Kan ikke kontrollere signatur i besked?
Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 15-03-06 00:22

Jeg får ovenstående fejlmeddelelse i mail.app, når jeg modtager digitalt
signeret mail. Underligt. Jeg kan jo sagtens læse og afkryptere dem.
Hvad gør man ved det?

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-06 00:30

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Jeg får ovenstående fejlmeddelelse i mail.app, når jeg modtager digitalt
> signeret mail. Underligt. Jeg kan jo sagtens læse og afkryptere dem.
> Hvad gør man ved det?

Der er noget galt fra afsenders side. Du kan læse (afkryptere) fordi
afsender bruger din offentlige nøgle. Det er sådan det virker.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-06 14:07

On 2006-03-15 00:29:41 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Der er noget galt fra afsenders side. Du kan læse (afkryptere) fordi
> afsender bruger din offentlige nøgle. Det er sådan det virker.

Men hvad er det, der er galt? Min kone og jeg fik digital signatur på
hver vores Mac i december. Efter min bedste overbevisning blev de
installeret ens. Jeg kan fint modtage e-mail fra min kone, men når jeg
sender til hende, får hun også en fejlmeddelelse om, at signaturen ikke
kan kontrolleres.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 15-03-06 14:34

Hej Henrik

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:
> [...]
> installeret ens. Jeg kan fint modtage e-mail fra min kone, men når jeg
> sender til hende, får hun også en fejlmeddelelse om, at signaturen

Mit bud er at din kone mangler TDCs rodnøgle på sin Mac/PC...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-06 14:47

On 2006-03-15 14:33:54 +0100, jesper@FJERNveloce.dk said:

> Mit bud er at din kone mangler TDCs rodnøgle på sin Mac/PC...

Og hvorfor gør hun mon det? Jeg mener da, jeg har installeret det hele
på samme måde. Jeg må prøve at vriste iBook'en fra hende og få set den
godt efter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Esben

Dato : 15-03-06 15:28

> Og hvorfor gør hun mon det? Jeg mener da, jeg har installeret det hele
> på samme måde. Jeg må prøve at vriste iBook'en fra hende og få set den
> godt efter.

Var der ikke noget med at du havde 10.4 på den ene og kun 10.3 på den
anden? 10.4 kommer med certifikatet - 10.3 ikke.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-06 22:10

Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev:

: On 2006-03-15 00:29:41 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
said:
:
: > Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:
: >
[...]

I Outlook Express under Windows fik nye brugere af OCES ofte en
fejlmeddelse når krypteringsstyrken under Sikkerhed -> Avanceret var
indstillet til at at være for lav - default var 40-bit.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:13

> [...]
> Jeg får ovenstående fejlmeddelelse i mail.app, når jeg modtager digitalt
> signeret mail. Underligt. Jeg kan jo sagtens læse og afkryptere dem.

Er du sikker på at den er krypteret, og den at den ikke blot er
signeret? Det er to forskellige ting.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 15-03-06 11:31

Hej

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Er du sikker på at den er krypteret, og den at den ikke blot er
> signeret? Det er to forskellige ting.

Ja - men 2 sider af samme sag I Mail burde man kunne se om den er
krypteret og om den er signeret.

Det jeg tror er galt, er at der mangler rod-nøglen til det certifikat
som afsenderen har skrevet under med. Så kan den nemlig ikke
verificere om signaturen er foretaget med et gyldigt (autoriseret)
certifikat. Den kan godt checke om signaturen er korrekt (dvs. om
nogen har ændret indholdet siden der blev underskrevet)

Men jeg har desværre ikke fået OSX på min iMac G3 endnu, så jeg kan
ikke checke...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 11:59

jesper@fjernveloce.dk wrote:
> [...]

> certifikat. Den kan godt checke om signaturen er korrekt (dvs. om
> nogen har ændret indholdet siden der blev underskrevet)

Øv nu formulerede du min tese inden spørgen fik konstateret om mailen
vitterligt er krypteret (hvad jeg mellem linierne antyder at jeg i
lighed med dig tvivler på).

Her forsøger jeg efter mine bedste pædagoiske evner at resonere mig
frem til problemet i _samarbejde_ med spørgen og så ødelægger du min
proccess. Er du aldrig blevet fortalt at du er utolmodig og saboterer
undervisningen, når du ikke rækker hånden op og venter med at svare til
det bliver din tur? FY!

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 15-03-06 12:40

Hej Morten

> [...]
>
> Her forsøger jeg efter mine bedste pædagoiske evner at resonere mig
> frem til problemet i _samarbejde_ med spørgen og så ødelægger du min

Sorry

Pædagogik har aldrig været min stærke side Jeg skal nok vente lidt
næste gang...

> proccess. Er du aldrig blevet fortalt at du er utolmodig og saboterer
> undervisningen, når du ikke rækker hånden op og venter med at svare til
> det bliver din tur? FY!

PS. Jeg kan slet ikke genkende det scenarie

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 15-03-06 23:05

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej

Jeg kan både modtage krypteret, signeret mail og signeret mail, der ikke
er krypteret. I begge tilfælde kan jeg fint læse, men jeg får førnævnte
fejlmeddelelse om, at beskeden ikke kan kontrolleres. Desuden kan jeg
ikke svare med kryptering. Hvis jeg prøver på det får jeg en
fejlmeddelelse om, at jeg ikke har den offentlige nøgle for modtageren.

> Det jeg tror er galt, er at der mangler rod-nøglen til det certifikat
> som afsenderen har skrevet under med.

Men det må jeg vel kunne finde ud af. Hvor skal det pågældende
certifikat ligge, og hvad skal det hedde? (Jeg troede bare, at
certifikatet automatisk skulle ligge i min hovednøglering, når jeg nu
har OS 10.4. Men lad os se efter...)

Lars Kr. Sørensen
musiker

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 16-03-06 09:00

Hej Lars!

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:
> [...]
> ikke svare med kryptering. Hvis jeg prøver på det får jeg en
> fejlmeddelelse om, at jeg ikke har den offentlige nøgle for modtageren.

Jeps... For at du skal kunne sende til en person på en bestemt
mail-adresse, skal du have det certifikat der hører til den
mailadresse. Jeg kender ikke "Mail.app" men mon ikke certifikatet skal
ligge i adressebogen? Det skal det i Thunderbird.

Du kan få certifikatet ved enten at have modtaget en signeret mail fra
vedkommende (så følger certifikatet med mailen), eller også kan du jo
prøve at slå vekommende op her:

https://selvbetjening.certifikat.tdc.dk/ldapsearch/jsp/search.jsp?search=new

> [...]
> certifikat ligge, og hvad skal det hedde? (Jeg troede bare, at
> certifikatet automatisk skulle ligge i min hovednøglering, når jeg nu

Det certifikat som jeg tror du mangler er:

http://www.certifikat.dk/repository/ocesca.crt

Hvor det skal være for at "Mail.app" kan "se" det, ved jeg ikke... jeg
er ikke helt igang med min Mac endnu Du kan finde andre
TDC-rodcertifikater her:

http://www.certifikat.dk/rootcert.html

Fra : Karl Antz

Dato : 16-03-06 10:08

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hvor det skal være for at "Mail.app" kan "se" det, ved jeg ikke...

Det skal importeres ind i Keychain Access
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 16-03-06 11:28

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Jeps... For at du skal kunne sende til en person på en bestemt
> mail-adresse, skal du have det certifikat der hører til den
> mailadresse.

Og det har jeg, kan jeg se. De ligger i Hovednøgleringen.

> Jeg kender ikke "Mail.app" men mon ikke certifikatet skal > ligge i
> adressebogen? Det skal det i Thunderbird.

Nej, jeg er sikker på, at det skal ligge i Hovednøgleringen.

> Det certifikat som jeg tror du mangler er:
>
> http://www.certifikat.dk/repository/ocesca.crt

Det ligger allerede i Hovednøgleringen (Keychain) i nøgleringene "login"
og "X509 Anchors". Så der er altså ikke dét, der mangler. Men jeg ved
ikke, hvordan godkendelserne skal være. Lige nu står det til "Brug
systemindstillingerne". Er det mon korrekt, eller skal det i
virkeligheden stå til "Godkend altid"?

Lars Kr. Sørensen
musiker