afkalkning af vaskemaskinen
Fra : johny møller

Dato : 17-03-06 19:50

Hejsa.

Jeg har hørt at man afkalker sin vaskemaskine, med eddike.

Er det rigtigt og hvordan gør man det, skal det hældes i hvor man normalt
kommer skyllemiddel i ?

mvh
johny

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 17-03-06 20:19

johny møller fik sine fingre den 17 mar 2006 til at fremtrylle
følgende i dk.fritid.hus-og-have:

> Hejsa.
>
> Jeg har hørt at man afkalker sin vaskemaskine, med eddike.
>
> Er det rigtigt og hvordan gør man det, skal det hældes i hvor man
> normalt kommer skyllemiddel i ?

Både ja og nej.

Hvorfor ikke bare gå i matas, og købe noget Citronsyrer. Eller hvis du
kan finde miele's afkalker, som indeholder Citronsyre og maleinsyre,
som renser og plejer din maskine. Derudover kan man med fordel, smide
ca. 2 spsk. fulde Hexafosfat i sammen med sæben, ved tøjvask. Det
holder kalken nede, og sørger for at din lugebælg ikke bliver dårlig.
Samtidig kan man også vaske en 90 Grader minimum 2 gange om mnd.

Fra : Mogens...

Dato : 17-03-06 20:22

"apollo14 aka Kenneth Rugaard" <apollo14dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Både ja og nej.
> Hvorfor ikke bare gå i matas, og købe noget Citronsyrer.

De sidste mange år har vi privat brugt "minus kalk"

Fra : johny møller

Dato : 17-03-06 21:43

Okey. er det noget man tilsætter under en vask?

takker for de gode svar :)

Fra : Mogens...

Dato : 17-03-06 21:58

"johny møller" <hauge@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Okey. er det noget man tilsætter under en vask?

Ja, det er noget, man hælder i vaskepulveret...

Fra : johny møller

Dato : 17-03-06 20:20

takker for svaret. jeg prøver matas :)

Fra : Ann

Dato : 18-03-06 12:39

Hej Johnny

som jeg forstår dit spørgsmål bruger du ikke afkalkningsmiddel hver
gang du vasker.

Jeg vil anbefale, at du køber Hexafosfat og bruger det som
vejledningen foreskriver.

Jeg bruger et afkalkningsmiddel hver gang jeg vasker (bor i et område
med meget kalkholdigt vand) - det kan enten være Minus Kalk eller div.
tabletter købt i enten ALDI eller LIDL.

Fordelen skulle være at maskinen ikke bliver så tilkalket og så
sparer jeg også på vaskepulveret ved hver vask, idet man iflg.
diverse doseringsvejledninger kan "nøjes" med at bruge mindre
vaskepulver hvis man samtidig anvender et afkalkningsmiddel.

Jeg bruger stort set aldrig skyllemiddel og mener ikke, at mit tøj har
kalkskjolder selv om det bliver vasket tit.

med venlig hilsen
Ann

Fra : Ove Thomsen

Dato : 20-03-06 08:09

> Jeg har hørt at man afkalker sin vaskemaskine, med eddike.
>
> Er det rigtigt og hvordan gør man det, skal det hældes i hvor man
> [...]

Hvorfor ikke starte med at finde ud af om det i det hele taget er
nødvendigt? En opringning til dit lokale vandværk kan hurtig give dig det
svar eller sagt på en anden måde, ned mindre du bor i et område med et
meget højt kalkindhold er det spild af tid at afkalke en vaskemaskine. Jeg
ved godt de siger det i den der reklame for .......... nå ja en afkalker
til vaskemaskiner .

De er måske LIDT interesserede i at få folk til at bruge deres hundedyre
produkt uanset om du har brug for det eller ej. Jeg har også snakket med
vaskemaskinereparatører og jeg har ikke hørt en af dem sige at kalk på
varmelegemer er en væsentlig nedbrudsgrund, tværtimod har jeg hørt et par
stykker fortælle om vaskemaskiner der brød sammen efter at være blevet
afkalket. Lidt kalk beskytter faktisk.

Normal levetiden på en vaskemaskine ligger mellem 5 og 10 år og hvis du bor
i et område med "normalt" vand vil kalk ikke spille nogen rolle i din
vaskemaskines levetid.

RENT BORTSET fra det hvis du endelig vil afkalke så brug eddike, det er
meget billigere end de specialmidler der findes og mindst lige så
effektiv.Du skal bruge ½ - 1 deciliter, igen afhængig af kalkindholdet
(ring nu til vandværket). Hæld det ind i tromlen og start maskinen på et
almindeligt vaskeprogram. Når den er kørt færdig er eddiken også ude.