"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message
news:44285de9$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Tja... Er det også at leve når man kommer i RKI?? Nå ja, det er så bare
>> min
>> holdning. Jeg foretrækker blot at bruge penge jeg har og ikke dem jeg
>> ikke har.
>
> Det at låne penge er jo ikke ensbetydende med, at man havner i RKI. Men
> jeg tager da hatten af for Jer som kan gå gennem livet uden at låne penge.
> Det må kræve en del selvdiciplin. Men jeg, personligt har svært ved at
> fatte pointen med det? Jeg har en tidl. kollega, der havde det på samme
> måde som dig. Han var ca. 30 år, havde en positiv saldo på ca. 3-4 mio.
> kr. Men tillod aldrig sig selv at overskride det beløb, han nu engang
> havde afsat til sig selv og familien... Det var ingen grund til at konen
> skulle have en bil, børnene skulle da ikke have ting og sager, hvis det
> ikke var en "mærkedag", osv, osv. Når du nu køber et hus i en kontant
> handel (naturligvis
, hvad skal der ske med det når du bliver gammel?
> Mener du virkelig, at det er det værd, at man afholder sig selv fra at
> gøre / købe en masse ting, eller udleve drømme mens man er ung, bare for
> at kunne sige at man er gældfri?
>
Jeg tror du misforstår mig her. Jeg har ikke en positiv saldo på 3-4 mill.
og har faktisk også gæld i mit hus. Det ser jeg intet problem i, da huse
(som regel ihvertfald) bevarer eller enddog stiger i værdi. Jeg kunne da
aldrig drømme om, at råde folk til at spare op til et hus, da ihvertfald de
sidste 5 år har vist, at det er en umulighed. Min pointe er, at forbrugsgæld
og lån til bil skal stiftes med stor varsomhed, da der jo ingen friværdi er
i ferier, jakkesæt og møbler (ihvertfald ikke særlig meget). En bil er OK at
låne penge til, sålænge det er inden for rimelighedens grænser og sålænge
der altid er en vis friværdi i bilen, dvs. afdragene minimum følger med
værditabet. Jeg kunne aldrig selv drømme om at låne 300.000 til en bil for
at udleve en drøm - det er simpelthen galimatias efter min mening, men det
ER faktisk muligt at spare op til en bil. Hvis det ikke var det, ja så kan
man ihvertfald umuligt låne pengene og betale dem tilbage inden for en
rimelig tid. Jeg har selv en forholdsvis ny bil og har en løbende opsparing
til en ny. Herved sparer jeg renter (får jo faktisk renter istedet) og
sparer oprettelsesgebyrer på lån. Det gør det jo faktisk muligt at købe en
endnu større bil end ellers, når den tid kommer. Selvfølgelig kræver det
selvdisciplin, men hvis man ikke har det, skal man da slet ikke stifte gæld,
da kreditorer ikke har megen forståelse for manglende betalinger.
>> Jeg har på intet tidspunkt anbefalet en bil til 5000 kr. Der kunne jo
>> f.eks. købes en nyere brugt til 80-100.000, hvor sikkerheden er fuldt
>> iorden.
>>
> Det er da rigtigt at en bil til 80-100k tilbyder en airbag eller to. Det
> er da også muligt, at selvsamme bil, kan køre i to år uden et besøg på
> værkstedet. Men stastikkerne taler for, at pris/kvalitet/sikkerhed følges
> ad hånd i hånd.
>
Tjo, til en hvis grænse. En bil til en million er vel ikke 10 gange så
sikker, som en til 100.000?
> Næhh du... lad os hellere råde Jesper til at låne 300.000 til en nyere bil
> med alt hvad den kan trække i udstyr og sikkerhed. Der er ingen
> værkstedsbesøg og dermed ingen uforudseete udgifter, og skulle han blive
> det næste offer for et punkteret dæk på motorvejen, skal gardin-airbagen
> sørge for, at han stadig kan arbejde og betale afdragene
>
Tja... min egen bil havde reparationer for >10.000 efter 2 år, så det er
ihvertfald ikke korrekt at der ingen udgifter er.
> Mvh
>
> Jasper
>