besynderlige fejl
Fra : Allan

Dato : 14-03-06 22:59

sad og rodede lidt med mac os X og pludseligt var der nogle mærkelige
fejl. Alle iconerne i bjælken foroven, til højre er simpelthen
forsvundet, og vil ikke komme igen. Spotlight, uret osv.

Desuden hvis jeg klikke på security i System Preferences chrasher
System preferences med en fejlmeddelelse.

Nogle ideer. vil meget gerne have mit fast-user-switch og spotlight
tilbage :(

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:19

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:
> [...]

> System preferences med en fejlmeddelelse.

> Nogle ideer. vil meget gerne have mit fast-user-switch og spotlight

SystemUIserver hænger. Prøv om du kan slå den ihjel og om den
genstarter korrekt ved at skrive:

sudo killall SystemUIServer

i et terminalvindue, er det ikke nok prøv da at genstarte og meld
efterfølgende tilbage såfremt du stadig ikke får liv i den.

Fra : Allan

Dato : 15-03-06 21:55

tak for svaret morten. Det løste desværre ikke problemet, jeg har
også siddet og tænkt lidt det samme. Jeg har også hentet en
prøveversion af TinkerTool og forsøgt at slette en masse cache, uden
held.
Er der en måde at genskabe de originale indstillinger på? Evt uden
mac-os-x-dvden, da det er ny computer, og jeg ikke har fået den endnu.

mvh allan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-06 22:22

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> tak for svaret morten. Det løste desværre ikke problemet

nope men det er med 99% sikkerhed der problemet ligger. Prøv at slette:

~/Library/Preferences/ByHost/com.apple.systemuiserver.*
~/Library/Preferences/com.apple.systemuiserver.plist

> Er der en måde at genskabe de originale indstillinger på? Evt uden
> mac-os-x-dvden, da det er ny computer, og jeg ikke har fået den endnu.

Mig ikke forstå, den følger da med alle Mac'er??

nuvel, du kan altid prøve at køre seneste combo opdatering.

Fra : Allan

Dato : 17-03-06 09:06

har købt den brugt, men sælger glemte at ligge den ved, og han bor i
London, så det tager lidt tid....:(

Men prøver lige det der..tak for hjælpen

Fra : Allan

Dato : 19-03-06 01:10

Jeg har prøvet at slette filerne, men det hjælper ikke :( Desuden er
fejlen også på all kontoer på computeren. Andre ideer?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-06 03:31

Hej Allan

Hm, jeg tror, du skal have fat i 'MainMenu 1.5.3'
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/701935/MainMenu153.dmg.
Jeg vil tro, den vil dukke op i din menulinie...

I MainMenu skal du gå ned til 'Other Tasks' -> 'Restart System Menu
Bar'. Det vil så gendanne menulinien.

Ellers må du forsøge med Cocktail at køre alle cronscripts inkl.
retablering af alle div. userdatabaser. - Hm, måske også en idé at
slette alle DS_store filer...

Cocktail 3.7.1Tiger
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/720734/CocktailTE.dmg
Cocktail 3.5.4Panther
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/550208/CocktailPE.dmg

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-06 09:24

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ellers må du forsøge med Cocktail at køre alle cronscripts inkl.
> retablering af alle div. userdatabaser.

? Det må du gerne uddybe, det lyder som noget vås, hvis du mener at
"Apples cronscripts skulle kunne reatablere diverse userdatabser"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-06 09:22

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Jeg har prøvet at slette filerne, men det hjælper ikke :( Desuden er
> fejlen også på all kontoer på computeren. Andre ideer?

Kør seneste kombinerede opdatering. Fejlen er stadig at SystemUIServer
ikke vil starte.

Nuke evt alle caches såfremt du ikke allerede har gjort det. Jeg ved
ikke hvordan du behandler dine administrator rettigheder, men du kunne
evt prøve at at reparere din disk for fejl, samt tjekke rettighederne
på /.

Fra : Allan

Dato : 19-03-06 14:00

Så lykkes det sgu :) havde helt opgivet. Tak Morten, det blev løst da
jeg kørte den kombinerede opdatering fra apple manuelt. Genialt.
tak for hjælpen allesammen :)