Kød over grænsen
Fra : Gunnar007

Dato : 19-03-06 15:24

Turen til Norge via Sverige ligger for døren.

Er der nogle specifikke regler for det kød vi må have med,
nu da der er fugleinfluenza i eurpoa !

Hilsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 19-03-06 18:16

Det ser ikke sådan ud =>
http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=44766&epslanguage=NO

DFDS summerer op:

Til Norge:
Personer over 20 år (fravær på minst 24 timer) kan medbringe:
1 liter sprit (over 22%)
1 liter hetvin eller 1 liter bordvin
(Hvis man ikke medbringer sprit: 2 liter hetvin eller bordvin)
2 liter øl
200 sigaretter eller 250 g tobakk
10 kg kjøtt og meierivarer
Det kan totalt innføres varer for NOK 6.000,-
Ved fravær under 24 timer er verdigrensen NOK 3.000,-
Personer over 18 år (under 20 år) kan ikke medbringe 1 liter sprit

Ellers spørg nordmændene på no.fritid.reiser

Inger

Fra : Gunnar007

Dato : 19-03-06 19:58

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:441d91d9$0$27621$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det ser ikke sådan ud =>
> http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=44766&epslanguage=NO
>
> DFDS summerer op:
Tak Inge

Men jeg tvivler på at dfds opdaterer deres regler løbende med
fugleinfluenzaen breder sig.

Men på den svenske told's hjemmeside finder jeg en del af svaret..
Kylling må kun indføres fra visse lande, der i blandt danmark (endnu)

Grunden til jeg spørger er at sidst jeg tog turen, var der mund og klov ysge
i DK
Al klovdyrs kød var forbudt, derfor havde jeg fyldt minifyrseren op med
kylling og kalkun.
Svenskerne valgte så på min indrejse dag at slærpe reglerne, så de to alt
min fronse mad.
Øv. Det er blot det jeg gerne vil undgå denne gang.

Hilsen G

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-06 11:08

Den Sun, 19 Mar 2006 19:57:38 +0100, skrev Gunnar007 :

> Svenskerne valgte så på min indrejse dag at skærpe reglerne, så de to alt
> min fronse mad.
> Øv. Det er blot det jeg gerne vil undgå denne gang.

Så ville jeg kontakte de svenske/norske toldmyndigheder dagen inden jeg
rejser. Et tilfældigt svar her i NG'en afhjælper jo ikke dit problem.

--
Kent Oldhøj

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-03-06 22:49

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i melding

> Så ville jeg kontakte de svenske/norske toldmyndigheder dagen inden jeg
> rejser. Et tilfældigt svar her i NG'en afhjælper jo ikke dit problem.

http://www.mattilsynet.no/fugleinfluensa/reisende

" Det er forbudt å innføre fjørfe eller fjørfeprodukter fra land utenfor
EU/EØS som har utbrudd."

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Gunnar007

Dato : 21-03-06 11:56

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> http://www.mattilsynet.no/fugleinfluensa/reisende
>
> " Det er forbudt å innføre fjørfe eller fjørfeprodukter fra land utenfor
> EU/EØS som har utbrudd."

Tak Asle.. Men vi er dog EU, så selvom vi har fugleinfluenzaen, må jeg gerne
tage kød med ind fra fugle !

Hilsen G

Fra : Jan

Dato : 21-03-06 21:51

Tue, 21 Mar 2006 11:55:35 +0100, "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>;
<441fdba2$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Tak Asle.. Men vi er dog EU, så selvom vi har fugleinfluenzaen, må jeg gerne
>tage kød med ind fra fugle !

sådan kan det se ud;
måske, inden I rejser, så skal hele vognen og samtlige rejsende
desinficeres (1) når i kommer i land i Sverige, og (2) når I krydser den
svensk/norske grænse
(og vi, der skal til Sydslesvig om en uge...)

Nej, tjek lige <http:/www.toll.no>, <http://www.mattilsynet.no>, og
<http://www.tullverket.se> inden I rejser (der står i dag en meddelelse
om importforbud for fjerkræ:
<http://www.tullverket.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=153&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFindSV%2Ecfg&host_id=42&page_id=1048576&query=f%C3%A5gel&hiword=f%C3%A5gel+F%C3%A5GELN+F%C3%A5GELNS+>
(intet forbud mod import fra Danmark den 20. marts))
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Jan

Dato : 22-03-06 08:38

Sun, 19 Mar 2006 19:57:38 +0100, "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>;
<441da9a1$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk>; <dk.fritid.rejse>:

> [...]
>min fronse mad.
>Øv. Det er blot det jeg gerne vil undgå denne gang.

Altså, det er jo også en metode, for at undgå at kød og andre medbragte
fødevarer inddrages på grænsen:
Tag hellere penge med; det rygtes fra gode kilder, at forretningerne i
Sverige og Norge også har kød og anden mad av de forskelligste slags. Så
er der bedre plads i bilen til andre ting, I vil have med
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-03-06 09:47

Den Wed, 22 Mar 2006 08:38:01 +0100, skrev Jan :

> Tag hellere penge med; det rygtes fra gode kilder, at forretningerne i
> Sverige og Norge også har kød og anden mad av de forskelligste slags.

Da vi før i tiden tog på skiferie i Norge, havde vi altid proviant med.
Det var der flere grunde til:

1) Middagsretter kunne forberedes hjemmefra, så vi havde mere tid til
ski,
2) Vi slap for at køre de 30 km fra vores ensomt beliggende hytte til
nærmeste handelsby,
3) Dagligvarekøb i Norge var/er en luxus forbeholdt de få.

Jeg husker stadig da jeg på en tankstation så en pakke pølser til 116,-
kr. Og en kvart(!) agurk i et supermarked til 10,- kr.

--
Kent Oldhøj

Fra : Asle Bjerva

Dato : 22-03-06 11:31

> [...]
>
> Jeg husker stadig da jeg på en tankstation så en pakke pølser til 116,-
> kr. Og en kvart(!) agurk i et supermarked til 10,- kr.

Mat er dyrt i Norge, men ikke om du velger en av de vanlige supermarkeder.
Fikk en overraskelse sist jeg var i Danmark, enkelt varer er DYRERE hos
dere, brød for eks. !
Hvis du vil handle på en bensinstasjon, må du være forberedt på tilnærmet
"ågerpriser", men slik er det jo også i Danmark !
Det er forskjell på Brugsen og Shell !
En annen sak er at det ofte er tilbudspriser på kjøtt, og at prisforskjellen
mellom dansk og norsk pris ikke lenger er så stor.
Enkelte varer som for eks. bacon er mye billigere i Danmark (men enda
billkigere på grensebutikkene i Sverige (for eks. Svinesund).
Der man kan spare mye er på Øl, vin og sprit, samt tobakk, men det er jo
ganske begrensede kvoter på det....

Fra : Gunnar007

Dato : 22-03-06 19:30

> Mat er dyrt i Norge, men ikke om du velger en av de vanlige supermarkeder.
> Fikk en overraskelse sist jeg var i Danmark, enkelt varer er DYRERE hos
> dere, brød for eks. !

Enig med Atle, vi skal kun have kød med, da resten ikke er specielt dyere i
norge.
1½ coca cola er billigere i en norsk spar, end i netto.
Sådan er det faktisk med mange ting.

Så det er kun for at have kød med, jeg er for nærrig til at give 50 kr for
400 gr Kjøttdei (19 %), når mit hakket oksekød koster 35 kr. kiloet (6 %)

Hilsen G