Overførsel af penge til forkert konto
Fra : TT

Dato : 13-03-06 19:05

Er der nogle der ved hvordan jeg står - jeg har for ca. 4 mdr. siden
overført 1200 kr. til et forkert konotnummer, fejlen er min kan jeg få
pengene tilbage, eller kræve det ?

-Torben

Fra : Per

Dato : 13-03-06 20:32

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ved hvordan jeg står - jeg har for ca. 4 mdr. siden
> overført 1200 kr. til et forkert konotnummer, fejlen er min kan jeg få
> pengene tilbage, eller kræve det ?

Du må skrive til den person der har kontonummeret og bede om dine penge som
du fejlagtigt har overført til !
Andet kan du ikke gøre - Selv har jeg også overført over 300.000 kr
fejlagtigt til en ældre dame, der ikke vidste hvad
hun skulle stille op, men hendes datter sagde hele tiden "mor der er sket en
fejltagelse og pengene er ikke dine", efter
at "den interne revision" opdagede fejlen, blev fejlen opdaget og rettet
"heldigvis"

vh Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-03-06 20:02

Per wrote:
> Du må skrive til den person der har kontonummeret og bede om dine
> penge som du fejlagtigt har overført til !
> Andet kan du ikke gøre - Selv har jeg også overført over 300.000 kr
> fejlagtigt til en ældre dame,

Havde du en lille sveder på imens...

Fra : Henning

Dato : 13-03-06 20:44

On Mon, 13 Mar 2006 19:05:00 +0100, "TT" <trp@(fjern)hajq.dk> wrote:

>Er der nogle der ved hvordan jeg står - jeg har for ca. 4 mdr. siden
>overført 1200 kr. til et forkert konotnummer, fejlen er min kan jeg få
>pengene tilbage, eller kræve det ?

Du kan sagtens kræve det, men det er nu en gang modtager der afgør om
han vil gi' dig dem tilbage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 21:03

Henning skrev:

> Du kan sagtens kræve det, men det er nu en gang modtager der afgør om
> han vil gi' dig dem tilbage.

Det er ikke rigtigt.

Hvis modtager har brugt pengene i god tro, kan man ikke kræve
nogen penge af ham, og hvis der ikke er andre led involveret
(altså hvis det ikke er bankens fejl), må man bære tabet selv.

Hvis beløbet er 'stort', kan modtager ikke påstå god tro, og så
må han hoste op selv om pengene er brugt - om nødvendigt efter en
retssag. Der kan også være andre forhold der gør at der ikke er
god tro.

Pers eksempel med 300'000 kr. er oplagt. Beløbet kan være meget
mindre.

Hvis der ankom 1200 kr. til min konto fra en ukendt konto, kunne
jeg ikke være i god tro. Jeg ved hvor jeg får penge fra og
hvorfor.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-06 21:33

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Hvis modtager har brugt pengene i god tro, kan man ikke kræve
> nogen penge af ham, og hvis der ikke er andre led involveret
> (altså hvis det ikke er bankens fejl), må man bære tabet selv.

Hvilken rolle skulle "god tro" spille her? Er du vant til at fremmede
mennesker indsætter små beløb på din konto som en gave?

--
Jesper Lund

Fra : Simpzon

Dato : 13-03-06 22:14

> Hvilken rolle skulle "god tro" spille her? Er du vant til at fremmede
> mennesker indsætter små beløb på din konto som en gave?
For eksempel hvis jeg venter 17 indbetalinger á kr. 1200,- og jeg ser der
står kr 20400 på min konto, uden at gå i posteringsdetlajer, må jeg da siges
at være i god tro.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 23:00

Jesper Lund skrev:

> Hvilken rolle skulle "god tro" spille her?

Der er begået en fejl af A, og det resulterer i at B bruger nogle
penge. Én eller anden skal betale for fejlen, og det er enten A
eller B. Udgangspunktet er da at den der begår fejlen, også må
betale, medmindre B indså eller burde indse at der forelå en
fejl. Den formulering (og princippet) finder man i aftalelovens §
32.

> Er du vant til at fremmede mennesker indsætter små beløb på din
> konto som en gave?

Nu spørger du om hvordan man fastslår om der er tale om god tro.
Det er 'kun' et praktisk problem.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 14-03-06 14:02

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote in message

> Hvilken rolle skulle "god tro" spille her? Er du vant til at fremmede
> mennesker indsætter små beløb på din konto som en gave?

Ja, jeg har en del auktioner på qxl og handler en del på nettet. Jeg har
mange transaktioner på min konto, som jeg ikke nødvendigvis tjekker
grundigere. Alle dem som køber af mig via qxl, indbetaler på min konto osv.
Der kan godt være en del trafik.

> --
> Jesper Lund

Nicolai

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-03-06 21:43

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

> Du kan sagtens kræve det, men det er nu en gang modtager der afgør om
> han vil gi' dig dem tilbage.

Er det så ikke bedrageri, hvis de ikke bliver tilbagebetalt?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Simpzon

Dato : 13-03-06 22:14

> Er det så ikke bedrageri, hvis de ikke bliver tilbagebetalt?
I hvert fald ikke.
Måske ulovlig omgang med hittegods.

Fra : blue

Dato : 13-03-06 23:54

"Simpzon" <remov_e_thissimpzon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske ulovlig omgang med hittegods.

Jep, det er ulovlig omgang med hittegods at bruge nogle penge, der ved en
fejltagelse er sat ind på ens konto.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-06 00:27

blue skrev:

> Jep, det er ulovlig omgang med hittegods at bruge nogle penge, der ved en
> fejltagelse er sat ind på ens konto.

Vi skal lige huske på at straffeloven forudsætter en hensigt, og
det gælder også § 277, men ellers er jeg enig.

Den der bruger pengene i god tro, bryder ikke straffeloven.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 23:10

Ole Jensen skrev:

> Er det så ikke bedrageri, hvis de ikke bliver tilbagebetalt?

Der er 7 betingelser der skal være opfyldt for at der er tale om
bedrageri. Vi forudsætter at én opdager at der er gået nogle
penge ind på hans konto - penge han ikke har ret til, og at han
derefter nægter betale dem tilbage:

1   Bedrageren skal have til hensigt at skaffe sig selv eller en
   anden vinding.

Ja.

2.   Denne vindig skal være uberettiget

Ja.

3.    Vindingen skal fremkomme ved at den udnyttede foretager
   en vis handling eller udeladelse

Nej. Den 'udnyttede' har allerede foretaget den handling der
skabte problemet. Hans senere handlinger går alle ud på at skaffe
pengene tilbage.

Resten af betingelserne falder til jorden fordi der ikke er tale
om at beløbsmodtageren har gjort noget for at frembringe en
vildfarelse.

Hvis han derimod prøver på at overbevise ejeren om at pengene er
gået ind på en anden konto end de faktisk er, så foreligger der
(forsøg på) bedrageri. Forsøg kan også straffes.

--
Bertel

Fra : TT

Dato : 13-03-06 21:52

> [...]
> Er der nogle der ved hvordan jeg står - jeg har for ca. 4 mdr. siden
> overført 1200 kr. til et forkert konotnummer, fejlen er min kan jeg få

Skal banken oplyse mig om modtageren´s navn og afdresse, så jeg kan henvende
mig ?

-Torben

Fra : Peter

Dato : 13-03-06 22:15

> Skal banken oplyse mig om modtageren´s navn og afdresse, så jeg kan
> henvende mig ?

Jeg ville i stedet tage en snak med banken, og bede dem om at få dem ført
tilbage.
Det er ikke noget banken skal, men de plejer at være til at tale med.

PeterB

Fra : Holst

Dato : 13-03-06 22:48

Peter wrote:

> Jeg ville i stedet tage en snak med banken, og bede dem om at få dem ført
> tilbage.
> Det er ikke noget banken skal, men de plejer at være til at tale med.

Hvordan skulle banken kunne føre pengene tilbage? De kan jo ikke bare
hæve på en fremmeds konto og indsætte på din. Det kræver ligesom den
fremmedes accept.

Men det er naturligvis oplagt at tage sit problem med ned i banken og
tale med dem om det.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-03-06 23:09

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skulle banken kunne føre pengene tilbage? De kan jo ikke bare hæve
> på en fremmeds konto og indsætte på din. Det kræver ligesom den fremmedes
> accept.

Det har jeg faktisk været ude for, at min bank har gjort.. Og det _efter_ at
jeg havde hævet pengene, der var indsat på min konto af en privatperson der
skyldte mig disse.
Vedkommende "fortrød" sin betaling idet hun alligevel ikke mente at have råd
lige på det tidspunkt, og banken trak bare pengene ud af min konto igen, så
det resulterede et underskud på min konto.
Der skulle trusler fra min advokat om en sag i pengeinstitutankenævnet til,
før banken erkendte deres brøler og satte pengene ind igen.

Martin

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-03-06 22:55

> Jeg ville i stedet tage en snak med banken, og bede dem om at få dem ført
> tilbage.

Banken kan ikke bare fører pengene tilbage.

Vh
Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-06 23:12

Peter skrev:

> Jeg ville i stedet tage en snak med banken, og bede dem om at få dem ført
> tilbage.

Det må de *kun* hvis det er dem selv der har lavet fejlen.

--
Bertel

Fra : TT

Dato : 15-03-06 07:19

> [...]
> Er der nogle der ved hvordan jeg står - jeg har for ca. 4 mdr. siden
> overført 1200 kr. til et forkert konotnummer, fejlen er min kan jeg få

Jeg har talt med Banken, der konstaterede at man selv skulle forsøge at få
dem tilbage.... I dette tilfælde eksisterede kontonummeret ikke og de blev
automatisk returneret efter ca. 5 dage.

Mange tak til jer alle.

-Torben