Børneporno-filter - censur
Fra : Anders

Dato : 20-03-06 15:22

Hej

Efter at det er kommet frem at en dansk side er blevet tilføjet
børneporno-filteret ved en fejl er jeg begyndt at spekulere over om
dette filter i det hele taget er lovligt.

(Se evt http://www.computerworld.dk/art/33173 og
http://www.computerworld.dk/art/33184.)

Er det ikke i strid med Grundlovens $77:
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
forholdsregler kan ingensinde påny indføres.
(http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19530016930-REGL)

Der står "under ansvar for domstolene" altså den dømmende magt. Politiet
er mig bekendt IKKE den dømmende magt og må derfor ikke foretage
dømmende handlinger.

Som jeg ser det er det problematisk at sider (såvel danske som
udenlandske) bliver filtreret fra uden at have været genstand for en
retssag. Dette gør sig især gældende når man bliver præsenteret for
følgende tekst hvis man forsøger at tilgår en filtreret side:

"STOP

Efter straffelovens § 235 er det strafbart at udbrede, besidde eller mod
vederlag at gøre sig bekendt med børnepornografisk materiale.
Strafferammen er i visse tilfælde fængsel indtil 6 år.

Rigspolitiets IT-efterforskningssektion, der blandt andet yder bistand
som led i efterforskningen af forbrydelser på internettet, har
underrettet Telia Stofa om, at den internet-side, som din browser har
forsøgt at få kontakt med, kan indeholde materiale, der vil kunne anses
for børnepornografisk.

Efter opfordring fra Rigspolitiets IT-Efterforskningssektion har Telia
Stofa derfor valgt at blokere adgangen til internet-siden. Hvis du har
indvendinger imod, at internet-siden er blokeret, kan du kontakte Telia
Stofa.

Oplysninger om strafbare forhold på internettet kan i øvrigt videregives
til Rigspolitiets IT-efterforskningssektion."

Teksten på "STOP"-siden kan (og vil) efterlade det indtryk at der at
tale om børnepornografisk materiale på den side man var på vej ind på.
Dermed efterlades et dårligt indtryk af den blokeret siden (og dennes
ejer) hos personer som prøvede at komme ind på den. (Bemærk: der er IKKE
afsagt nogen dom)

Er jeg den eneste som finder dette uheldigt?

Hvordan stemmer dette egentlig overens med vores elskede ytringsfrihed
under ansvar for domstolene som har været nævnt flere gange under
Muhammed krise.

JA, jeg er imod børneporno og mener at bagmændene skal straffes. Var det
ikke bedre at politiet/myndigheder gjorde en aktiv indsats for at stoppe
børneporno ved at forsøge at få straffet bagmændene? Politiet/De danske
myndigheder kunne jo prøve at lægge pres på andre lande samt udbyderne i
andre lande for at få bagmændene straffet hvis disse ikke er danskere.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-03-06 16:16

Anders wrote:
> Er jeg den eneste som finder dette uheldigt?

Nej.
Blandt andre:

http://itpol.dk/sager/censur/

> Hvordan stemmer dette egentlig overens med vores elskede ytringsfrihed
> under ansvar for domstolene som har været nævnt flere gange under
> Muhammed krise.

Det gør det meget dårligt. Desværre er der en generel tendens til at
være famlende overfor den nye teknologi som Internettet er. Pludselig
tillader/forbyder man ting man aldrig kunne drømme om i den fysiske verden.
Og samtidig opdager borgerne knap hvad der rammer dem, da det hele
foregår i en "virtuel" verden, som de ikke nødvendigvis har den tekniske
indsigt til at gennemskue hvad der faktisk sker i.

> [...]
> myndigheder kunne jo prøve at lægge pres på andre lande samt udbyderne i
> andre lande for at få bagmændene straffet hvis disse ikke er danskere.

Jo. Men når man ikke ved hvad man skal gøre, så er der som sagt en
kedelig tendens blandt bl.a. politikere til at tro at man kan opfinde
noget teknisk, der løser alle problemerne. Her er det så egentlig censur.

Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-03-06 17:11

Anders <anders@NOSPAM.invalid> skrev:

> [...]
>
> (Se evt http://www.computerworld.dk/art/33173 og
> http://www.computerworld.dk/art/33184.)
>
> Er det ikke i strid med Grundlovens $77:

Det er ihvertfald en mulighed. Der ville ikke være noget problem hvis
der udelukkende var tale om en aftale mellem Red Barnet og udbyderne.
Men det offentlige må ikke medvirke til censur det forbyder Grundloven
rigtigt nok.
Politiet kan ikke lovligt få hjemmesider lukket uden en dommerkendelse
som er nem at få hvis der rent faktisk er tale om et retsstridigt
forhold. I den aktuelle sag har politiet end ikke kunne føre bevis for
at bizar.dk indeholdt børneporno eller henvisninger til børneporno. Det
er på den baggrund ærgerligt at den ramte ikke går videre med sagen så
vi kunne få en domstolsvurdering af sagen.

> Er jeg den eneste som finder dette uheldigt?

Nej og der er formentligt tale om et forhold der er problematisk i
forhold til injurielovgivningen.

http://www.computerworld.dk/art/33173?a=fp&i=1

Ligesom det er yderst problematisk at der er politikere der giver
udtryk for, at politiet er på rette spor med filteret - spørgsmålet er
om de rent faktisk kan blive siddende i Folketinget når de ikke ønsker
at leve op til Grundlovens ord.

> JA, jeg er imod børneporno og mener at bagmændene skal straffes.
> Var det ikke bedre at politiet/myndigheder gjorde en aktiv indsats
> for at stoppe børneporno ved at forsøge at få straffet bagmændene?

Jo men i Danmark mener man desværre efterhånden fra myndighedernes
side, at hvis man ikke kan se problemerne så eksisterer de ikke.
Men det er en mere politisk diskussion.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 20-03-06 19:48

"Anders" <anders@NOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> myndigheder kunne jo prøve at lægge pres på andre lande samt udbyderne i
> andre lande for at få bagmændene straffet hvis disse ikke er danskere.

Det er en politisk diskussion, men kort sagt: der findes en lang række love,
som er på kant eller måske endda overtræder grundloven, fordi man med
diverse finurligheder kan sikre at man mener noget andet end det, der er
tilfældet i praksis. Prøv fx det med anmeldelse af en demonstration. Det har
før været diskuteret herinde. Man skal ikke anmelde en demonstration for at
få tilladelse til den, men anmelde den for at politiet skal have at vide at
der foregår noget, som de har ret til at overvære.
Morten Bjergstrøm har her diskuteret til han er blevet gasblå i hovedet om
dette.

Nogle folk fra blev antastet af politet da de stod på Folketingets trappe.
Politiet mente at de skulle have tilladelse til demonstrationen, men folkene
fra Enhedslisten, for det var dem, sagde at det ikke stod nogen
steder -desuden var det folketingsmedlemmer og derfor havde de ret til at
stå hvor de ville på FTs trappe. Politiet måtte så nøjes med at få at vide,
hvorlænge de regnede med at stå der -også på kant med loven, men ikke desto
mindre valgte Enhl.folkene at fortælle det.

Dette blev udlagt som et mediestunt og skulle vise Enhl.var uparlamentarisk
når det gjaldt, men ytringsfriheden blev pludselig holdt i hævd, da JP
lavede nogle defamerende tegninger af profeten Muhammed. Og det var der en
stor del af befolkningen, der bakkede op om.

På samme måde med andre love: hvis loven er kontroversiel nok, så vil ingen
løfte en finger for at "frelse" dem, loven går ud over.

En mand myrder et barn efter formentlig at have forgrebet sig på hende. Folk
er i oprør og der kommer trusler mod dem, der vil forsvare "sådan et svin" -
og det bliver vanskeligt at finde en advokat der vil risikere sin forretning
ved at forsvare en person, der anses for at være et monster. Manden kommer i
fængsel og bliver udsat for mordforsøg i fænglset begået af fanger, der selv
har myrdet løs uden skrupler

I gamle dage (helt op i tresserne (1900-) var der en lov, der sagde at man
ikke måtte dyrke sex med mindreårige, hvilket betød aldersgrænsen var 15 år.
Men når det drejede sig om homoseksuelle forhold, så var sagen den at
mindreårige her var 18 år og man henholdt sig til den såkaldte
forførelsesteori, der sagde at man kunne forføre et barn til utugt, især til
den "forkerte" form for seksualitet. Og ingen ville vove at stille op for de
homoseksuelle af frygt for selv at blvie kaldt for homoseksuel. I andre
lande kom man i fængsel for det. Nogle steder er der den dag i dag dødsstraf
for det.

På samme måde er det med loven om børneporno. Man kan sagtens komme igennem
med et forbud, der er en overtrædelse af grundlovens censurbestemmelser,
idet man fra politisk hold godt ved at ingen vil turde rejse en principiel
sag mod det, da de næppe ville overleve rent fysisk, men også menneskeligt -
de ville selv blive betegnet som børnelokkere, pædofile, incestiøse m.v.

Under krigen blev kommunisterne lagt for had, og da USSR havde indgået en
ikke-angrebspagt med Hitler, var det nemt at forfølge kommunisterne i
Danmark og begå grundlovsbrud, for man vidste udmærket at ingen ville turde
tage dem i forsvar.

I denne grupper er det kun den "rene jura" der er velkommen. Derfor vil du
få at vide at dit spørgsmål ikke hører hjemme her, og især ikke mit svar, da
nogle mener at den "rene jura" eksisterer.

En byretsdommer, som underviser studerende i jura, sagde en gang til mig, at
det var vanskeligt at få de studerende til at se den praktiske side af
juraen, fordi de var så forblændet i paragraffer og juridisk teori, at de
overså helt det skønsmæssige princip der også ligger i juraen.

Hvad angår børneporno, så er det politiet, der i første omgang vurderer at
der er tale om børneporno. Og finder man at vedkommende har børneporno på
computeren, uanset hvem, der har benyttet den, skrider de til sigtelse.
Er der tale om en person, der arbejder med børn, bliver vedkommendes
sigtelse forelagt for rigsadvokaten, der sender besked til arbejdsgiveren om
at vedkommende er sigtet for børnepornografisk besiddelse.
Det er altså før der overhovedet er faldet dom i sagen. Begrundelse? Jo, man
ved godt at man som sigtet ikke vil kunne trænge igennem med retsprincipper
og -sikkerhed, da det er følsomme ting, der er tale om, som ophidser en
masse mennesker.
Når det så viser sig at dommeren måske frikender manden på grund af bevisets
stilling eller af andre grunde, så kan manden sjældent vende tilbage til sin
arbejdsplads, for nu er han jo sværtet. Det er sjovt nok ofte de samme
jurister, der mener at gruppen her kun er for den rene jura, der så giver
udtryk for at det vigtigste er at beskytte børnene, så må retssikkerheden
vige. Og lur mig om du ikke også bliver beskyldt for at være pædofil.

Så jo, det er en overtrædelse af grundlovens ord om censur, men ingen tør
rejse en sådan prøvesag eller lægge navn og /eller penge til dens
afprøvning, og derfor får den lov lov til at bestå, akkurat som mange andre
love får lov til at bestå fordi det er ubekvemt eller ligefrem forbundet med
risiko at gøre noget ved det:

Kommunistlovene i '41, genindførelse af censur, terroristlovene (hvor man
kan anholdes på mistanke uden ret til at få en forsvarer, akkurat som vi har
spionageparagrafferne, der i praksis også kan udelukke forsvarere, som
systemet ikke har tillid til), tvind-lovene, der endte i HR, hvorefter de
blev kendt ugyldige, men alligevel fik en række alvorlige konsekvenser for
de berørte skoler, loven om at man skal have en dommerkendelse før man
bryder ind hos folk, svækkes af at grundloven også skriver at man alligevl
kan gøre det når almenvellet kræver det -og dommerkendelsen får man altid
bagefter. Loven om telefonaflytning, hvor man ikke aner om man er blevet
aflyttet før den er tilendebragt, og hvor man ikke kan få lov til at se,
hvad grundlag den er iværksat på, endsige få at vide hvem, der har udstedt
dommerkendelsen.

Så hvis du tror at vores grundlov er en pind værd når det kommer til
stykket, så er du naiv. Den kan bruges ved højtidelige lejligheder, men det
er et politisk valg om man vil overholde den.

Og ja -det vil nok blive opfattet som OT i denne gruppe, derfor FUT til
dk.politik -
--
Wilstrup

Fra : KT

Dato : 20-03-06 20:53

Nej - det er da helt ok - det har intet med censur at gøre.
Filteret forhindrer nogen i at se en udgivelse men det forhindrer sådan set
ikke at nogen kan udgive det. Dermed er det lidt vanskeligt at kalde det
censur.

Knud

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-03-06 21:16

KT ramte sit keyboard den 20-03-2006 20:53 og fik dette ud af det:
> [...]
> ikke at nogen kan udgive det. Dermed er det lidt vanskeligt at kalde det

Løser det problemet ?
Som de nattergale engang sang "Tror du tingene forsvinder, når man
lukker øjnene?"

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : KT

Dato : 20-03-06 21:33

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
> KT ramte sit keyboard den 20-03-2006 20:53 og fik dette ud af det:
>
> Løser det problemet ?
> Som de nattergale engang sang "Tror du tingene forsvinder, når man lukker
> øjnene?"

Pornoen forsvinder da for dem som har filteret - men censuren er ikke
indført. Så kan alle vel være glade.

Knud

Fra : Anders

Dato : 20-03-06 21:53

KT wrote:
> [...]
> ikke at nogen kan udgive det. Dermed er det lidt vanskeligt at kalde det

Så det vil altså være helt OK hvis de berømte Muhammed-tegninger var
blevet overmalet med sort på vejen fra Jyllands-Posten til forbrugerne?
Dette forhindre jo ikke Jyllands-Posten i at bringe billederne og kan
derfor ikke kaldes censur.

Dette må vel også gøre sig gældende for andre ting som fx artikler der
stiller kritiske spørgsmål overfor politiske beslutninger. Her er der jo
heller ikke tale om censur idet man jo sådan set ikke forhindrer noget i
at udgive det.

Fra : KT

Dato : 21-03-06 18:40

> [...]
> blevet overmalet med sort på vejen fra Jyllands-Posten til forbrugerne?
> Dette forhindre jo ikke Jyllands-Posten i at bringe billederne og kan

Det ville jo have været en perfekt løsning - og kunne have været med til at
undgå en masse ballade.

Knud

Fra : darkh

Dato : 22-03-06 08:59

> Det ville jo have været en perfekt løsning - og kunne have været med til
> at undgå en masse ballade.

Så er spørgsmålet jo bare hvilke og hvor mange principper man er klar til at
opgive, fordi man er konfliktsky og vil undgå "ballade".

mvh
Jesper

Fra : KT

Dato : 22-03-06 17:48

"darkh" <darkh@nospamdarkh.net> skrev i en meddelelse

> Så er spørgsmålet jo bare hvilke og hvor mange principper man er klar til
> at opgive, fordi man er konfliktsky og vil undgå "ballade".

Mener du den grundlovssikrede ret til at fornærme folk?

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-03-06 18:02

"KT" wrote

> Mener du den grundlovssikrede ret til at fornærme folk?

Jeg stemmer også for at vi nedlægger bibliotekerne og brænder alle bøgerne
Sæt der var skrevet noget der kunne fornærme en pingvin på sydpolen, det
ville jeg ikke kunne klare

For sjælefredens skyld må vi hellere nedlægge museerne jeg mener bestemt at
jeg har set billeder der kunne fornærme folk fra indre mission

Ved samme lejlighed bør vi stoppe for organtransplantation samt
blodtransfusion, jeg er sikker at det er fornærmende overfor Jehovas Vidner

Et sjovt eks på dobbeltmoral der vil noget:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=443261
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=444062

Hvem stemmer for at boycotte alle produkter fra Viacom?

FUT: dk.politik

- Peter

Fra : Wilstrup

Dato : 22-03-06 19:29

"darkh" <darkh@nospamdarkh.net> skrev i en meddelelse

> Så er spørgsmålet jo bare hvilke og hvor mange principper man er klar til
> at opgive, fordi man er konfliktsky og vil undgå "ballade".

Det er fint med principper - så slipper man for at tænke!
--
Wilstrup

Fra : darkh

Dato : 23-03-06 11:57

> Det er fint med principper - så slipper man for at tænke!

Det har du helt ret i... Fordelen ved disse principper er at de giver dig
retten til at tænke selv, eller at lade være ( som visse personer hos JP nok
glemte inden de trykkede billederne)... og jeg mener at det er værd at
forsvare de principper, som giver os den ret at tænke selvstændigt... eller
at lade være.

mvh
Jesper

Fra : Wilstrup

Dato : 24-03-06 18:12

> [...]
> nok glemte inden de trykkede billederne)... og jeg mener at det er værd at
> forsvare de principper, som giver os den ret at tænke selvstændigt...

Der er ingen der har nægtet mig eller andre retten til at tænke selv, men
derfor bliver vi alligevel belemret med en masse menneskers "voldsideologi"
over for minoriteter. JP kunne ikke tænke sig at bringe nogle ganske
uskyldige tegninger af Jesus opstandelse, fordi det kunne "såre de kristne",
men der var ingen slinger i valsen da man bragte Muhammedtegningerne, selvom
de havde fået at vide at det ville krænke muslimerne.

Men det er nu ikke sagen her - det, det drejer sig om er hvorvidt at en lov
vendt mod børneporno, hvor rigtig man end synes den er, er i strid med
grundloven. Og det er det, jeg forholder mig til .

Det er sådan set mit "princip" at grundloven - hvor ringe den end er - skal
overholdes, men det indebærer ikke at jeg mener at den er i orden. Det er
bare det eneste vi har.
--
Wilstrup

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-03-06 22:02

KT wrote:
> [...]
> ikke at nogen kan udgive det. Dermed er det lidt vanskeligt at kalde det

Det var da en værre gang sludder. Det er utroligt hvad man kan slippe af
sted med af søforklaringer ligeså snart den underliggende teknologi er
tilpas indviklet.

Ovenstående vil jo svare til at i stedet for at censurere Danmarks
Radio, så indbygger man en fjernbetjening i alle folks fjernsyn, så man
kan slukke for de udsendelser man ikke vil have folk ser.
.... det er jo ikke censur. DR forhindres jo ikke i at udsende....

Peter

Fra : Wilstrup

Dato : 20-03-06 23:21

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Filteret forhindrer nogen i at se en udgivelse men det forhindrer sådan
> set ikke at nogen kan udgive det. Dermed er det lidt vanskeligt at kalde

Det svarer jo til at man lader Politiken trykke og så brænder det når det
kommer ud af trykken. Naturligvis er der tale om censur. Det er en slags
"skyd først og spørg bagefter".

Når man forhindrer folk i at læse/se de ting, der udgives, og det vel at
mærke er staten der gør det, så ER der tale om censur.
--
Wilstrup

Fra : Troels Vognbjerg

Dato : 21-03-06 07:17

Wilstrup wrote:

> [...]
>
> Når man forhindrer folk i at læse/se de ting, der udgives, og det vel at
> mærke er staten der gør det, så ER der tale om censur.

Jeg kan ikke se hvordan der er tale om stats censur, da det der er sker
er følgende:
1. Politiet anmoder en udbyder om at lukke (eller blokker) en side pga.
tvivlsom indhold. Politiet har ingen dommerkendelse og jeg kan ikke se
at de på nogen måde har tvunget udbyderen til at lukke den.
2. Udbyderen /vælger/ at følge politiet anmodning og lukker siden.

Så hvor i denne processe har staten udøvet censur? (Hvis du spørger mig
så er det udbyderen som har udøvet censur, men de er vel ikke tvunget
til at vise ALT hvad der er på nettet?)
--
From:
Troels Vognbjerg

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-03-06 08:48

Troels Vognbjerg wrote:
> 2. Udbyderen /vælger/ at følge politiet anmodning og lukker siden.
>
> Så hvor i denne processe har staten udøvet censur?

Politikerne har lagt op til at hvis det ikke skete friviligt, ville de
tvinge det igennem. Så hvis man kan undgå at det kaldes censur bare ved
at sige "hvis I ikke selv gør det, så gør vi", så er §77 jo ikke meget værd.

Peter

Fra : Wilstrup

Dato : 21-03-06 20:23

"Troels Vognbjerg" <troels@nospam.kollegie6400.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det udbyderen som har udøvet censur, men de er vel ikke tvunget til at

Jeg tror at Peter Mogensen giver dig et bedre og mere kortfattet svar end
jeg er i stand til - eller læs Morten Bjergstrøms indlæg - også fint.

For mig er spørgsmålet mere politisk end jura, og da det jo ikke er velset
i denne gruppe, vil jeg afstå fra kommentarer yderligere til dit svar.
--
Wilstrup

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-03-06 10:17

> [...]

> sker er følgende:
> 1. Politiet anmoder en udbyder om at lukke (eller blokker) en side

Hvilken hjemmel har politiet til det? Her opstår det første problem.
Politiet skal gå til domstolene og få en dommerkendelse. Hvilket er
nemt hvis de sider de ønsker lukket rent faktisk indeholder
retsstridigt materiale.

> Politiet har ingen dommerkendelse og jeg
> kan ikke se at de på nogen måde har tvunget udbyderen til at lukke
> den. 2. Udbyderen /vælger/ at følge politiet anmodning og lukker
> siden.

Der er tale om frivillig tvang. Det følger klart af det nuværende
politiske klima i den her sag.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 24-03-06 21:16

On Mon, 20 Mar 2006 20:53:22 +0100, "KT"
<knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> wrote:

> [...]
>ikke at nogen kan udgive det. Dermed er det lidt vanskeligt at kalde det

Det er noget ganske forfærdeligt vrøvl.

Ytringsfriheden går nemlig begge veje. Den betyder at du har ret til
at ytre dig, men den betyder lige så vel, at du har ret til at modtage
ytringer og informere dig. Adgang til informationer er nemlig en
forudsætning for, at man kan ytre sig meningsfuldt.

Det var baggrunden for, at det danske forbud mod parabolantenner var i
strid med menneskerettighederne..