Unike emailadresser?
Fra : Jubii

Dato : 16-03-06 21:22

Er det almindeligt at folk benytter ens emailadresse til alt muligt køb og salg
på ebay, paypal o.s.v.?

Jeg får en gang imellem en besked fra ebay, paypal og andre om at svare på noget
ellers lukkes kontoen e.lign.
Nu handler jeg slet ikke på de der tvivlsomme steder, så jeg smider den salgs
lige i skraldespanden (den elektroniske) og hvor er fidusen med at benytte min
emailadresse når det muligvis er mig der får de beskeder misbrugeren evt. skulle
have?
Eller er mine emaiadresser slet ikke unike og alle kan finde på de navne m.m.
jeg benytter og der sker ingen kontrol?
Eller er det blot dumme usenetbrugere der tror de kan miskreditere mig på steder
jeg slet ikke benytter? Og jeg er jo total lige glad med hvad der sker de
steder.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-03-06 21:42

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> steder
> jeg slet ikke benytter? Og jeg er jo total lige glad med hvad der sker de

De indhenter emailadresser alle mulige steder. Et af de oftest benyttede
steder er nok i nyhedsgrupperne, hvor robotter kan høste adresser.
Jeg får også fra trusler om at de vil lukke mine konti hos ebay, diverse
banker osv, hvis ikke jeg lige kobler op og bekræfter mine data - på trods
af at jeg ikke har disse konti. Men et tryk på en knap sender måske 10 mill
af disse mails ud på en gang, og hvis bare en svarer, har de fået deres
rotte i fælden.

Kurt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-03-06 21:55

Jubii skrev:

>Jeg får en gang imellem en besked fra ebay, paypal og andre om at svare på noget
>ellers lukkes kontoen e.lign.

Det er nogen, der forsøger at lokke f.eks, oplysninger om dine
kontokort ud af dig og derved forsøge at tømme dine konti.

Hvis du klikker på et af linkene (det sker der ikke noget ved),
så vil du hurtigt finde ud af, at det ikke er den originale
bankside f.eks. og at det næppe er en sikker side.

Fut: news:dk.admin.netmisbrug, hvor spørgsmålet er mere relevant,
det har ikke noget med dit mail+newsprogram at gøre.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : John

Dato : 16-03-06 21:56

"Jubii" skrev i en meddelelse

> Er det almindeligt at folk benytter ens emailadresse til alt muligt køb og
> salg
> på ebay, paypal o.s.v.?

Du mener, om folk bruger andres emailadresse..? næppe

> Jeg får en gang imellem en besked fra ebay, paypal og andre om at svare på
> noget
> ellers lukkes kontoen e.lign.

Beskederne er muligvis slet ikke fra ebay m fl

> Nu handler jeg slet ikke på de der tvivlsomme steder

Næh, men din mailadresse kan være 'høstet' i et forum, fx her

> hvor er fidusen med at benytte min
> emailadresse

Ved evt at svare, bekræfter du, at mailkontoen er aktiv (den kan dermed
benyttes til spam), eller: the bad guys forsøger at lokke oplysninger ud af
dig, fx detaljer om dine bankkonti (så de kan nuppe dine skillinger)

> Eller er det blot dumme usenetbrugere der tror de kan miskreditere mig på
> steder
> jeg slet ikke benytter?

Næppe. Læser du aldrig IT-nyheder?

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19417

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=14624

Mvh John

Fra : Jubii

Dato : 16-03-06 23:28

On Thu, 16 Mar 2006 21:55:38 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok> wrote:
in dk.edb.internet.software.mail+news
>Næppe. Læser du aldrig IT-nyheder?
>
>http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19417
>
>http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=14624
>
>Mvh John

Tak for svar til alle. Godt at vide den slags, og at jeg har gjort det rigtige
fra starten med den slags email.

Nej, jeg surfer meget sjældent på www.

Fra : John

Dato : 17-03-06 00:00

"Jubii" skrev i en meddelelse

> Tak for svar til alle.

Velbekomme!

> Godt at vide den slags, og at jeg har gjort det rigtige
> fra starten med den slags email.

Jeps det har du: Slet skidtet, og svar aldrig på mistænkelige mails, selvom
det kan være fristende..

> jeg surfer meget sjældent på www.

OK, men vær opmærksom, at din mailadresse lynhurtigt kan/vil blive 'høstet'
til lyssky formål af mail-robotter, også i et forum som dette. Derfor vælger
mange at sløre deres adresse.

Sagt på anden vis: Brug ikke din primære mail-adresse når du besøger et
forum.

Mvh John