Spørgsmål ang. atombombe film
Fra : Silver

Dato : 19-03-06 22:40

Davs gruppe.

Jeg er lidt nysgerrig efter hvor mange dokumentar film der findes omkring
atombombesprængninger?.

Jeg har selv en 4 stykker men mangler et sted der beskriver alle de film som
kan købes.

Mvh
Silver.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-06 23:21

Silver <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg er lidt nysgerrig efter hvor mange dokumentar film der findes
> omkring atombombesprængninger?.
>
> Jeg har selv en 4 stykker men mangler et sted der beskriver alle
> de film som kan købes.

Her kan du frit [sic!] downloade en hel del (typisk ret korte)
dokumentarfilm om de mange atombombesprængninger, som USA har lavet
http://www.archive.org/details/movies
(der skal søges lidt, men det er under "Universal NewsReel" eller
"Prelinger Archives", så vidt jeg husker).

Alle film er optaget af den amerikanske regering, så man kan diskutere
om det er "dokumentar"...

Der er bl.a. den berømte "Duck and Cover" film
http://www.archive.org/details/DuckandC1951

--
Jesper Lund

Fra : Silver

Dato : 19-03-06 23:36

> [...]
> http://www.archive.org/details/movies
> (der skal søges lidt, men det er under "Universal NewsReel" eller
> "Prelinger Archives", så vidt jeg husker).

Hehe jeg takker, men det jeg var ude efter er decideret dokumentar film, jeg
nævnte jeg havde 4 stykker det her er disse:

Trinity and Beyond - Følger faktisk næsten alle sprængninger op igennem
tiden - 1t30m

Atomic Journeys - En dokumentar som følger en flok entusiaster som besøger
de gamle ground zero steder hvor der blev testet - 52m

Nukes in Space - Handler om de forsøg USA lavede med test af
atomsprængninger i den øvre atmosfære og i rummet - 53m

Atomic Filmmakers - Handler om de folk som filmede alle testforsøgene og
deres oplevelser, med nye og ikke set før videosekvenser af testene - 46m

Det var mere sådanne dokumentar jeg var ude efter, da jeg er næsten helt
sikker på at de små klip som du nævner alle er taget fra en eller flere af
de film jeg har her.

Var bare nysgerrig om der måske fandtes flere.

Mvh
Silver.

Fra : Peter Heide

Dato : 20-03-06 03:12

Hej Silver,

Jeg har 2 som ikke er på din liste. Har de øvrige du omtaler.

Secret Atomic Bomb Test,
Kazakhstan; USSR 1949 - 1989 26 min
Dokumentar fra UK

Nuclear Test Movies,
Som består af 20 kortfilm fra 1 min op til 20 min pr stk
med fremvisninger af bomberne ,eksplosioner og test
De fleste fra USA

Begge hentet ned fra diverse usenet-grupper såvidt
jeg husker

Personligt har jeg altid godt kunne lide at kigge på
sådan en flot eksplosion. Håber en dag at kunne opleve
det "for real" gerne lidt tæt på hvor jeg bor.

Hvis du har en hurtig FTP kan jeg uploade filmene.

Fra : John Hinge

Dato : 20-03-06 11:32

On 20 mar 2006 Peter Heide was heard to say:

> Personligt har jeg altid godt kunne lide at kigge på
> sådan en flot eksplosion. Håber en dag at kunne opleve
> det "for real" gerne lidt tæt på hvor jeg bor.

Øhm.. Lad mig som udganspunkt sige at hvad angår det rent visuelle
indtryk, altså ildkugle, paddehattesky etc.. Ja så er det da ganske
rigtigt et afsindigt fascinerende syn, men også skræmmende..
Nu er der det ved atomeksplosioner at de tests der ser fotogene ud
faktiskt har det med at forurene ganske meget.. Bland andet derfor
har de store atomvåben magter besluttet ikke at teste den slags
i atmosfæren.. Underjordiske eksplosioner giver allerhøjst en
festlig bobbel på jordoverfladen et øjeblik, hvorefter boblen falder
sammen og efterlader et underligt kraterhul. Ikke særligt fotogent..
Detonationer i stratosfære ser flotte ud, men de folk,
(Altså ikke nogen som bor i stratosfæren, men EMP effekt og ionisering
skaber store forstyrrelser i ganske lang tid på jordoverfladen neden
for det område hvor man detonerede bomben... Hawaii har oplevet en ret
stor strømafbrydelse engang på den konto.. Der er vist også et lille
problem med ozonlaget..) som bor i det
område bliver skidesure, så det er også udelukket..
Det efterlader kun enten at gense de gamle klip, eller at håbe på at
nogen går fra forstanden.. Og det håber jeg da ikke at du håber på..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-06 12:30

John Hinge wrote:
> [...]
> Det efterlader kun enten at gense de gamle klip, eller at håbe på at
> nogen går fra forstanden.. Og det håber jeg da ikke at du håber på..

SPOILERADVARSEL:

Hvis det kun er det rent visuelle, er der en meget lang kæde af
atomeksplosioner i alle størrelser og former under sluttekserne på Dr.
Strangelove, mens Vera Lynn synger "We'll meet again, don't know where,
don't know when ..."

Den sang har ikke været den samme for mig siden ...

Per V.

--
Forslag til ny "Goodwin"-regel: Den, der bruger "Kejserens nye
klæder"-argumentet, har tabt.

Fra : Peter Heide

Dato : 20-03-06 12:36

Det var sådan nærmere lige over på den anden side af Øresund
sådan en paddehattesky ville være et flot syn fra min altan.
..

Hvor man kam se filmklip af detonationer i stratosfæren ? Det har jeg
desværre aldrig haft den fornøjelse af at se.

Kan man eventuelt selv lave en mini-maxi atombombe man kan sætte til
eksplosion ude i kolinihaven. Sådan på størrelse med en olivenplante ?

Fra : Silver

Dato : 20-03-06 21:07

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor man kam se filmklip af detonationer i stratosfæren ? Det har jeg
> desværre aldrig haft den fornøjelse af at se.

De film du har peter lyder VIRKELIG gode!, og ja dem vil jeg meget gerne
have fat i, især den med de 20 forskellige tests lyder som et samlerobjekt
hehe.

Men tror vist jeg selv må rode med de nyhedsgrupper da FTP overhovedet ikke
er min stærke side :S.

Men øh lige for at svare på det her indlæg, du skrev du havde dem jeg havde
nævnt, men i Nukes in Space er det netop i de luftlag (eller mangel derpå)
at der detoneres bomber.

Mvh
Silver

Fra : Peter Heide

Dato : 20-03-06 22:07

Ups. Den må jeg finde. Gik igennem mine atombombe-filer og den var der sgu
ikke.
Var helt sikker på at jeg havde den. Hvor har du den fra ?

Er der i det hele taget nogen eksplosioner deroppe der vil noget i filmen ?

Fra : Silver

Dato : 20-03-06 22:31

> [...]
> Var helt sikker på at jeg havde den. Hvor har du den fra ?
>
> Er der i det hele taget nogen eksplosioner deroppe der vil noget i filmen
?

Taget i betragtning at der ikke er noget luft til at holde eksplosionen
sammen så ser det ret så vildt ud, det eneste jeg undrer mig lidt over er at
de ikke er komplet cirkulære ved detonation når der netop ikke er noget luft
eller andre ting som kan stoppe fremdriften.

Men den film jeg nævnte, Nukes in Space, går direkte efter netop disse tests
og jeg må da selvfølgelig indrømme at de ikke er ligeså facinerende som
ground bursts men det ER jo en atom dokumentar så den skulle jeg osse eje
:).

Nu har jeg prøvet at søge via Emule efter både nuclear test movies og
nuclear test videos, men har ikke fået nogen hits. Hvor var det præcist du
fik de 2 film fra?.

Mvh
Silver.

Fra : Peter Heide

Dato : 20-03-06 23:09

Jeg kan simpelthen ikke huske det. Mener fra en eller anden
usenet-gruppe m. dokumentarfilm eller eDonkey som du selv er inde
på. Men jeg kan sagtens smide dem over i en p2p hvorfra du så kan hive
dem hjem. Det skal så være edonkey2000. Gider ikke have det lorte-
p2p kørende alt for meget i baggrunden.

Fra : Silver

Dato : 21-03-06 18:50

> [...]
> på. Men jeg kan sagtens smide dem over i en p2p hvorfra du så kan hive
> dem hjem. Det skal så være edonkey2000. Gider ikke have det lorte-

Det lyder rigtig godt, jeg henter lige programmet og lærer det at kende
hurtigt, hvis det minder om emule så skulle det nok gå.

Jeg har efterhånden søgt efter andre muligheder og har fundet 3 film som
slet ikke er nævnt her, nemlig Peter Kuran's sidste film i serien der hedder
Nuclear 911 og handler om de ulykker med tests og våben som nærved var ved
at udslette selve usa og lign.

Desuden henter jeg lige i øjeblikket en dokumentar film fra 80'erne om
atomkrig og så en engelsk produktion der hedder Treads som blev udelukket
fra alle tvstationer i england da den udkom. (siger den dig noget?)

Mvh
Silver.

Fra : Mr. D

Dato : 21-03-06 19:03

> [...]
> atomkrig og så en engelsk produktion der hedder Treads som blev udelukket
> fra alle tvstationer i england da den udkom. (siger den dig noget?)

Hvor henter du dem?

simon

Fra : Silver

Dato : 23-03-06 05:35

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor henter du dem?

Emule, men jeg sharer ikke noget så der kan godt gå mange mange dage før det
er færdig, men tålmodighed er en dyd fordi det er næsten de eneste steder
man kan hente sådan noget fra.

Mvh
Silver.

Fra : Peter Heide

Dato : 22-03-06 00:22

Tænker du på denne : http://www.imdb.com/title/tt0059894/

Fra : Silver

Dato : 23-03-06 05:34

> Tænker du på denne : http://www.imdb.com/title/tt0059894/

Nej det var godt nok ikke den der, den jeg mente hed direkte Treads, og nu
da jeg har læst lidt om den har jeg faktisk ejet den på et tidspunkt så den
download er stoppet.

Måske skulle man kigge efter den der, det kan være meget godt at se hvordan
folk havde opfattet en krig ville udvikle sig dengang.

Mvh
Silver.

Fra : John Hinge

Dato : 21-03-06 06:37

On 20 mar 2006 Peter Heide was heard to say:

> Kan man eventuelt selv lave en mini-maxi atombombe man kan sætte
> til eksplosion ude i kolinihaven. Sådan på størrelse med en
> olivenplante ?

Man kan faktisk lave noget i et lille paprør med sortkrudt og
kaffeflødepulver som laver en fin lille paddehattesky.. Og har
den distinkte fordel at det ikke siger bum og ej heller får
tomatplanterne til at mutere og bryde ud i sang..

Fra : Martin

Dato : 20-03-06 13:17

> [...]
> sikker på at de små klip som du nævner alle er taget fra en eller flere af

I et program på Discovery for en del år siden hørte jeg tidligere kameramænd
fra hæren udtale, at de har lavet nogle få men meget flotte optagelser af
atomsprægninger i Nevada's ørken i Cinemascope-format med filmkameraer de
havde lejet i Hollywood. Findes disse optagelser på nogle af dine doku's ?

Hilsen Martin

Fra : Peter Heide

Dato : 20-03-06 13:57

Gad vide om den atombombespræning som Koyaanisqatsi

starter med ikke er een af dem du omtaler ?
http://www.koyaanisqatsi.org/films/k_gallery.php
For det er fandme en afsindig flot optagelse.

Fra : Silver

Dato : 20-03-06 21:11

> [...]
> havde lejet i Hollywood. Findes disse optagelser på nogle af dine doku's ?

Jeg mindes i Atomic Filmmakers at de snakkede om udlån af kameraer fra netop
Hollywood til optagelser af detonationer, før de selv begyndt at producere
deres egne kameraer, men hvilke klip som er i Cinemascope af dem som bliver
vist i filmen er mig ubekendt.

Mvh
Silver.

Fra : Martin

Dato : 21-03-06 13:28

> [...]
> Hollywood til optagelser af detonationer, før de selv begyndt at producere
> deres egne kameraer, men hvilke klip som er i Cinemascope af dem som

Cinemascope er i bredformatet 2.35:1 og har en flot farvegengivelse i
forhold til hvad man ellers ser i dokumentarfilm. Disse optagelser er ikke
til at tage fejl af og burde være letgenkendelige hvis de er vist i Atomic
Filmmakers, men det er måske ikke tilfældet feks. pga. ophavsrettigheder ?

Hilsen Martin

Fra : Silver

Dato : 21-03-06 18:47

> [...]
> Filmmakers, men det er måske ikke tilfældet feks. pga. ophavsrettigheder ?

Siden den film som hedder Atomic Filmmakers osse har undertitlen Behind the
Scenes of Trinity and Beyond så tror jeg faktisk at de BURDE være imellem da
denne film netop omhandler de folk som tog billederne og filmene.

Tænk sig at have haft sådan et job.....der var en af dem som kun havde
misset en testserie fordi han havde fået en lidt for stor dosis stråler
sidste gang, han havde oplevet alle de andre......og levede i 'bedste'
velgående. De nævnte ikke så meget om sygdomme og lign i filmen hehe.

Men jeg vil finde den frem igen og gennemse den, hvis jeg finder nogen som
er flot optaget og meget detaljeret skal jeg nok sige til.

Mvh
Silver.

Fra : Martin

Dato : 22-03-06 11:59

> Men jeg vil finde den frem igen og gennemse den, hvis jeg finder nogen som
> er flot optaget og meget detaljeret skal jeg nok sige til.

Ja, det må du gerne

Hvor har du iøvrigt købt disse doku's henne ?

Hilsen Martin

Fra : Silver

Dato : 23-03-06 05:36

"Martin" <no@spaminvalid.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det må du gerne
>
> Hvor har du iøvrigt købt disse doku's henne ?

Emule.

Mvh
Silver.

Fra : Peter G

Dato : 23-03-06 21:16

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> Det efterlader kun enten at gense de gamle klip, eller at håbe på at
> nogen går fra forstanden.. Og det håber jeg da ikke at du håber på..

Årh hvad. Hvem kan se forskel på George Bush og Martin Sheen i "The Dead
Zone"?
Hallelujah!

--
M.v.h. Peter.
"Personlig ser jeg med stor tilfredshed på den udvikling, offentliggørelsen af

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 01:52

Halløj,

> [...]
> atombombesprængninger?.
>
> Jeg har selv en 4 stykker men mangler et sted der beskriver alle de film

Jeg faldt over de her fire kompilationer:

http://www.5minutestolive.com/2D/lifeinatomic1.htm
http://www.5minutestolive.com/2D/lifeinatomicage2.htm
http://www.5minutestolive.com/2D/lifeinatomicage3.htm
http://www.5minutestolive.com/2D/lifeinatomicage4.htm

Der er vist et stort overlap ift. hvad man kan hitte via archive.org, men
det er da et fingerpeg.

Hvad angår forretningen: De har jo - som du uden tvivl kan afgøre ved
selvsyn - kun virkelig obskure ting, men jeg har købt et par skiver hos
dem engang, og de dukkede fint op og alting....

--
Kristian
http://www.hammerhaj.dk

Fra : Silver

Dato : 20-03-06 02:40

"Kristian" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvsyn - kun virkelig obskure ting, men jeg har købt et par skiver hos
> dem engang, og de dukkede fint op og alting....

Hold da op...dem har jeg sgu aldrig set før, de ser da ganske interessante
ud, og det er da et plus at du selv har haft gode oplevelser med dem.

Takker :)

Mvh
Silver.

Fra : Mr. D

Dato : 20-03-06 16:11

> Davs gruppe.
>
> Jeg er lidt nysgerrig efter hvor mange dokumentar film der findes omkring
> atombombesprængninger?.

Kan den her bruges?

NNF

Neighborhood Nuclear Superiroity