ATAG gaskogeplade købt i Holland
Fra : Anders H.

Dato : 17-03-06 20:02

Jeg overvejer at købe en ATAG gaskogeplade i Holland, da det er halv
pris der. Kan man bruge den herhjemme til bygas i København?

Jeg tænkte, at man vel blot skulle skifte dyserne.

/Anders

Fra : Mogens...

Dato : 17-03-06 20:18

"Anders H." <spamFJERNDETTE@kanten.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at købe en ATAG gaskogeplade i Holland, da det er halv pris
> der. Kan man bruge den herhjemme til bygas i København?
> Jeg tænkte, at man vel blot skulle skifte dyserne.

Dyserne er eet - noget andet godkendelsen!
Den skal have en godkendelse for brug i DK...

Fra : Anders H.

Dato : 19-03-06 12:13

Mogens... wrote:

> "Anders H." <spamFJERNDETTE@kanten.dk> skrev i en meddelelse

> Dyserne er eet - noget andet godkendelsen!
> Den skal have en godkendelse for brug i DK...

Jeg ved at sådanne særlige godkendelser for DK for manges vares
vedkommende er forbudte iht. EU-lovgivningen. Er du sikker på, at det er
tilfældet?
Selvom at dette skulle være tilfældet, er der så nogen rent
praktiske/tekniske forhindringer for, at det skulle kunne lade sig gøre?

/Anders

Fra : Mogens...

Dato : 19-03-06 21:31

> [...]
> Selvom at dette skulle være tilfældet, er der så nogen rent
> praktiske/tekniske forhindringer for, at det skulle kunne lade sig gøre?

Normalt tester fabrikken gaskogetoppen og indhenter CE-godkendelsen.
Denne klæbes på apparatet således, at man har syn for sagen. Det for-
langer man for apparater, anvendt til bygas i Kbh.

Om ATAG har de rette dyser til det nævnte apparat, anvendt under
danske forhold inkl. en tilladelse, ved ATAG - spørg dem om det...

Fra : Kim S

Dato : 18-03-06 10:41

> [...]
> der. Kan man bruge den herhjemme til bygas i København?
>
> Jeg tænkte, at man vel blot skulle skifte dyserne.

Spørg Kbh. Energi:
http://www.ke.dk/portal/page?_pageid=55,74926&_dad=portal&_schema=PORTAL

Mvh, Kim

Fra : pfa

Dato : 02-04-06 23:10

Har selv haft det samme oplevelse med en Neff komfur.

Neff er et firma som er ejet af Bosch Siemens men ikke sælge si DK.

Hel installations spørgsmål ligger i lidt af en gråzone da EU siger klart at
man gerne må brug en CE godkendt varer i alle medlemstat lande. Iøvrigt er
Tysk Bygas , og stort setalle bygas i europa det samme (samme dyser) som i
DK.
Fidusen er at få apparat installeret af en autoriseret VVS og sådan har man
fundet hullen i den dansk lovgivning.

Held og Lykke!

Fra : MK

Dato : 03-04-06 18:39

"pfa" <pelumi@mentis.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv haft det samme oplevelse med en Neff komfur.
> Neff er et firma som er ejet af Bosch Siemens men ikke sælge si DK.

Jep

> [...]
> man gerne må brug en CE godkendt varer i alle medlemstat lande.
> Fidusen er at få apparat installeret af en autoriseret VVS og sådan har

Nope - det skal ha' en godkendelse, der også omhandler DK.
S den label, der er på "apparatet"