 256 AGP 8x site:edbpriser.dk]
>
> Her er lidt forskelligt blandet - review etc

Jeps, men ikke det kort Bruno nævner der bliver anmeldt i linken. Samme
Chip, dog. Jeg har nu flere steder læst og fået det indtryk at Geforce
7800GS nok bliver det sidste og derved det bedste kort man kan få til AGP,
hvad tror i ?

Alle 7800GS kortene minder mere eller mindre om hianden og så er der kun
mærket, pris og bundle software tilbage og bedømme udfra.
Dvs:
Club 3D 2.005kr
InnoVISION 2.125kr
Leadtek 2.441kr
EVGA - 3 modeller 2.499-2.671kr
MSI 2.551kr
Point of View 2.556
XFX 2.799

Jeg kender ikke noget særligt til disse mærker, så umiddelbart ville jeg
vælge Club 3D. Er der nogle kommentarer til disse mærker ?

Jeg vil også tillade mig at gentage mit spørgsmål om der er nogen der ved om
NVIDIA eller ATI kort afvikler spil der køre i Unreal 2.5 engine bedst ?

Tusind tak for at fører mig ind i grafikkortenes jungle indtil videre.

Jonas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-03-06 03:03

Jonas wrote:

> Jeps, men ikke det kort Bruno nævner der bliver anmeldt i linken.
> Samme Chip, dog

Sverige?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318764&cks=ASS&assoc=CDA2CEB8-82BE-40BA-A7FA-D7883F463136

4.695:- SE = 3745.67 DKK - hmmm - nok ikke så interessant :)

- Peter

Fra : Jonas

Dato : 25-03-06 17:52

> [...]
>
> 4.695:- SE = 3745.67 DKK - hmmm - nok ikke så interessant :)

Hehe nej.. Jeg tror når vi kommer på den anden side af 3.000kr kan det bedre
betale sig at skifte både motherboard og grafikkort, så man kan benytte
PCI-Express, men tak .

Jeg har bestilt:
1 stk. Inno3D GeForce 7800GS, AGP 8x, 256MB 256-bit DDR3,TV-Out,DVI til
2.100.

Tak for alt hjælpen og de gode råd der er blevet postet her

Jonas

Fra : Bruno

Dato : 24-03-06 23:53

Jonas wrote:
> Det nævnte kort kan jeg ikke finde på edpriser.dk, men det ser godt ud.

Det er vist stadig meget nyt, så det kan sagtens være derfor.

> [...]
> et kort der klare sig godt med Unreal 2.5 engine (spillet er Vanguard).

De hurtigste af ATI's AGP kort, X850XT hedder det hurtigste vist, er
vistnok ca. på niveau med omtalte Nvidia kort, men om Vanguard
foretrækker det ene eller det andet aner jeg ikke. Måske der er et
Vanguard forum du kan spørge i.

Bemærk dog der vist er enkelt funktioner som ATI's forrige generation
ikke understøtter, men der er ikke noget væsentligt. Muligvis kan du
finde om det ved og kigge på hvad FarCry fik tilføjet af ekstra
funktionalitet på et tidspunkt, der er vist noget som kun kører på
Nvidia og så X1nnn generationen fra ATI.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 23-03-06 22:25

Jonas wrote:

> [...]
> og til sammen. Det er ikke en konstant fejl, f.eks sidder jeg ved den
> nu uden problemer. Når fejlen er der skal jeg genstarte computeren op

-snip-

Din fejl lyder meget som noget jeg også løb ind i med mit R9700.
Jeg troede også det var dødt.

Det viste sig at være fordi kortets strømkabel var koblet sammen med
harddisken.
Det kan åbenbart forstyrre kortet, hvilket jeg også læste var et
forekommende problem rundt omkring.
Løsningen var at tage et strømkabel direkte fra strømforsyning til
grafikkort, altså så det ikke deler med nogen andre enheder.
Prøv dét.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jonas

Dato : 24-03-06 14:23

> [...]
> Løsningen var at tage et strømkabel direkte fra strømforsyning til
> grafikkort, altså så det ikke deler med nogen andre enheder.

Tak for rådet.
Det sad faktisk som du har beskrevet og jeg har nu sat et strømkabel
direkte, men desværre uden den store umiddelbare effekt.

Jonas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 25-03-06 09:55

Jonas wrote:

> Tak for rådet.
> Det sad faktisk som du har beskrevet og jeg har nu sat et strømkabel
> direkte, men desværre uden den store umiddelbare effekt.

Ok, det var kedeligt :-/
Men altid forsøget værd, og tak for tilbagemelding.

Venlig hilsen
Henrik