ny lampe: 3 steder til ledning
Fra : mikael

Dato : 16-03-06 19:28

Skal lige til at sætte en ny lampe op indendørs, og ikke i vådrum
men i lampen er der 3 steder at koble til, mærket
L, N og et tegn for jord tror jeg.
Hvor skal de to ledningsender monteres?

Fra : Martin Bak

Dato : 16-03-06 19:47

"mikael" <mikaelthem@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Skal lige til at sætte en ny lampe op indendørs, og ikke i vådrum
men i lampen er der 3 steder at koble til, mærket
L, N og et tegn for jord tror jeg.
Hvor skal de to ledningsender monteres?

brun til L blå til N

Martin

Fra : Ivan

Dato : 17-03-06 09:53

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal lige til at sætte en ny lampe op indendørs, og ikke i vådrum
> men i lampen er der 3 steder at koble til, mærket

hvad nu hvis der ikke er brun? Den blå til til N, det er NULL, til L skal
mellemleder, altså den ledning der kommer fra afbryder og som giver strøm
når der tændes på afbryder.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-03-06 13:39

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev:

> hvad nu hvis der ikke er brun? Den blå til til N, det er NULL, til
> L skal mellemleder, altså den ledning der kommer fra afbryder og
> som giver strøm når der tændes på afbryder.

Det er rimeligt ligegyldigt hvordan en lampe monteres bare spørgeren
ikke bruger jordhullet.

Du kan ikke rigtigt regne med at farverne på en lampe passer, da det
afhænger af hvordan og om ledningerne på fatningen er monteret korrekt.

Men formelt set nulledning til nul og faseledning til "fase".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivan

Dato : 17-03-06 16:37

> Det er rimeligt ligegyldigt hvordan en lampe monteres bare spørgeren
> ikke bruger jordhullet.

Der er jo en grund til at der står L N og P på sådanne produkter, ikk'

> Du kan ikke rigtigt regne med at farverne på en lampe passer, da det
> afhænger af hvordan og om ledningerne på fatningen er monteret korrekt.

Rigtigt,
> Men formelt set nulledning til nul og faseledning til "fase".

Hvis der kommer en fase til lampeudtag kan lampen jo ikke slukkes, vel.
Derfor skal der til L sættes ledning der kommer fra afbryder, og denne er en
mellemleder. Denne(mellemleder) vil være strømbærende når der tændes på
afbruder til lampe, så vil lampe jo lyse og modsat når der slukke på
afbryder.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-03-06 18:27

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse news:dda58$441ad771$55da8914$19902@news.galnet.dk...

> Der er jo en grund til at der står L N og P på sådanne produkter, ikk'

> Rigtigt,
>>
> Hvis der kommer en fase til lampeudtag kan lampen jo ikke slukkes, vel.

Det er da fuldstændig ligegyldigt til en lampe, bare han ikke bruger
stikket til jord - pæren er ligeglad med om den får fase den ene
eller anden vej - hold nu op med at forvirre manden.

Fra : Martin Bak

Dato : 17-03-06 18:39

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stikket til jord - pæren er ligeglad med om den får fase den ene
> eller anden vej - hold nu op med at forvirre manden.
Hans, -jeg er enig med dig i, at alle disse ordkløvende indlæg kun kan
forvirre spørgeren.
Men bortset fra dét, så har Ivan ret. En fase er der strøm på, og hvis
lampen tilsluttes en fase og nul, så vil den være evigt tændt. Den skal
tilsluttes en mellemleder, altså ledningen der bliver forbundet med fasen
ved at aktivere kontakten. Men det er ren drilleri.

Mikael: hold dig til, at den blå skal i N og den anden, der sikkert er brun
eller sort skal i L.

Martin

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-03-06 12:13

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev:

> Der er jo en grund til at der står L N og P på sådanne produkter,
> ikk'

Bestemt. Og man bør da også sætte tingene til så det passer.

> [...]
> strømbærende når der tændes på afbruder til lampe, så vil lampe jo
> lyse og modsat når der slukke på afbryder.

Det er vi da enige om men lampeudtaget har elektrikeren (forhåbentligt)
lavet. Om du sætter lampen til på den ene eller anden måde i
lampeudtaget er ikke så væsentligt og har kun betydning for hvor der
står spænding på fatningen. Ikke for lampens funktionalitet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : mikael

Dato : 17-03-06 20:33

Tak for alle svarene, især de klare.
jeg kan forstå at det eneste jeg ikke skal gøre er at komme den ene
i jord.
Det er nu monteret og virker.