arabisk
Fra : gregers hoff

Dato : 13-03-06 17:54

Hej macfolk
jeg prøver at lære mig arabisk (jeg startede inden tegningerne!) og jeg vil
spørge om der er nogen der ved, hvordan man skriver arabiske bogstaver på en
gammel mac (som jeg så kun vil bruge til det formål)?
Gregers Hoff

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-03-06 19:18

gregers hoff wrote:

> [...]
> spørge om der er nogen der ved, hvordan man skriver arabiske bogstaver på en
> gammel mac (som jeg så kun vil bruge til det formål)?

Jeg vil tro du skal ha' fat i en arabisk system-vesion, og et arabisk
tastatur...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-06 20:55

Hej Niels

Ikke nødvendig, men et arabisk tastatur vil klart være en fordel...
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-06 20:26

Hej gregers

gregers hoff wrote:
> jeg prøver at lære mig arabisk (jeg startede inden tegningerne!)

Nok ikke en hel dårlig idé, da ca. 350 mill. bruger det som handelssprog...

> og jeg vil spørge om der er nogen der ved, hvordan man skriver
> arabiske bogstaver på en gammel mac (som jeg så kun vil bruge
> til det formål)?

Nu skriver du ikke, hvilken Mac, du vil bruge, men for at få mest mulig
ud af det, vil en G3/G4 +300mhz være ideel, men en gammel Beige G3/233
vil fx. sagtens kunne klare det.

Systemmæssigt bør du have mindst Mac OS 9.2.2, men selvfølgelig kan OS X
også klare det.

Hvis det kun er Mac OS 9.2.x, så skal du installere systemet som 'clean
install'. Åbne installeren og vælge disk, vælg derefter 'Speciel' og
tilføj flg. sprogkit, Arabisk, Hebraisk, Farsi, - og svjh. er der 1-2
mere i de semittiske områder. På den måde får du dels samtlige sprogkits
installeret, dels de tilhørende skrifter.

Når OS 9.x så er installert, åbner du kontrolpanelet 'Text', sætter den
til 'Arabisk', og vælgr så foretrukket skrift - fx. 'AR Arial'. Herefter
vælger du så skriveretning fra højre mod venstre. Gå til kontrolpanelet
'Tastatur' og vælger en af de arabiske tastatur layouts, der er
tilgængelig. Det vil være en fordel at afkrydse alle arabiske tastatur
layouts, da du så fra menulinien øverst kan skifte mellem de forskellige.

- Og så er det ellers bare om at lære, hvor de forskellige bogstaver
ligger på tastaturet... Endnu befre vil det være, hvis du kan få fat i
et arabisk tastatur - evt. et tastatur med både hebraisk, arabisk og
farsi, da bogstaverne godt kan ligge lidt anderledes end man ville
forvente i forb. med et arabisk QWERTY tastatur. Jeg véd OfficeLine kan
få dem hjem.

og på OS X er det stort set at følge samme fremgangsmåde... Her bør du
fx. dog sætte sprogstyring i kontrolpanen 'International' til Arabic som
sekundær sprog til dansk eller allerhelst bør du bruge US som første
sprog og arabisk som sekundær. - ALLE bogstaver i de semittiske
alfabeter på tastaturerne er indrettet efter US engelsk som 'prime
target setup'

Som tekstbehandling bør du vælge et af de tre programmer her, da de har
fuldt højre-venstre styring inde fra selve programmet.

* Hvis du kører i OS 9.2.x, så er der kun ét program, der overhovedet
egner sig til R->L skrivning, og det er NisusWriter 6.5.1. - Den sælges
stadig, og der er en 'samkøbspris', hvis man samtidig vil have
NisusWriter Express. Udover at være det eneste fuldt udbyggede R/L
tekstbehandling til OS 9.x, så er det samtidig stadig et af de bedste TB
programmer nogensinde med 100% makro og 'word services' udbygning.

* NisusWriter Express 2.6.1 http://www.nisus.com/Express/ Du kan
downloade en 14dages fullworking demo.

NisusWriter Express Macros 2.0 udv. bl.a. R->L og forsk. textediting
værktøjer i NWE, de er lavet af en japaner - 'Kino', - eller
'Kinoshita', som han rigtig hedder.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/346867/rbnisuswritermacros-2.dmg

-Mellel 2.0.5
http://www.mellel.com/mellel20.html
Til Farsi og Persian til Mellel
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/476152/fa.lproj.zip

Et godt værktøj ti lbrug sammen med de to sidste programmer er 'Bookends
9.0.3' http://www.sonnysoftware.com/

Der er forskel på Mellel og NWE. - Mellel har nogle fordele i, at det
kører med dansk layout, mens NWE har sine absolutte fordele i, at det
100% er designet ti lsprogbrug som første prioritet.

Jeg forsøger at være objektiv her, da jeg selv er med i udviklingen af
NisusWriter Express. - Jeg kan godt se dets svagheder indtil nu, - bl.a.
manglende ordentlig grafik implementation, men det arbejder vi på til de
næste versioner. Tabelstyring er nu godt på plads med bl.a. også R-L
tabelopsætning - kan være velegnet til fx. ordlister ved indlæring af
semittiske sprog.

Samtidig er NWClassic og NWE fuldt ud kompatible med _alle_ skrifttyper,
der benytter T1, PS, T3 og TT. Dvs., at du kan bruge native TT, T1, T3
og PS til R->L skrivning også uden om Apples Language Kits. - Jeg har en
del meget flotte arabiske skrifter i TT og T1, og dem er du meget
velkommen til at få en kopi af. Mellel er ikke glad for T1 og T3 i
udskrift, men er kompatibel med alle PS og TT skrifter.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-03-06 20:54

Hej Gregers

Lige et par tilføjelser og rettelser...

gregers hoff wrote:
> [...]

Nu skriver du ikke, hvilken Mac, du vil bruge, men for at få mest mulig
ud af det, vil en G3/G4 +300mhz være ideel, men en gammel Beige G3/233
vil fx. sagtens kunne klare det. Selv en ældre PCI PowerMac med CPU
hastighed over 200mhz kan køre OS 9.2 vha. OS9Helper, så man får fuld
udbytte af alle sprogkits.

Systemmæssigt bør du have mindst Mac OS 9.2.2, men selvfølgelig kan OS X
også klare det. Mindste krav er Mac OS 9.1 og OS X 10.2 for fuld
udnyttelse af Language Kits.

[...]

Når OS +9.1 så er installert, åbner du kontrolpanelet 'Text', sætter den
[...]
tastaturlayouts - QWERTY og ASERTY.

[...]
få dem hjem. NB. Logitechs 'Multilanguage' keyboard kan _IKKE_ bruges på
Mac. Det kan ellers købes flere steder i DK og Tyskland.

[...]

udskrift, men er kompatibel med alle PS og TT skrifter. T3 kan dog
stadig bruges som skærmskrift.

Du er altid velkommen til at kontakte mig direkte, da noget af det, jeg
arbejder meget med, er de forskellige sprog på Mac. Brug bare
mailadressen i min signatur og fjern det relevante.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : noisetonepause@gmail~

Dato : 15-03-06 08:34

Ahlan wa sahlan.

Jeg læser Arabisk på Københavns Universitet og jeg må sige jeg
tager hatten af for enhver, som bare prøver at klare det selv..!

Under OSX er det nemt. Det er sådan set bare at vælge det som input
under system preferences, da selv en clean install af OSX indeholder en
arabisk skrifttype og systemet er ret god til at klare
sammenskrivninger og ligaturer og så videre. Der er to forskellige
indstillinger, Arabisk og Arabisk QWERTY. Arabisk er det tastaturlayout
man ser på et rigtigt arabisk tastatur og det kræver lidt
eksperimenteren hvis ikke man har et arabisk tastatur. Arabisk QWERTY
er lidt nemmere at gå til, da det er indrettet sådan så kaf ligger
på k-knappen, sin på s-knappen og så videre. Det tog mig ikke mere
end et par uger at lære nogenlunde blindskrift med Arabisk QWERTY.

I udviklingsværktøjerne til OS 10.3 lå der et program der hed
WorldText som var emminent til at skrive den forkerte vej, men det er
desværre blevet væk. Selv skriver jeg bare i TextEdit men det er
langtfra ideelt, især ikke hvis man har brug for harakat (vokaltegn),
men det fungerer.

Hvis du svinger den vej er der en del gode værktøjer til
Linux/Unix+X-windows, se www.arabeyes.org.

Venligst,
Niklas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-06 11:44

Hej Niklas

Det er rigtigt, TextEdit er ikke det bedste at bruge, men det kan gå an...

WorldText ligger på XCode som kan hentes fra Apple Developer Connection,
og hvis du ikke gider downloade hele den store 700mb image fil, så kan
du bare sende mig en mail off-list, og jeg sender den gerne til dig. Jeg
har den nyeste ver. fra XCode 2.x, og den virker fint på 10.3.9 også. -
Jeg bruger WorldText under både OS 9 og X...

Brug min mailadresse fra signaturen og fjern det irrelevante.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 15-03-06 21:39

> [...]
> har den nyeste ver. fra XCode 2.x, og den virker fint på 10.3.9 også. -
> Jeg bruger WorldText under både OS 9 og X...

Men Erik, har du glemt å reklamere for Nisus Writer Express?

Ellers er Mellel jo meget godt egnet til dette, den har en rimelig
studentlisens, OG fungerer _utmerket_ sammen med Bookends, som er en
gave til akademikere. Se www.redlers.com.

Ellers bruker også jeg TextEdit til små setninger og enkeltord, men
Mellel til lengre ting med blandet arabisk-engelsk-norsk tekst.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-06 14:08

Hej Jon

Jon wrote:

> Men Erik, har du glemt å reklamere for Nisus Writer Express?

Nejda. - Se mit første svar til det opr. indlæg fra Gregers -
13.03.06 20:53.

> Ellers er Mellel jo meget godt egnet til dette, den har en rimelig
> studentlisens, OG fungerer _utmerket_ sammen med Bookends, som er en
> gave til akademikere. Se www.redlers.com.

I mit første svar giver jeg ntop en 'slags' gennemgang af fordele ved
både Mellel og NisusWriter Express. Jeg har selv begge programmer og
bruger dem jævnligt i testarbejde, men selvfølgelig foretrækker jeg NWE,
ikke bare fordi jeg selv er med i arbejdet omkring den, men rent
intuitivt finder jeg den bedre og nemmere at arbejde med. - Jeg skriver
endda, jeg vil forsøge at være fair i beskrivelserne.

Mellels klare fordel er, at den allerede nu er 'multi localized' og har
dansk interface.

> Ellers bruker også jeg TextEdit til små setninger og enkeltord, men
> Mellel til lengre ting med blandet arabisk-engelsk-norsk tekst.

TextEdit finder jeg ikke brugbar, såsnart der er flere sprog indblandet,
hvor der skal skiftes skriveretning flere gange. Her er WorldText bedre,
men Mellel og NWE er klart de bedste - og eneste, der håndterer
'multiscripting' i flere sprog på én gang.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-06 14:13

Hej Jon - og Gregers

Det ser ud til, det ikke er alle servere, der har taget mit svar med, så
jeg gensender den lige her...

-----Repost af indlæg 19.3.06 20:53-----