Dagpenge og feriepenge
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 22-03-06 15:27

Jeg overvejer at sige mit job op, og er klar over at det vil give karantæne
fra dagpengene. 1. maj starter et nyt ferieår og jeg har ca. 22000 sparet
op. Vil A-kassen kræve at jeg afholder mit ferie før jeg kan få dagpenge?

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-03-06 16:00

"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> karantæne fra dagpengene. 1. maj starter et nyt ferieår og jeg har ca.
> 22000 sparet op. Vil A-kassen kræve at jeg afholder mit ferie før jeg kan

Er din plan at holde ferie i karantæneperioden?

Det kan man ikke. Karantæneperioden starter først den dag, du melder dig
ledig på arbejdsformidlingen.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : .@.

Dato : 22-03-06 17:36

Jacob Viberg Nielsen skrev den 22-03-2006 15:27:
> [...]
> op. Vil A-kassen kræve at jeg afholder mit ferie før jeg kan få dagpenge?

Umiddelbart nej, men er det din plan at holde ferie i karantæneperioden.

Hvis ja, så holder din plan bare ikke. I karantæneperioden skal du stå
/til rådighed for arbejdsmarkedet/. Og det gør man ikke, når man holder
ferie.

For at få en "blid overgang" til dagpengesystemet, så kan du benytte
følgende fremgangsmåde: Melde dig på et vikarbureau og få vikariater fra
i umiddelbart forlængelse af afslutningen af dit nuværende arbejde og fx
13 uger frem.
Derefter kontakter du din akasse og viser dem den nyeste
ansættelseskontrakt der viser, at du haft arbejde af midlertidig karakter.
Det er dog en betingelse, at du ikke siger nej tak til efterfølgende
vikariater, da du så betragtes som selvforskyldt ledig og du undgår ikke
karantæne-problematikken.

For at være helt sikker på at ovenstående model kan bruges, så kan du jo
forud kontakte din akasse og spørge om fx hvor lang tid de går tilbage i
lønsedler. 13 uger er i hvert fald én af de perioder hvor man regner
fra. Der er også 5 og 52 uger, men det er andre regler så vidt jeg er
orienteret.

MEN hvis du regner med, at du kan "fede den" på dagpenge, så tro om
igen. Du bliver kaldt til forskellige møder og aktiveringsforløb i
løbet af relativt kort tid, hvor du eksempelvis skal redegøre hvad du
gør for at komme i arbejde.
Og hvis du bruger tiden på at sætte din bolig istand, så skal du også
modregnes i dagpenge, da du så betragtes som /selvbygger/.

mvh

Carsten Riis

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 17:54

@. wrote:

> [...]
> igen. Du bliver kaldt til forskellige møder og aktiveringsforløb i
> løbet af relativt kort tid, hvor du eksempelvis skal redegøre hvad du

Du har så evigt ret ... man bliver behandlet som en kriminel hvis man er
ledig ... i øvrigt er det begrænset hvor meget man "feder den" til omkring
10k udbetalt pr. måned...

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ann

Dato : 22-03-06 18:29

Hej Jacob

Nu har du ikke oplyst årsagen til at du vil sige dit job - hvis det er
af helbredsmæssige grunde (f.eks. fast natarbejde eller psykisk
dårligt arbejdsmiljø) kan man i nogen tilfælde få A-kassen til at
acceptere en lægeattest (speciel attest, som du får af A-kassen og
som du selv skal betale). Denne vil måske kunne fritage dig fra
karantænen.. men kun hvis årsagen til din opsigelse har relation til
dit helbred.
Spørg evt. din A-kasse

mange hilsner
Ann

[...]