Fra Flytte Lejlighed
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-06 13:33

Hej.

Vi har opsagt vores lejlighed, den 30 januar. Vi flytter her i påsken
(14 april).
Da vi havde meget bøvl med at få udlejer til at underskrive vores
opsigelse, er vi bange for at vi også får en del bøvl med fraflytningen.
Hvordan skal vi forholde os korrekt mh. til alt
Vi har prøvet at kontakte udlejer flere gange, for at hører med
aflevering af nøgler, huseftersyn osv. Men han svare ikke tilbage på
efterlagte telefonsvare beskeder.

Vi bor i en 66 kvm lejlighed, som da vi overtog, så herrens ud. Vi satte
den selv istand (Male, tapeser osv.) Så det står i vores kontrakt, at
lejligheden ik skal istand sættes ved fraflytningen. Så vi går ud fra,
vi bare kan flytte fra den, og få vores fulde depositum tilbage? Hvornår
skal vi have depositumet retur? Vi skulle jo betale depositumet, inden
vi fik udleveret nøglen. Skal det så tilbage betales inden han får
nøglen, eller hvordan?
Hvad med varme og EL aflæsningen? Skal vi ringe til EL selvskabet og
fortælle at vi flytter, og skal vi bestille en varmeaflæsningen af
radiatore?

Andre ting, som jeg har overset?

/Kim

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-06 13:40

Kim Sørensen <Igen_Skriv_i_gruppen_for_at_faa_min_mail@dk> wrote:

> [...]
> opsigelse, er vi bange for at vi også får en del bøvl med
> fraflytningen. Hvordan skal vi forholde os korrekt mh. til alt

Til at starte med: om udlejer underskriver opsigelsen eller ej er
fuldstændig ligegyldigt. Det afgørende er at opsigelsen er kommet frem
(afleveret) til udlejeren.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-06 14:37

Jesper Lund wrote:

> Til at starte med: om udlejer underskriver opsigelsen eller ej er
> fuldstændig ligegyldigt. Det afgørende er at opsigelsen er kommet frem
> (afleveret) til udlejeren.

Ja, det har jeg gjort.
Men jeg skal vel have et dokumentation på at han har modtaget den?!?
Enten ved at sende en som rekomanderetbrev, eller ved at få ham til at
skrive en under..

Fra : Jubii

Dato : 18-03-06 15:44

On Sat, 18 Mar 2006 14:37:17 +0100, Kim Sørensen
<Igen_Skriv_i_gruppen_for_at_faa_min_mail@dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Ja, det har jeg gjort.
>Men jeg skal vel have et dokumentation på at han har modtaget den?!?
>Enten ved at sende en som rekomanderetbrev, eller ved at få ham til at
>skrive en under..

Ja vigtige dokumenter, såsom opsigelser, sendes normalt som alm. brev og
samtidigt som anbefalet. At få en underskrift er at gå en tand videre, men du
har gjort det rigtige under alle omstændigheder.

Korrekt procedure:

§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes,
skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden
herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er
bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af
udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

Stk. 2. Lejeren skal senest 8 dage før fraflytning opgive den adresse, som
meddelelser, herunder indsigelser efter § 98, kan sendes til.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal
udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til
at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at
deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en
fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende
sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om
udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

Hvor i står i den situation at udlejer ikke vil foretage flyttesyn kan tolkes
forskelligt, og jeg kan ikke se udlejer har pligt til at foretage flyttesynet,
men tolker så videre at udlejer dermed har tabt alle krav på indehold af
depositum og at en opgørelse under alle omstændigheder skal være kommet frem til
jer før der er gået mere end 2 uger fra fraflytningsdagen.

Ovenstående fordi der ikke står noget i jeres kontrakt om at i skal fraflytte 14
dage før egentlig flyttedag på grund af istandsættelse fra udlejers side.

Hvis i ikke inden 8 dage før flyttedag (14 apr.) hører om flyttesyn kunne i
sende et brev og et anbefalet hvor i fortæller udlejer at i står til rådighed
for flyttesyn den og den dato mellem kl x og y.

Nøgler, hmm, skal i have en kvitering eller kan i blot smide dem på
køkkenbordet? Eller kan i give dem til en nabo og få en kvitering af dem og
henvise til naboen hvis der opstår problemer?

Det første kræver at i ikke låser døren, den anden at i skriver en seddel om
nabo og hænger den på døren (udvendigt).

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-03-06 15:44

"Kim Sørensen" <Igen_Skriv_i_gruppen_for_at_faa_min_mail@dk> skrev i en
meddelelse news:441bfe17$0$180$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Hvad med varme og EL aflæsningen? Skal vi ringe til EL selvskabet og
> fortælle at vi flytter, og skal vi bestille en varmeaflæsningen af

Hvad med aflæsning af vandforbrug?
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-06 18:50

> Hvad med aflæsning af vandforbrug?
> Hilsen Matthias

Tror jeg ikke vi har. Er faktisk ikke helt sikker, men tror, vi har
fælles vandforbrug (koldt vand), med alle andre i ejendommen, og ikke
betaler noget der til.

mvh
Kim

Fra : Per

Dato : 18-03-06 20:30

"Kim Sørensen" <Igen_Skriv_i_gruppen_for_at_faa_min_mail@dk> skrev i en
meddelelse news:441c4850$0$99986$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Tror jeg ikke vi har. Er faktisk ikke helt sikker, men tror, vi har fælles
> vandforbrug (koldt vand), med alle andre i ejendommen, og ikke betaler
> noget der til.

Der skal sidde en vandmåler i hver lejlighed, hvis i har en sådan - foto af
et her
http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/Vandx_varme_og_el/erhverv_vand/borger_vandforbrug/vandmaaler

vh Per

Fra : Rea721

Dato : 18-03-06 20:40

I news:441c5f50$0$38674$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Per følgende tekst:

> Der skal sidde en vandmåler i hver lejlighed, hvis i har en sådan -

Hvad mener du egentlig?

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 08:41

Per wrote:
> [...]
> meddelelse news:441c4850$0$99986$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
> Der skal sidde en vandmåler i hver lejlighed, hvis i har en sådan - foto af

Har vi. Troede kun den var til varmvandsforbruget.
Synes nemlig ikke den tæller rundt, når jeg bruger koldt vand.

Mvh
Kim

Fra : Jubii

Dato : 19-03-06 12:32

On Sun, 19 Mar 2006 08:41:18 +0100, Kim Sørensen
<Igen_Skriv_i_gruppen_for_at_faa_min_mail@dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Har vi. Troede kun den var til varmvandsforbruget.
>Synes nemlig ikke den tæller rundt, når jeg bruger koldt vand.

Du har endnu en gang ret i dine formodninger.
Varmt vands-målere indgår i varmtvand reglerne i lejeloven.

koldt vand har sine egne regler.

§ 46 j. Leverer udlejeren vand, kan beboerrepræsentanterne eller et flertal af
lejerne kræve, at fordeling af udgiften til vand fremtidig skal ske på grundlag
af forbrugsmålere. Betaling for vand efter forbrugsmålere kan ikke indeholdes i
lejen. Udlejeren kan kræve sine udgifter til lejerens forbrug refunderet.

Stk. 2. I vandregnskabet kan udlejer medtage samtlige udgifter til betaling for
vand, herunder vand- og vandafledningsafgifter. Vandregnskabsåret fastsættes
således, at det svarer til det, udlejeren afregner efter i forhold til kommunen
eller vandværket. Udlejeren kan dog beslutte, at vandregnskabsperioden skal
følge varmeregnskabsåret, jf. § 39. Rabatydelser og lign. skal godskrives
regnskabet.

Stk. 3. Udgifter som følge af overgang til betaling for vand efter
forbrugsmålere efter stk. 1 betragtes som forbedring.

Stk. 4. Beslutninger efter stk. 1 kan gennemføres med 6 ugers varsel og inden
for en periode, der må anses for rimelig i forhold til omfanget af den samlede
forbedring. Lejen nedsættes samtidig med et beløb, der svarer til vandudgiften i
det seneste regnskabsår.

Stk. 5. Udlejeren kan modsætte sig gennemførelse af en beslutning efter stk. 1,
såfremt udlejeren kan godtgøre, at gennemførelsen ikke kan anses for at være
rimelig og hensigtsmæssig.

Stk. 6. Lejerens bidrag efter stk. 1 er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf.
§ 93, stk. 1, litra a.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-03-06 18:03

"Per" <Per@z.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal sidde en vandmåler i hver lejlighed, hvis i har en sådan - foto
> af et her

Nej, det skal der ikke.
Individuel afregning af forbrugsvand er ikke et lovkrav, men det er svjh. et
krav at der opsættes målere til individuel afregning ifbm. offentligt
støttet renovering under byfornyelsesloven.
Hint: Prøv at kigge under menupunktet 'Individuel afregning' på Århus'
kommunes hjemmeside.

/Per