Software fra kopisikret CD - en risiko?
Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 20-03-06 11:33

Jeg ville lige spille den nye CD med Randi Laubek i computerdrevet, og af
vanvare kom jeg til at klikke på OK, da der kom et skærmbillede op om, at
man skulle 'opdatere' nogle filer for at kunne spille CD'en. Derefter
startede Windows Installer, og et eller andet program er blevet installeret
på maskinen. Jeg har efterfølgende ledt under 'Tilføj/fjern programmer' for
at få slettet denne installation igen, men programmet optræder
tilsyneladende ikke i listen.

Hvordan kommer man af med dette 'djævelskab' igen? Og udgør et sådant
program en sikkerhedsrisiko?

Venlig hilsen
Erland, Aalborg

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-03-06 11:48

Erland Stig Bredgaard wrote:
> [...]
> på maskinen. Jeg har efterfølgende ledt under 'Tilføj/fjern programmer' for
> at få slettet denne installation igen, men programmet optræder

Det du har købt er ikke en CDDA musik-CD. Du har købt et produkt, der
med vilje er lavet defekt. Du burde henvende dig til forbrugerrådet
eller tilsvarende.
Hvis man er forberedt på det kan det dog nemt rettes op på ved at for
det første undgå at den laver skade og dernæst kopiere musik-data til en
rigtig CD.
Den aktuelle skive man sikkert neutralisere ved at nægte at køre
autorun-filen på skiven. Det gøres så vidt jeg ved ved at holde
shift-tasten nede, når den sættes i en Windows maskine - eller blot ved
ikke at bruge Windows til det.

> Hvordan kommer man af med dette 'djævelskab' igen?

Da du ikke ved hvad den har lavet og hele meningen med sådan noget er at
folk ikke må vide hvad det laver, så er der kun en måde at være 100%
sikker på at slippe af med det - reinstallere.

> Og udgør et sådant
> program en sikkerhedsrisiko?

Ja. - i og med du har installeret software på din maskine du ikke aner
hvad laver, er der altid en sikkerhedsrisiko.
Nogen gange værre end andre. SONY har for nylig vist et glimrende
eksempel på hvad det kan forårsage:
http://www.theregister.co.uk/2005/11/10/sony_drm_trojan/
http://www.schneier.com/blog/archives/2005/11/sonys_drm_rootk.html

Peter

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-03-06 11:50

Erland Stig Bredgaard wrote:
<klip>
> Hvordan kommer man af med dette 'djævelskab' igen? Og udgør et sådant
> program en sikkerhedsrisiko?

Uden at lige vide hvilken form for kopisikring (også kendt som DRM: Digital
Rights Management) den pågældende cd har, så vil mit svar være "ja".
Du bliver dog nok nødt til at diske op med lidt mere informationer om cd'en.
Så kan producenten nok oplyse mere om hvad der er installeret , og hvordan
det evt. fjernes igen.

Prøv at søge på google på sony rootkit , så dukker der et par grumme
eksempler op.

Og så lige min politiske holdning:
Lad være med at køb cd'ere og musikfiler med DRM.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-06 15:04

Den Mon, 20 Mar 2006 11:33:19 +0100 skrev Erland Stig Bredgaard:
> [...]
> tilsyneladende ikke i listen.
>
> Hvordan kommer man af med dette 'djævelskab' igen?

Medmindre nogen ved præcist hvad det drejer sig om, og hvordan man slipper
af med det, er løsningen - som ved alt andet malware: Formater og
geninstaller.

> Og udgør et sådant program en sikkerhedsrisiko?

Som alt andet software du ikke har kontrol over: ja.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-03-06 16:10

> [...]
> vanvare kom jeg til at klikke på OK, da der kom et skærmbillede op om, at
> man skulle 'opdatere' nogle filer for at kunne spille CD'en. Derefter

Prøv en anden gang ikke at bruge administrator kontoen så meget, men
istedet køre dine programmer som en almindelig bruger uden administrator
rettigheder.

> [...]
> på maskinen. Jeg har efterfølgende ledt under 'Tilføj/fjern programmer' for
> at få slettet denne installation igen, men programmet optræder

Prøv at ring til forhandleren eller distributøren.

> Hvordan kommer man af med dette 'djævelskab' igen? Og udgør et sådant
> program en sikkerhedsrisiko?

Hvad står der på CDROM'en eller på coveret angående kopibeskyttelsen?

Prøv at bruge "Søg" til at finde filer fra den dag softwaren blev
installeret. Men hvis softwaren er skjult kan du bruge
http://www.sysinternals.com/Utilities/RootkitRevealer.html

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-03-06 07:13

In article <441ec5aa$0$27591$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Christian E. Lysel wrote:

> Prøv en anden gang ikke at bruge administrator kontoen så meget, men
> istedet køre dine programmer som en almindelig bruger uden administrator
> rettigheder.

VMWare Server er velegnet til sådanne ting. Tag en snapshot. Spil musikken,
evt rip den fra host maskinen, og returner til dit snapshot.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 21-03-06 15:23

"Erland Stig Bredgaard" skrev

> Hvordan kommer man af med dette 'djævelskab' igen? Og udgør et sådant
> program en sikkerhedsrisiko?

Tak for alle hints. Jeg har nu haft ringet til EMI for at høre, hvad
kopisikringen gør ved computeren - og hvordan man afinstallerer den igen.
Den person jeg talte med lagde ansvaret fra sig, "da han kun havde været der
1½ måned" og henviste i stedet til hjemmesiden http://www.emimusic.info,
hvor der under menupunktet "Europa/Danmark" skulle være en beskrivelse af
teknikken bag kopisikringen samt hvordan man kan afinstallere den igen. Jeg
har dog (selvfølgelig?) efterfølgende ledt forgæves efter denne beskrivelse
på den pågældende hjemmeside. Mon nogen af jer er bedre til at dechiffrere,
hvor denne information evt. er på hjemmesiden?

Mvh. Erland

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-03-06 16:01

> [...]
> på den pågældende hjemmeside. Mon nogen af jer er bedre til at dechiffrere,
> hvor denne information evt. er på hjemmesiden?

Den side består af 2 ting:

1) En formular du kan indberette problemer via. ... hvis du tror på de
løser problemet for dig. De vil højst tilbyde dig pengene retur.

2) En masse sludder og vrøvl om hvordan deres "kopisikring" fungerer. De
vil jo helst ikke erkende det faktum at det er umuligt at lave en
indretning, der forhindrer dig i at kopiere en CD uden også at forhindre
dig i at afspille den. De skriver jo bl.a. at deres CD'er ikke kan
afspilles på Linux. Selvfølgelig kan de det. Hvis de kan afspilles i mit
HiFi-anlæg, så kan de også i min laptop. Punktum.
Regn derfor ikke med at det giver nogen som helst form for teknisk
mening, hvad der står på den hjemmeside.

Endelig: Det kan da vel ikke være din opgave som forbruger at gå igennem
alt det bøvl fordi producenten med vilje har fraveget CDDA-standarden og
leveret et defekt produkt, der ovenikøbet udgør en sikkerhedsrisiko.
Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig til forbrugerrådet, eller i det
mindste kræve pengene tilbage.

m.v.h.
Peter Mogensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-03-06 20:27

> [...]
> på den pågældende hjemmeside. Mon nogen af jer er bedre til at dechiffrere,
> hvor denne information evt. er på hjemmesiden?

Der står ikke hvordan softwaren afinstalleres.

De vedkender sig dog indirekte at der bliver installeret software:

Hvorfor fungerer pc-afspilleren ikke på mit arbejde, i et netværk eller
på en anden netværks-pc?

Svar:
Fordi man skal have administratorrettigheder til den lokale pc for at
kunne installere og bruge pc-afspilleren. I et virksomhedsnetværk har
IT-afdelingen sandsynligvis ikke givet dig administratorrettigheder til
din pc, hvorfor pc-afspilleren hverken kan installeres eller bruges.

Ring til EMI igen, og sig der ikke på hjemmesiden står hvordan du
afinstallere softwaren, og du har brug for de leverere oplysningen til
dig.