La Traviata
Fra : Henrik

Dato : 14-03-06 09:27

Hep!

Jeg skal gennem-/overleve min første operaoplevelse og for sådan at være
lidt forberedt på noget nyt og helt anderldes, tænkte jeg om der mon
fandtes en let gennemgang af operaens ("La traviata") handling - det er jo
næppe dansk eller engelsk de synger på.

Der var iøvrigt en anmeldelse af stykket i JP
http://www.jp.dk/kultur/artikel:aid=3609472/

Any further help?

Henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 09:50

<http://www.dr.dk/P2/Operanyt/Udsendelser/2006/0303140323.htm>

<http://w1.1592.telia.com/~u159200284/Verdisynopser.htm>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 10:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://www.dr.dk/P2/Operanyt/Udsendelser/2006/0303140323.htm>
>
> <http://w1.1592.telia.com/~u159200284/Verdisynopser.htm>

Jeg skal i øvrigt selv se den på lørdag. 2. balkon række 6 plads 31.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-06 10:07

Henrik skrev:

> [...]
> tænkte jeg om der mon fandtes en let gennemgang af operaens
> ("La traviata") handling - det er jo næppe dansk eller engelsk

Hvis det er på Det Kongelige Teater, kan du blive introduceret til
forestillingen ved at møde op i foyeren 30 minutter før
starttidspunktet. Teatret arrangerer ca. 10 minutters introduktion
(gratis for folk med billet til forestillingen) før hver
forestilling på Store Scene.

Du kan også se afsnittet "Opera for begyndere" på www.ungopera.dk

På DKT's hjemmeside kan man læse handlingsreferat og et par
artikler om operaen:
<http://www.kgl-teater.dk/dkt2002/opera/repertoire/Otraviata.htm>

> Der var iøvrigt en anmeldelse af stykket i JP
> http://www.jp.dk/kultur/artikel:aid=3609472/

Her er lidt flere:

<http://www.berlingske.dk/grid/anmeldelser/artikel:aid=708464>

<http://ibyen.dk/VisArtikel.iasp?PageID=443110> (Politiken)
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Henrik

Dato : 16-03-06 10:56

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse

> [...]
> starttidspunktet. Teatret arrangerer ca. 10 minutters introduktion
> (gratis for folk med billet til forestillingen) før hver

Måske skyldes det mit manglende kendskab til den del af kulturen, måske
skyldes det at jeg er jyde - men Store Scene på Det Kongelige Teater, er det
ikke Kongens Nytorv?

Men tak for input - vil nærlæse dem i weekenden

Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-06 11:27

Henrik skrev:

> Måske skyldes det mit manglende kendskab til den del af
> kulturen, måske skyldes det at jeg er jyde - men Store Scene
> på Det Kongelige Teater, er det ikke Kongens Nytorv?

Nej, det er Gamle Scene.

Det Kongelige Teater har to scener i det nye Operahus - Store Scene
og Takkelloftet. Derudover bruges scenen på Kongens Nytorv - kaldet
Gamle Scene også.

Derudover har DKT også scenen "Stærekassen" (der tidligere også
blev kaldt "Nye scene") samt et par scener i Turbinehallerne.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-06 12:05

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>
> Derudover har DKT også scenen "Stærekassen" (der tidligere også
> blev kaldt "Nye scene") samt et par scener i Turbinehallerne.

Og disse tre scener bliver erstattet af de tre nye scener på
Kvæsthusbroen [under opførelse] skråt over for Operaen.

Forhåbentlig får vi så en metrostation midt i havnen, med opgang til
såvel Kvæsthusbroen som Operaen. Med endestation på Refshaleøen, og den
anden vej over Kgs Nytorv, Nørreport, Brønshøj-Husum til Gladsaxe
Trafikplads. Det synes jo i øvrigt også at være en forudsætning for at
København får de olympiske lege i 2020, med olympisk by på netop
Refshaleøen [en »by« som derefter kan sælges som almindelige boliger].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-03-06 17:24

"Per Rønne" wrote:
Det synes jo i øvrigt også at være en forudsætning for at
> København får de olympiske lege i 2020,

Det var dog en grufuld tanke!

Per V.

--
Forslag til ny "Goodwin"-regel: Den, der bruger "Kejserens nye
klæder"-argumentet, har tabt.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-06 17:35

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Per Rønne" wrote:
> Det synes jo i øvrigt også at være en forudsætning for at
>
> Det var dog en grufuld tanke!

Sportsminister Brian Mikkelsen er ikke overraskende tændt på idéen.

Personligt er jeg kun interesseret i den, hvis det medfører at metroen
fra Refshaleøen over Operaen/Kvæsthusbroen og Husum til Gladsaxe
Trafikplads bliver - fremskyndet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Marianne

Dato : 14-03-06 20:24

> [...]
> næppe dansk eller engelsk de synger på.
>
> Der var iøvrigt en anmeldelse af stykket i JP

Jeg så den i går og var meget spændt pga en dårlig anmeldelse i Politiken.
Den var ganske enkelt pragtfuld! Operaen i sig selv er let tilgængelig, men
jeg vil da anbefale sig at høre musikken igennem et par gange (evt. bare
highlights) og kende handlingen, for så bliver oplevelsen større.

Bare det var mig.

mvh
marianne