Citrix med lille vindue
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-06 10:45

På mit arbejde skrives vores arbejdsplan i "Modul Tjenestetid" fra
Silkeborg Data. Man skal have hentet en klient fra ICA ned på sin
computer og logger herefter på med en browser på en Citrix server på
<http://silkeborgdata.dk/citrix>.. I går lykkedes det mig at få den til
at virke på min Mac herhjemme. Det er vist også et par år siden, jeg
prøvede sidst og opgav. Måske skyldes det opdatering af Safari siden
dengang. Det eneste problem er bare, at den åbner i et ret lille
vindue, der ikke kan gøres større. Man kan ikke trække i hjørnet, og
det hjælper ikke at klikke på den grønne prik oppe til venstre. I
Mac-vinduet er der et typisk Windows-vindue fra en Windows 2000 server.
Det har jeg maksimeret, men det bliver jo kun maksimeret til
Mac-vinduet. Det her er nok et lidt sjældent problem, men har nogen en
idé til, hvordan jeg gør vinduet større, så det bliver lidt lettere at
læse arbejdsplanen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-03-06 17:53

Henrik Münster <news@muenster.dk> skrev:

<snip>

: Det her er nok et lidt sjældent problem, men har nogen en
: idé til, hvordan jeg gør vinduet større, så det bliver lidt lettere at
: læse arbejdsplanen?

Har du prøvet at ændre på din skærmopløsning?

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 16-03-06 17:57

Hej Henrik

Når jeg går på "vores" citrix servere hjemmefra med Safari, får jeg et
vindue som hedder "Applications" (der står "MetaFrameXP" øverst med en
logoff-knap til højre. I det samme felt hovr der står "Applications" er
der nogle små ikoner ude til højre, set fra højre er der først et gult
spørgsmålstegn, derefter et "værktøjsikon". Hvis jeg klikker på
"værktøjsikonet" får jeg en "Settings" dialog hvor jeg bl.a. kan sætte
skærmstørrelse. Jeg har sat den til "Percent of Screen" og til 90%. Hvis
du har samme mulighed vil jeg anbefale at du sætter skærmstørrelsen til
maks. 98-99%. 100% kan efter min erfaring give noget bøvl, f.eks. hvis
jeg kører med flere skærme.
Jeg håber det hjælper lidt.

Carsten

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-06 21:50

On 2006-03-16 17:56:44 +0100, sigsgaard@gmx.ned (Carsten Sigsgaard) said:

> [...]
> du har samme mulighed vil jeg anbefale at du sætter skærmstørrelsen til
> maks. 98-99%. 100% kan efter min erfaring give noget bøvl, f.eks. hvis

Tusind tak. Det virkede. Jeg havde aldrig gættet på, at det var på det
sted i indlogningen, man skulle hive fat i indstillingerne. Michael
Holms råd gjorde desværre ingen forskel, selv om jeg sagtens kunne
ændre indstillingen. Men som han er inde på gør det måske en forskel,
hvilken størrelse Citrix-serveren sender i. Det er rart, at man kan få
hjælp til sådan noget herinde. Jeg er sikker på, at de sekretærer, der
er såkaldte superbrugere ovre på sygehuset, ikke ville kunne hjælpe mig
med det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole

Dato : 16-03-06 22:59

In article <4419cf94$0$105$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henrik
Münster <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> hjælp til sådan noget herinde. Jeg er sikker på, at de sekretærer, der
> er såkaldte superbrugere ovre på sygehuset, ikke ville kunne hjælpe mig

Prøv også den indstilling der i samme indstillings menu hedder
"standard -> seamless" den giver "full screen" hvis du kan lide det.

M. Holms råd virker ikke fordi Safari, så vidt jeg ved, ikke benytter
Citrix ICA Client men udelukkende Java clienten.

Mvh

Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-06 23:07

On 2006-03-16 22:59:15 +0100, Ole <ollie@whatdoyouthink.com> said:

> Prøv også den indstilling der i samme indstillings menu hedder
> "standard -> seamless" den giver "full screen" hvis du kan lide det.

Det mener jeg var det, den stod til fra starten, da vinduet var for lille.

> M. Holms råd virker ikke fordi Safari, så vidt jeg ved, ikke benytter
> Citrix ICA Client men udelukkende Java clienten.

Man skal da have Citrix ICA Client, og det er da også den, der åbner,
når man logger ind. Man ser kun indlognings-siden i Safari.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole

Dato : 17-03-06 22:03

In article <4419e191$0$113$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henrik
Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Man skal da have Citrix ICA Client, og det er da også den, der åbner,
> når man logger ind. Man ser kun indlognings-siden i Safari.

Ikke nødvendigvis, det kommer nok også lidt an på hvordan Metaframe
serveren er sat op.

Hos os kan man logge sig på med en Java version af citrix, denne vil
selv installere sig når man logger på første gang.

Dvs. jeg kan logge mig på fra en hvilken som helst computer, et hvilket
som helst sted i verden.

Hvis jeg skulle få lyst til det, det er trods alt primært et bogholderi
program vi bruger det til

Jeg mener også at Safari hidtil kun har understøttet Java versionen men
det vist nok ændret med nyeste version af Citrix clienten.

Mvh

Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-06 23:41

On 2006-03-17 22:03:11 +0100, Ole <ollie@whatdoyouthink.com> said:

> [...]
>
> Jeg mener også at Safari hidtil kun har understøttet Java versionen men
> det vist nok ændret med nyeste version af Citrix clienten.

Jeg har version 7.00.407. Der står, den er oprettet d. 6/7 2004. Det
lyder jo ikke nyt. Men tiden går jo hurtigt. Det kan såmænd godt være
før den tid, jeg sidst prøvede at logge mig på med Safari og opgav. I
stedet har jeg logget på henne på arbejdet. Det er kun vores
arbejdsplan, så jeg kan enten printe den ud, eller jeg kan skrive den
direkte over i min kalender. Der kan såmænd gå over en måned, hvor jeg
ikke behøver logge mig ind. Det med java-versionen lyder nu smart, men
det er vel noget, Silkeborg Data bestemmer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 18-03-06 11:53

Ole <ollie@whatdoyouthink.com> wrote:

[klip]
> Jeg mener også at Safari hidtil kun har understøttet Java versionen men
> det vist nok ændret med nyeste version af Citrix clienten.
[klip]

Jeg har nu brugt ICA-klienten på min Mac/Safari i 2 år uden problemer,
men jeg mener nu også, at vores farm er sat op til at bruge
ICA-klienten.

Venlig hilsen
Carsten

Fra : Ole

Dato : 18-03-06 22:47

In article <1hce8oj.n9durhzwlzr4N%sigsgaard@gmx.ned>, Carsten Sigsgaard
<sigsgaard@gmx.ned> wrote:

> [...]
>
> Jeg har nu brugt ICA-klienten på min Mac/Safari i 2 år uden problemer,
> men jeg mener nu også, at vores farm er sat op til at bruge

Jeg burde nok også have skrevet at det kun er når jeg ikke er koblet på
arbejdsnetværket at jeg bruger Safari/java.

På arbejdet bruger jeg også ICA klienten direkte uden Safari.

Mvh
Ole

Fra : Michael Holm

Dato : 16-03-06 18:01

> [...]
> Mac-vinduet. Det her er nok et lidt sjældent problem, men har nogen en
> idé til, hvordan jeg gør vinduet større, så det bliver lidt lettere at

Du åbner "Citrix ICA Client Editor" (du skal ikke havde forbindelse)
klikke på "Default Settings..."
Herinde skal du vælge "Conection Properties"
så skal du vælge "Windows and Sounds"
Herinde kan du så prøve nogle forskellige vindue størrelser !
(ved du hvad størrelse Citrix serveren sender ud ?)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk