Capote - Yi-Haaa - 6 sjusser ud af 6
Fra : Peter Heide

Dato : 17-03-06 03:23

Whats up ? Har du et problem , mand ? Skal du ha' tæsk ?

Hvad kan man sige om denne film. Jeg var ihverttilfælde ved at
få kaffen galt i halsen da Capote ( Hoffman ) åbnede munden. Hvad sige han ?
Jeg fattede ikke en brik. Nok den den mest affekteret bøsse ( uden det går
over i komedie ) på et lærred. Jeg er sgu' glad for at der var danske
undertekster
inkluderet på DVD'en.

Filmen handler om manden bag bogen " In Cold Blood" en true-crime classic.
Bogen er er pisse god. Læste den for 20-25 år siden og kan stadig huske den.
Filmen
er en "must see" . Den er pikke god !

Oscar'en for bedste hovedrollle er absolut OK. Capote talte fandme på den
måde.
Har set nogle tv-shows hvor han medvirker, mere eller mindre snalret, og
Hoffman
rammer ham på pletten.

Ingen svage punkter i den film lige minus soundtracket der lyder som et
dusin
andre amerikanske film inden for de sidste 4-5 år.

6 nightcaps ud af 6

ps; forøvrigt er Crash noget overvuderet LORT . Er du uenig ; så kom til
Østerbronx og få nogle tæsk.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-06 07:08

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> classic.
> Bogen er er pisse god. Læste den for 20-25 år siden og kan stadig
snip
> ps; forøvrigt er Crash noget overvuderet LORT . Er du uenig ; så
> kom til
> Østerbronx og få nogle tæsk.

Jeg så "Med koldt blod" filmen for 30 år siden og fandt det riiimelig
interessant at se en realistisk gengivelse af afstumpede følelseskolde
psykopat-mænds aflivning af en øde-boende familie.
Hvis man vil ondet til livs, syns jeg man bør se sagen fra flere
sider, debatere.pro et contra
Glistrups løsningsforslag rammer plet - udvis alle fremmedkulturelle
risikomomenter og elektronisk-overvåg hver dansker, der viser tegn på
ikke at forstå, at der er en kløft mellem vold og ord.

Østerbroere, der lover tæv for at være uenig om en film, vil jeg dog
IKKE sætte elektroniskfodlænke-radiosender på

Fra : HC

Dato : 17-03-06 16:49

> ps; forøvrigt er Crash noget overvuderet LORT . Er du uenig ; så kom til
> Østerbronx og få nogle tæsk.

Hvad får man hvis man, som jeg, er fuldstændig enig? En sjus? =D

HC

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 17-03-06 19:44

"HC" <hc@fuckspam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad får man hvis man, som jeg, er fuldstændig enig? En sjus? =D

Nej, hvis du er enig så kan du sikkert nøjes med en enkelt kindfed fremfor
et helt lag tæsk

Crash var ok, men heller ikke mere end det...
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-06 09:27

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:441b037b$0$67259

Det får du på Bjelkes alle 46 for at være konstruktivt uenig vedr
følgende Capote-kommentarer - ring 35861000
---------------------
El-overvågning fejer Capote&sharia af banen

Længe før det afstumpede rovmord på en familie på en øde Kansas gård,
som Truman Capote lavede stærk debat-kunst på, havde en kreativ
amerikaner, der læste Spiderman-tegneserier, opfundet den elektroniske
overvågning, og man var begyndt at bruge den på lukkede afdelinger, så
tremmer og låse sparedes. Langstomt er miraklet ved at blive
integreret i danskernes træge straffesystem , som alternativ til de
forbryderskoler som fængsler jo er.

Capote havde ret i, at hængning var menneskeofring, men at han gjordes
berømt skyldtes ikke kun pikant skrivestil, alkoholisme og homosex,
men at de behandlerne frygtede, at den ny øjet-i-det-høje teknik,
ville overflødiggøre psykologer og andre fangevogtere.

Sentimentalister forarges over dødsstraf, som i lande a la DK er
utidssvarende.

At muslimer ikke vil give sharia-amputationsstraffe fra sig, før de
ser noget bedre end vore fængsler, er forståeligt. Trist at medierne
fortier velsignelserne ved radiosender fæstet på voksne hhv. børn, der
har vist sig farlige for andre hhv sig selv,

Der en ukritisabel løsning incl ved mistanke, betinget straf,
prøveløsladelse, udgangstilladelse og ulveunger på skovtur. Når
erfaringen viser, at frihed er til alles bedste, skal den elektroniske
fodlænke aftages eller brugen nedtrappes pø om pø for den
forbedringsvillige "fortabte søn".

I Spidermans GeorgGearløs's efterkrigstidn var radiosenderen tung,
klodset og en ydmygelsesstraf. Idag kan du gå i svømmehal uden at
nogen ser, at du er udstyret med "usynlige landminer", der idømmer dig
livsvarig isolationsfængsling, hvis du misligholder tilhold og ikke
går direkte hjem fra arbejde eller fra svømmehallen.

Capote-hysteri og konfliktråd

I et dømmesygt USA var det en Guds-gave at Truman Capote gravede sig
forelsket ned i en psykopat-voldsmands psyke og gav argumenter for
alternativer til dødsstraf.

Desværre tænkte alt for få på billigt administrerbare , udviklende
fængselsøer som alternativer(større end Alacatraz, men mindre end
Australien), og bureaukrater opfandt i stedet "konfliktråd" , hvor
offer og voldsmand mødes og tilgivelse opstår.

Telefoni er en af elektronikkens Guds-gaver, som vi idag ser på gader
og strande, hvor vi ikke længere går som autistiske eneboere, men
knævrer med nogen, der holder af os - søger det kollektivt ubevidstes
paradis, og finder kontakt, der folkeoplyser og beriger mere end
århundreders bøger og uddannelse har gjort.

Straffede personer bør udlånes telefon, hvis samtaler båndes , evt.
tilbydes til lytning for alle nysgerrige på nettet. Dømte har ikke ret
til privatliv.

De bør have lov at tale med andre straffede , så længe snakken er
forståelig og ikke er forbrydelses-oplæring - spottes sådant, betyder
det nul telefoni under resten af straffen, uanset om denne sker i
fængsel eller andetsteds.

I dette fornufts-univers kan man tilbyde voldtægtsofre og
lemlestelses-ofre at analysere udåden sammen med forbryderen, hvis de
vil. Mange voldsofre udstråler usikkerhed og kan måske lære at undgå
gentagelser af ulykken, ved at den dømte er tvunget til at stå til
rådighed som sparringpartner for hans offer.

De fleste ofre vil nok frabede sig at snakke med plageånden og skal
ikke pressers til det.

Fra : HC

Dato : 18-03-06 16:59

> Nej, hvis du er enig så kan du sikkert nøjes med en enkelt kindfed fremfor
> et helt lag tæsk
>
> Crash var ok, men heller ikke mere end det...

Bæ-film efter min mening. Men sådan er vi jo så forskellige.

En utrolig rodet oplevelse, idealistisk og bøvet. Bvadr.

HC

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-06 22:24

> [...]
> på den måde.
> Har set nogle tv-shows hvor han medvirker, mere eller mindre

Filmen er fremragende som tidsbillede. Og perfekt realisme vedr
forfatter-hovedpersonen og hans krukkede facon.
Alle mennesker er forfængelige og vore unoder lærer vi ofte af vor
mor. Min mor fik mig og mine søskende til at stamme hvilket også er en
påtaget tillært hjælpeløshed, omend den stikker dybt, cirka som
Capotes. Der er fordele ved at være afviger, og dem lægger man ikke
let fra sig.
Men filmen er langsom, kedsommelig. En sær gang følelses-porno.
Jeg så "Med koldt blod" i biffen ca 1965 og den havde flere detaljer
om det afstumpede massemord og forbrydernes baggrund - men var også
mindre handlingsmættet end man kunne ønske sig.
Egentlig er den "new age journalism", som Capote var en af pionerene
til, en reklame for medierne, og for at gå efter skrivestil og
udenomssnak mere end bolden, sagen.
Fordi Capote var ledende skribent ved det fine New York Times fik han
monopol på at dække denne historie i detaljer. Det er en skamplet på
demokratiet at man uddeler pressekort til særlig udvalgte og
priviligerer dem mht adgang til at skaffe sig indsigt.
Kun når der er flere interesserede end hvad er let at give adgang til,
kan man tillade sig at sortere fra efter oplagsstørrelse dvs efter
demokratisk værdi af skribentjobbet.
Ved sin arrogance markedsførte Capote sit bladsmøreri som stor kunst -
altså Kejserens Ny Klær. Det virkede
Men journalistik kan ikke få reklame nok - derfor Oscar til filmen.
Som anmeldere kalder "filmhistorisk" mht skuespil-kunst hvilket er
latterlig overdrivelse.
Hvis man tillod fri konkurrence og så mange interviewere som kan
administreres af fængselsvæsenet, så kunne man frasortere end
løftebrydende skiderik som Capote, der gav løfter til de dødsdømte,
som han ikke holdt. Straf bør være ens for alle, incl mht den mildning
som der er i at få "15 minutters berømmelse" på falderebet i medierne.
Den dødsdømte bør kunne vælge at tale med kun de journalister der
holder ord og ikke er afstumpede psykopater som Capote var.
Hvis vi en dag skal have dødsstraf, fx fordi sharia får flertal, så
bør det ikke være med ceremonier som den viste hængning i USA.
Japan har ca en henrettelse om året og lader den ske på uvis dato og
uden mediers adgang. De kan se liget bagefter, og ikke andet.
Lad den dømte selv vælge om hængning, skydning, gift eller andet
billigt, har Glistrup foreslået - og at vi ikke skal blande os i andre
landes love. Som nødværge mod terrorister kan DK have brug for en § om
dødsstraf, så ikke vi som i 1945 skal indføre det med tilbagevirkende
kraft en dag.
Ulandsforholdene i dele af USAs befolkning gør det vistnok fornuftigt
med både dødsstraf og våbenadgang.
Advokater har derovre en rolle som socialrådgivere her - der er alt
for mange af dem. Som vi ser i filmen er appelinstanser for folk på
dødsgangen enorme, så det er billigere for staten at give livsvarigt
end at give dødsstraf!

Følelses-porno aspektet ligger i at man ynker morderne og lader
reportage blive kritik af straf. De fleste aviskøbere vil have
nyheder, ikke debat.

"Forskellen på en god og en dårlig samvittighed består ofte kun i en
smule glemsomhed. Truman Capote

"Det dejlige ved masturbation er, at man ikke behøver at klæde sig
pænt på til det. Truman Capote

Fra : Brian P

Dato : 19-03-06 14:42

Peter Heide wrote:
> Filmen er en "must see" . Den er pikke god !

Hvis du med "pikke god" hentyder til, at du finder filmen vellykket, er
jeg meget uenig. Det er den mest kedelige, uinspirerede og, øh,
kedelige film, jeg længe har set. Jeg så den fornylig i New York,
hvor halvdelen af salen gabte, mens den anden halvdel faldt i søvn. I
går genså jeg den i Dagmar (fordi jeg, indrømmet, havde siddet og
nikket lidt, da jeg så den første gang). Og seancen gentog sig:
Halvdelen af sal 3 (en af de små sale) sad uroligt på stolene så det
knirkede, gabte, eller halvsov. Eneste forskel var, at jeg selv holdt
mig vågen, og, nå ja, at der sad en hattedame lige bagved mig, som
havde besluttet sig for at vise, at hun var følelesesmæssig
påvirket: Hun sad og snøftede.

> [...]
> måde.
> Har set nogle tv-shows hvor han medvirker, mere eller mindre snalret, og

Det er lettere for en skuespiller at spille affekteret, alkoholiseret,
eller retarderet, end det er for en skuespiller at fortolke
"almindelige" mennesker. Af en eller anden grund påkalder roller som
psykopater, alkoholikere o. lign. sig altid større opmærksomhed.
Således var det meget forudsigeligt, at Phillip Seymor Hoffmann modtog
prisen for Capote, og ikke for hans langt bedre og mere krævende
præstation i Owning Mahowny.

> Ingen svage punkter i den film lige minus soundtracket der lyder som et
> dusin
> andre amerikanske film inden for de sidste 4-5 år.

Du glemte lige historien, fotograferingen, skuespillet og
instruktionen. Da du ikke argumenterer nærmere for, hvorfor du synes
filmen er fed, vil jeg heller ikke uddybe min mening.

> 6 nightcaps ud af 6

0 ud af 6, og er du uenig kan du komme til Vesterbro og få nogle
tæsk.

> ps; forøvrigt er Crash noget overvuderet LORT . Er du uenig ; så kom til
> Østerbronx og få nogle tæsk.

Enig.

Fra : Peter Heide

Dato : 19-03-06 15:11

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
Peter Heide wrote:
> [...]

mig vågen, og, nå ja, at der sad en hattedame lige bagved mig, som
havde besluttet sig for at vise, at hun var følelesesmæssig

Folk har fand'me ingen smag. Hvis der ikke er skudt mindst 20 mennesker
inden for
de første 10 min. falder folk i søvn. Uanset om de er fra NY eller Købehavn.
Altså dem i filmen.

Urgh. Den type du omtaler. hende den " åhh så følsomme" du skulle
have vendt dig om og langet hende en kindfed. Sådan en møgso; sidde
dér og ødelægge filmen for dig. Mere end filmen gjorde i forvejen.

> [...]

instruktionen. Da du ikke argumenterer nærmere for, hvorfor du synes
filmen er fed, vil jeg heller ikke uddybe min mening.

Alle de 4 ting du omtaler syntes jeg er mesterlige. Må jeg venligst
bede dig om at uddybe din mening.

> 6 nightcaps ud af 6

0 ud af 6, og er du uenig kan du komme til Vesterbro og få nogle
tæsk.

Du burde få en på skrinet, men jeg har lidt respekt for jer på Vesterbro.
Det må vente til jeg besøger Mc. Kluud på et tidspunkt

Fra : Brian P

Dato : 19-03-06 15:50

Peter Heide wrote:

> [...]
> inden for
> de første 10 min. falder folk i søvn. Uanset om de er fra NY eller Købehavn.

Folk er i hvert fald stærkt uenige med anmelderne - både her og der -
og det synes jeg er tankevækkende. Har det i øvrigt som en personlig
tommelfingerregel, at når anmelderne er enige om at en film er
fantastisk, så er den det som regel ikke.

> Urgh. Den type du omtaler. hende den " åhh så følsomme" du skulle
> have vendt dig om og langet hende en kindfed. Sådan en møgso; sidde
> dér og ødelægge filmen for dig. Mere end filmen gjorde i forvejen.

Hvem sagde hun ødelagde filmen for mig? Måske gjorde hun ligefrem min
oplevelse - af at det var noget pretentiøst bullshit, jeg sad og så
på - fuldkommen.

> [...]
> filmen er fed, vil jeg heller ikke uddybe min mening.
>
> Alle de 4 ting du omtaler syntes jeg er mesterlige. Må jeg venligst

Ja, med det samme du uddyber, hvorfor filmen i dine øjne er mesterlig,
så jeg har noget at diskutere ud fra.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-06 10:27

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
Ja, med det samme du uddyber, hvorfor filmen i dine øjne er mesterlig,
så jeg har noget at diskutere ud fra.

BW: Ja, den Oscar-uddelings-efterplaprende begejstring for
Capote-skuespillet er klam og snobbet.

Enhver, der har gået på skuespillerskolen, kan efterligne en aparte
snalretsnakkende krukke, så der pirrer nysgerrigheden.

At gøre et normalt menneske nuancerigt og realistisk er langt
vanskeligere

Selvfølgelig kan Hoffmanns Capote-version være kunst. Men hvorfor?
Hvad er det interessante ved denne journalistme-fornyer? At han brød
løftet til en dødsdømt og gav ham håb for at få en historie. Når han
er uærlig til en taber, er det så ikke fordi han anser alle for tabere
og også vil være uærlig for sit publikum?
Capote-apologeter får ingen ny argumenter af filmen, hverken af den
affekterede acting eller af drejebogens budskaber..

Fra : Per

Dato : 20-03-06 13:14

Jeg syntes Capote var umådelig kedelig. Klart den dårligste af årets
opt-nominerede film... og det siger ellers ikke så lidt!