Jeg har biller i kælderen.
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 16-03-06 16:20

Jeg har fået et utal af små brune biller i kælderen, som jeg gerne vil af
med. Jeg støvsuger mellem 50 og 100 op om dagen, de fleste tilsyneladende
døde.
Hovedparten træffes i et par vindueskarme, hvor de søger lyset.
Billerne er mellem 2 og 4 mm lange, mellembrune, 6 benede med et par små
følehorn, et næsten rundt hoved og aflang krop, formentlig uden vinger.
Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af, hvor de kommer fra, men uden held.
Det er ikke lykkedes mig at tage et billede af dem, da mit kamera ikke er
velegnet til det desværre. Håber nogen kan bestemme arten ud fra
beskrivelsen.
Jeg mistænker dem selv for at være klanere, men er absolut ikke ekspert.

Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 16-03-06 16:44

Det er lykkedes mig at tage et par ikke særlig gode billeder, som jeg har
lagt på dk.binaer under samme overskrift som første henvendelse.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Morten

Dato : 17-03-06 01:14

Brødbiller - tjek f.ex. dit dyre-tørfoder, som nok står i nærheden...
De _har_ vinger og flyver glimrende !
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/broedbil.htm

/morten

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 17-03-06 09:02

Hej Morten.

Tak for svaret. Jeg har ikke haft dyr i 20 år, men jeg har for et halvt år
siden indrettet et lager i kælderen for varer, vi køber ind i store partier
som f.eks.brødmel, når det er på tilbud.
Jeg må vist til at kulegrave lageret, for jeg må indrømme, at billerne
ligner vældig godt dem jeg fanger hver dag.
Det er muligt, at du har i, at de flyver, for jeg kan støvsuge et område, og
2 minutter efter er der biller igen, og jeg aner ikke, hvor de er kommet
fra.

Med venlig hilsen, Jørgen.