Elektronisk ordbog
Fra : Jonas W

Dato : 15-03-06 11:10

Hej

Min udgave af politikens elektroniske ordbog er pludselig holdt op med
at virke. Når jeg åbner programmet fryser det og jeg må tvinge det til
at afslutte.
Jeg har prøvet at installere det på nyt uen at det hjalp.

Er der nogen som har haft lignende problemer (og løst dem)?

Tak,
Jonas
som kører 10.4.5

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-06 14:26

On 2006-03-15 11:10:17 +0100, Jonas@in.no (Jonas W) said:

> [...]
> Jeg har prøvet at installere det på nyt uen at det hjalp.
>
> Er der nogen som har haft lignende problemer (og løst dem)?

Jeg har Politikens Store Ordbogs cd-rom. Den er ikke helt stabil. Den
blev lavet i 2002 til Mac OS X 10.1 eller 2. Under 10.3 kørte den helt
elendigt, men under 10.4 blev den ganske god igen. Min er dog også ved
at blive lidt ustabil under de seneste par opdateringer af Mac OS X. I
2004 kom Politikens Elektroniske Ordbog, der skulle kunne bruges til OS
X 10.1-3. Det er dog meget muligt, at den har samme problemer som den
første, når der opdateres styresystem. Det skyldes, at Apple ændrer på
diverse kommandoer i systemet Det hedder vist API'er. Det er
selvfølgelig for at forbedre systemet, at der indføres nye kommandoer.
For at forenkle det er man nødt til senere at fjerne de gamle og nu
forældede kommandoer. Problemet er bare, at ældre programmer fortsat
bruger disse kommandoer. Disse programmer vil derfor få problemer med
nye versioner af OS X.
   Der er blevet klaget til Politiken, og de lovede at lave en
opdatering. Den har jeg dog aldrig set. Sidst jeg skrev til dem om de
lovede de, at der snart kom en helt ny ordbog, men den er vist heller
ikke kommet endnu. Det er lidt ærgerligt, for det er simpelthen så
smart at have en ordbog på computeren. Er de ikke dyrere end nu, vil
jeg hjertens gerne betale for en ny version, hvis den fungerer bedre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas W

Dato : 15-03-06 19:34

> [...]
> smart at have en ordbog på computeren. Er de ikke dyrere end nu, vil
> jeg hjertens gerne betale for en ny version, hvis den fungerer bedre.

Jeg har også haft mange krasj på det sidste, men regel har det bare
været at åbne programmet igen. Det underlige er at jeg har installeret
samme ordbogsprogram på min hjemmemaskine, som også kører 10.4.5, og der
starter det op uden problemer.
Jeg prøvede at slette ordbogen fra harddisken med AppZapper og den fandt
en fil med indstillinger. Er der andre filer jeg kan prøve at slette for
at få dette program til at virke?

Jonas,
som bruger (brugte) ordbogen meget

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-03-06 21:13

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> [...]
> Jeg prøvede at slette ordbogen fra harddisken med AppZapper og den fandt
> en fil med indstillinger. Er der andre filer jeg kan prøve at slette for

Er det muligvis et font-problem?
Min udgave kører rimeligt for tiden - på fuldt opdateret 10.4.5, men jeg
mener at kunne huske, at jeg på et tidspunkt fandt ud af en af de fonte
ordbogen installerer havde samme id-nr. som en af de andre jeg havde
ligende, jeg kan desværre ikke huske hvilken.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jonas W

Dato : 16-03-06 10:04

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> ordbogen installerer havde samme id-nr. som en af de andre jeg havde
> ligende, jeg kan desværre ikke huske hvilken.

Jeg pr;vede netop at slette orbogsfonterne, men programmet fryser
stadigg under opstart. Kan du forklare hvordan jeg tjekker de enkelte
skriftttypers id-numre?

Tak,
Jonas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-06 10:17

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Jeg pr;vede netop at slette orbogsfonterne, men programmet fryser
> stadigg under opstart. Kan du forklare hvordan jeg tjekker de enkelte
> skriftttypers id-numre?

Efter sidste opgradering for få dage siden, virkede ordbogen heller ikke
hos mig. Da jeg re-installerede den, og derefter rebootede maskinen,
fungerer den igen.

Har du rebootet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jonas W

Dato : 16-03-06 19:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Har du rebootet?

jeps, mange gange

Jonas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-06 22:11

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> jeps, mange gange

prøv at nuke alle dine font caches.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-03-06 18:10

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Jeg pr;vede netop at slette orbogsfonterne, men programmet fryser
> stadigg under opstart. Kan du forklare hvordan jeg tjekker de enkelte
> skriftttypers id-numre?

Du kan godt opgive at slette ordbogsfontene, ordbogen geninstallerer dem
bare hvis de mangler.

id-numrene: Det er et par år siden, men jeg tror at det var Fontdoctor,
der i demoversionen kunne finde konflikter, (men ikke reparere dem uden
at købe den fulde version).

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jonas W

Dato : 16-03-06 19:25

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> id-numrene: Det er et par år siden, men jeg tror at det var Fontdoctor,
> der i demoversionen kunne finde konflikter, (men ikke reparere dem uden
> at købe den fulde version).

ok, jeg skal tjekke fontdoctor.

jonas