Hævet bede hvilken type træ ?
Fra : Paulsen

Dato : 18-03-06 14:03

Hej

Vi skal til at ændre lidt på haven, og lillemor ønsker hævede bede med
granit skærver imellem.

Hvilken type træ vil være det bedste til at lave disse "kasser" i ?

Vh
Carsten

Fra : Martin Bak

Dato : 18-03-06 14:58

"Paulsen" <c.d.paulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi skal til at ændre lidt på haven, og lillemor ønsker hævede bede med
> granit skærver imellem.
>
> Hvilken type træ vil være det bedste til at lave disse "kasser" i ?

Træ i jordkontakt vil uanset hvilken træsort du vælger, have en begrænset
levetid.

Teknologisk institut har en mening om levetid for forskellige træsorter:

http://vot.teknologisk.dk/14398,2

Martin

Fra : Max

Dato : 18-03-06 15:42

Hej Carsten

> Hvilken type træ vil være det bedste til at lave disse "kasser" i ?

Jeg vid et ikke, men jeg lavede for 17 år siden et højbed af nogle
almindelige trykimprægnerede 4x4 stolper og uhøvlede brædder.
De blev malet med noget Demidek træbeskyttelse og indvendig
beklædt med sort ensilageplast. For to år siden fjernede jeg dette
højbed og der var træet stadigvæk helt på toppen.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 10:56

> [...]
> granit skærver imellem.
>
> Hvilken type træ vil være det bedste til at lave disse "kasser" i ?

Vi har lavet kasser af lærketræ, da det holder ca. 10 år, måske mere, og så
også med granitskærver omkring, som du også har tænkt på. Vi valgte
lærketræ, da det er naturprodukt og holder ok tid.

Brug ikke trykimpræn.træ, da det er gift til jorden, da nogle mener det kan
sive ud, og ja, så kan man kan jo lige så godt lade være med at bruge det,
når der er alternativer.

Fleste bruger lærketræ fandt jeg ud af, da jeg ville lave bedene sidste år.

/Walther

Fra : Gunnar007

Dato : 19-03-06 12:24

"Walt" <dududududaj> skrev i en meddelelse
Klip en masse tekstm for at komme til mit spørgsmål.

> Vi valgte lærketræ, da det er naturprodukt

Øhh. Er der noget træ som ikke er et naturprodukt ??

Hilsen G

Fra : TT

Dato : 20-03-06 15:25

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> "Walt" <dududududaj> skrev i en meddelelse
> Klip en masse tekstm for at komme til mit spørgsmål.

> Øhh. Er der noget træ som ikke er et naturprodukt ??
>
> Hilsen G

Ja da, kemisk træ fra Borup

-TT

Fra : ozio

Dato : 19-03-06 20:17

Hvad med at beklæde indersiden med eternitbrædder, de er vist meget holdbare
og ikke giftige?

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 17:08

Du skal bruge lærketræ. Det har vi brugt til vores såkasser. Lærketræ er
naturprodukt. Ingen gift. Udemærket holdbarhed, ca. 10-15 år.

Brug IKKE trykimprægneret træ, da det jo er gift til jorden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-06 01:25

Walt wrote:

> Brug IKKE trykimprægneret træ, da det jo er gift til jorden.

Jeg har da aldrig observeret problemer i forbindelse med trykimprægneret
træ. Hverken ved hegnsstolper eller hævede bede. Planterne omkring stolper
og i bede gror helt fint.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Gartnermorten

Dato : 21-03-06 18:02

Du kan bruge egeplanker eller robenia der har en levetid der langt overgår
lærk.

V.h. Morten