Glat træ - hvordan får man det til at være~
Fra : TT

Dato : 22-03-06 12:36

Jeg har nogle planker der er monteret, kan man slibe dem med meget groft
sandpapir eller noget, får at få det der ru look, som når man køber det hos
tømmerhandlen ??

-TT

Fra : Max

Dato : 22-03-06 12:44

Hej TT

> groft sandpapir eller noget, får at få det der ru look, som når man
> køber det hos tømmerhandlen ??

Hvis du tænker på ru uhøvlede brædder, så var en omgang med
en kraftig stålbørste måske en løsning.

Mvh Max

Fra : TT

Dato : 22-03-06 13:06

> Hej TT

> Hvis du tænker på ru uhøvlede brædder, så var en omgang med
> en kraftig stålbørste måske en løsning.
>
> Mvh Max

Hej Max,

Det var ru uhøvlede, jeg tænkte på - det er mit bindingsværk, jeg vil gerne
have det nye og "det gamle" til at se ensartet ud, men der er rigtigt mange
meter, kender du til et elektrisk værktøj der kan hjælpe ??

-Torben

Fra : Max

Dato : 22-03-06 13:21

Hej TT

> Det var ru uhøvlede, jeg tænkte på - det er mit bindingsværk, jeg vil
> gerne have det nye og "det gamle" til at se ensartet ud, men der er
> rigtigt mange meter, kender du til et elektrisk værktøj der kan

Ikke umiddelbart, man kan jo prøve med en roterende stålbørste
af den kraftige model man sætter på en vinkelsliber, ellers var en
helt anden ide måske at sandblæse træværket for at få det til at
se slidt ud, man laver falsk drivtømmer på den måde.

Mvh Max

Fra : TT

Dato : 22-03-06 13:34

> [...]
> helt anden ide måske at sandblæse træværket for at få det til at
> se slidt ud, man laver falsk drivtømmer på den måde.

Tror du man kan det, uden at ødelægge sten og fuger ?

-Torben

Fra : Max

Dato : 22-03-06 14:49

Hej TT

> Tror du man kan det, uden at ødelægge sten og fuger ?

Det er jo svært for mig at svare på, jeg kan jo ikke se
hvad opgaven helt eksakt går ud på, men døm selv.

Mvh Max

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 22-03-06 17:27

TT skriblede:

> Tror du man kan det, uden at ødelægge sten og fuger ?

Snakker du ikke bare med ham der har
sat det op, eller kender du kun en af
disse hjemmeelektrikkere :)

--
Lars Fragstrup

Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-03-06 18:55

TT wrote:

> Tror du man kan det, uden at ødelægge sten og fuger ?

Hvad med en højtryksrenser? Hvis du har et løst brædt du kan flytte rundt så
det skærmer for den omkringliggende mur, evt med en hjælper til at holde
brædtet burde det være muligt uden at ødelægge alt for meget.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-03-06 06:03

> [...]
> gerne have det nye og "det gamle" til at se ensartet ud, men der er
> rigtigt mange meter, kender du til et elektrisk værktøj der kan hjælpe

Jeg tror virkelig, at det vil være en rigtig dårlig ide, at behandle det nye
bindingsværk med roterende/slibende værktøj for at give det en ru overflade.
Bindingsværk er forholdsvis sart med fugt og du vil åbne overfladen og
samtidig gøre, at fugten/vandet sværere render af træet pga den ujævne
overflade. Det samme gør sig gældende med højtryksspuling - det lyder som en
metode, der kan ødelægge x antal m2 bindingsværk rigtig hurtigt. Grunden til
at det gamle og det nye ser forskelligt ud, er jo, at det gamle er
håndskåret og håndhøvlet evt. af lidt krogede egetræsstammer - og det "look"
kan man ikke genskabe kunstigt på nyt maskinsavet træ, der måske oven i
købet bare er trykimprægneret fyr. Selvom du "hærger" overfladen, vil det
stadig se forskelligt ud, da det gamle aldrig har været ru på den måde, som
nyt tømmer fra din tømmerlast er det.

I forvejen vil det blive et problem for dig, at det nye formentlig vil holde
langt kortere end det gamle der sidder tilbage - også uden at du ødelægger
overfladen på det.

Mit råd ville være at kalke tavl'ene med lagret kulekalk (evt. med pigment)
og male træet med trætjære i de (for dit område) korrekte farver og så glæde
dig over, at det giver en nogenlunde sammenhængende helhed når man ser det
fra lidt afstand.

Med venlig hilsen
Gainsbourg
(Der også bor i bindingsværk)