Bomuld eller nylon i troperne?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-03-06 10:53

Jeg troede at det bedste tøj til brug i troperne var bomuld.
Bomuldsskjorter, shorts etc. Men efter en runde i forskellige
sportsforretninger ser det ud til at såkaldt trekkingtøj er lavet af
polyamid o.l. ­ altså 100% kunststof.

Er der nogen der har erfaringer med dette?
Bliver kunststof ubehageligt at have på når man sveder?
Får man nemmere vabler o.l. med kunstof?
Er det lettere eller sværere at holde rent?
Er Biotex stadig nummer 1?

mvh. Mikael

Fra : PL

Dato : 15-03-06 18:00

Bomuld er behageligt at have på medmindre man sveder eller bliver våd.
Bomuld tørrer langsomt (også efter vask) pga. det suger vandet istedet for
at lade det passere igennem til næste lag tøj.
Personligt prøver jeg at undgå bomuld i områder der er varmt og hvor der er
stor risko for at tøjet bliver vådt.
De fleste kunststoffer absoberer ikke samme mængde sved og transporterer det
videre udad. Hvis man derimod opholder sig kolde steder er uld ideelt da det
bevarer sine isolerende egenskaber på trods af at det bliver vådt.

Ang. vabler: De fleste moderne vandre- eller sportsokker er fremstillet af
blandinger mellem uld , evt bomuld og kunststoffer. Det virker rigtigt godt
efter min mening, jeg bruger dog som regel en ekstremt tynd indersok (liner)
og udenpå dette en sok tilpasset temperaturen. På denne måde undgås de
fleste vabler, da den største gnindning så sker mellem de to sokker og ikke
mellem en kraftig sok og huden på foden. Det er dog også vigtigt at have
fodtøj på som fødderne er vant til.
Det er lige så nemt at vaske/rengøre som bomuld, måske nemmere pga kortere
tørretid. (håndvask om aftenen/tørt om morgenen)
Biotex fejler ikke noget, er man på tur langt fra alfarvej kan shampoo eller
almindelig håndsæbe snildt bruges.

Mvh

Per