Ram: 512 bliver det et must
Fra : Bjarne K.

Dato : 17-03-06 13:03

Er der noget ude i horisonten (nye spill eller andet), der gør at man SKAL
købet et grafikkort med 512mb ram, eller kan det gå an med 256mb lidt endnu.

Bjarne K.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 17-03-06 14:04

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> Er der noget ude i horisonten (nye spill eller andet), der gør at man SKAL
> købet et grafikkort med 512mb ram, eller kan det gå an med 256mb lidt
> endnu.

Der er ikke engang noget på markedet i dag som SKAL have 256MB for at køre,
så mon ikke du roligt kan regne med at 512MB ligger et godt stykke ude i
fremtiden.

Du kan selvfølgelig ikke køre alt i super max ultra kvalitet, men i lavere
indstillinger skulle der ikke være problemer.

Mvh Martin.

Fra : Bruno

Dato : 17-03-06 16:17

Martin Sinkjær wrote:
> [...]
>
> Du kan selvfølgelig ikke køre alt i super max ultra kvalitet, men i lavere
> indstillinger skulle der ikke være problemer.

Helt enig. Faktisk er det overraskende hvor lavt det gennemsnitlige
hardware niveau er, ihvertfald hvis man skal lægge noget i den her:

http://www.steampowered.com/status/survey.html

(Bemærk at ram statistikken er lidt misvisende, eksempelvis skal 1.5 til
1.99 GB nok forstås som 1.5+ til 2.0 GB. Ligesom der selvfølgelig er
tale om GB og ikke Gb!)

Noget andet der kan undre på oversigten er hvor mange som nøjes med
1024*768 og ligeldes hvor mange der kører 60 Hz på CRT skærme, det
sidste må nærmest være lig en frivillig hovedpine.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 19:29

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> Noget andet der kan undre på oversigten er hvor mange som nøjes med
> 1024*768 og ligeldes hvor mange der kører 60 Hz på CRT skærme, det sidste
> må nærmest være lig en frivillig hovedpine.

60Hz = hovedpine - hvor har du det fra?

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 19-03-06 21:59

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
> 60Hz = hovedpine - hvor har du det fra?
Sikkert fra hans egen erfaring, der er meget forskel på folks øjne. Nogle
kan ikke se forskel på en skærm med 60Hz og en med fx 85Hz, men for andre er
der en kæmpe forskel.
Du har vel set reklamer for såkaldte flimrefrie 100Hz TV, i modsætning til
de almindelige 50Hz flimrekasser.
Hvis jeg sidder foran en 60Hz skræm så kan jeg tydeligt se hvordan billedet
flimrer og der går ikke længe før jeg kan mærke det i øjene, at de bliver
anstrengte og "ømme" eller hvad man skal sige.
Jeg har også flere gange været til netparty, hvor jeg har bedt min sidemænd
om de ikke ville være rare at sætte deres skærme til at opdatere med mere
end 60Hz, fordi at det generende for mig at have den flimrende, selvom jeg
ikke ser direkte på deres skærm, så kan jeg stadig fornemme det i mit
periferisyn.
De folk kan som regel ikke selv se forskel, men da de kan se at jeg tydeligt
kan, så plejer de at være rare og føje mig.

Billeder der er i bevæglse eller er mørke kan jeg dog ikke rigtig se den
store forskel på, så det er mest i windows at problemet er.
Problemet eksisterer ikke med lcd skærme og det er da også helt sikkert at
jeg aldrig vel gå tilbage til en crt efter at have vænnet mig til lcd skærm,
da den er meget mere behagelig at sidde ved.

Mvh. Martin.

Fra : Zen

Dato : 17-03-06 15:23

On Fri, 17 Mar 2006 13:03:12 +0100, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

>Er der noget ude i horisonten (nye spill eller andet), der gør at man SKAL
>købet et grafikkort med 512mb ram, eller kan det gå an med 256mb lidt endnu.

Noget du skal lægge mærke til derimod er, om kortet understøtter
DirectX 9.

For i Windows Vista bliver alt til vektorgrafik, og det kræver mindst
DirectX 9.

Hvordan fordelingen bliver imellem GPU og CPU er ikke helt til at
vide. Men spil skal vel mest køre i GPU.

Der vil kræves mindst 1 Gb ram på bundkortet, og helst 2 Gb. Ram har
iøvrigt aldrig været billigere.

mvh

John

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-03-06 15:37

"Zen" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
> Noget du skal lægge mærke til derimod er, om kortet understøtter
> DirectX 9.

Har nu en X600, der understøttet X9, men drømmer om at min bank og kone i
fællesskab, en dag giver tilladelse til at jeg kan købe en NV 7800GT eller
deromkring. De er jo en del billigere med 256mb

> Der vil kræves mindst 1 Gb ram på bundkortet, og helst 2 Gb. Ram har
> iøvrigt aldrig været billigere.

Det har jeg p.t. (1 Gb that is.)

Takker for indspark.

Bjarne K.