Armand skrev i meddelelsen ...
>I gode gamle dage blev hele mekanikken (knast/knastfølger +
>knastfølger/stødstang + Stødstang/vippearm + vippearm/ventilstamme) slidt
>således at der med tiden blev større spillerum!
Der kan ikke generaliseres om dette, desværre er mine mc-erfaringer på det
punkt på maskiner der alligevel i praksis måtte adskilles indenfor
ventilserviceintervalerne.
Men OT, Opel 1100 motoren blev ganske rigtigt
løsere i ventilmekanikken, (som i øvrigt var en rigtig minimalkonstruktion),
hvorimod skodamobilet, (med rigtige stødstænger, og lejrede vippearme),
faktisk over en periode på 50.000 Km. udligner spillerummet. :-/
>På OHC-motorer, der nødvendigvis bruger halvstore vippearme, er det
>ligeledes et forstørret spillerum man justerer for!
Dette slid kan kun være to steder, på fladen knasten træder på, og
vippearmens lejring. Det lyder temmeligt skummelt at disse to flader skulle
slides så meget at de ud over at optage ventilens slid á ca. 5/100 over
50.000 Km, endog skulle blive løsere. Men igen, jeg har ingen personlig
langtidserfaring med vippearms OHC, de cykler har altid forladt mig inden
erfaring kunne opbygges.
>Tidens trend er DOHC med mikro-vippearme og shims, hvis berettigelse ikke
>blot er i det servicevenlige, men også p.g.a. "mellem-løsningen" á
>vippearms-slitage der matcher ventil/-sædets nedslidning, således at
>justering skulle holde længere :-|
Arhh mon, Jeg tror simpelthen ikke på så meget (normalt)slid på netop de få
flader. Men mon ikke snart de små vippearme får hydraulisk understøtning som
på biler, så er justerproblematikken jo helt aflivet.
Når et ventilsæde, og ventil, kan slides så "meget" som faktisk er
tilfældet, så er det jo fordi at har det så varmt som de har det, værst for
udstødningsventiler, som i praksis slides med dobbelt hastighed. Og smøring
er der jo intet af.
mvh
Orla