PostgreSQL
Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 09:09

Der er nu kommet en PostgreSQL der let lader sig installere på 10.4.x.

<http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/>

Der synes dog at være en eller anden fejl:

Last login: Tue Mar 14 08:30:12 on ttyp5
Welcome to Darwin!
G4 per$ /usr/local/bin/psql
psql: FATAL: database "per" does not exist
G4 per$ createdb
CREATE DATABASE
G4 per$ /usr/local/bin/psql
Welcome to psql 8.1.1, the PostgreSQL interactive terminal.

Type: \copyright for distribution terms
\h for help with SQL commands
\? for help with psql commands
\g or terminate with semicolon to execute query
\q to quit

per=# \q
could not save history to file "/Users/per/.psql_history": Invalid
argument
G4 per$
==

History-filen synes nu under alle omstændigheder at blive opdateret
alligevel?

Derudover forlanger systemet ved genstart at indstillinger skal rettes;
det foretages automatisk, hvis man accepterer det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 14-03-06 09:29

On 2006-03-14 09:08:33 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Der er nu kommet en PostgreSQL der let lader sig installere på 10.4.x.

[snip]

Jeg har ellers glimrende erfaringer med:

fink install postgresql

og så at kigge på 'daemonic'

/Daniel

--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 10:13

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Jeg har ellers glimrende erfaringer med:
>
> fink install postgresql

G4 per$ fink install postgres
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LC_ALL = (unset),
LANG = "dkDK"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
Password:
[...]
Reading package info...
Updating package index... done.
Information about 263 packages read in 2 seconds.
Failed: no package found for specification 'postgres'!
G4 per$

?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 13:04

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Failed: no package found for specification 'postgres'!
> G4 per$

igen din fink skal kigge i unstable, opdater evt fra cvs. Hvis det er
for bøvlet kan du skifte til darwinports. (fortrækker dog selv fink).
Drop GUI værktøjet og brug apt-get+fink fra komandolinien, de er meget
lettere.

> ?

dims til at starte postgresql og andre services.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 14:40

> [...]
> for bøvlet kan du skifte til darwinports. (fortrækker dog selv fink).
> Drop GUI værktøjet og brug apt-get+fink fra komandolinien, de er meget

Jeg har netop valgt en kommando, der giver:

/sw/bin/fink -y selfupdate-cvs

Som den i øjeblikket kører.

> dims til at starte postgresql og andre services.

Den starter i dag automatisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-06 15:12

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Failed: no package found for specification 'postgres'!

Kan du ikke installere en Linux/FreeBSD hvor pakkesystemet er i orden?
Det der OS X har du da ikke meget glæde af.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 17:20

> Kan du ikke installere en Linux/FreeBSD hvor pakkesystemet er i orden?
> Det der OS X har du da ikke meget glæde af.

Jamen, postgresql er da installeret tilfredsstillende, bortset fra en
ejendommelig fejlmeddelelse.

Man kan hente den her:

<http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/>

- hvor man i øvrigt også kan hente andre pakker, som MySQL og PHP
Apache Module 5.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-03-06 08:09

On 2006-03-14 17:19:49 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> <http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/>
>
> - hvor man i øvrigt også kan hente andre pakker, som MySQL og PHP

Det kan godt være jeg er naiv (det tror jeg, at jeg er) men jeg har
ikke meget fidus til software jeg ikke umiddelbart kan fjerne igen. Det
kan man i fink.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl -- jeg ønsker det inderligt. Findes der
et værktøj der kan tage de der "receipts" filer og afinstallere
programmer installeret med Apple Installer?

/Daniel -- der glad kører apache/postgresql/mysql o.m.a. godt gennem fink.

--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 09:12

> [...]

> et værktøj der kan tage de der "receipts" filer og afinstallere
> programmer installeret med Apple Installer?

Der er tale om almindelige .pkg-installationsfiler. Og den eneste fejl
jeg har kunnet finde er fejlmeddelelsen, som kommer frem her:

G4 per$ psql

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:43

> [...]

> et værktøj der kan tage de der "receipts" filer og afinstallere
> programmer installeret med Apple Installer?

Jeps Apples Installer.app program, men det kræver at ham der oprindeligt
lavede pakken huskede at lave et afindstallerings script som blev gemt
i kvitteringen. Det er der ikke mange der gør.

Det store problem med sådanne trediepartspakker er efter min mening af
de overskriver apples eksisterende binære i /usr, hvorimod et projekt
som eks fink installerer sine binære paralllelt med Apples i deres
eget hiraki, eks i /sw

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-03-06 20:23

On 2006-03-15 09:42:50 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> de overskriver apples eksisterende binære i /usr, hvorimod et projekt
> som eks fink installerer sine binære paralllelt med Apples i deres

Jeg er enig :) og jeg er ikke glad for at installere ting i /usr eller
andre unix-agtige steder uden en eller anden form for kontrol. Fink er
rart.

/Daniel

--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 04:36

> [...]
> de overskriver apples eksisterende binære i /usr, hvorimod et projekt
> som eks fink installerer sine binære paralllelt med Apples i deres

Jeg har nu gennemført:

fink selfupdate
fink -y update-all

Sidstnævnte med følgende afslutning, efter en 30 timer:

ln -s ../doc/clisp.png clisp.png
groff -Tdvi -mandoc clisp.1 > clisp.dvi
groff -Tps -mandoc clisp.1 > clisp.ps
dvipdf clisp.dvi clisp.pdf
dvips: ! Couldn't find header file tex.pro
Error: /typecheck in --.unread--
Operand stack:
true --nostringval-- true 0
Execution stack:
%interp_exit .runexec2 --nostringval-- --nostringval--
--nostringval-- 2 %stopped_push --nostringval-- --nostringval--
--nostringval-- false 1 %stopped_push 1 3 %oparray_pop
--nostringval-- 1 1 3 --nostringval-- %for_pos_int_continue
--nostringval-- --nostringval-- --nostringval--
Dictionary stack:
--dict:1045/1123(ro)(G)-- --dict:0/20(G)-- --dict:69/200(L)--
Current allocation mode is local
AFPL Ghostscript 8.00: Unrecoverable error, exit code 1
make: *** [clisp.pdf] Error 1
### execution of cd failed, exit code 2
Removing build lock...
/sw/bin/dpkg-lockwait -r fink-buildlock-clisp-2.35-1
(Laeser database... 54523 filer og mapper aktuelt installeret.)
Fjerner fink-buildlock-clisp-2.35-1...
Failed: phase compiling: clisp-2.35-1 failed

Before reporting any errors, please run "fink selfupdate" and
try again. If you continue to have issues, please check to see if the
FAQ on fink's website solves the problem. If not, ask on the fink-users
or fink-beginners mailing lists. As a last resort, you can try
e-mailing
the maintainer directly:

Lars Rosengreen <lars@margay.org>

G4 per$
==

Så Common Lisp er altså ikke blevet opdateret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 14:47

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Så Common Lisp er altså ikke blevet opdateret.

Du bruger unstable nu, ik'?

Mit råd er at man bruger binære pakker fra stable og lejlighedsvist
bruger kildekode pakker fra unstable når den ønskede pakke ikke er
tilgængelig som binær fra stable. Ellers bør du nok læse lidt på
<http://fink.sourceforge.net>.

apt-get er dejligt nemt til håndtering binære pakker fra stable.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 19:51

> Du bruger unstable nu, ik'?

Som nævnt: jeg lavede en selfupdate efterfulgt af en update-all.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 21:48

> Som nævnt: jeg lavede en selfupdate efterfulgt af en update-all.

mja, men du bygger stadig pakken. Der er da væsenligt nemmere at hente
end er er bygget. Såfremt du bygger fra "unstable" kan du ikke påregne
at pakken bygges korrekt. Først når den med rimelig garanti bygges
korrekt og fungerer korrekt ryger den i "stable".

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-06 16:55

> [...]
> at pakken bygges korrekt. Først når den med rimelig garanti bygges
> korrekt og fungerer korrekt ryger den i "stable".

Ja, nu har jeg reinstalleret det hele, altså også MacOS X. PostgreSQL og
MySQL bliver ikke længere installeret gennem fink, når jeg nu kan få dem
til at virke på anden måde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-03-06 08:06

On 2006-03-14 10:12:34 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> G4 per$ fink install postgres

Den hedder postgresql.

> perl: warning: Setting locale failed.
> perl: warning: Please check that your locale settings:
> LC_ALL = (unset),
> LANG = "dkDK"
> are supported and installed on your system.

tjeck din opsætning... den korrekte locale for dansk i danmark er da_DK
ikke daDK.

[snip fink output]

> ?

Mystisk værktøj til at håndtere services på mac os x.

/Daniel

--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 09:12

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> wrote:

> Den hedder postgresql.

Gammel vane.

> tjeck din opsætning... den korrekte locale for dansk i danmark er da_DK
> ikke daDK.

..MacOSX/environment.plist rettet i emacs.

Resultat:

Last login: Wed Mar 15 09:04:32 on ttyp2
Welcome to Darwin!
G4 per$ echo $LANG
da_DK
G4 per$ echo $LC_ALL

G4 per$ fink install postgresql
Information about 263 packages read in 4 seconds.
Failed: no package found for specification 'postgresql'!
G4 per$

Jeg lægger mærke til at fink ikke længere brokker sig over at LC_ALL er
»unset« samtidig med at den altså /ikke/ kan findes postgresql.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 10:38

> [...]

> Jeg lægger mærke til at fink ikke længere brokker sig over at LC_ALL er
> »unset« samtidig med at den altså /ikke/ kan findes postgresql.

fink list post*

?

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 11:19

> fink list post*
>
> ?

Når skallen er færdig med at køre »fink selfupdate«. Det er den i fuld
gang med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 09:18

> Når skallen er færdig med at køre »fink selfupdate«. Det er den i fuld
> gang med.

Og det tog så en 30 timer, incl fink -y update-all.

Og nu har jeg så gennemført en fink -y install postgresql, hvilket
giver:

Last login: Fri Mar 17 08:12:39 on ttyp1
Welcome to Darwin!
G4 per$ psql
Welcome to psql 8.1.3 (server 8.1.1), the PostgreSQL interactive
[...]

- altså uden fejlmeddelelsen.

Og hvorfor den tager den nye fink-version af postgresql? Derfor:

G4 per$ echo $PATH
/sw/bin:/sw/sbin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sibn:/Users/per:/usr/X11R6/bin
:/sw/bin:/opt/local/bin:/usr/local/bin:/usr/local/pgsql/bin/:/usr/local/
mysql/bin:
G4 per$

Så er det bare at reboote, for at se om databasen starter op automatisk.

- Og det gjorde den ikke. Samtidig skal jeg finde ud af hvor
konfigurationsfilen befinder sig ...

Også den gamle version synes at være slået i stykker.

Og efter en reinstallation af den loader, der fulgte med den, dette
resultat:

Last login: Fri Mar 17 09:08:33 on console
Welcome to Darwin!
G4 per$ psql
psql: could not connect to server: No such file or directory
Is the server running locally and accepting
connections on Unix domain socket "/tmp/.s.PGSQL.5432"?
G4 per$ echo $PATH
/sw/bin:/sw/sbin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sibn:/Users/per:/usr/X11R6/bin
:/sw/bin:/opt/local/bin:/usr/local/bin:/usr/local/pgsql/bin/:/usr/local/
mysql/bin:
G4 per$ /usr/local/pgsql/bin/psql

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 14:40

> [...]

> Is the server running locally and accepting
> connections on Unix domain socket "/tmp/.s.PGSQL.5432"?

Den version af psql du har installeret med fink ligger med garanti
ikke under /usr/local/*. Kig under /sw/*, der ligger databaserne
formegenlig også.

Vær opmærksom at du selvfølgelig ikke kan køre to demoner på samme
port (socket).

jeg vil ligeledes gætte på at databaserne som udgangspunkt også er
placeret forskellige steder, henholdsvis under /var og /sw/var.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 20:21

> Den version af psql du har installeret med fink ligger med garanti
> ikke under /usr/local/*. Kig under /sw/*, der ligger databaserne
> formegenlig også.

Det var jeg fuldt ud klar over. Hvorfor tror du i øvrigt at jeg lavede
en 'echo $PATH'?

Jep, men nu virker ingen af dem altså.
--
Per Erik Rønne